har övergivigt Windows till 95%

Här diskuteras elektronik som mobiltelefoner, datorer, dvd-spelare, tv-apparater osv men akvarierelaterad elektronik och Fotografering har egna kategorier.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Användarvisningsbild
Björne
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 695
Blev medlem: 30 mar 2007, 20:13
Ort: Kyrkhult/Blekinge

har övergivigt Windows till 95%

Inlägg av Björne » 06 jun 2007, 16:11

jepp trött på msoft nu så jag kör på linux ubuntu gratis lika bra/bättre än win inga eller väldigt få virus till linux så. ända gången jag kör windows är när jag spelar eller photoshopar
finns säkert p-shop till linux me men har inte letat..

så ska ni bara surfa o betala räkningarna o sitter på ett ful windows kan jag varmt rekomendera detta!

några inspelningar jag gjort :)
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Calavera
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 228
Blev medlem: 22 aug 2006, 22:55
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Calavera » 06 jun 2007, 16:24

Du är på rätt väg, köp dig nu bara en mac och kör osx så är du frälst till 100% :D

Once you go bl...eh...mac, you never go back!

Användarvisningsbild
Björne
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 695
Blev medlem: 30 mar 2007, 20:13
Ort: Kyrkhult/Blekinge

Inlägg av Björne » 06 jun 2007, 16:30

måste kunna spela battlefeild2 då jag är med i en klan som deltar i en tunering så hage man kunnat spela utan krabb med diverse win simulatorer så hade jag lätt velat ha en mac
Bild
Bild
Bild

Calavera
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 228
Blev medlem: 22 aug 2006, 22:55
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Calavera » 06 jun 2007, 17:44

Björne skrev:måste kunna spela battlefeild2 då jag är med i en klan som deltar i en tunering så hage man kunnat spela utan krabb med diverse win simulatorer så hade jag lätt velat ha en mac

Du kan ju köra Win på din Mac numera :D
Bootcamp heter undret - använder det själv för att spela lite spel ibland...och då jag vill minnas varför jag bytte till mac :wink:

Oneway
Stickling
Stickling
Inlägg: 29
Blev medlem: 18 feb 2007, 15:56

Inlägg av Oneway » 06 jun 2007, 17:49

GIMP finns ju till ubuntu , medföljer t.o.m.
Kanske inte lika bra som photoshop ,men kanske värt och prova?

Användarvisningsbild
Björne
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 695
Blev medlem: 30 mar 2007, 20:13
Ort: Kyrkhult/Blekinge

Inlägg av Björne » 06 jun 2007, 17:50

har testat men men tror p-shop e lite vassare
Bild
Bild
Bild

Oneway
Stickling
Stickling
Inlägg: 29
Blev medlem: 18 feb 2007, 15:56

Inlägg av Oneway » 06 jun 2007, 22:34

Finns även något som kallas gimpshop, samma funktioner som gimp mer likar photoshop om jag förstått det rätt. Aldrig användet dock.

Användarvisningsbild
heeke
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1285
Blev medlem: 23 aug 2006, 10:39
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av heeke » 07 jun 2007, 09:15

Ja en Mac kan man ju köpa om man tycker om att göra av med pengar :D

Användarvisningsbild
Björne
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 695
Blev medlem: 30 mar 2007, 20:13
Ort: Kyrkhult/Blekinge

Inlägg av Björne » 07 jun 2007, 10:38

jo det e rätt mycket man betalar för märket på en mac en pc med samma spec går på mycket mindre
Bild
Bild
Bild

Calavera
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 228
Blev medlem: 22 aug 2006, 22:55
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Calavera » 07 jun 2007, 14:11

Ni måste följa med i utvecklingen - mac:ar är längre inte dyrare än en motsvarande pc - de är i många fall faktist billigare!
Räkna själva om ni inte tror mig :D

Användarvisningsbild
heeke
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1285
Blev medlem: 23 aug 2006, 10:39
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av heeke » 07 jun 2007, 15:29

Var ju tvungen att kolla upp lite priser. En iMac mini från 6000.- exkl skärm, mus och tangentbord.
Men främst är det ju utbudet på tillbehör och program jag tänkte på ang pris.
Vist sitter man på en repro byrå eller design tjohejsan så är det väl Mac som gäller men annars är det bara en "design-pryl"

Kolla bara på en iPod, typ från 2500:- för en pryl du hela tiden har i fickan.
Nä, jag skulle då köpa något annat som har typ samma spec men kostar minst en tusing mindre, eller egentligen skulle jag köpa något med mindre minne för en 5-hundring.

Men så är jag almänt anti "märkeshysterin". Jag skulle aldrig köpa en pryl pga märket/tillverkaren. Jag konsumerar mtp vad jag vill ha för funktion och kvalitet, men skulle aldrig betala extra för märket om det fans andra alternativ.

Calavera
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 228
Blev medlem: 22 aug 2006, 22:55
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Calavera » 07 jun 2007, 15:54

Sorry men jag måste utbrista i en stor SUCK...

En Mac Mini med 1.83Hhz prolle kostar ca 8000kr, en nästan exakt likadan från Fujitsu Siemens kostar 9800kr...och då talar man inte änns om skillnaderna i kvaliten på både hård-och mjukvaran.

En iPod nano 4gb, den mest populära mp3 spelaren genom tiderna, kostar 1625 kr. Min iPod, 30GB "video", kostar idag 2130 kr.
Visst är iPods inte de bästa spelarna funktionsmässigt, men anledningen till varför folk väljer dem är att de fungerar bra och ser snygga ut.


Det är inte märkeshysteri - fler och fler förstår bara att Apples saker är bra och att OSX sprang förbi Windows innan det änns skapades...

Och detta är bara för att ta prisexempel på de produkter du nämnde.
Edit: kan du specifiera vad du menar med "utbudet på tillbehör och program jag tänkte på ang pris"? Att tillbehör och program till Mac skulle vara sämre och dyrare?
Ännu en seglivad myt...

Användarvisningsbild
Dagge
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 52
Blev medlem: 23 aug 2006, 18:03
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Dagge » 07 jun 2007, 16:56

Björne skrev:... inga eller väldigt få virus till linux
Här måste väl egenrannsakan komma in i bilden? Bara för att man har en PC betyder inte det att man får virus direkt. Det är oansvarig hantering av filer och mail som ger det, alltså att vara för blåögd.
Däremot kan jag köpa att XP ger större risk för intrång (hacking) men det beror i sin tur på att de som gör sådant inriktar sig på Microsofts produkter. Jag menar att det går säkert att knäcka vilket system som helst.
Calavera skrev:Edit: kan du specifiera vad du menar med "utbudet på tillbehör och program jag tänkte på ang pris"? Att tillbehör och program till Mac skulle vara sämre och dyrare?
Programutbud så som spel är väl ändå ingen myt att det är mer begränsat till Mac än PC? Senare produktlanseringar är också en faktor även om den minskas mer och mer idag eftersom Mac blivit så populärt.

Calavera
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 228
Blev medlem: 22 aug 2006, 22:55
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Calavera » 07 jun 2007, 17:27

Det finns inga virus etc till mac - och man behöver inte vara oansvarig för att lyckas få en trojan med windows.
Med OSX behöver du inte oroa dig alls för sånt - villket är väldigt skönt, inget antivirusprogram som måste uppdateras eller konfigureras etc.
OSX struktur är även den svårare att knäcka än windows så det är inte bara marknadsandelarna som spelar roll.

Visst finns det färre spel till Mac men de spel jag spelar kan jag gott och väl starta windows på min mac för.
Jag har än så länge inte stött på ett program som jag skulle ha behövt som inte finns till mac - och jag har även hittat många bra nya program :D

Användarvisningsbild
Dagge
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 52
Blev medlem: 23 aug 2006, 18:03
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Dagge » 07 jun 2007, 17:48

Oansvarig kanske inte är bästa uttrycket men jag menar att tänker man efter och funderar vad man gör så vill jag påstå att det mesta går att undvika.

Har lite på känn vart det här kan leda så jag drar mig ur vidare diskussion :wink:

Det sista du säger är helt rätt om nya programvaror! Speciellt när man snackar om Mac och deras innovativa idéer.

Calavera
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 228
Blev medlem: 22 aug 2006, 22:55
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Calavera » 07 jun 2007, 18:12

Dagge skrev: Har lite på känn vart det här kan leda så jag drar mig ur vidare diskussion :wink:
Hehe, du har rätt - det är nog bäst att undvika ett flamewar här på PS - vi har det bäst lugnt och fint :D

Användarvisningsbild
Björne
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 695
Blev medlem: 30 mar 2007, 20:13
Ort: Kyrkhult/Blekinge

Inlägg av Björne » 07 jun 2007, 22:17

jaha här har det skrivigts

angående virus o trojaner

har du ingen brandvägg eller virus skydd kan jag garantera att man har någon form av Blaster innom 20Sec!

jag frågade på ett forum http://www.ubuntu-se.org/drupal/ vilket virus program jag skulle ha! o det ända de sa var tja du kan installera en brandvägg om du vill men det e inget nödvändigt!

o datorn har stått på nu i ca 2 veckor utan virus skydd och enstaka reboots och jag har inte märkt nått ännu!!!

angående datorköp så kommer det nog bli en bärbar pc i 20-25 000 klassen då jag vill kunna spela på den men det kommer dröja lääääänge då min nuvarande stationära klarar sig iallafall i ett år utan uppgraderingar (förutom grafiken!)

[/url]
Bild
Bild
Bild

Sintei
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 586
Blev medlem: 23 aug 2006, 07:41
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Sintei » 09 jun 2007, 15:41

Jag har brandvägg och ett bra antivirus till min PC. Har aldrig haft ett virus (etc).
På vilket sätt skulle MAC revolutionera mitt data-användande?
Bild

Sintei
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 586
Blev medlem: 23 aug 2006, 07:41
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Sintei » 09 jun 2007, 15:55

Calavera skrev:Det finns inga virus etc till mac
Strumtprat. Det finns virus etc till MAC. Bara inte lika många iom att MAC inte är så utbrett bland privatpersoner.

Apple själva säger: "En Mac som körs med fabriksinställningarna ger ett mycket bättre skydd mot virus än en PC, men det är aldrig fel att köra extra virus- och säkerhetsprogram.".

Att låta sin dator vara sårbar (vilket VILKEN dator som helst är oavsett plattform) är på egen risk. Jag hade iallafall aldrig utfört bankärenden via nätet på en oskyddad dator..
Bild

Användarvisningsbild
Björne
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 695
Blev medlem: 30 mar 2007, 20:13
Ort: Kyrkhult/Blekinge

Inlägg av Björne » 09 jun 2007, 16:54

just därför har man en brandvägg!
Bild
Bild
Bild

Calavera
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 228
Blev medlem: 22 aug 2006, 22:55
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Calavera » 11 jun 2007, 19:56

Brandvägg ja - mot hackers...men att installera nått extra antivirusprogram som är ett krav på windows är totalt onödigt.
Det finns INGA kända virus till mac! Eller jo...det fanns ett men man behövde skriva in sitt lösenord för att det skulle kunna installera sig.
Det är inte världens lättaste att hitta Mac användare som har vare sig virusprogram eller virus på sin dator...
Och visst kan man hacka en mac - men det är betydligt svårare än att hacka en windows burk...

Användarvisningsbild
Björne
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 695
Blev medlem: 30 mar 2007, 20:13
Ort: Kyrkhult/Blekinge

Inlägg av Björne » 11 jun 2007, 21:56

visst ja det hade jag glömt att man måste skriva lösen varje gån nått i systemet ska ändras

inte många virus som klarar ett 8-20 tecken långt lösen
Bild
Bild
Bild

Skriv svar

Återgå till "Elektronikhörnan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster