Vad skall vi göra för att öka deltagandet i våra tävlingar?

I denna kategori är det fritt att tipsa och diskutera om kommande Aquascape tävlingar.

Moderator: Hedersmedlemmar

Gillar du att tävla i aquascaping på PS?

Nej, jag gillar inte att tävla
2
4%
Nej, jag vågar inte och är rädd för kritik
5
11%
Nej, jag är för dålig på aquascaping
21
46%
Nej, jag är för snobbig
0
Inga röster
Ja
18
39%
 
Antal röster: 46

Användarvisningsbild
brams
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1339
Blev medlem: 23 aug 2006, 12:53
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av brams » 10 sep 2010, 15:48

Jag ger bort mitt gamla nano till den som vill ha det förutsatt att de deltar i tävlingen med det. Det är ca 5 liter med BTN bakgrund. Jag slänger med ECS, som är vårat nya lersubstrat så att det räcker till det karet, Easy carbo, Nån växtnäring, typ TMC eller PMDD eller profito. Kan även bidra med skott från de växter jag har samt mossa.

Allt utom ljus och pump. Pump klarar du dig utan men ljus får du nog sätta en energisparlampa eller dyligt.

Fås av den som hämtar det först. Jag är i GBG fram till söndag kl 17.00. Kan ta med det till karlstad också men då vill jag att ni meddelar mig innan jag åker!.
Här har ni det "in action". Obs. co2 och ställningen som det står på kommer inte med.
http://bramstnk.blogspot.com/2007/02/nano-4.html
Bild Bild

Användarvisningsbild
Lingonfil
Donator
Donator
Inlägg: 681
Blev medlem: 06 sep 2008, 14:04
Ort: Solna, Stockholm

Inlägg av Lingonfil » 10 sep 2010, 16:22

En samkörning med danskarna vore inte helt fel.
Eller att bredda sig och söka kontakt med typ bonsaiforuö eller saltvattensforum.
PS Aquascaping Showcase 2011 - Hjälp till!

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 10 sep 2010, 17:16

En breddning tycker jag med vore oerhört intressant. Börja med norden och se vart det tar hän. Norge, Danmark..

Skrapa ihop en finansiering i tidningar som berör ämnet?. Torde finnas de som vill sponsra på det sättet.

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Inlägg av averater » 10 sep 2010, 22:21

Jag tycker det finns en poäng med att ha en tidsgräns på när bilden ska vara tagen men en generös sådan. Om man exempelvis har en årlig tävlingsform så ser jag det som rimligt att bilden är tagen under året som varit. Att ha ett år på sig att producera en bild borde även jag klara.

Annars så ser jag också en poäng i att ha en mycket snävare tidsgräns som exempelvis bara en vecka för att få in lite mer planering och slump som tävlingsmoment. Då handlar det mer om att kunna planera sitt kar eller alternativt att kunna hålla det snyggt tills tävlingen är.

Det är två ganska (helt) olika tävlingar och eventuellt kan man ha båda. Anledningen att jag har bangat ur det senaste är att jag inte är speciellt nöjd med hur mitt kar ser ut nu och har varut för lat för att fixa något. Men med ett helt år så tror jag chansen att jag ställer upp blir större. Fast å andra sidan blir konkuransen mindre om man lyckas planera sitt kar på en snäv tidsperiod vilket borde kunna locka mindre erfarna eftersom det kan bli mer tur inblandat (och egentligen också bli en ärligare tävlingsform).

mina ogenomtänkta nuvarande åsikter.
MVH Gustav. Min Blogg

blub
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 166
Blev medlem: 13 okt 2008, 11:12
Ort: Linköping

Inlägg av blub » 10 sep 2010, 23:48

Skulle man inte kunna ha "uppvisning" av akvariet som en "Månadens akvarium"? Man skickar in något bidrag som kan vara nyare eller äldre. Och om ens akvarium väljs ut så skriver man någon liten text om teknik, växter och kanske lite skötsel. Kanske med några extra foton? Vet inte om man kan ha priser då, men tänk er äran! :)

Reefkeeping.com har sådana (finns säkert på många ställen.) Här är ett exempel:
http://www.reefkeeping.com/issues/2004- ... /index.php

Vid närmare eftertanke kanske det blir som en helt vanlig tävling förstås...

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 10 sep 2010, 23:53

blub skrev:Skulle man inte kunna ha "uppvisning" av akvariet som en "Månadens akvarium"? Man skickar in något bidrag som kan vara nyare eller äldre. Och om ens akvarium väljs ut så skriver man någon liten text om teknik, växter och kanske lite skötsel. Kanske med några extra foton? Vet inte om man kan ha priser då, men tänk er äran! :)

Reefkeeping.com har sådana (finns säkert på många ställen.) Här är ett exempel:
http://www.reefkeeping.com/issues/2004- ... /index.php

Vid närmare eftertanke kanske det blir som en helt vanlig tävling förstås...
Bra ide!!.

Släng ut "månadens växt" (som förövrigt skämmer ut hela PS då den är flera månader gamml), och in med "månadens kar istället"..

Vinsten är publicitet och att man får skriva en snutt!

Användarvisningsbild
Getingen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 994
Blev medlem: 20 aug 2010, 18:35
Ort: Halmstad

Inlägg av Getingen » 11 sep 2010, 00:21

Jag tror däremot tvärtom om mindre tävlingar. Jag tror att mindre tävlingar kan locka fler då det inte upplevs som lika extremt.

Sen tror jag också att ifall man lottar ut ett pris utöver det som dom på prispallen tar hem så kan det nog öka deltagandet bland dom som är osäkra på om deras kar är något att visa upp.
Legends Like Me Live Forever

Användarvisningsbild
Lingonfil
Donator
Donator
Inlägg: 681
Blev medlem: 06 sep 2008, 14:04
Ort: Solna, Stockholm

Inlägg av Lingonfil » 11 sep 2010, 10:42

Jag gillar iden med månadens kar, men det gäller ju att det finns 3-4 bidrag varje månad att välja från. Mänadens kar får ju inte bli månadens enda kar utan hellre månadens bästa kar. Med priser och kanske 'säsongens kar' (alltså fyra per år) skulle det kansske funka. Man kanske kunde ha säsongens kar tråd där folk offentligt får posta bidrag med en deadline när en vinnare ska utses. Vinnaren hamnar på första sidan till nästa säsong. Det skulle vara en ganska bra kompromiss mellan tävling och 'showcase'. Så kan man kanske ha en minimigräns för hur många kar som måste vara med för att en vinnare ska kunna utses. Karen skulle då behöva ha fotograferats inom den aktuella säsongen men utan restriktioner på antal kar per deltagare. Och som föreslagits kan ju vinnaren få knepa ihop en liten historia om karet.

Användarvisningsbild
Dennis@akvariefantast.se
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1327
Blev medlem: 23 jun 2010, 21:19
Ort: Veberöd
Kontakt:

Inlägg av Dennis@akvariefantast.se » 11 sep 2010, 12:35

själv är jag för en tidsbegränsing även om kanske 3 månader är lite väl kort tid kan jag tycka, speciellt en annan som aldrig skejpat för att tävla , ganska låg koll på näringstillsatser och co2 , ja jag är väl allmänt noob på just scaping .

vet inte hur lång tid det tar att få till ett shysst växtkar med en trevlig skejp i men att skicka in nått som inte är fullt uppväxt för man inte fått ihop näringstillsatserna osv känns inte lyckat.
visst finns det ypperlig kunskap på detta forumet som i 9 fall av tio hjälper en att komma tillrätta med problem men frågan är om det räcker för en noob som tex jag att lyckas =).

aja . . tävla här ska jag . . när jag fått ekonomi att skaffa ett helglass värt att tävla med . . vore sjukt kul att se om man har nån chans mot sånna " gamla rävar " som tex roolo och deffen =))
Driver Hobbysidan Akvariefantast.se med en kompis.

- Pappa varför smakar inte körsbärstomaterna körsbär ?
Mirella 4 år

Antal W/kvm:312 W/m² (reff räknat 0,8)

blub
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 166
Blev medlem: 13 okt 2008, 11:12
Ort: Linköping

Inlägg av blub » 11 sep 2010, 17:29

Med ett "månadens kar" så behöver man ju inte slänga alla bidrag som inte väljs ut. Varför inte lägga dom på hög och varje månad välja ett av dom?

Användarvisningsbild
Peter BT
Donator
Donator
Inlägg: 415
Blev medlem: 02 mar 2009, 23:00
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Peter BT » 11 sep 2010, 21:55

blub skrev:Med ett "månadens kar" så behöver man ju inte slänga alla bidrag som inte väljs ut. Varför inte lägga dom på hög och varje månad välja ett av dom?
+1
Amused to death

Användarvisningsbild
peterhaack
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3706
Blev medlem: 22 aug 2006, 20:49
Ort: Skånes Fagerhult
Kontakt:

Inlägg av peterhaack » 11 sep 2010, 21:59

Månadens kar har diskuterats innan och det är helt ok, månadens planta skämmer väl inte ut hela ps då hade ju ingen kommit hit och ingen kommer ju med ngra nya förslag heller på ny planta som skall tas upp, bara maila o säga vad man vill ha där svårare än så är det inte!

Användarvisningsbild
Lingonfil
Donator
Donator
Inlägg: 681
Blev medlem: 06 sep 2008, 14:04
Ort: Solna, Stockholm

Inlägg av Lingonfil » 04 dec 2010, 12:37

Samköra tävlingen med våra danska kolleger?
PS Aquascaping Showcase 2011 - Hjälp till!

Clas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 3024
Blev medlem: 05 dec 2007, 22:09
Ort: Karlstad

Inlägg av Clas » 04 dec 2010, 13:11

Nu skäms jag! Jag lovar att vara med nästa gång!!!! Men att samköra med danskarna vore väl bra!

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av GasseG » 04 dec 2010, 13:14

48 % tycker sig vara för dåliga på AS....hmm. Det är bra med självkritik men det är synd att gemene man då inte vågar delta. Hur ändrar man på det?
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 04 dec 2010, 13:32

Hmm. Blir det ett par kar nu i tävlingen som inte håller "världsklass" utan mer "sällskapskars klass" tror jag fler medlemmar vågar vara med i tävlingen.

Användarvisningsbild
blassan
Donator
Donator
Inlägg: 2085
Blev medlem: 02 okt 2010, 22:46
Ort: Molkom
Kontakt:

Inlägg av blassan » 04 dec 2010, 14:45

Hmm,. oj,. Haha satt precis över en kopp kaffe o läste,.
Jag har ingen aning om regler dock,. Men frågan jag funderar över är ifall det endast är Glas kar det gäller? eller är det bara oftast att sådana kar är med? som för mig som har ram kar och dels 375L, samt en bättre hälft som inte vill ha in mer kar,. dvs jag får det lite kämpigt att va med i tävling ;) sen en beginner som man är med ny startat CO2 och all kring utrustning,. samt kass på alla växt namn blabla,. ja alltså för mig känns de som en tävling skall ha alltså ett Datum där man ska skicka in sin bild på,
dvs
Är man nöjd efter 1 månad, ja då tar man bilden och spar ner den o sedan skickar in på angivet datum,.
Borde som ni pratar om vara ett par klasser dvs 0 - 50L / 50L - 150L / 200L -> så det blir mer utspridning på karen i dom olika klasserna, de man måste iof ta hänsyn till att killen med 5L karet har lättare och får dels till ett snabbare scape än en med 50L då,. men ja ni hajjar nog hehe =) Lite jobbit för mig som har 375 och vill täcka hela botten med Glosso Exempel vis,.
Priser är väl ganska oväsentligt tycker jag då, de man kan göra är kanske att bidra med kanske växter eller liknande?
det ska va gratis att va med men det är väl redan så kanske?
hmm vad var det mer,. jo sen har man juh detta med kort tagning, det borde också vara någon form av "Inställnings" papper dvs alltså man borde även bestämma att kortet ska tas med dessa inställningar gällande en Canon/Nikon blabla kamera, för mig som är även ny på kamera delen och foto tagning kan få ett snyggt kar att se risigt ut på kort, eller en bra fotograf kan få ett risigt kar att se snyggt ut, tar vi alla kort på samma kar så får vi nog alla olika syn på karet, så kort tagning är nog kanske en av de viktigaste bitarna som man borde tänka på iaf, bara en sak som slog mig.
Gillar idéen med månadens kar, och sedan välja efter årets slut ett "Årets kar", på så sätt kan alla vara med och delta men samtidigt dom som är sena in i "tävlings momentet" kan också vara med att vinna "Årets kar" så att säga.

Sen kan man alltid fixa "Dueller" och därav sätta lite mer gränser och dessa kar får inte vara med i "månadens kar / Årets kar"
Då blir det lite som nu när Lingon och väte ;) kaxiga mot varandra etc, ja de blir en hel del rolig läsning

Man måste tänka på varför man gör detta,. och det är som dom flesta säger, Få fram Inspiration hos folk, föra vettiga och underhållande konversationer, och dels sprida glädjen till folk,.

Kan berätta lite innan jag började nu så var det mer:
"Köpa lite växter o lite fisk, det är snyggt och se på,. "
men efter att man gått ner sig i hobbyn och börjat rota och pratat runt och dels till min sambos förtret hittat PlantSwap :P
så har min Akvarie hobby tagits till HELT andra höjder (Djup ;) ) dvs jag ligger o tänker på hur jag ska forma min scape,. vilka rötter man ska ha,. Ska man ändra gruset? ska man byta ut det mot sand kanske? ska man köpa ett annat rör för att få fram en annan "färg Nyans" ja etc,. hade jag inte hittat denna UNDERBARA sida så hade jag nog levt med bil tema rör och ett par växter och lite fisk hehe
man har juh lärt sig va "Hi - Tech och Low Tech" kar är, samt Biotopp kar etc,. Så man funderar juh lite på även om man ska göra sig av med kanske en viss fisk sort man har eller botten substratet eller liknande för att få det att se naturligt ut etc,.

så jag ger +1 för månadens kar iaf! sen Duell tävlingar för då kan man sätta sins i mellan begränsningar och regler gällande växter rötter substrat etc etc,.
Årets kar hade varit skoj,. där kan man lägga upp en "Poll" om vilket kar som är det finaste efter året av dom vinnande månadens kar.

ja det är vad en beginner tycker ;)
hehe
Farts are like wines. They get better the older they get!
blogg .:. uppdaterad 11/14.:. http://blassan.blogspot.se/

Användarvisningsbild
blassan
Donator
Donator
Inlägg: 2085
Blev medlem: 02 okt 2010, 22:46
Ort: Molkom
Kontakt:

Inlägg av blassan » 04 dec 2010, 14:46

shit vilken novell!

Ta en kopp kaffe till denna,. kanske en bulle, du lär bli hungrig hehehhee
Farts are like wines. They get better the older they get!
blogg .:. uppdaterad 11/14.:. http://blassan.blogspot.se/

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 04 dec 2010, 14:50

blassan skrev:Gillar idéen med månadens kar, och sedan välja efter årets slut ett "Årets kar"
+1 på det förslaget.

Användarvisningsbild
Lingonfil
Donator
Donator
Inlägg: 681
Blev medlem: 06 sep 2008, 14:04
Ort: Solna, Stockholm

Inlägg av Lingonfil » 05 dec 2010, 11:17

Triad skrev:
blassan skrev:Gillar idéen med månadens kar, och sedan välja efter årets slut ett "Årets kar"
+1 på det förslaget.
Månadens kar måste ju vara månadens bästa kar. Är det verkligen tillräckligt många nya scapes varje månad för att kora det bästa?

Aquatic Plant Central har månandes kar, men sen har de också 31 714 medlemmar...
PS Aquascaping Showcase 2011 - Hjälp till!

Användarvisningsbild
Lingonfil
Donator
Donator
Inlägg: 681
Blev medlem: 06 sep 2008, 14:04
Ort: Solna, Stockholm

Inlägg av Lingonfil » 05 dec 2010, 11:20

Däremot vore det rätt kul om man skulle ha månadens scape oavsett vem som har gjort det. Alltså att man skulle uppmärksamma ett scape som har visats denna månad, oavsett om det var på APC, the planted tank eller whatnot.
PS Aquascaping Showcase 2011 - Hjälp till!

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 05 dec 2010, 11:23

Kanske inte, men å andra sidan skulle det vara tillåtet med äldre bilder på kar som inte finns idag.

Skulle nog bredda tillgängligheten lite.

Användarvisningsbild
Majki01
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1780
Blev medlem: 01 jul 2010, 21:15
Ort: lund
Kontakt:

Inlägg av Majki01 » 05 dec 2010, 11:35

Triad skrev:Kanske inte, men å andra sidan skulle det vara tillåtet med äldre bilder på kar som inte finns idag.

Skulle nog bredda tillgängligheten lite.
Det kan jag också tycka! Har man gamla bilder på sina EGNA scape liggande så borde dom ju också kunna användas till månadens scape.. Månadens scape tycker jag ska vara pris"fritt" man får ju endå lite reklam i sitt namn för att ens scape kommer med..!

Användarvisningsbild
frysen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 756
Blev medlem: 28 feb 2009, 23:06
Ort: karlskrona

Inlägg av frysen » 05 dec 2010, 12:42

jag skulle gärna vara med men har inte utrustning till något litet kar + att jag är inte så duktig så skulle nog bli pinsamt när man ser allas fina bidrag.
ta gärna en titt på våran akvarieförening i karlskrona
http://akvariekarlskrona.se/

Användarvisningsbild
blassan
Donator
Donator
Inlägg: 2085
Blev medlem: 02 okt 2010, 22:46
Ort: Molkom
Kontakt:

Inlägg av blassan » 05 dec 2010, 12:58

Frysen, det handlar inte om att du ska ha något mindre kar, utan har du fått till det så du är nöjd och vill få lite feedback kanske tips? så varför inte kasta med en bild,. jag har ingen som helst möjlighet att få in mer kar i vårt lilla hus på 50kvadrat och snart 2 barn ;) hehe så ska man göra något o är nöjd över scapet så kommer ja slänga ut en bild på mitt 375 =)
Är man nöjd med ett scape så klart man ska kasta upp en bild på det!

Frågan är just angående gamla bilder, jag vill nog påstå att det inte är OK att kasta upp äldre bilder från typ AGA eller liknande tävlingar, dvs endast eget skapande scape,. men det kanske vart det ni mena? haha =)

3 koppar kaffe än så länge bara,. lite trött ännu :D
Farts are like wines. They get better the older they get!
blogg .:. uppdaterad 11/14.:. http://blassan.blogspot.se/

Skriv svar

Återgå till "Tävlingar"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster