Billiga skärmar samma skit oavsett märke?

Här diskuteras elektronik som mobiltelefoner, datorer, dvd-spelare, tv-apparater osv men akvarierelaterad elektronik och Fotografering har egna kategorier.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Billiga skärmar samma skit oavsett märke?

Inlägg av Raven » 24 okt 2012, 01:49

Börjar bli lite trött på skärmen jag har nu, förvisso funkar den bra med spel, filmer och sånt men börjar kräva lite väl mycket kärlek, precis haft den isärplockad för byte av delar och det är 3:e gången iår jag gör det så börjar så smått titta efter en ny skärm men hur stor skillnad är det mellan olika märken när man kollar på skärmar i 1000-1400kr segmentet?

Vilka märken bör man undvika?
Mvh R
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Pettson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 521
Blev medlem: 01 feb 2011, 01:14
Ort: Stockholm

Re: Billiga skärmar samma skit oavsett märke?

Inlägg av Pettson » 24 okt 2012, 20:46

http://www.tftcentral.co.uk/

Där testas långt från allt men de har även en sökfunktion på själva panelen. M.a.o. kan man upptäcka att en Eizo för 12.000 har samma panel som en Dell för 7.000 o.s.v. Sen må det så vara att Eizo läger lite mer omsorg än Dell vid tillverkningen och sluttest och Dell får därför fler returer.
Så titta först på kunders omdömmen på butiker som komplett, inet och dustin för att sedan kolla paneltypen på länken ovan. Ledande paneltillverkare just nu är nog LG följt av Samsung tror jag men det betyder inte att de bygger bäst skärmar för det.

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Billiga skärmar samma skit oavsett märke?

Inlägg av hawkse » 24 okt 2012, 21:38

Tyvärr kan jag inte hjälpa till särdeles mycket. Har en urgammal Samsung på jobbet (T224) som är fantastisk. Kostade kring 6-7000 SEK exkl moms för 4-5 år sedan. Köpte en nyare Samsung, minns en modellbeteckningen nu, men på pappret skulle den vara minst lika bra och ha en ännu bättre paneltyp. Kostade nästan 5000 SEK inkl. moms för två år sedan. Grymt besviken. Känns som en hoppig gammal tjock-TV och har kass betraktningsvinkel.

Summa summarum; handla inte skärm utan att ha sett den live först.

Skriv svar

Återgå till "Elektronikhörnan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster