Ljudproblem i W8

Här diskuteras elektronik som mobiltelefoner, datorer, dvd-spelare, tv-apparater osv men akvarierelaterad elektronik och Fotografering har egna kategorier.

Moderator: Hedersmedlemmar

Jens79
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 61
Blev medlem: 14 sep 2013, 14:13

Re: Ljudproblem i W8

Inlägg av Jens79 » 16 okt 2013, 08:33

Anledningen till att du tycker att drivrutiner fungerar till Apple och att den är lättare att kyla är att hårdvaran är två år gammal. Apple kan inte jämföra sig med prestandan i en PC. Är inte ens i närheten.

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Ljudproblem i W8

Inlägg av hawkse » 16 okt 2013, 18:56

Hahaha... vem har sagt att jag letat maxprestanda? Nej, flera grafikkort med passiv kylning, specialanpassade nätaggregat med antingen helt passiv kylning (katastrofkass - Antec) eller med stora, tysta fläktar. Hopplöst uppdrag om man inte vill spendera väl så mycket som en välmatchad Apple-burk kostar - då paketerad och klar. Maxad prestanda är inte ett målet. Det ska funka. Det ska funka *bra* och det ska göra det *länge*.

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Ljudproblem i W8

Inlägg av Admin JTFix » 16 okt 2013, 20:03

Spelar nog ingen roll hur länge vi diskuterar detta fram och tillbaka. Antingen så gillar man det ena eller det andra.
Själv kan ingen övertala mig till att skaffa mig något sämre och dyrare, (ja det är ju min åsikt) medens du Hawkse är nöjd med att det funkar.
Och visst är det bra att det finns datorer för oss alla, för ingen tycker ju lika. :)
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Ljudproblem i W8

Inlägg av hawkse » 16 okt 2013, 21:05

Nej, det finns naturligtvis ingen som har rätt. Det vore bara trevligt att höra om folk faktiskt PROVAT det de neggar. Jag säger det själv. Har haft PC i massor med år. Mekat, skruvat, kört alla operativ under solen (ungefär). Testat att bygga högpresterande burkar, tysta burkar, små burkar, stora burkar, laptopar och stationära. Inga av dessa har fungerat tillnärmelsevis så bra i förhållande pris/prestanda/nedlagd tid som de Apple-burkar jag skaffat sedan jag testade min första Macbook. Men visst tog det några månader innan man började känna sig bekväm i hur OS X funkade. Så är det ju med alla OS-uppgraderingar/byten. Rådet är fortfarande att testa ordentligt, inte bara ytligt. Först då kan man veta.

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Ljudproblem i W8

Inlägg av Mr_Ewing » 16 okt 2013, 21:17

hawkse skrev:Nej, det finns naturligtvis ingen som har rätt. Det vore bara trevligt att höra om folk faktiskt PROVAT det de neggar. Jag säger det själv. Har haft PC i massor med år. Mekat, skruvat, kört alla operativ under solen (ungefär). Testat att bygga högpresterande burkar, tysta burkar, små burkar, stora burkar, laptopar och stationära. Inga av dessa har fungerat tillnärmelsevis så bra i förhållande pris/prestanda/nedlagd tid som de Apple-burkar jag skaffat sedan jag testade min första Macbook. Men visst tog det några månader innan man började känna sig bekväm i hur OS X funkade. Så är det ju med alla OS-uppgraderingar/byten. Rådet är fortfarande att testa ordentligt, inte bara ytligt. Först då kan man veta.
Vad klok du är! Bra talat!
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Jens79
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 61
Blev medlem: 14 sep 2013, 14:13

Re: Ljudproblem i W8

Inlägg av Jens79 » 16 okt 2013, 21:47

Har både Mac och PC. Gillar Apples produkter, men tycker att för stor del av prislappen ligger i det vita äpplet.

/Jens

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Ljudproblem i W8

Inlägg av Admin JTFix » 16 okt 2013, 22:09

hawkse skrev:Nej, det finns naturligtvis ingen som har rätt. Det vore bara trevligt att höra om folk faktiskt PROVAT det de neggar.
Jodå jag har mer än provat och blir inte alls impad.
Men annars så håller jag med dig. Satt i många år och var Symbiannörd (och suck, är det fortfarande) och alla andra av mina vänner hade SE. Själv hade jag inget emot SE alls, men dom hade mot Symbian trots att de aldrig testat.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Ljudproblem i W8

Inlägg av hawkse » 16 okt 2013, 23:03

Hmm... SE?

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Ljudproblem i W8

Inlägg av hawkse » 16 okt 2013, 23:20

Jens79 skrev:Har både Mac och PC. Gillar Apples produkter, men tycker att för stor del av prislappen ligger i det vita äpplet.
Beror lite på produkt det där. Samma med "2 år gammal hårdvara".

Jupp, visst snålar de med hårdvaran i vissa produkter - iPad har ju sällan varit överspecad, t ex - men det spelar ju mindre roll när de även ser till att kompensera genom att göra operativet resurssnålare. Blir prestandan mot användaren samma fast med mindre hårdvara så kvittar det lika och då har de jobbat för och förtjänar vinstmarginal. Första retina-paddan var ju lite gränsfall prestandamässigt med alla pixlar den skulle skyffla runt.

I andra produkter ligger de inte precis efter vad gäller hårdvara. Retina-laptops t ex börjar ju först nu dyka upp hos PC-tillverkarna och då brukar det synas på priserna som ofta hamnar på samma eller över motsvarande Apple-pryl. Senaste Air t ex var ju också snabb ut med Haswell-chip och ordentligt uppiffad grafik och kostar inte precis många kronor för vad man får.

Ska man hitta något att klaga på vad gäller pris/hårdvaruspecar är det väl att de gillar att underspeca instegsmodellerna vad gäller minne/lagring och sedan ha otäckt hög marginal på "uppgraderingen" till mer rimlig kapacitet. Detta blir svårare att kompensera för på egen hand nu när allt fler prylar blir helgjutna och inte går serva själv (inom rimlighetens gräns).

Åas har behovet av uppgraderingar minskat drastiskt med tiden. Annat var det när jag skaffade min första *egna* PC 1993 (efter att ha hackat på skolans 8086/8:or och njutit av Ericsson DOS m fl)... detta monster kostade femsiffrigt, minns inte exakt belopp, och ersattes tre år senare med en riktig monstermaskin (P133!) där det femsiffriga beloppet började med en trea... Om någon är sugen på en riktig retromaskin kan ni ju höra av er. Ni får den billigt. Bara 20'000. Ett kap med tanke på inköpspriset :sade:

Jens79
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 61
Blev medlem: 14 sep 2013, 14:13

Ljudproblem i W8

Inlägg av Jens79 » 16 okt 2013, 23:35

Retina laptops? Hårdvara är mer än skärm. Min första dator var en Compis. Och har haft en blandning där i mellan. Har fem års Systemvetarutbildning och har jobbat med systemutveckling i 10 år (just nu som konsultchef). Kan säga att prestandan i en Mac inte på långa vägar är i närheten av en PC. Finns inte en människa jag känner, som behöver krut i burken, som skulle välja ett äpple. På mitt företag så använder bara de cred'iga folket på marknad Mac'ar. Till att surfa snyggt duger de alldeles utmärkt. Arbetar gör man med en PC.

/Jens

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Ljudproblem i W8

Inlägg av Raven » 17 okt 2013, 00:42

Spelar det egentligen nån roll vad man sitter med om man är nöjd? nej.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Fanbyalperna
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 09 feb 2008, 07:25
Ort: Stöde

Re: Ljudproblem i W8

Inlägg av Fanbyalperna » 17 okt 2013, 08:17

Apple är sedan lång tid tillbaka stora inom tidnings och tryckeribranschen, Förståekigt att de vill fortsätta med inkörda system.
Själv valde PC och Ms en gång i tiden pga av det större utbudet av komponenter och tillbehör. Inte ens operativet är man tvungen att ha numera utan där finns också alternativ. Sedan är Apppleprylar alldeles för dyra för vad de ger. Konstigt nog har det hos vissa blivit status att använda sämre och dyrare prylar.
Håller också med Raven att så länge man är nöjd så spelar det ingen roll vad man har.
Har inte alltid rätt, men fel ibland

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Ljudproblem i W8

Inlägg av hawkse » 17 okt 2013, 16:17

Jens79 skrev:Retina laptops? Hårdvara är mer än skärm.
Poängen var just att Apple inte bara är "2 år gammal hårdvara" och att alla inte mäter vare sig hårdvara eller prestanda på samma sätt.

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Ljudproblem i W8

Inlägg av Admin JTFix » 17 okt 2013, 19:46

SE=Sony Ericsson. Det kriget som var då finns inte längre. Då var det bara SE vs Nokia/Symbian.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Ljudproblem i W8

Inlägg av hawkse » 17 okt 2013, 20:40

Men körde inte SE Symbian? Olika varianter? (Första mobilen 2009 så jag skippade hela "feature phone"-träsket. Nästan. W610i. Inget kul alls.)

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Ljudproblem i W8

Inlägg av Admin JTFix » 17 okt 2013, 21:09

Jo dom hade nån Symbian, men i stort sett så var alla SE med simpel programvara, och alla Nokia med OS. Natt o dag med andra ord.
Så Nokia var mer som en dator (och är det fortfarande) och givetvis kunde den hänga sig och sega ner sig och jag vet några som stod ut i 1 dag och sen gick tillbaka till SE.
Hade du din första mobil 2009 så missade du det kriget.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Ljudproblem i W8

Inlägg av hawkse » 17 okt 2013, 21:29

Ja, hängde sig det gjorde aldrig min W610i. Den funkar faktiskt fortfarande med fullständigt outstanding batteritid. Att använda den däremot, det var en utmaning. Många knepiga menyer i djupa hierarkier, åttioelva olika knappar som användes lite planlöst hit och dit i olika sammanhang. Huga!

Jag minns mycket väl Nokias communicator (tror jag de hette?) och hade en vän som köpte någon Nokia-lur som körde någon Linuxversion. Då blev man lite sugen - men inte tillräckligt. Sedan glodde man ju på alla Win CE-prylar som skulle föreställa telefoner och bestämde sig för att så länge det såg ut på det sättet (gränssnitt med pekpenna) blev det ingen "smartphone" inhandlad.

Jag höll mig som sagt på sidlinjen där. Jag kanske skulle ta och hoppa in i iOS/Android/WP8-kriget istället? Eller heter det Apple/Samsung/Nokia? Då kanske vi kan köra tråden några sidor till? :innoc:

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Ljudproblem i W8

Inlägg av Admin JTFix » 17 okt 2013, 21:50

Jag vet inte vad det heter. Sitter här med en Nokia Symbian ^3 och vet inte vad dom andra heter. :innoc:
Annadrojd? Ifön? Är inte det nått man torkar håret med? :groll:
Gillar 12 mpixl Carl Zeiss kamera samt att den stödjer Win fullt ut. Mycket säker tfn, kan låsa den via ett sms om den blir stulen, och det är UTAN att köpa till nån app.
Var det tillräckligt för att påbörja en ny diskussion? :mrgreen:
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Ljudproblem i W8

Inlägg av hawkse » 17 okt 2013, 22:41

Den telefonen har några år på nacken va? Symbian var väl ett tag sedan de släppte något som körde.

Vad menar du med att den stödjer Windows? Går synka? Dra/släpp i utforskaren?

Min telefon heter iFån (inte iFön) och har hängt med i drygt tre år nu. Testat några SonyEricsson också som köpts in till familjen. De funkar och har en del smarta finesser (flerspråkigt tangentbord i SMS, t ex). Gillar formerna också. De känns inte så bräckliga eller tunga som min glas- & metall-leksak. Åas känns de inte lika gedigna heller. Den ena av dem överhettade dessutom när det blev varmare än 20C och fick skickas på omkalibrering (garantijobb). Operativmässigt är väl Android säkert användbart men känns fruktansvärt ogenomtänkt vad gäller användarvänligheten. Både de Samsung-telefoner och SE-telefoner jag haft anledning att supporta är fulla med allehanda skräp. Antagligen ditlagt av telefontillverkaren som "valueadd". Suck. Nej, det får bli en Apple nästa varv igen. Iofs har jag inte klämt på någon Nokia Lumia än. De ser ut att ha riktigt, riktigt trevlig hårdvara iaf. Operativet är svårt att bilda sig någon uppfattning om utan att ha klickat runt och försöka åstadkomma något. Egentligen är det väl inte telefondelen av telefonen som är intressant längre... det är allt det andra man använder den till!

Lite besviken blev jag ju allt när Nokia brände alla broar och lade ned egenutvecklingen - det hade kunnat bli fantastiskt bra grejor där om de bara hade orkat hålla ut ett tag till. Nya däck till bilen eller ett skal till iPhonen blir väl det närmaste man kommer en Nokia-pryl nu!

Jens79
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 61
Blev medlem: 14 sep 2013, 14:13

Re: Ljudproblem i W8

Inlägg av Jens79 » 18 okt 2013, 08:18

hawkse skrev:
Jens79 skrev:Retina laptops? Hårdvara är mer än skärm.
Poängen var just att Apple inte bara är "2 år gammal hårdvara" och att alla inte mäter vare sig hårdvara eller prestanda på samma sätt.
Visst är det så Hawkse!
Vi har alla vår egen uppfattning. Som Linus thorvalds som sa:
"In a World with no fences or walls, do we really need windows and gates"? :)

/Jens

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Vad har du köpt idag?

Inlägg av hawkse » 21 okt 2013, 22:06

Infogat från annan tråd // Admin
Anette J.T skrev:
hawkse skrev:
Anette J.T skrev: Här hemma är det omöjligt att säga: - Jag skall sätta på kaffe. Dem som provat gör garanterat inte om det. :whist:
:?:
:groll: :groll: :groll:
Fattar du inte så är det minst lika roligt. :lol:
Tror inte jag vågar fråga ens! :oops:

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Vad har du köpt idag?

Inlägg av Admin JTFix » 21 okt 2013, 22:17

Alltså man kan ju sätta på (typ kaffe då) och "Sätta på (nån/nått)".
Kommer någon hit och vill sätta på kaffet så kan jag tycka ett det är lite osmakligt eftersom jag inte vill dricka det sen, (dricker iofs inte kaffe, bara ett dumt exempel) och sånt tycker jag man kan göra när man är hemma om man nu har den udda läggningen.

Så du skulle aldrig frågat. LOL!
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Vad har du köpt idag?

Inlägg av hawkse » 22 okt 2013, 19:41

Vilken tur att du skrev så smått så jag slapp bli generad!

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Vad har du köpt idag?

Inlägg av Admin JTFix » 22 okt 2013, 19:58

Ja visst är jag snäll? :mrgreen: Vet inte om Mac har några smarta funktioner, ;-) men med en PC så håller du bara inne Ctrl samt klickar på + så förstoras allt.
Alternativt så kan du ju citera mig och läsa det i förhandsgranskningen.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Vad har du köpt idag?

Inlägg av hawkse » 22 okt 2013, 20:24

Nu blev det visst fel. Det är cmd man ska hålla inne och trycka +/- för att förstora/förminska - eller så drar man bara isär med fingrarna på touchpaden så uppnår man samma effekt. Smarta burkar de här Macarna ;)

Skriv svar

Återgå till "Elektronikhörnan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster