Plantswap microtävling 2009

I denna kategori är det fritt att tipsa och diskutera om kommande Aquascape tävlingar.

Moderator: Hedersmedlemmar

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 17 aug 2009, 12:19

1:a plats: 2) Bra proportionsbalans och färdigutväxt, lite för öde och tråkigt att det inte är bubblor i Riccian vilket skulle livat upp bilden rejält. Inte så kul med öde vattenyta. En fön + bubbel hade gett burken en välbehövlig kick vad gäller livfullhet. Den färgade bakgrunden funkar inte då man lägger alldeles för mycket märke till den. Irriterande ljusläckage.

2:a plats: 3) Bra proportioner och bra skick på mossan. Fantastisk stenplacering och bra stentextur. Tråkig rent växtmässigt - en hög med mossa. Öde.

3:e plats: 6) Fantastisk bra komposion textur och färgmässigt med stenen och mossan som växer i samma riktning. Tråkigt med bara en hög med mossa och det ser ut som stenen drunknar i mossan och skriker på hjälp. Klaustrofobisk. Ser mindre ut än vad akvariet är. Öde.

Resten av akvarierna ser jag inte som tillräckligt utväxta/etablerade eller allmänt risigt skick på växterna även om vissa visar en intressant början/designidé som inte fått blomma ut helt.
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

TYB
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 328
Blev medlem: 16 feb 2009, 15:17
Ort: Kalmar

Inlägg av TYB » 17 aug 2009, 16:42

#6 Tycker det är ett spännande scape, får mig att tänka på bilderna vi alla sett med enorma vågor från ett upprört hav som slår in över en liten ö med en fyr på. Känns vilt men ger en varm känsla och att naturen är stor.

#1 En fin bild av en liten strand äng som möter öppet hav, fint djup och bra val av växter. Känns lite livlöst och ljuset gör att det möjligen ser lite ohälsosamt ut.

#9 fint hardscape, påminner om mycket större kar man sett tidigare men med växterna känns inte färdiga och bakgrunden känns kal och kall. Belysningen är även här inte till scapets fördel.


Bidrag #2...Öhh, kom tillbaka till det hela tiden men det känns för mig inte levande. I vanliga fall skulle det för mig varit outstanding men något stämmer inte. alla fall inte för mig.

Lycka till

TYB

Användarvisningsbild
Magnus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1563
Blev medlem: 07 feb 2008, 17:41
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Magnus » 17 aug 2009, 16:48

Första går till #9.
Inte dåligt att lyckats klämma in så mycket sten på 2.4L skulle önskat att du fortsatt med lite mindre sten av samma sort i framkant ist för att ha sanden synlig. den ser helt enkelt naturlig ut på nåt sätt.
Fin grön färg på växterna som ser ut att trivas bra. detta ser mycket större ut än 2.4L

Tvåan var jobbig, men den går till #2 tycker att scapen är snygg och att det ser ut som 2 djur som står mot varandra och är ute och betar i riccian:), men jag är helt allergisk mot den gröna sanden, nu syns den ju iofs inte så mycket men hade jag inte sett den alls så hade nog denna fått min förstaplacering.

Tredje plats får #1, känns lummig och harmonisk och dessutom ett skönt ljus i den, däremot tycker jag Hc´n (om det nu är det) kunde varit lite grönare.

Annars kul att se att dom flesta bidrag inte har någon teknik kvar i burkarna, kanske kan va för att det inte får plats så mycket heller:)

Användarvisningsbild
Roolo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3211
Blev medlem: 29 feb 2008, 13:33
Ort: Alingsås

Inlägg av Roolo » 17 aug 2009, 18:48

Eftersom jag vet vilka som lämnat in vilka bidrag anser jag att jag på något vis är partisk, därför kommer jag att endast lämna kritik och min röst räknas ej!





Bidrag N:r 1
Minimalistisk, gillar att du endast använt 3 sorter med växer. Skön
känsla av solnedgång vid ljussättningen.

Som en del redan påpekat, så tycker jag att HC:n ser lite sliten ut
Sen gillar jag inte att nålgräset ser ur som att det är klippt som häck. Lite mer vildvuxet men inte lika dominant hade suttit bättre.

Bidrag N:r 2
Jag älskar erectmossan. den kommer att bli grymt snygg när allt vuxit till sig. Gillar även kontrasten med windellöwen och riccian. Spänd på hur scapen skulle se ut om ytterligare en månad! Bra jobbat!

Det finns dock ett par saker som jag inte gillar. Grönt grus tillhör inte min favorit och den stör helt klart helhetsintycket av scapen. Bakgrunden. en helt vit eller helt svart är bra men en akvarieplanch? den gillar jag inte.
Rötterna tycker jag ser coola ut, nästan som hästar, kanske är det menat som hästar kanske inte, jag hade nog flyttat den högra lite mer åt höger.

Varför är jag så kritisk på just denna scape? Jag tycker att den har grymt stor potential och skulle lätt kunna bli en riktig favorit. "Keep up the spirit", du har något riktigt grymt på G!!!!

Bidrag N:r 3
cool hardscape, snyggt med bara en mossa. Minimalistiskt!

Mossan kunde ha ansats lite mer innan foto så att den hade varit lite tätare och krypit fram mer i hardscapen.


Bidrag N:r 4
Jag gillar den slutande sanden och det rena intrycket av den,Difformisen kommer att bli snygg när den vuxit till sig, men difformis och sand kan inte utgöra en hel scape! Mer Hardscape!!!!!

Sen tycker jag även att du skulle haft färre sorter, välj 2-3 sorter som du riktigt trivs med med många kan det bli lite för grötigt intryck.

Bidrag N:r 5

Stensättningen har potential och jag gillar vad du åstadkommit med H.P 'Rosanervig.

Blå bakgrund? inte min grej, hade klart passat bättre med svart, sen funderar jag på akvariumets form, det känns om om man delat ett 54L:s med en glasskiva? Innovativt i så fall och för den delen inte fel.

Bidrag N:r 6
Mossigt värre!
Har jag sagt att jag gillar Erectmossa? JAG GILLAR ERECTMOSSA!!!
Lummigt och grönt med räkorna som en skön kontrast! En av mina favoriter.

Möjligen skulle jag vilja sett lite mer hardscape, kanske lite trimning av mossan hade gjort susen även i detta fall?

Bidrag N:r 7
Crispy!
Välplacerad hardscape med fräscha växter.

Tyvärr så känner jag inte mycket när jag ser scapen, kan inte peka på vad det är, men jag saknar känslan av harmoni, den känslan har ersatts med steril, inte för att sterilt är fel men jag saknar ändå en mjuk harmonisk känsla i scapen.

Bidrag N:r 8
Personlig favorit. Inte för att den är den finaste scapen utan för att det måste kräva ett grymt tålamod av den som utfört den. Minimalistiskt som få!

Bidrag N:r 9
Härlig hardscape och jag älskar kontrasten mellan Hemianthusen? och den gråa stenmassan. Bra jobbat. Sen gillar jag det "oskarpa" fotot som softar upp kontrasterna, med en mjuk känsla, medvetet? kanske inte , men jag gillar det.


skall jag gnälla på något, så får det bli riccian ute i de bakre hörnen, bort med den!

Bidrag N:r 10
Kan inte sätt fingret på det, men jag gillar vad jag ser, inte för att det är direkt aquascapingmässigt, utan antagligen för att inte känns planerat in i minsta detalj.


Mer egeria Densa, den gör sig faktiskt i denna typ av Kar:D



==========================================================

Sen vill jag passa på att beklaga att jag själv inte ställ upp i denna tävling. Mtt kar pallade inte semester med sporadiskt underhåll, Jag hoppas dock "komma ut" i nästa tävling!


Bra jobbat allihop!

Användarvisningsbild
Flun
Stickling
Stickling
Inlägg: 26
Blev medlem: 24 jun 2009, 12:00
Ort: Uppsala

Inlägg av Flun » 17 aug 2009, 18:59

#6 Är min favorit i sammanhanget. Ser välfungerande ut och mossan är välvuxen. Delarna i scapet, mossväggarna och stenen/roten, fungerar bra tillsammans och skapar ett djup och ger räkorna en egen liten värld, tydligt avgränsad mot vad som än finns runt omkring, en typ av scape som jag verkligen uppskattar i små akvarier.

#9 Mycket snygg stensättning, de större stenarna går verkligen bra tillsammans med växterna. Jag blev lurad av scapet på storleken, trodde det var större. Bottengruset är vad som lättast avslöjar att det rör sig om ett mycket litet kar och är också det som jag ogillar mest i detta bidrag. Svårt att veta hur det skulle ha sett ut men, grus/sten hela vägen fram kanske?

#2 Eftersom det ser så välmående ut. Fina nyanser av grönt är alltid positivt i dessa sammanhang. Mossorna och rötterna är intressanta. Den snygga ricca-fronten hade nog gjort sig bättre med en mer fyllig bakgrund. Att sanden syns i bakgrunden gör mycket negativt för mitt intryck av scapet.

hilevij
Frö
Frö
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 aug 2009, 00:41

Inlägg av hilevij » 18 aug 2009, 01:01

#1 Jag tycker om att det är växter i olika stadier. Mindre i förgrunden och något längre i bakgrunden. Emellan är det en brytande växt i annan stil och annan färgnyans. Att det är små plantor med små blad fram i akvariumet, smalt gräs som bakgrunds växt och i mitten en växt med stjälkar och stora ovala blad gör ett intressant och blandat intryck.

#3 Ett akvarium med endast en mossa och en sorts sten gör att det känns naturligare än ett akvarium med massor av olika växter, stenar och rötter som är planterade och placerade noggrant. Jag gillar starkt det naturliga och lugna över denna!

#8 Byggd på så liten yta är detta avkariumet fantastiskt! Det är en typ sten som jag inte har sett så ofta användas i akvarier, och växterna har ett mjukt intryck över sig. Gräset i de bakre hörnen ger en trevlig inramning.

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Inlägg av Admin JTFix » 18 aug 2009, 03:00

Efter mycket beslutsångest kommer här mina röster.

Plats 1: Bidrag #7.
Första anblick, för stilrent och lite ointressant. Men ju mer jag sett av bidraget, ju mer har jag tyckt om det. Friska växter, grymt bra bild.
Det enda som stör mig är räkan som simmar till höger. Hade sett fram emot att få se detta scape utan stenen med, tror det hade funkat minst lika bra.

Plats 2: Bidrag #6.
Friskt grön Erectmossa i ett något igenväxt burk. Hade jag varit räka så hade jag velat bo här. Roten drar dock ner betyget något, samt jag hade gärna velat se detta scape lite mer ansat. (då hade kanske roten blivet snygg)

Plats 3: Bidrag #10
Detta kan bli sjukt snyggt när det har fått växa klart, sen vet jag att just vaser i denna höjd är svårscapade och svårfotade. Växterna ser ut att vara i toppenskick, och räkorna är mycket fina. (bevis på att det är en bra bild när man kan avgöra det)
Jag skulle vilja se denna vas med skruvvallesneria. Då hade jag tagit bort algbollen och Egerian. Roten tycker jag är helt rätt.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
Lingonfil
Donator
Donator
Inlägg: 681
Blev medlem: 06 sep 2008, 14:04
Ort: Solna, Stockholm

Inlägg av Lingonfil » 18 aug 2009, 23:39

Rangordnat

nr 8. Bra djup. Väldigt bra hardscape, inkrökningarna i de två stengrupperna (främst den högra) gör scapet till 3D istället för 2D. 2.5 dl är typ ett vattenglas. En hel värld i ett vattenglas! Kreativt och innovativt.

nr 7. Bästa foto. Ser välmående och välvuxet ut.

nr 4. Välmående. Den starka kontrasten mellan den svarta stenen, den ljust gröna färgen och den röda färgen skapade ett kraftullt blickfång.

Användarvisningsbild
Johanski
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 432
Blev medlem: 14 okt 2008, 00:40
Ort: Luleå

Inlägg av Johanski » 23 aug 2009, 19:21

Är på jobbet så hinner bara rösta snabbt. Koller ge omdöme när jag kommer hem runt ett nu efter midnatt. Hoppas det är ok.

#2
#3
#1

Användarvisningsbild
Roolo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3211
Blev medlem: 29 feb 2008, 13:33
Ort: Alingsås

Inlägg av Roolo » 23 aug 2009, 19:45

Bump

Användarvisningsbild
Johanski
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 432
Blev medlem: 14 okt 2008, 00:40
Ort: Luleå

Inlägg av Johanski » 24 aug 2009, 01:17

#2

Otroligt snyggt och välkomponerat scape. Rötterna matchar varandra på ett unikt sätt. Har aldrig sett Riccia som täcker botten på ett såhär snyggt sätt. Det jag inte gillar, som många andra, är bakgrunden, sen stör jag mig lite på att riccian inte täcker hela vägen bak.

#3

Välskött mossa och stenarna perfekt placerade. Vet att det är mycket svårt på en så liten volym, men här har det lyckats. Mossan kunde ha trimmats ned lite längst upp, ser lite spretigt och tråkigt ut, annars topp!

#1

Grymt snyggt bakgrundsljus och bra scape. Gillar tanken skarpt. Dock ser bottenväxten tråkig ut, sen har du valt en för liten rot.

Användarvisningsbild
Roolo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3211
Blev medlem: 29 feb 2008, 13:33
Ort: Alingsås

Inlägg av Roolo » 24 aug 2009, 08:04

Det verkar som att Omöstningen är klar!


Om jag räknat rätt så
1:a) Bidrag n:r 7 med 36p
2:a) Bidrag n:r 9 med 32p
3:a) Bidrag n:r 2 med 26p

Användarvisningsbild
Roolo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3211
Blev medlem: 29 feb 2008, 13:33
Ort: Alingsås

Inlägg av Roolo » 24 aug 2009, 08:05

Vinnarna i tävlingen är alltså:
1:a) Magnus
2:a) Diväteoxid
3:a) Anettejt


Grattis allihop!

Användarvisningsbild
brams
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1339
Blev medlem: 23 aug 2006, 12:53
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av brams » 24 aug 2009, 09:31

Grattis! =)
Bild Bild

Användarvisningsbild
Adamantis
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 515
Blev medlem: 05 mar 2009, 05:39
Ort: Malmö

Inlägg av Adamantis » 24 aug 2009, 09:56

Kul att man kände igen vissas stilar, några små kännetecken som gör att man kan ana vem som ligger bakom scapet. Långt ifrån alla, men ändå. Grattis till vinnarna! Kul att se så många deltagare med.

Vad var det för priser?
Mvh William

Användarvisningsbild
Magnus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1563
Blev medlem: 07 feb 2008, 17:41
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Magnus » 24 aug 2009, 10:05

Tjoho. haha där fick jag igen lite för min urkassa placering i IAPLC:)
Tackar för röster och grattis till plats 2 & 3, tack även alla övriga medtävlande.

Antar att jag skulle skriva några rader om setupen, ska börja fila lite på det:)

myslas
Frö
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: 01 apr 2009, 21:02
Ort: Växjö

Inlägg av myslas » 24 aug 2009, 11:28

Grattis till vinnarna! Som sagt, väldigt svårt att bara välja ut tre stycken bland dessa fina scapes och det visar väl omröstningen där rösterna var väldigt utspridda.

Själv är jag supernöjd med min enda röst (tack Anettejt!), det var en mer än jag räknat med. :D

Användarvisningsbild
diväteoxid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1296
Blev medlem: 06 jul 2008, 19:17
Ort: Eskilstuna

Inlägg av diväteoxid » 24 aug 2009, 12:12

Second place is the first looser! (:
Bild

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av GasseG » 24 aug 2009, 12:35

Roolo skrev:Vinnarna i tävlingen är alltså:
1:a) Magnus
2:a) Diväteoxid
3:a) Anettejt
Grattis!

Roolo: Hur räknade du? Kommer namnen på de som har var it med i tävlingen senare elle? Vem gjorde 8:an?

myslas: Du gjorde en kanoninsats tycker jag!! Väldigt modigt att välja att göra en "hög" scape = svårt!
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
Roolo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3211
Blev medlem: 29 feb 2008, 13:33
Ort: Alingsås

Inlägg av Roolo » 24 aug 2009, 13:08

GasseG skrev: Roolo: Hur räknade du?
Såhär räknade jag:
i varje röst fick
1:an 3p
2:an 2p
3:an 1p

GasseG skrev: Kommer namnen på de som har var it med i tävlingen senare elle? Vem gjorde 8:an?
Vi kommer inte publicera namnen på de som deltagit, förutom pristagarna.

Det är naturligtvis fritt att själv träda fram och berätta vilket bidrag man deltagit med!

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Inlägg av Admin JTFix » 24 aug 2009, 13:22

Magnus skrev:Tjoho. haha där fick jag igen lite för min urkassa placering i IAPLC:)
Tackar för röster och grattis till plats 2 & 3, tack även alla övriga medtävlande.
Stort grattis! :) :) :)
Jag är jättenöjd med mitt tredje pris, så tusen tack till alla som röstade på det. :)
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

myslas
Frö
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: 01 apr 2009, 21:02
Ort: Växjö

Inlägg av myslas » 24 aug 2009, 13:26

GasseG skrev:myslas: Du gjorde en kanoninsats tycker jag!! Väldigt modigt att välja att göra en "hög" scape = svårt!
Tack. :)

Nu ska det sägas att jag från början inte hade beräknat vara med alls i tävlingen men eftersom det verkade vara lite trögt med insända bidrag och jag ändå hade vasen som stod där så tänkte jag att jag kunde skicka in ett bidrag för skojs skull, och det var kul att se de kommentarer man fick. :)

Kan nämna att jag startade den här räkvasen i juli och jag använder ingen gödning eller co2 över huvud taget eftersom jag är mer rädd om djuren än växterna i den här (därav de väldigt enkla växterna också). Belysningen består av en 12W lågenergilampa med färgtemperatur på 6500K (eller om det var 6000).

Hur som helst, hoppas det kan växa till sig lite med tiden och jag ska ta med mig råden jag fick från kommentarerna här.

Mitt bidrag var alltså nummer 10 för dem som inte räknat ut det ännu.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 364
Blev medlem: 30 mar 2009, 09:14
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Johan Ågren » 24 aug 2009, 14:09

Grattis till vinnarna!!!

Blandade smaker som visar på hur subjektivt det är när det kommer till estetiska uttryck som aquascaping.

GasseG, det var jag som gjorde 8:an. Tänker fortsätta på projektet och uppdatera den här tråden: http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=8008 Jag la just ut en bild på hela setupen där. Råden och kritiken som jag fick tar jag till mig som väldigt relevant, och kommer att fokusera på dessa aspekter.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 364
Blev medlem: 30 mar 2009, 09:14
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Johan Ågren » 24 aug 2009, 14:52

Anettejt skrev:
Magnus skrev:Tjoho. haha där fick jag igen lite för min urkassa placering i IAPLC:)
Tackar för röster och grattis till plats 2 & 3, tack även alla övriga medtävlande.
Stort grattis! :) :) :)
Jag är jättenöjd med mitt tredje pris, så tusen tack till alla som röstade på det. :)
Jag får be om ursäkt då jag trodde det var diväteoxid som gjort din scape, men jag kan kanske skylla på att jag inte sett något som du gjort tidigare. Jag tycker dock fortfarande att din scape var finast. Jag förstår poängen med den rena estetiken i Magnus och diväteoxids scaper också, men det måste finnas något mr kreativt inslag för att det inte ska bli tråkigt, och du hade den kreativiteten i din scape.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 364
Blev medlem: 30 mar 2009, 09:14
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Johan Ågren » 24 aug 2009, 14:53

Äh; dubbelfel!

Låst

Återgå till "Tävlingar"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster