Sonyericson Xperia 10 mini

Här diskuteras elektronik som mobiltelefoner, datorer, dvd-spelare, tv-apparater osv men akvarierelaterad elektronik och Fotografering har egna kategorier.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Sonyericson Xperia 10 mini

Inlägg av hawkse » 03 dec 2011, 23:09

Letar fn efter en mobiltelefon till en som ska köra kontantkort och inte vill ha en stor, ömtålig smartphone.

Samtidigt anser jag att en smartphone är det enda valet om man ska tala användarvänlighet och en snabbtest med klämmande på billiga "traditionella" knapptelefoner resulterade snabbt i irritation över osmidigt handhavande.

Jag tror alltså att en Xperia 10 mini kan vara den där gyllene medelvägen. Ganska liten, verkar oöm och användargränssnittet känns mer avskalat en en standard smartphone. Samtidigt går den använda som smartphone när behovet och önskemålet att använda den som en sådan senare kommer.

Min fråga; vad tycker ni PS:are om denna telefon? Är den något att ha? Erfarenheter?

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 03 dec 2011, 23:37

se skulle jag inte röra med en 2km lång tång ens...se är en av få tillverkare som kör med speciallösningar som är både krångligare och dyrare än hur andra tillverkare löst det.
Bl.a har dom en egen minnesstandard och fastport istället för usb, undvik.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Inlägg av Admin JTFix » 03 dec 2011, 23:54

Den har inte fått så dåligt omdöme, och det är ju en billig mobil så det är inte så mycket att förlora på att köpa den.
Här är ett bra test: http://www.mobil.se/tester/sony-ericsso ... 79789.html

Samt detta hittade jag med på Swedroid:
Plus för:
* Snabb och kvick i det mesta
* Bra extern högtalare
* Bra känsla och kvalité
* Bra och ljusstark display
* Den fysiska knappsatsen
* Batteritid i standby
* Kompakt och liten utan att för den delen vara långsam eller sakna funktioner
* Kameran tar bra stillbilder och okej video
* Lättarbetat gränssnitt som lämpar sig väl för enhandsanvändning

Minus för:
* Framsidan av telefonen är alldeles för lätt att repa
* Lågupplöst skärm med aningen dålig skärpa som följd (160 dpi)
* Musikspelare i enklaste laget
* Widgethanteringen med endast en widget per skärm
* Telefonen reagerar inte alltid på beröring i överkant av skärmen
* Ej utbytbart batteri
* Timescape är inte särdeles användbart
* Dålig batteritid vid röstsamtal (ca 4h)
* Android 1.6
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 04 dec 2011, 00:16

Tack för detta. Har läst testerna och klämt på telefonen samt har erfarenhet av en gammal SonyEricsson w610i (tvi attan vilken bedrövligt krånglig sak).

Minnesstandarden verkar vara en vanlig microSD på upp till 32 GB. Kabeln vet jag inte hur den ser ut men laddkabeln måste väl följa det nya EU-direktivet för mobilladdare?

Modellen jag tittat på är den nyare modellen med större skärm (3") och högre upplösning samt senaste Android pepparkakan. Timescape har visst utgått i den om jag läst rätt (vad nu Timescape var).

Skrapkänslig skärm är *inte* bra men kan ju avhjälpas med något enkelt fodral kanske.

Någon med egna erfarenheter?

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Inlägg av Admin JTFix » 04 dec 2011, 01:32

Jag tror det följer med skydd till skärmen, annars så finns ju skärmskydd som är riktigt bra för ca 100:- (väl värt pengarna)
Har tyvärr inga egna erfarenheter av just denna, men överlag så gillar jag en del SE mobiler fastän jag idag är Nokia frälst.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
Majki01
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1780
Blev medlem: 01 jul 2010, 21:15
Ort: lund
Kontakt:

Inlägg av Majki01 » 04 dec 2011, 10:37

Jag hade en sådan telefon innan, jag måste säga att den håller faktiskt inte vad den lovar, använd den eller inte, batteriet efter några laddningar är sen kasst Max 1 dag håller det , hört det från många andra också. Köpte mini till mig och mini PRO till min syster, båda likadana tyvärr. Men om vi inte pratar om batteri tid. Så är det en härlig telefon.

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 04 dec 2011, 10:49

Hmmm... har läst liknande på andra ställen på nätet. Batteritid är ju ett generellt problem för smartphones. Utbytbart batteri är inte ett alternativ i det här fallet.

En fulländad smartphone är också körd. Kanon vore en smartphone med endast telefon, kamera, sms och vettig kontaktbok. Stor skärm och minimalt med fysiska knappar.

Användarvisningsbild
Eric700
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 190
Blev medlem: 31 aug 2010, 17:58
Ort: Halmstad

Inlägg av Eric700 » 04 dec 2011, 11:00

Kan tipsa om Nexus S den ligger grymt bra i pris just nu. Hade HTC Wildfire S innan och oj vilken skillnad http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=790882

Användarvisningsbild
Reggae_Ripan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 346
Blev medlem: 23 maj 2009, 20:20
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Reggae_Ripan » 04 dec 2011, 11:40

Det där om aldrig Sony Ericsson känner jag ingen. Jag var likadan, jag hade bara Nokia på gymnasiumet (då tekniknörd-eran började) Svor att jag aldrig skulle köpa mig en S.E, fram till i våras (5 år senare) För som ni alla vet gick Nokia på en mina när de fortsatte satsa på eget när alla andra började förhandla med google och android dök upp. Jag har nu en Sony Ericsson Xperia Neo, lätt den bästa telefonen jag någonsin haft, har haft den i snart 1 år och den är fortfarande en av de främsta. Den har kommit ner i pris rätt bra på sista tiden så jag skulle satsa på en sådan om jag var du.

Tjejen har en Xperia 10 mini och det är knappt värt att göra annat än att ringa/smsa på den. Skärmen är för liten i mitt tycke.
/Ripan

500 Liter SA

Glosso odling emersed

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 04 dec 2011, 12:03

Får kolla in Xperia Neo då. Någon Nokia blir det inte, både pga det döende självutvecklade OS:et samt det nyvalda framtids-OS:et.

Bra input om 10:an. Tanken är att det är telefon och SMS inledningsvis men även kontaktbok och fotografering längre fram. Synk med dator (Mac) är också viktigt.

Användarvisningsbild
Getingen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 994
Blev medlem: 20 aug 2010, 18:35
Ort: Halmstad

Inlägg av Getingen » 04 dec 2011, 15:07

Köp iPhone. Du blir inte besviken. Så enkelt är det. 3GS:en är mkt mer stöttålig än 4/4S och billigare.
Legends Like Me Live Forever

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 04 dec 2011, 16:49

Jag har själv en iPhone men den är inte aktuell, tyvärr, annars hade jag köpt en direkt. Tyvärr blir man kräsen också så en Galaxy-variant kommer inte heller på tal efter att jag klämt på dem.

Användarvisningsbild
Majki01
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1780
Blev medlem: 01 jul 2010, 21:15
Ort: lund
Kontakt:

Inlägg av Majki01 » 04 dec 2011, 18:56

Äh man köper ju verkligen inte en iPhone 3GS sämre telefon existerar inte, däremot 4 och 4s som jag har själv är otroligt bra.. När dom finns på marknaden så är ju det sista man väljer en 3a.
Men xperian är bra bortsätt från batteri tiden. Men som skrivet innan. Så är det med nyare telefoner tyvärr

Användarvisningsbild
Caffeiner
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 84
Blev medlem: 30 sep 2011, 19:56
Ort: Uppsala

Inlägg av Caffeiner » 04 dec 2011, 19:45

Jag kör med xperia x10 mini pro i lite mer än ett år. Listan som Annetejt stämmer väldigt bra. De främsta grejerna jag skulle vilja lägga fram om telefonen är:

Fördelar
* Fysiska tangentbordet, går riktigt snabbt och enkelt att sms:a med.
* Liten
* Bra kamera

Nackdelar
* Är ibland slö (störande specielt vid sms:ande)
* Aningen för liten skärm
* Batteritid, speciellt vid samtal (men det har väl de flesta smartphones problem med)
* Lite lättrepad
* Lite för tjock
* Jobbig att organisera och flytta om appar med.
* Endast Firmware 2.1

Allt som allt har jag varit nöjd med telefonen, men nu borde det finnas någon bättre telefon på marknaden att ersätta denna med. Jag hade nog spanat efter något annat.

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 04 dec 2011, 20:10

Något annat... den uppgraderade xperia 10 mini borde ju lösa flera av de negativa punkter du listar:
- Större skärm med högre upplösning men telefonen lika liten som innan
- Tunnare (eftersom den saknar fysiskt tangentbord)
- Uppgraderad firmware till Android pepparkaka.

Telefonen skall som sagt endast ha smartphone-funktionalitet i den mening att det ska gå installera program på den. Det kommer aldrig surfas på den eller användas kartor.

Skriv svar

Återgå till "Elektronikhörnan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 20 och 0 gäster