Vad skall vi göra för att öka deltagandet i våra tävlingar?

I denna kategori är det fritt att tipsa och diskutera om kommande Aquascape tävlingar.

Moderator: Hedersmedlemmar

Gillar du att tävla i aquascaping på PS?

Nej, jag gillar inte att tävla
2
4%
Nej, jag vågar inte och är rädd för kritik
5
11%
Nej, jag är för dålig på aquascaping
21
46%
Nej, jag är för snobbig
0
Inga röster
Ja
18
39%
 
Antal röster: 46

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Inlägg av Admin JTFix » 09 sep 2010, 12:43

defdac skrev: Varför ska man straffas för att ha ett bibliotek av bilder som man vill dela med sig till andra aquascapers och är stolt över? Ska man inte erkänna sådana personer som bidrar med detta, kanske iform av tävlingsvinster?
Straffas? Nu tycker jag du tänker fel.
Men du tycker alltså att det är rättvist att du skall kunna ta en utav dina bilder i högen att smälla en nybörjare på fingrarna med?
Och så gnällde du över mitt synsätt på lika villkor...

Varför inte bevisa att du klarar av att scapa ett kar på tre månader istället när du anser dig vara så duktig på detta.

Håller med Brams, viktigast är att deltaga! :)
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
brams
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1339
Blev medlem: 23 aug 2006, 12:53
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av brams » 09 sep 2010, 13:11

Jag vet inte om jag nödvändigtvis tycker att dessa regler är de bästa. Jag skulle absolut kunna tänka mig att delta i en tävling där man inte är styrd av ett datum.
Men denna gången var det inte så.
Inte för att det kanske spelar någon roll men, Ni är lite fel ordval. Jag har egentligen inget med reglerna att gör a denna gången. Jag har faktiskt inget med tävlingen att göra mer än att jag tackat ja till att vara domare, samt att jag fixat lite priser från jobbet och spridit budskapet på bästa sätt...

Återigen så är det ju någon som skapat tävlingen och reglerna. Jag tycker det är lite trist att det ska diskuteras så kring detta. Vi är väl ett gött gäng i mina ögon som tycker om att utför vår hobby. Visst, vill man inte så vill man inte. Man ska inte vara tvingad.

Jag tror säkert att det är många som tycker att det är skitregler i både ADA, AGA och alla andra liknande. Dock så blir ju inte dom riktigt lika lidande.
Tycker att det är konstigt att man ska behöva tjata på folk för att man ska få stöd. Att delta visar ju att man bryr sig.

Ang detta men "one hit wonder"- def, du har rätt. Det har inte hänt. Men dom flesta tävlingar har ju regler huruvida du får delta med ett tidigare bidrag eller redan använd scapes osv. Kan bero på det?
Jag vet inte om jag är orolig för att det skulle ske annars heller men...

Deffen- Jag tycker i alla fall att du ska delta nu. Du har ju startat upp ett nytt kar som kommer att hinna ta sig fint innan deadline.
Bild Bild

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 09 sep 2010, 13:36

Men du tycker alltså att det är rättvist att du skall kunna ta en utav dina bilder i högen att smälla en nybörjare på fingrarna med?
Du är med andra ord bara med i tävlingen för att vinna och utklassa dina motståndare, inte för att sprida inspiration?

Så funkar inte jag. Jag skapar och vill dela med mig via tävlingar. Tävlingsformer som gör att jag inte kan uttrycka min person och diskriminerar mitt sätt att uttrycka mig på kommer jag ge kritik och förslag till förbättring.
Ang detta men "one hit wonder"- def, du har rätt. Det har inte hänt. Men dom flesta tävlingar har ju regler huruvida du får delta med ett tidigare bidrag eller redan använd scapes osv. Kan bero på det?
Nej det är relativt nya regler. ADA:s motsvarande regel tillkom för bara något år sen, AGA vet jag inte ens om dom har det och om dom har det är det ett nytt påfund.
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
brams
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1339
Blev medlem: 23 aug 2006, 12:53
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av brams » 09 sep 2010, 17:13

defdac skrev:
Men du tycker alltså att det är rättvist att du skall kunna ta en utav dina bilder i högen att smälla en nybörjare på fingrarna med?
Du är med andra ord bara med i tävlingen för att vinna och utklassa dina motståndare, inte för att sprida inspiration?

Så funkar inte jag. Jag skapar och vill dela med mig via tävlingar. Tävlingsformer som gör att jag inte kan uttrycka min person och diskriminerar mitt sätt att uttrycka mig på kommer jag ge kritik och förslag till förbättring.
Wurd app!. Det är inspiration jag vill se. Både i form av "gamla" setups och av nyuppsatta.

Det handlar inte om att kunna slå nån på fingrarna, det är bara löjligt att tro.

Risken finns när det är tidsbegränsat att scapsen inte hinner bli riktigt klara, om man nu blir det nån gång. Det är ju fördelen när det är helt fritt.
Då kan man ta det bästa från det bästa och på så sätt inspirera mer?

Men med den nya deadlinen så ska det inte vara några problem.

Måste säga, igen, att det kvittar för mig. Visst det kanske blir bättre på det ena viset eller roligare på ett annat sätt. Men det viktigaste är att vi ställer upp på varandra istället för att gnälla. =)
Shit vilken moralkärring jag känner mig som...
Bild Bild

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 09 sep 2010, 17:46

A: Jag har skapat tillställning X och vill att fler ska komma! Vad gör jag fel? ='( *whine*
B: Jag och C är gärna med om ni ändrar Y.
A: Ni tänker fel och är otacksamma. Gör en egen tillställning om ni är så jävla bra.
B & C: ??
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
Lingonfil
Donator
Donator
Inlägg: 681
Blev medlem: 06 sep 2008, 14:04
Ort: Solna, Stockholm

Inlägg av Lingonfil » 09 sep 2010, 18:29

Kan man inte utgå från ett blankt papper och komma överens (någorlunda) om en form istället för att kopiera regler från tillställningar som inte har samma mål eller syfte som denna?

Jag anser att följande måste finnas, resten är upp till diskussion.
1. Gratis deltagande.
2. En tidpunkt som markerar någon slags brytpunkt för tillställningen.
3. Bilder ska publiceras
PS Aquascaping Showcase 2011 - Hjälp till!

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 09 sep 2010, 18:40

Skulle vilja se att när denna tävlingen är slut att vi startar nästa med deadline 12månader...

Användarvisningsbild
Mayer
Donator
Donator
Inlägg: 1104
Blev medlem: 26 aug 2009, 10:59
Ort: Göteborg

Inlägg av Mayer » 09 sep 2010, 18:44

Jag gillar idén eller konceptet med TOTY (Tank Of The Year) som oftast finns på utländska forum. Då har man en konstant "tävling" där det i slutet av varje år utses en vinnare. Då har folk ett år på sig att få sina scapes färdiga och det kan bli en årlig grej. Inga gränser på hur många kar man får ha med. För att ge ännu mer inspiration och bygga upp lite spänning kanske man kan ha som regel att det skall finnas en projekttråd till där man förklarar teknik o.s.v. och även har bilder från bygget/hardscape/tillväxt o.s.v.
Ju mer scapes folk hinner med under året desto större chans har de att vinna och ju mer inspiration och idéer har de förhoppningsvis spridit. Det bästa hade ju varit om folk inte hade blivit för tävlingsinriktade p.g.a en sån här tävling så ingen vill ge kritik/tips på andras kar utan alla kan få hjälpa varandra med idéer (förutsatt att de vill ha kritik så klart). Kanske hade kunnat hjälpas om man hade ett extrapris som vinnaren får välja vem det skall gå till, valfri person som har hjälpt till med tips och bra kritik under projektets gång. Eller jag vet inte, nu spann jag också iväg lite. Men det tycker jag låter som en idé i alla fall ;)
Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum!

Användarvisningsbild
Lingonfil
Donator
Donator
Inlägg: 681
Blev medlem: 06 sep 2008, 14:04
Ort: Solna, Stockholm

Inlägg av Lingonfil » 09 sep 2010, 18:45

Triad skrev:Skulle vilja se att när denna tävlingen är slut att vi startar nästa med deadline 12månader...
Fast med en nanotävling om 6 mån =)

Användarvisningsbild
Roolo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3211
Blev medlem: 29 feb 2008, 13:33
Ort: Alingsås

Inlägg av Roolo » 09 sep 2010, 18:58

Bra mayer och lingonfil, nu börjar det komma lite mogen och konstruktiv kritik, inte bara massa gnäll!

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 09 sep 2010, 19:00

jepp.. nanon kan pågå 6 månader medans 70L o uppåt kan pågå 12månader..

Användarvisningsbild
Mayer
Donator
Donator
Inlägg: 1104
Blev medlem: 26 aug 2009, 10:59
Ort: Göteborg

Inlägg av Mayer » 09 sep 2010, 19:02

Triad skrev:jepp.. nanon kan pågå 6 månader medans 70L o uppåt kan pågå 12månader..
Jag tänkte vara med i nanotävlingen och hade ett 5-liters som jag började odla HC emerst i, den har jag haft emerst i säkert 3 månader och halva karet är väl knappt täckt... Så det går inte alltid snabbt bara för att det är nano, haha! ;)
Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum!

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 09 sep 2010, 19:26

Roolo skrev:Bra mayer och lingonfil, nu börjar det komma lite mogen och konstruktiv kritik, inte bara massa gnäll!
Här har du lite konstruktiv kritik: Ni får färre deltagare när ni har regeln att man måste ta bilden inom en viss tidsram (kritiken). Ta bort regeln så kommer sannolikt fler tävlanden (konstruktivt).

Exakt vad är det som är så känsligt med den regeln så att ni inte ens kan kompromissa? Det börjar kännas personligt eftersom ni får fler tävlanden om ni tar bort den..
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
Roolo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3211
Blev medlem: 29 feb 2008, 13:33
Ort: Alingsås

Inlägg av Roolo » 09 sep 2010, 20:01

defdac skrev:
Roolo skrev:Bra mayer och lingonfil, nu börjar det komma lite mogen och konstruktiv kritik, inte bara massa gnäll!
Här har du lite konstruktiv kritik: Ni får färre deltagare när ni har regeln att man måste ta bilden inom en viss tidsram (kritiken). Ta bort regeln så kommer sannolikt fler tävlanden (konstruktivt).

Exakt vad är det som är så känsligt med den regeln så att ni inte ens kan kompromissa? Det börjar kännas personligt eftersom ni får fler tävlanden om ni tar bort den..
Nu ger du konstruktiv kritik. Tack! =)

Personligen ser jag inga problem med att vi ger upp de regler som vi återanvänt i tävlingarna på PS. Men jag vill att vi tar det i nästa tävling.

Daniel, jag är inte ute efter att bråka med dig, det finns inget värde i det!

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 09 sep 2010, 20:04

Gott. Jag är med även om jag råkar ha algodling tror jag. Det var sjukt länge sen jag tävlade.
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
Roolo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3211
Blev medlem: 29 feb 2008, 13:33
Ort: Alingsås

Inlägg av Roolo » 09 sep 2010, 21:00

defdac skrev:Gott. Jag är med även om jag råkar ha algodling tror jag. Det var sjukt länge sen jag tävlade.
så skall det låta! :D

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 09 sep 2010, 21:15

Ngt jag själv kan vara orolig för är om domarna är opartiska?.

Domarna som jag ser det har varit med rätt länge på PS, och kan sedan tidigare redan ha fattat tycke för vissa medlemmars scaper.

Nu hoppas jag verkligen inte risken finns (det får vi ju kanske veta med denna tävling).

Men, kanske vore ngt att tänka på tills nästa gång?.

Clas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 3024
Blev medlem: 05 dec 2007, 22:09
Ort: Karlstad

Inlägg av Clas » 09 sep 2010, 21:44

jag är mer orolig för att de ska vara partiska! hehe kunde inte låta bli

Leonard
#1 AGA 2010
Inlägg: 1607
Blev medlem: 28 feb 2007, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Leonard » 09 sep 2010, 23:02

brams skrev:Tanken som jag ser det är väl att man ska skapa ett sug att "skapa". Nått som får folk att ligga sömnlösa om nätterna funderandes på hur man ska placera stenar eller vilka mossor man ska kombinera. Att växtakvaristsverige ska vara/bli aktivt och att man ska tycka att det är kul att börja från början, med samma förutsättningar. Att man startar igång ett kar/scape enbart för den tävlingen och att man gillerrtt!
Personligen så startar jag inte upp ett helt nytt kar hipp som happ för en tävling, utan jag scpapar i min egen takt och gör om mitt scape när jag anser mig vara färdig med den.
Dock förstår jag din idé med att trigga igång tankarna på hur man ska förbättra sitt aquascape och det fungerar säkert bra för flera att få en kick att komma igång och ha ett slutdatum att sikta på att vara färdig vid. Men det är antagligen väldigt olika från person till person och för mig fungerar det inte riktigt. Oavsett om det är en tävling på gång eller ej så funderar jag på hur jag kan göra mitt scape bättre.

Bara en liten kommentar...

Bra med alla dessa nya idéer, vi ska nog komma fram till en schysst lösning till slut ändå ;-)
Bild

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 10 sep 2010, 06:17

Clas skrev:jag är mer orolig för att de ska vara partiska! hehe kunde inte låta bli
Helt rätt.. PARTISKA ska det ju vara... :oops:

Användarvisningsbild
Lingonfil
Donator
Donator
Inlägg: 681
Blev medlem: 06 sep 2008, 14:04
Ort: Solna, Stockholm

Inlägg av Lingonfil » 10 sep 2010, 07:54

Jag instämmer med leonard. Och vill tillägga att det är den typen av scejpande som jag tycker ska främjas med dessa tillställningar. Inte att man scejpar för att vinna.

Ang. Triads inlägg. Jag tycker domarna ska vara partiska! Annars krävs något slags objektivt betygsystem som ska vara frånskilt domarnas personliga åsikter. Det ska vara upp till the esteemed jury att enhälligt utse 'vinnare'. Däremot är det viktigt att de inte är korrupta och ger första priset till bästa poplarn eller sig själv. Men eftersom det I stort sett är de själja som styr upp priserna är nog risken minimal.

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 10 sep 2010, 08:16

Det var den typen av scape:ande man ofta såg i Aquatic Gardeners Associations "Showcase". Showcase betyder enligt google translate "Presentation" eller "Monter". En del får utmärkelser, men jag kommer ihåg att jag främst tyckte att man var med för att bidra med foton på aquascapes - som ibörjan av 2000-talet var mycket ovanligare än idag.

Skillnaden idag, nästan 10 år senare, är att gapet mellan nybörjare och mer erfarna scapers är mycket större. När jag började kändes det överkomligt att göra många av Takashi Amanos scapes han visar i sina böcker. Idag är jag inte säker på att jag ens teoretiskt skulle orka pilla ihop de intrikata scapes som vinner ADA. Kanske om jag inte gjorde något annat på min fritid.

Samtidigt så har ingen svensk nått upp till de högsta standarderna, så noobsen kan vara ganska lugna över att även vi lite mer erfarna ser oss ganska långt ifrån lyckade..
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
brams
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1339
Blev medlem: 23 aug 2006, 12:53
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av brams » 10 sep 2010, 08:38

defdac skrev: Samtidigt så har ingen svensk nått upp till de högsta standarderna, så noobsen kan vara ganska lugna över att även vi lite mer erfarna ser oss ganska långt ifrån lyckade..
+1, undrar om vi någonsin får se blå/gult på topp tio? Men topp 100 borde vi ju ta iaf.


Det är kul med lite diskussion, och jag tycker det mesta varit konstruktivt och bra.
Tror att "tank of the Year" eller "bästa svenska kar, ever" kan vara en kul tävling men jag funderar på hur många det är som vågar/vill ställa upp bara.


Partisk eller inte. Jag ska försöka att inte se till vem som gjort scapen. De som kom in du har jag faktiskt ingen aning om vem dom tillhör. Men det är ju inte alltid så lätt att inte påverkas av allt runtomkring. Men man får göra sitt bästa, både som domare och deltagare. Jag önskar jag också kunde delta. =(
Jag är glad att vi i alla fall inte använde Oliver Knott eller de andra "större" namnen denna gången. Det hade varit pinsamt med så få deltagare...
Bild Bild

Användarvisningsbild
Roolo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3211
Blev medlem: 29 feb 2008, 13:33
Ort: Alingsås

Inlägg av Roolo » 10 sep 2010, 10:38

Vi kanske skulle ha en tävling typ ADA/AGA där vi har lite mer kontinuitet?
Säg att sista inlämningsdatum är 31/4 och man har en jury som bedömer, efter utsatta regler. Inget tjafs om fotoregler utan man tävlar med vad man vill. möjligen skall man begränsa det till att bidraget inte har varit publiserat innan etc.

Vad tror ni om det.

Och jo, Naturligtvis så skall vinstpotten vara riktigt fet.

Jag tror att det är bättre att vi satsar på en riktigt stor tävling än att vi har småtävlingar. Vidare skall givetvis hela Norden vara inbjud, faktum är att man kanske tom skall ta in hel EU?

Jag spånar bara.

Användarvisningsbild
Peter BT
Donator
Donator
Inlägg: 415
Blev medlem: 02 mar 2009, 23:00
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Peter BT » 10 sep 2010, 15:07

sicket tjöt...det är väl bra med tävlingen som det är bara folk hade vågat lämna in bidrag utan att skämmas. Jag hade aldrig lämnat in om jag inte fått positiv kritik när jag till sist lyckades lägga in en bild under bildarkiv..

Resultatet i omröstningen talar ju för det också.
Amused to death

Skriv svar

Återgå till "Tävlingar"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst