Vad skall vi göra för att öka deltagandet i våra tävlingar?

I denna kategori är det fritt att tipsa och diskutera om kommande Aquascape tävlingar.

Moderator: Hedersmedlemmar

Gillar du att tävla i aquascaping på PS?

Nej, jag gillar inte att tävla
2
4%
Nej, jag vågar inte och är rädd för kritik
5
11%
Nej, jag är för dålig på aquascaping
21
46%
Nej, jag är för snobbig
0
Inga röster
Ja
18
39%
 
Antal röster: 46

Användarvisningsbild
Roolo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3211
Blev medlem: 29 feb 2008, 13:33
Ort: Alingsås

Vad skall vi göra för att öka deltagandet i våra tävlingar?

Inlägg av Roolo » 08 sep 2010, 13:10

Är man inte intresserad av att tävla?
Skäms man för sina skapelser?
Är reglerna korkade?
Är prispotten för liten?
Är tävlingar för seriöst för vår hobby?
Är man för snobbig för att ställa upp i en tävling som arrangeras av ett växtnördforum i lilla Sverige?

Frågorna kan bli hur många som helst men huvudfrågan återstår:
Vad är det som gör att man inte vill ställa upp i tävlingar på PS?

Vi behöver feedbacken för orka arrangera fler tävlingar!

Ordet är fritt.

Användarvisningsbild
Erik...
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 aug 2006, 14:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Erik... » 08 sep 2010, 13:28

Mig bär det emot att ställa upp i tävling när jag vet att jag skulle få dålig placering, men jag hade anmält mig trots det, om jag hade haft tid och ork att göra i ordning en bytta eller två. Blir det fler tävlingar ska jag försöka hänga på.

Tyvärr kan det nog behöva nötas mer med fler tävlingar för att få upp deltagarantalet.

Användarvisningsbild
brams
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1339
Blev medlem: 23 aug 2006, 12:53
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av brams » 08 sep 2010, 13:35

åh!, kolla nu är det 100% på ja! =)
Bild Bild

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 08 sep 2010, 16:51

Gällande priserna tycker jag de är rätt fina. Möjligen mer inom hightec området vore att föredra.

Frugan tyckte att första priset kunde varit ngt bättre.

Vinnande bild hade varit kul om den kunde publiceras i ngn tidning eller liknande. Hade nog eggat fler just för publiciteten.

Egen "rank" är ju ett måste för den som vinner, men det har vi haft uppe för ett tag sen.

Användarvisningsbild
Dennis@akvariefantast.se
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1327
Blev medlem: 23 jun 2010, 21:19
Ort: Veberöd
Kontakt:

Inlägg av Dennis@akvariefantast.se » 08 sep 2010, 16:53

jag var sugen på årets tävling men jag har inget vettigt helglasakvarium just nu att köra en scape i . . annars tycker jag sånt e sjukt skoj och priserna e helt okej för mig . . det e ju mycket prestige att vinna =)
Driver Hobbysidan Akvariefantast.se med en kompis.

- Pappa varför smakar inte körsbärstomaterna körsbär ?
Mirella 4 år

Antal W/kvm:312 W/m² (reff räknat 0,8)

klotte
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 51
Blev medlem: 09 apr 2010, 10:21
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av klotte » 08 sep 2010, 17:20

Jag tycker det är jätte kul med tävling och även att jag inte tror jag har mycket att komma med är det kul att få sitt kar kommenterat av folk som pysslar med samma hobby. Är det lika dåligt deltagande i båda grupperna? Jag kan tycka att gruppen för små kar kunde sträcka sig upp till 60-70 liter nästa gång, tror det är många som inte har något kar under 30 liter...

Användarvisningsbild
Roolo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3211
Blev medlem: 29 feb 2008, 13:33
Ort: Alingsås

Inlägg av Roolo » 08 sep 2010, 17:30

Precis den här typen av konstruktiv feedback är den vi önskar. "keep on comming"

Användarvisningsbild
brams
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1339
Blev medlem: 23 aug 2006, 12:53
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av brams » 08 sep 2010, 18:36

Triad skrev:Gällande priserna tycker jag de är rätt fina. Möjligen mer inom hightec området vore att föredra.

Frugan tyckte att första priset kunde varit ngt bättre.

Vinnande bild hade varit kul om den kunde publiceras i ngn tidning eller liknande. Hade nog eggat fler just för publiciteten.

Egen "rank" är ju ett måste för den som vinner, men det har vi haft uppe för ett tag sen.
Jag vet inte riktigt hur jag ska säga. Men hittils så har det ju i stort sett bara varit och vara med för att man ska få nått.
Priserna blir säkerligen bättre då fler deltar i framtiden. Är lite lättare att motivera sponsorer då.
Bild Bild

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 08 sep 2010, 19:05

Absolut.

När man märker att deltagandet blir mer och större kanske 50 o uppåt kan väl anses stort så givetvis kan man först då också ha bättre priser.

Som du skriver är det då också lättare att hitta sponsorer, och de är då även villiga att kanske bidra med ngt bättre priser.

Men, som TS ville, var ju hur det skulle bli bättre, detta var en av de saker jag kom tänka på.

Priserna idag är annars kanon med tanke på deltagarnivån. (fasiken, valfritt bulkpaket PMDD hade räckt) ;-)

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Inlägg av H » 08 sep 2010, 19:10

Helkul med tävling, har väntat med iver på resultatet.
Bra med nanoklass och en större, altså skilda klasser. nano kunde till o med varit mindre.
jag själv har inget att presentera som är ngt fint, därför har jag inte anmält mig. men skall se till att det finns till det andra datumet.

Fortsätt att skapa tävlingar.

H.

Användarvisningsbild
Lingonfil
Donator
Donator
Inlägg: 681
Blev medlem: 06 sep 2008, 14:04
Ort: Solna, Stockholm

Inlägg av Lingonfil » 08 sep 2010, 19:12

Jag tycker att priserna är onödiga, tävlingsmomentet onödigt, regler överflödiga, poängsystem är fel tänkt. Personligen scapar jag efter egen lust och inte för att delta i någon tävling. (Det kanske låter lite pretto men sen så har jag ju inte ställt upp i någon tävling än!)

Om det var jag som bestämde hade jag, istället för en tävling, anordnat en årlig utställning. Där alla var välkomna att ställa ut vad som helst inom aquascaping, med det enda kravet att man inte hade ställt ut det tidigare på ps och inte manipulerat med fotot. Inga restriktioner gällande storlek, antal eller om man deltagit med karet i någon annan tävling. Då skulle det bli som en årlig utställning där man kunde få ta del av andras arbete (som man kanske visserligen redan hade följt under årets lopp).

Om det fanns sponsorer villiga att donera priser: tycker jag tävlingsanordnarna kunde utse "stipendiater" med en tillhörande motivering. Man skulle kunna matcha priserna mot stipendiaterna: en som hade en räksetup fick räkprylar, den som hade en walstadsetup fick walstads nya utgåva, den som hade speciella fiskar fick presentkort på ngn akvariebutik , ni fattar...

Tänk typ nobelpriset i litteratur: det behöver inte vara en setup utan kan vara för ens arbete med flera olika mossor i flera olika kar (eller något i den stilen). Eller kanske att man lyckats utforma scapet så bra att det inte bara är snyggt, utan även är optimalt för invånarna, energisnålt, biotoptroget, inovativt, etc...

En sådan "tävling" tror jag skulle verka bättre för ett trevligt klimat och för att fördjupa folks intresse.

Användarvisningsbild
Lingonfil
Donator
Donator
Inlägg: 681
Blev medlem: 06 sep 2008, 14:04
Ort: Solna, Stockholm

Inlägg av Lingonfil » 08 sep 2010, 19:17

Jag kan tillägga att svenska akademien har utsett akademiemedlemmar till pristagare, vilket jag är öppen för att ha även kunna göra i en sådan här tävling/utställning.
PS Aquascaping Showcase 2011 - Hjälp till!

Leonard
#1 AGA 2010
Inlägg: 1607
Blev medlem: 28 feb 2007, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Leonard » 08 sep 2010, 19:35

Jag tycker ditt förslag låter riktigt bra Lingonfil! Man kanske skulla kunna ge ut bilderna i utställningen som en tidning och sälja här på PS?
Själv deltog jag inte heller i denna tävlingen för att jag inte hade något färdigt scape. Jag tycket inte heller om att ha tävlingen under en begränsad period, då fotot måste tas vilket gjorde att det inte passade för mig denna gången då jag vill visa upp ett färdigt scape.
Bild

Användarvisningsbild
brams
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1339
Blev medlem: 23 aug 2006, 12:53
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av brams » 08 sep 2010, 19:37

Bra ide Lingonfil. Nästa gång det är dags så tror jag minsann att du ska var med och koka ihop nått.

Gillar att det är nått annorlunda. Jag har tex funderat kring att ha en fototävling där man får delta med vilket motiv som helst. Inga begränsningar vad det gäller redigering eller manipulering av bilderna. Kanske blir det en bild på en del av ett akvariu, kanske en makrobild på alger eller på en hårlös farbror som käkar valnötter på avenyn. Vad som är Aquascape för dig.
Kan kanske vara bra med en motivation i samband med bilden.
På så sätt skulle det hela bli mer kreativt.

Däremot funderar kring din ide med utställningen. Jag tror jag fattar vad du menar och hur du tänker. Men det känns som att det i slutet blir likt vad PS är i dag, eller nått annat forum. Man visar upp det man vill och får kommentarer på det...
Men en utställning hade varit kul.
Vi kanske ska starta ett showroom här på PS. där man samlar alla klara scapes för att "visa upp"?
Eller en fysisk utställning. Säg att vi hyr ett galleri nån stans så skickar alla sina bilder utskrivna och klara till en person i denna stad som sedan hänger det hela...

Shit va ja spann igång då =)...
Bild Bild

Användarvisningsbild
brams
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1339
Blev medlem: 23 aug 2006, 12:53
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av brams » 08 sep 2010, 19:41

Leonard skrev:Jag tycker ditt förslag låter riktigt bra Lingonfil! Man kanske skulla kunna ge ut bilderna i utställningen som en tidning och sälja här på PS?
Själv deltog jag inte heller i denna tävlingen för att jag inte hade något färdigt scape. Jag tycket inte heller om att ha tävlingen under en begränsad period, då fotot måste tas vilket gjorde att det inte passade för mig denna gången då jag vill visa upp ett färdigt scape.
WTF, nått måste du la få till på den tiden som gavs. Vi är för få för att motarbeta sånthär här i Sverige. Det är bara å ställa upp även om man inte "gillar" reglerna. Nästa gång är det kanske du som håller i det å sätter reglerna, det är inte så lätt att göra som alla vill...

Nu har du ju iaf lite extra tid. Piffa till det schnyggaste karet du har hemma nu och se till att få fram kameran. Det fixar du lätt. Annars så blir jag så besviken på dig ;)
Du kan ju ställa upp med ADA-bidraget annars?
Bild Bild

Leonard
#1 AGA 2010
Inlägg: 1607
Blev medlem: 28 feb 2007, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Leonard » 08 sep 2010, 19:47

brams skrev:Du kan ju ställa upp med ADA-bidraget annars?
Nope, man måste ju fota karet med en lapp på och iom att den scapen är nedlagd så funkar det ju inte. Om man hade fått ställa upp med äldre bilder hade det inte varit några som helst problem.
Nu tror jag dock att jag ska få ihop en bild till tävlingen när slutdatumet är uppskjutet.
Bild

Användarvisningsbild
brams
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1339
Blev medlem: 23 aug 2006, 12:53
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av brams » 08 sep 2010, 19:57

Leonard skrev:
brams skrev:Du kan ju ställa upp med ADA-bidraget annars?
Nope, man måste ju fota karet med en lapp på och iom att den scapen är nedlagd så funkar det ju inte. Om man hade fått ställa upp med äldre bilder hade det inte varit några som helst problem.
Nu tror jag dock att jag ska få ihop en bild till tävlingen när slutdatumet är uppskjutet.
Bra de ;)
Bild Bild

Användarvisningsbild
Lingonfil
Donator
Donator
Inlägg: 681
Blev medlem: 06 sep 2008, 14:04
Ort: Solna, Stockholm

Inlägg av Lingonfil » 08 sep 2010, 20:38

brams skrev: Vi kanske ska starta ett showroom här på PS. där man samlar alla klara scapes för att "visa upp"?
Eller en fysisk utställning. Säg att vi hyr ett galleri nån stans så skickar alla sina bilder utskrivna och klara till en person i denna stad som sedan hänger det hela...

Shit va ja spann igång då =)...
Jag tycker nog att forumet som det är idag funkar bra som showroom. På andra forum tycker jag uppdelningen mellan "show", "ge-mig-kritik" och "projekt" inte alltid är helt lyckad. Plus att restriktionen i många tävlingar att bilder inte får vara publicerade tidigare tar ju död på showrooms.

En utställning skulle ju vara som en årligt uppdaterad showroom.

Idén med en tidning eller riktigt utställning tycker jag låter bra. Om det är låg kvalité och svårt att få folk att vilja betala så kan man ju göra digitala varianter och erbjuda gratis.

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 09 sep 2010, 11:37

Om man hade fått ställa upp med äldre bilder hade det inte varit några som helst problem.
+1

Kan någon förklara varför det är så jävla viktigt att burken visas upp i skicket precis mellan tävlingens början och slut?
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
Roolo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3211
Blev medlem: 29 feb 2008, 13:33
Ort: Alingsås

Inlägg av Roolo » 09 sep 2010, 11:57

Tanken är att alla skall ha samma förutsättning när vi tävlar, alltså lyckas få till en scape på 3 månader och lyckas dokumentera den.

Jag fattar inte varför du och Leonard ideligen gnäller över denna regel när de flesta andra verkar acceptera regeln!
Ni kan ju arrangera en tävling där man tävlar med "bästa historiska foto", det är ingen som hindrar er. :D

Användarvisningsbild
brams
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1339
Blev medlem: 23 aug 2006, 12:53
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av brams » 09 sep 2010, 12:19

Tanken som jag ser det är väl att man ska skapa ett sug att "skapa". Nått som får folk att ligga sömnlösa om nätterna funderandes på hur man ska placera stenar eller vilka mossor man ska kombinera. Att växtakvaristsverige ska vara/bli aktivt och att man ska tycka att det är kul att börja från början, med samma förutsättningar. Att man startar igång ett kar/scape enbart för den tävlingen och att man gillerrtt!

Kanske ett gammalt uttryck men...
Det viktiga är faktiskt att delta.

Det ska inte vara så lätt att man kan leva på ett "one hit wonder" resten av livet!

Om jag minns rätt så var det du Deffen som inte ville sitta kvar på en av domarstolarna för att du just ville delta! Vad hände?
Bild Bild

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Inlägg av Admin JTFix » 09 sep 2010, 12:28

defdac skrev:
Kan någon förklara varför det är så jävla viktigt att burken visas upp i skicket precis mellan tävlingens början och slut?
Tycker bara namnet Aquascape med datum förklarar den saken.
D.v.s att alla skall ha samma förutsättningar att få till ett scape som man tävlar med inom angiven tid.
Om jag som tävlar som inte är någon scapare (trots att jag blev 3:a i förra tävlingen, tusen tack igen till er som röstade på mitt bidrag :) ) skulle behöva ställa upp mot någon som har ett helt kartotek med superbra bilder att ställa upp med så hade jag aldrig deltagit.
Ni kan ju inte på allvar mena att detta hade lockat fler deltagare?
Framförallt inte de som sitter där och är tveksamma och kanske inte vågar skicka in ett bidrag.

När man tävlar så gör man det på samma/lika villkor, därav dessa regler som jag anser är korrekta.

Som Roolo skriver så är det ju upp till er att arrangera en tävling (ni som har en massa bra bilder på lager.)
Det hade jag sett fram emot, typ: "Best scape ever" klass då.
Så vad väntar ni på? ;-)
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 09 sep 2010, 12:28

Jag fattar inte varför du och Leonard ideligen gnäller över denna regel när de flesta andra verkar acceptera regeln!
Jag vet inte om ni kan slå er för bröstet med era tävlingsregler med tanke på hur få som klarar att vara med? ;)
Det ska inte vara så lätt att man kan leva på ett "one hit wonder" resten av livet!
Nämn en endaste gång det har skett. Nämn dessutom en endaste gång som någon tävlat mer än en gång med samma bild/scape och efter flera försök vunnit.

Ni har alltså skapat regler mot något som inte existerar..
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 09 sep 2010, 12:31

När man tävlar så gör man det på samma/lika villkor, därav dessa regler som jag anser är korrekta.
Hur menar du att det är samma villkor när Brams med snart decennium av aquascapingerfarenhet tävlar mot en nybörjare? Är det inte ganska stor skillnad i villkor mellan dessa två?

Varför ska man straffas för att ha ett bibliotek av bilder som man vill dela med sig till andra aquascapers och är stolt över? Ska man inte erkänna sådana personer som bidrar med detta, kanske iform av tävlingsvinster?
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
Roolo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3211
Blev medlem: 29 feb 2008, 13:33
Ort: Alingsås

Inlägg av Roolo » 09 sep 2010, 12:41

defdac skrev:
Jag fattar inte varför du och Leonard ideligen gnäller över denna regel när de flesta andra verkar acceptera regeln!
Jag vet inte om ni kan slå er för bröstet med era tävlingsregler med tanke på hur få som klarar att vara med? ;)
Ingen som bröstar upp sig som jag ser det.
Det jag tar till mig är att perioden kanske är aningen kort, vilket vi tar till oss för kommande tävlingar.

Skriv svar

Återgå till "Tävlingar"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster