Diana Walstad svarar på våra frågor!

Questions asked to those who are one step before time and might have the answer to us.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
addo
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 134
Blev medlem: 28 jun 2007, 03:15

Inlägg av addo » 29 jan 2010, 11:35

Jag tror nog det skulle fungera utmärkt med 19 liter. Börja med väl miniralliserad jord samt kanske en gnutta kattsand under gruset, kör med ca en cm jord och 3-5 cm finkornigt grus ovanpå. Ett litet innerfilter med skumpatron för att ta hand om partiklar i vattnet, detta ska ge ytcirkulation utan att krusa ytan. Som belysning skulle jag köra med en lågenergi lampa eller en t8.

Det viktigaste är att fylla upp bottenytan med en stor andel starkrotade växter redan från början, i ditt fall skulle jag köra på tex cryptocoryne wenditi, downoi, dvärg sagge, hårgräs, någon dvärg svärdplanta etc.

Starta karet med botten/filtergrums från ett inkört kar i jorden, innerfiltret får gärna vara inkört också. Direkt från början ska du ha i räkor och snäckor. Sedan låter du tillväxttakten styra hur mycket icke algätande fiskar du stoppar i, men fyll på med fisk långsamt.

Skötsel: Filtret är till för att hålla particklar borta och ge cirkulation, botten är ditt biologiska filter. Därför kan du rensa filtret kliniskt om du vill, filtret ska rensas när det börjar sätta igen.

Gamla blad kan du ta bort som du önskar.

När växterna börjar tjocka till ordentligt i botten ska de tas upp glesas ur och planteras om, gör dock detta i etapper på maximalt ca 1/5 av bottenytan. Vid dessa tillfällen kan du byta vatten och slamsuga lite lätt. I min erfarenhet ska man röra lite i botten ibland genom omplantering samt att peta med en pinne (gå dock ej till överdrift).

Vatten byten sker med fördel med vatten från ett akvarium som drivs normalt, om du kör med kranvatten byt straxt innan ljuset slocknar så CO2 får luftas ur under natten, annars kan det bli alger.

Övrigt: Mata inte så det blir mat liggande, skaffa mer fisk i stället. Ett varierat och stort antal detrius samt algätare är A och O, dessa ska dock inte behöva stödmatas utan om dom ser smala ut skaffar du mer fisk eller minskar ned på din städpatrull. Lär känna ditt avarium ;)

christin persson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 291
Blev medlem: 26 jan 2010, 13:46
Ort: Dala-Floda

Inlägg av christin persson » 25 aug 2010, 09:27

Tack! Mycket intressant!
C.

christin persson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 291
Blev medlem: 26 jan 2010, 13:46
Ort: Dala-Floda

Inlägg av christin persson » 25 aug 2010, 09:28

Fresten vad är sv. namnet på detrius?
Christin

Användarvisningsbild
Adamantis
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 515
Blev medlem: 05 mar 2009, 05:39
Ort: Malmö

Inlägg av Adamantis » 25 aug 2010, 17:32

Det heter detritus på svenska. http://sv.wikipedia.org/wiki/Detritus
Mvh William

christin persson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 291
Blev medlem: 26 jan 2010, 13:46
Ort: Dala-Floda

Inlägg av christin persson » 25 aug 2010, 21:50

Med risk för att verka dum :oops: Googlade på detta först och fann också ordet nedbrytare. Menas det då bakterier eller andra djur i ovanstående text? Bakterierna finns ju där redan med "ympen". Så vilka andra djur använder man som nedbrytare föutom sniglar?
Christin

christin persson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 291
Blev medlem: 26 jan 2010, 13:46
Ort: Dala-Floda

Inlägg av christin persson » 25 aug 2010, 22:07

addo skrev: Ett litet innerfilter med skumpatron för att ta hand om partiklar i vattnet, detta ska ge ytcirkulation utan att krusa ytan."
Har någon ett förslag på ett bra fabrikat som inte suger räkyngel och inte orsakar "storm" i akvariet?
addo skrev:"Som belysning skulle jag köra med en lågenergi lampa eller en t8."
Ledbelysning då?
addo skrev:"Direkt från början ska du ha i räkor och snäckor."
Är detta de "detrius" som menas?

addo skrev:"Vatten byten sker med fördel med vatten från ett akvarium som drivs normalt, om du kör med kranvatten byt straxt innan ljuset slocknar så CO2 får luftas ur under natten, annars kan det bli alger."
Intressant!
addo skrev: "Ett varierat och stort antal detrius samt algätare är A och O, dessa ska dock inte behöva stödmatas utan om dom ser smala ut skaffar du mer fisk eller minskar ned på din städpatrull. Lär känna ditt avarium ;)"
Om detta gäller räkor också, saknas det en del fisk i akvariet just nu! Nu har jag endast mursand i och för sig... Men det måste väl vara samma princip? Men räkorna är väldigt många (körsbär). Och en "dvärgalgätare". När räkorna var lite färre matade jag inte akvariet alls. Nu får de extra då och då. Många romstinna honor har det varit.
Nu en stor mängd miniräkor i millimeterstorlek.

Christin

Användarvisningsbild
Adamantis
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 515
Blev medlem: 05 mar 2009, 05:39
Ort: Malmö

Inlägg av Adamantis » 26 aug 2010, 00:11

christin persson skrev:Med risk för att verka dum :oops: Googlade på detta först och fann också ordet nedbrytare. Menas det då bakterier eller andra djur i ovanstående text? Bakterierna finns ju där redan med "ympen". Så vilka andra djur använder man som nedbrytare föutom sniglar?
Christin
Nej, det är död biomassa.

För att citera länken jag bifogade tidigare:

"Detritus är en term inom biologi på dött organiskt material från växter och djur."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Detritus

Alltså alla fiskar du glömde mata och växtblad du ansat. Nedbrytarna i sin tur har många namn, men de lever på just detriTus.
Mvh William

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 26 aug 2010, 10:00

Har till och från sökt efter uppdateringen av boken, men inte hittat - någon som vet om den är på G?

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
Mistlord
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 722
Blev medlem: 11 jan 2010, 17:35
Ort: Stockholm

Inlägg av Mistlord » 26 aug 2010, 15:28

Tänkte just samma sak. Hon nämner 6:e upplagan, men jag hittar bara 3:e. Nån som vet var man hittar 6:e? Eller i alla fall 5:e?

Skriv svar

Återgå till "We ask the questions"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster