Garanti på platta skärmar

Här diskuteras elektronik som mobiltelefoner, datorer, dvd-spelare, tv-apparater osv men akvarierelaterad elektronik och Fotografering har egna kategorier.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar

Är det OK att tillverkarna friskriver sig från detta?

Vet om vilkoren, tycker inte att det är OK
13
52%
Vet om vilkoren, tycker att det är OK
2
8%
Vet inte om vilkoren, tycker inte att det är OK
10
40%
Vet inte om vilkoren, tycker att det är OK
0
Inga röster
 
Antal röster: 25

Användarvisningsbild
NE
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 276
Blev medlem: 23 aug 2006, 22:20
Ort: 55°42' N, 13°09' E
Kontakt:

Garanti på platta skärmar

Inlägg av NE » 11 feb 2008, 19:15

Jag vill bara höra hur många som tycker att det är OK att tillverkarna av platta skärmar friskriver sig från pixelfel och hur många som vet att det är så att de friskriver sig från detta.

Har själv en Eizoskärm som kostade mig en hel del, nu har en pixel fastnat och jag tycker skärmen är kass men inte tillverkaren.
/Niklas

Hemsida http://zoone.se med ständigt ouppdaterad blog (Engelska och Svenska).

Användarvisningsbild
Perrx
Moderator & Donator
Moderator & Donator
Inlägg: 705
Blev medlem: 28 feb 2007, 12:01
Ort: Partille

Inlägg av Perrx » 11 feb 2008, 19:23

Jag har klarat mig bra från det problemet men jag tycker att det är riktigt dåligt! Köper man en ny skärm så ska den funka till 100%!

Hur kan dom "friskriva" sig så? Finns det något undantag i konsumentköpslagen eller?

Användarvisningsbild
paradiz
Donator
Donator
Inlägg: 641
Blev medlem: 03 feb 2008, 11:25
Ort: Grängesberg

Inlägg av paradiz » 11 feb 2008, 19:29

Jag har hört många som har problem med just det på Plattskärmarna och får inte ut ny, samma är ju på Plasma TV apparater där det bllir liknande fel.
Fisk,Växter & Räkor www.shrimpshop.online

Användarvisningsbild
NE
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 276
Blev medlem: 23 aug 2006, 22:20
Ort: 55°42' N, 13°09' E
Kontakt:

Inlägg av NE » 11 feb 2008, 20:01

Är det någon som vill lägga ett bud på skärmen så är det bara att skicka ett PM, det är en Eizo S2411W med en grön "fast" pixel.

Min åsikt är att den är skräp men den är i samma skick som en du beställer eller handlar i en butik.
/Niklas

Hemsida http://zoone.se med ständigt ouppdaterad blog (Engelska och Svenska).

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 11 feb 2008, 20:01

Perrx skrev:Hur kan dom "friskriva" sig så? Finns det något undantag i konsumentköpslagen eller?
Räcke ratt det står med i produktbeskrivningen/garantin för att de ska gälla.

Sen är de inte så konstigt att de finns, företagens kulle behöva höja priserna rätt ordentligt om dom ska köra med nollpixelgaranti och det är det inte många köpare som skulle acceptera.

Själv är jag imponerad att det inte är mer fel än det är.
Sitter med en 19" tft skärm själv och den har drygt 1.3miljoner pixlar, eller nästan 4 miljoner sub-pixlar.

NE, innan du gör dej av med skärmen finns det ett par saker du kan prova.
En del pixlar behöver "motioneras" igång genom hårt arbete och fnns program som snabbt växlar mellan olika färger.
Kan även prova att massera pixeln försiktigt
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
NE
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 276
Blev medlem: 23 aug 2006, 22:20
Ort: 55°42' N, 13°09' E
Kontakt:

Inlägg av NE » 11 feb 2008, 20:10

Inget hjälper på denna pixel, jag har provat allt.

Det är ju så här att samma garantivilkor har funnits sen urminnes tider och ingen ska påstå att inte teknik och produktionsmetoder förändrats under denna tid så att det skulle vara samma kassation nu som då även om skärmarna blivit större. vore det ett problem med storleken kunde man ju ha andra vilkor för mindre skärmar.

Vad som är ännu värre är att de har samma vilkor på ColorEdge skärmarna som är just för photografer och andra som kräver mycket av skärmen och dessa skärmar har ett pris upp till 50 000 så priset är nog inte den stora stötestenen.
Raven skrev:
Perrx skrev:Hur kan dom "friskriva" sig så? Finns det något undantag i konsumentköpslagen eller?
Räcke ratt det står med i produktbeskrivningen/garantin för att de ska gälla.

Sen är de inte så konstigt att de finns, företagens kulle behöva höja priserna rätt ordentligt om dom ska köra med nollpixelgaranti och det är det inte många köpare som skulle acceptera.

Själv är jag imponerad att det inte är mer fel än det är.
Sitter med en 19" tft skärm själv och den har drygt 1.3miljoner pixlar, eller nästan 4 miljoner sub-pixlar.

NE, innan du gör dej av med skärmen finns det ett par saker du kan prova.
En del pixlar behöver "motioneras" igång genom hårt arbete och fnns program som snabbt växlar mellan olika färger.
Kan även prova att massera pixeln försiktigt
/Niklas

Hemsida http://zoone.se med ständigt ouppdaterad blog (Engelska och Svenska).

Användarvisningsbild
Perrx
Moderator & Donator
Moderator & Donator
Inlägg: 705
Blev medlem: 28 feb 2007, 12:01
Ort: Partille

Inlägg av Perrx » 11 feb 2008, 20:25

Raven skrev: Räcke ratt det står med i produktbeskrivningen/garantin för att de ska gälla.
Ungefär som när telefonförsäljare säger: "Men om du skippar de två ångerveckorna så får du X kr rabbat"?

Eller som om att jag skulle skriva en lapp: "Jag friskriver mig från ansvar om jag dödar någon"?

Du kan inte friskriva dig från svensklag. Däremot så kan jag tänka mig att företagen vill slippa så många returer som möjligt och därför skriver så.

Sen vad "svensklag" anser om en enstaka pixel i en skärm är "fel i vara" eller ej är en annan sak.

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Inlägg av averater » 11 feb 2008, 20:32

har samma problem men med en ny skärm som är köpt via postorder så den kommer jag lämna tillbaka tack vara distansköpslagen.
MVH Gustav. Min Blogg

Användarvisningsbild
heeke
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1285
Blev medlem: 23 aug 2006, 10:39
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av heeke » 11 feb 2008, 21:26

averater skrev:har samma problem men med en ny skärm som är köpt via postorder så den kommer jag lämna tillbaka tack vara distansköpslagen.
Ah, det där var ju en sak jag inte tänkt på. Det är ju inte så vanligt att man får öppna en vara och prova i butiken, men som sagt distans köplagen ger ju möjligheten. Man får setill att öppna försiktigt bara. Dom kan nog bli kinkiga om man öpnat förpackningen.

Finns ju andra exempel på när distansköplagen sätts ur spel, tex som när jag bytte vanlig "koppar" telefon till com-hem. Hade jag börjat använda tjänsten innom 2v så skulle jag ha förbrukat min chans att ångra köpet.

janne dansk
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 109
Blev medlem: 22 aug 2006, 21:49
Ort: sävsjö

Inlägg av janne dansk » 11 feb 2008, 22:29

heeke skrev:
averater skrev:har samma problem men med en ny skärm som är köpt via postorder så den kommer jag lämna tillbaka tack vara distansköpslagen.
Ah, det där var ju en sak jag inte tänkt på. Det är ju inte så vanligt att man får öppna en vara och prova i butiken, men som sagt distans köplagen ger ju möjligheten. Man får setill att öppna försiktigt bara. Dom kan nog bli kinkiga om man öpnat förpackningen.

Finns ju andra exempel på när distansköplagen sätts ur spel, tex som när jag bytte vanlig "koppar" telefon till com-hem. Hade jag börjat använda tjänsten innom 2v så skulle jag ha förbrukat min chans att ångra köpet.
distans köplagen börjar inte att gälla för än försäljaren har skicket ett skriftlig avtal , även om det står att du har förbruket din ångervecka , gällar dett inte för än du har tagit del av dett skriftlig fra försäljaren
mvh janne
Fantasi är viktigare än kunskap.

Albert Einstein

Användarvisningsbild
NE
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 276
Blev medlem: 23 aug 2006, 22:20
Ort: 55°42' N, 13°09' E
Kontakt:

Inlägg av NE » 12 feb 2008, 08:41

Mitt problem är att detta hänt efter ett års bruk, Eizo har fem års garant men enligt mig ar det inte värt vatten eftersom det inte gäller allt.
averater skrev:har samma problem men med en ny skärm som är köpt via postorder så den kommer jag lämna tillbaka tack vara distansköpslagen.
/Niklas

Hemsida http://zoone.se med ständigt ouppdaterad blog (Engelska och Svenska).

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 12 feb 2008, 09:28

Lider med dig NE, fyfasen vad jobbigt..
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
NE
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 276
Blev medlem: 23 aug 2006, 22:20
Ort: 55°42' N, 13°09' E
Kontakt:

Inlägg av NE » 12 feb 2008, 09:34

Skönt att höra, Tack.

Funderar på att dra igång en ny domän för ämnet, jag misstänker att tillverkarna är livrädda för att kunderna ska kräva mer och håller i detta med näbbar och klor för att det inte ska luckras upp.
/Niklas

Hemsida http://zoone.se med ständigt ouppdaterad blog (Engelska och Svenska).

Sintei
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 586
Blev medlem: 23 aug 2006, 07:41
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Sintei » 12 feb 2008, 09:41

Alltid lika tråkigt att sånt händer. Speciellt när det går en tid och man tycker man borde vara "safe".
Men det finns faktiskt ett par tillverkare som tillämpar nollpixelgaranti.
NE, kan du inte massera sönder fler pixlar, du behöver väl 5-6st innan garantin utlöses från din tillverkare? :wink:

Mina vänner skrattar alltid när jag köper prylar eftersom jag utför "skaktest". Min tanke är att klarar den hantera lite "hårda" tag i början, gör den det hela tiden. Går den sönder lämnar jag tillbaka den på garantin. :D
Bild

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 12 feb 2008, 11:21

Har du testat alla olika pixel-motioneringsprogram?
http://www.wikihow.com/Fix-a-Stuck-Pixe ... CD-Monitor

Dra på ett såntdär program medans du är på jobbet, förslagsvis ett program där du kan motionera enbart den döda pixeln.
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Skriv svar

Återgå till "Elektronikhörnan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster