Diana Walstad svarar på våra frågor!

Questions asked to those who are one step before time and might have the answer to us.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Diana Walstad svarar på våra frågor!

Inlägg av Raven » 27 jan 2010, 02:35

1. I think your book Ecology of the Planted Aquarium is great. Are we going to see any new books from you soon?
Thanks and No. Ecology of the Planted Aquarium is the only book I plan to write on the subject. I’ve recently updated the 6th printing of my book with new information. The 6th printing will start selling in about March to April 2010.

2a. Do you (in any limited way) use extra fertilizers or CO2?
No. I work with Mother Nature— not against her. Also, fishfood is better than any chemical fertilizer. Slow-release, non-toxic, and complete (my book, pp 78-82)…

2b. If so, what kind of extra nutrients have you had to supply?
None.

3. What nutritional levels do you prefer?
No iron in the water; it only stimulates algae (my book, pp. 167-170). I want plants to get their iron from the soil not the water. The only time I want iron in the water is if I am growing floating plants.

Water should contain enough calcium and magnesium (my book, pp. 114-115). If the water has a GH greater than 4, then these “hardwater nutrients” should be naturally available to plants.

4. What do you think will be the next "big thing" in the planted aquarium hobby?
I have no idea!

5. You are a great source of inspiration to aquarists around the world and maybe it is a skill you were born with, but I guess even you seek inspiration somewhere when creating your setups. What is your inspirational source?
Scientific literature and Robert G.Wetzel’s textbook Limnology. Then, there is my own observations and experiments. Input from other aquarium hobbyists is sometimes helpful but can be misleading.

6. Can you find an example of something in your recent work that is a clear influence from an fellow aquascaper?
Yes, I was impressed by Tom Barr’s article on the Dry Start Method in the Dec 2009 issue of Freshwater and Marine Aquarium. He uses the ‘Aerial Advantage’ concept that I discuss in my book (pp 143-156). I will continue to work with this idea and report on it in my book and future publications.

7. What is the most recent important knowledge/insight that you have aquired in the last year?
The Dry Start Method and the fun/ease of keeping freshwater shrimp.

8. Do you look at and analyze other ways of running planted aquariums? If so, which methods have you tested?
Yes. I have set up two new NPTs with the Dry Start Method. They are doing incredibly well.

9.Do you keep up with the planted aquarium community online and do you get any inspiration and ideas for experiments from the community?
The Dry Start Method is the only thing that has interested me recently. That said, I enjoy reading articles in The Aquatic Gardener and looking at postings on Aquatic Plant Central website.

10.Do you try to improve your methodologies, if so in which way?
I have started measuring CO2 levels in my NPTs. That has given me valuable information on how plants are growing, how much CO2 is being produced by decomposition, the effect of lighting regimens on plant growth, etc. This information will be published in an early 2010 article of The Aquatic Gardener and included in the new 6th printing of my book.

11.Do you always have consistent luck with your tanks or do you get any setbacks from time to time? If so, what kind of setbacks?
I have had a few problem tanks-- usually with algae takeovers. Problem tanks are usually ones that aren’t started with enough robust plant species, or the soil contained chemical fertilizers. These problems can usually be fixed by frequent water changes during the first couple months.

12. Are there any specific plants you have a hard time growing, and if so, do you have any special tricks to get demanding plants to thrive?
There are some plant species that have not done well for me. Rotala macrandra does fine for about 6 months after setup, then slowly dies out. Floating plants Water Sprite and Frogbit will do fine, but only if there’s enough iron in the water. Hemianthus callitrichoides did not do well for me when I started it submerged, but it did great when I started it emergent with the Dry Start Method. Lots of variables. That is why I consistently advise beginning hobbyists to start out with as many plant species as possible. Hobbyists discover the plants that do best for them under their own unique soil, water, and lighting conditions.

13. Do you believe there has been a development of specific styles within nature aquarium aquascapes? If so, do the styles follow the geography or is the aquascaping scene global.
I have no interest in aquascaping scenes or styles. I am interested in keeping NPTs (natural planted tanks) with robust plants and healthy fish/shrimp.

14.What is the most frequent misunderstanding/mistake when running a "Walstad"-type, or "low tech"-type of aquarium?
That getting the “right soil” is the answer to everything.

15.Are there any inhabitants of a planted aquarium you find almost a necessity? Type of algae eaters, snails etc?
Getting healthy, fast-growing plants off to a good start is essential. Snails help.

16. What kind of aquarium lightning do you prefer, and why? MH / T5 / LED / Other ???
I use natural light, T-12 (ordinary fluorescent light), or CFL (compact fluorescent lighting).

17a. Do you use a light meter to measure the light intensity?
No, except when I photograph tanks. I have a general idea of the light intensity in my tanks.

17b. If so, what light levels do you prefer?
I use one-three watts/gal of whatever lighting I happen to have.

18. Do you adjust light levels to the type of plants you will cultivate?
Yes. I make sure that tanks with floating and emergent plants have intense light. Submerged plant need much less intensity (my book, p.146). Excess light for submerged plants will only stimulate algae.

19. How do you decide lighting time and what factors do you use for that descicion?
My own observations and CO2 measurements are documented in the recent (2010) 6th printing of my book. The photoperiod or daylength should be at least 12 hours. I discuss this in the Jan-Mar 2009 issue of The Aquatic Gardener.

20. There are several specimens in trade that are classified as invasive in terms of their ability to affect habitats they invade economically, environmentally or ecologically. How do you think such specimens should be taken care of when the aquarists no longer have use for them in their aquarium in order to prevent further spreading.
Chlorox or boil the plants.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 27 jan 2010, 07:08

Tackar!! Intressant!!

Hilsen,

/Patrik
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
peterhaack
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3706
Blev medlem: 22 aug 2006, 20:49
Ort: Skånes Fagerhult
Kontakt:

Inlägg av peterhaack » 27 jan 2010, 08:40

Tack.

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 27 jan 2010, 09:09

Tycker det där var en av de mer intressanta svaren jag sett inom akvaristiken, och då är det inte för att jag har med en stor andel frågor.

Speciellt intressanta saker:
*) extra järn till flytväxter
*) HC är problematisk även för henne
*) 0,8 watt/liter!
*) Jordtyp är inte viktigt.
*) Snäckor är bra.
*) CO2-nivåer är tydligen intressant, men inte att tillsätta extra.
*) Mer ljus till övervattensväxter än undervattensväxter.

Sista punkten leder till en hel del frågor, men jag gissar att hon syftar på att för mycket ljus i lowtechs med undervattensväxter innebär för svår CO2-begränsning och att man med hjälp av CO2-mätningar ska ratta in lagom mycket ljus.

Verkar som hon styr sina burkar med ljusmängden i motsats till hightechs som främst gör det med CO2 (men även ljus).
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
elexidor
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 756
Blev medlem: 23 aug 2006, 20:11
Ort: Vadstena
Kontakt:

Inlägg av elexidor » 27 jan 2010, 09:35

Jag tyckte svaren på fråga 3 och 17b var intressant som tusan.
http://www.elexidor.se
(Alias BluesBoy i mitt tidigare liv)

snap3
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 566
Blev medlem: 02 aug 2009, 18:58
Ort: Enköping

Inlägg av snap3 » 27 jan 2010, 14:49

Mycket bra info! Tack!

Användarvisningsbild
Lingonfil
Donator
Donator
Inlägg: 681
Blev medlem: 06 sep 2008, 14:04
Ort: Solna, Stockholm

Inlägg av Lingonfil » 27 jan 2010, 22:34

Intressant läsning.
PS Aquascaping Showcase 2011 - Hjälp till!

christin persson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 291
Blev medlem: 26 jan 2010, 13:46
Ort: Dala-Floda

Inlägg av christin persson » 28 jan 2010, 11:22

Skulle någon kunna tänkas sammanfatta det viktigaste för mig? Det är några termer som jag inte kan än. Om jag skall försöka mig på detta med mitt 19 liters. Hur skall jag använda hennes råd när jag börjar?
Mvh
Christin

Användarvisningsbild
Lingonfil
Donator
Donator
Inlägg: 681
Blev medlem: 06 sep 2008, 14:04
Ort: Solna, Stockholm

Inlägg av Lingonfil » 28 jan 2010, 13:08

Titta i forumsektionen för low-tech/Walstad http://www.plantswap.se/forum/viewforum.php?f=24

Eller använd sökfunktionen.

Jag tror det finns en hel del uppstartstrådar, och trådar för de som provar för första gången.

Hennas tankar i dessa svar om dry-start, bara järn i vattnet till flytväxter, mäta Co2 osv känns som det börjar närma sig Hightech/Advanced-walstad , medan de flesta brukar som intresserar sig för hennes teknik är ute efter mer low-tech/low-level.
PS Aquascaping Showcase 2011 - Hjälp till!

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 28 jan 2010, 20:36

Spontant hade jag inte provat Walstads grejer i ett 19-liters. Karet är för litet och kan påverkas på fel håll av en hel mängd faktorer. Runt 50 liter eller ännu hellre 100 liter är bättre. Ett generellt råd "när man börjar" är att köra ett kar på runt 100 liter. Där blir det hyfsat enkelt att få en balans och risken för "överpopulation" minskar. Ytterligare en faktor med ett 19 liters kar är att växtvalet blir extremt begränsat. Om karet funkar bra så kommer de flesta arter växter att "spränga karet".

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

addo
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 134
Blev medlem: 28 jun 2007, 03:15

Inlägg av addo » 29 jan 2010, 11:35

Jag tror nog det skulle fungera utmärkt med 19 liter. Börja med väl miniralliserad jord samt kanske en gnutta kattsand under gruset, kör med ca en cm jord och 3-5 cm finkornigt grus ovanpå. Ett litet innerfilter med skumpatron för att ta hand om partiklar i vattnet, detta ska ge ytcirkulation utan att krusa ytan. Som belysning skulle jag köra med en lågenergi lampa eller en t8.

Det viktigaste är att fylla upp bottenytan med en stor andel starkrotade växter redan från början, i ditt fall skulle jag köra på tex cryptocoryne wenditi, downoi, dvärg sagge, hårgräs, någon dvärg svärdplanta etc.

Starta karet med botten/filtergrums från ett inkört kar i jorden, innerfiltret får gärna vara inkört också. Direkt från början ska du ha i räkor och snäckor. Sedan låter du tillväxttakten styra hur mycket icke algätande fiskar du stoppar i, men fyll på med fisk långsamt.

Skötsel: Filtret är till för att hålla particklar borta och ge cirkulation, botten är ditt biologiska filter. Därför kan du rensa filtret kliniskt om du vill, filtret ska rensas när det börjar sätta igen.

Gamla blad kan du ta bort som du önskar.

När växterna börjar tjocka till ordentligt i botten ska de tas upp glesas ur och planteras om, gör dock detta i etapper på maximalt ca 1/5 av bottenytan. Vid dessa tillfällen kan du byta vatten och slamsuga lite lätt. I min erfarenhet ska man röra lite i botten ibland genom omplantering samt att peta med en pinne (gå dock ej till överdrift).

Vatten byten sker med fördel med vatten från ett akvarium som drivs normalt, om du kör med kranvatten byt straxt innan ljuset slocknar så CO2 får luftas ur under natten, annars kan det bli alger.

Övrigt: Mata inte så det blir mat liggande, skaffa mer fisk i stället. Ett varierat och stort antal detrius samt algätare är A och O, dessa ska dock inte behöva stödmatas utan om dom ser smala ut skaffar du mer fisk eller minskar ned på din städpatrull. Lär känna ditt avarium ;)

christin persson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 291
Blev medlem: 26 jan 2010, 13:46
Ort: Dala-Floda

Inlägg av christin persson » 25 aug 2010, 09:27

Tack! Mycket intressant!
C.

christin persson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 291
Blev medlem: 26 jan 2010, 13:46
Ort: Dala-Floda

Inlägg av christin persson » 25 aug 2010, 09:28

Fresten vad är sv. namnet på detrius?
Christin

Användarvisningsbild
Adamantis
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 515
Blev medlem: 05 mar 2009, 05:39
Ort: Malmö

Inlägg av Adamantis » 25 aug 2010, 17:32

Det heter detritus på svenska. http://sv.wikipedia.org/wiki/Detritus
Mvh William

christin persson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 291
Blev medlem: 26 jan 2010, 13:46
Ort: Dala-Floda

Inlägg av christin persson » 25 aug 2010, 21:50

Med risk för att verka dum :oops: Googlade på detta först och fann också ordet nedbrytare. Menas det då bakterier eller andra djur i ovanstående text? Bakterierna finns ju där redan med "ympen". Så vilka andra djur använder man som nedbrytare föutom sniglar?
Christin

christin persson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 291
Blev medlem: 26 jan 2010, 13:46
Ort: Dala-Floda

Inlägg av christin persson » 25 aug 2010, 22:07

addo skrev: Ett litet innerfilter med skumpatron för att ta hand om partiklar i vattnet, detta ska ge ytcirkulation utan att krusa ytan."
Har någon ett förslag på ett bra fabrikat som inte suger räkyngel och inte orsakar "storm" i akvariet?
addo skrev:"Som belysning skulle jag köra med en lågenergi lampa eller en t8."
Ledbelysning då?
addo skrev:"Direkt från början ska du ha i räkor och snäckor."
Är detta de "detrius" som menas?

addo skrev:"Vatten byten sker med fördel med vatten från ett akvarium som drivs normalt, om du kör med kranvatten byt straxt innan ljuset slocknar så CO2 får luftas ur under natten, annars kan det bli alger."
Intressant!
addo skrev: "Ett varierat och stort antal detrius samt algätare är A och O, dessa ska dock inte behöva stödmatas utan om dom ser smala ut skaffar du mer fisk eller minskar ned på din städpatrull. Lär känna ditt avarium ;)"
Om detta gäller räkor också, saknas det en del fisk i akvariet just nu! Nu har jag endast mursand i och för sig... Men det måste väl vara samma princip? Men räkorna är väldigt många (körsbär). Och en "dvärgalgätare". När räkorna var lite färre matade jag inte akvariet alls. Nu får de extra då och då. Många romstinna honor har det varit.
Nu en stor mängd miniräkor i millimeterstorlek.

Christin

Användarvisningsbild
Adamantis
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 515
Blev medlem: 05 mar 2009, 05:39
Ort: Malmö

Inlägg av Adamantis » 26 aug 2010, 00:11

christin persson skrev:Med risk för att verka dum :oops: Googlade på detta först och fann också ordet nedbrytare. Menas det då bakterier eller andra djur i ovanstående text? Bakterierna finns ju där redan med "ympen". Så vilka andra djur använder man som nedbrytare föutom sniglar?
Christin
Nej, det är död biomassa.

För att citera länken jag bifogade tidigare:

"Detritus är en term inom biologi på dött organiskt material från växter och djur."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Detritus

Alltså alla fiskar du glömde mata och växtblad du ansat. Nedbrytarna i sin tur har många namn, men de lever på just detriTus.
Mvh William

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 26 aug 2010, 10:00

Har till och från sökt efter uppdateringen av boken, men inte hittat - någon som vet om den är på G?

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
Mistlord
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 722
Blev medlem: 11 jan 2010, 17:35
Ort: Stockholm

Inlägg av Mistlord » 26 aug 2010, 15:28

Tänkte just samma sak. Hon nämner 6:e upplagan, men jag hittar bara 3:e. Nån som vet var man hittar 6:e? Eller i alla fall 5:e?

Skriv svar

Återgå till "We ask the questions"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster