western digital green?

Här diskuteras elektronik som mobiltelefoner, datorer, dvd-spelare, tv-apparater osv men akvarierelaterad elektronik och Fotografering har egna kategorier.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

western digital green?

Inlägg av Raven » 10 mar 2011, 00:56

Jo behöver en ny hårddisk för min gigantiska po*host* fotosamling av smörblommor och wdc green ser inte så tokig ut, väsnas lite, drar ungefär hälften så mycket ström som min nuvarande hårddisk och är mycket billigare än många andra hårddiskar i samma storlek.
Ska användas för lagring för video, ljud och spel.

En 2TB green ligger på 729kr men tittar man på black(lite mer högpresterande) så kostar den hela 1379kr så en börjar enna undra över kvalitén.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=575190

Är wdc green något att hänga i granen och hur bra funkar de?
Mvh Raven
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Pettson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 521
Blev medlem: 01 feb 2011, 01:14
Ort: Stockholm

Inlägg av Pettson » 10 mar 2011, 01:58

Samungs rekomenderas varmt framför WD !
Motsvarande 1,5TB http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=482721
Och 2TB, har 6 av dessa http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=610757

Min samling av smörblommor är större än din! ;)

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 10 mar 2011, 03:29

Kommer köpa wd, är för nöjd med den jag redan har och hört för mycket om samsung och problem.

Och hur vet du att din samling är större? jag har över 700Gb i backuputrymme utöver vad jag har i min vanliga dator för att inte tala om alla cd/dvd-skivor man bränt ut genom åren :razz:
Har typ 100 oanvända dvd-skivor liggandes :roll:
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
XeCutor
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 148
Blev medlem: 21 jun 2010, 15:11
Ort: Stockholm

Inlägg av XeCutor » 10 mar 2011, 10:21

Kvalitén är rent statistiskt sett utmärkt, jag har inga färska siffror men när jag aktivt jobbade (sålde dem) så var felprocenten mycket låg. I hårddisk-fientliga utrymmen (läs varma) så avråder jag varmt från Samsung, oavsett modell, och kan i stället varmt rekommendera WD green-power diskarna. Om något så bör green-diskarna ha en god chans att vara tillförlitligare än black-diskarna eftersom de båda är konsument-serier men black-diskarna är designade för prestanda och har 7200rpm spindelhastighet, green-diskarna använder fortfarande uteslutande (såvitt jag känner till, kan ha ändrat sig senaste månaderna) 5400rpm hastighet. Det sliter naturligtvis mindre på mekaniken, utvecklar mindre värme vilket i sin tur är bästa sättet att höja livslängden. Vill du ha statistiskt sett märkbart driftsäkrare diskar eller diskar för raidbruk så bör du överväga att lägga betydligt mer och satsa på diskar ur RE-serien.

Pettson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 521
Blev medlem: 01 feb 2011, 01:14
Ort: Stockholm

Inlägg av Pettson » 10 mar 2011, 12:38

Raven skrev:Kommer köpa wd, är för nöjd med den jag redan har och hört för mycket om samsung och problem.

Och hur vet du att din samling är större? jag har över 700Gb i backuputrymme utöver vad jag har i min vanliga dator för att inte tala om alla cd/dvd-skivor man bränt ut genom åren :razz:
Har typ 100 oanvända dvd-skivor liggandes :roll:
Inga problem annat än vad som gäller alla nya diskar som levereras med Advanced format, vilket inte alla system stödjer. Samsung hade ett fel på vissa 300-nått Gb och 500 Gb som fixades med firmware uppgradering för 2-3 år sedan.
Däremot har vi ett gäng av de du länkade till på jobbet som låser sig då PC och HDD båda vill gå i strömspar läge vilket leder till en hård reset.

he he, skrev bara att jag hade 6*2Tb av just den samsung disken, o-raidad dessutom. ;-)

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 10 mar 2011, 13:24

XeCutor skrev:green-diskarna använder fortfarande uteslutande (såvitt jag känner till, kan ha ändrat sig senaste månaderna) 5400rpm hastighet.
Beror på var man tittar, wd säger ingenting om hastigheten utöver "intellipower", några testare har mätt upp varvtalet till 5400rpm medans butiker ofta skriver "5400-7200"
Vill du ha statistiskt sett märkbart driftsäkrare diskar eller diskar för raidbruk så bör du överväga att lägga betydligt mer och satsa på diskar ur RE-serien.
Raid kör jag inte med och kommer ha typ 1.3Tb backuputrymme när jag köper en ny disk så allt viktigt, mindre viktigt och oviktigt säkerhetskopieras.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

liten_bulle
Stickling
Stickling
Inlägg: 35
Blev medlem: 21 dec 2010, 21:25
Ort: Örebro

Inlägg av liten_bulle » 10 mar 2011, 14:25

Sambon och jag har en varsin 1 Tb WD Green som tuffat på och gått hur bra som helst i snart två år. Han har en i sin stationära (tror jag, det är möjligt att den använts i NAS:en en sväng också) som används relativt mycket. Jag har kört min i en hemmaserver (som visserligen inte gått konstant sen inköp pga andra hårdvaruproblem, men några månader åt gången utan stopp i alla fall).

Användarvisningsbild
XeCutor
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 148
Blev medlem: 21 jun 2010, 15:11
Ort: Stockholm

Inlägg av XeCutor » 11 mar 2011, 17:53

Raven skrev:
XeCutor skrev:green-diskarna använder fortfarande uteslutande (såvitt jag känner till, kan ha ändrat sig senaste månaderna) 5400rpm hastighet.
Beror på var man tittar, wd säger ingenting om hastigheten utöver "intellipower", några testare har mätt upp varvtalet till 5400rpm medans butiker ofta skriver "5400-7200"
De har ju hittat på intellipower och skriver 5400-7200 bara för att de inte vill skriva att alla modeller i verkligheten snurrar med 5400rpm för det skulle ju kunna se dåligt ut för kunderna... Intellipower låter flashigare och antyder att de kanske ändrar varvtal dynamiskt vilket de absolut inte gör.

Skriv svar

Återgå till "Elektronikhörnan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster