Sökningar i den egna datorn

Här diskuteras elektronik som mobiltelefoner, datorer, dvd-spelare, tv-apparater osv men akvarierelaterad elektronik och Fotografering har egna kategorier.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Användarvisningsbild
christinag
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 okt 2007, 00:27
Ort: Västerås

Sökningar i den egna datorn

Inlägg av christinag » 11 jan 2011, 04:41

Hej alla datasnillen!

Har länge sökt efter en förnuftig sökgrej för datorn. Den funktionsom finns i VISTA har aldrig fungerat tillfredsställande, jag hittar mest det jag söker snabbare själv genom att leta... VISTA Professional. Har ni nåt tips på program som man kan ladda hem och använda som lokal sökmaskin, men som inte gör alltför stora ingrepp i systemet?

MvH
Christina G

Användarvisningsbild
MagicFingers
Donator
Donator
Inlägg: 548
Blev medlem: 20 dec 2006, 12:32
Ort: Gråbo
Kontakt:

Inlägg av MagicFingers » 11 jan 2011, 05:59

Jag använder mig av "Total commander" ....
nunca est bibendum

pwrdesign
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 146
Blev medlem: 07 okt 2010, 21:15
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av pwrdesign » 11 jan 2011, 09:12

Vad är det du ska söka efter?
I hela datorn eller på utvalda ställen?

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 11 jan 2011, 09:50


defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 11 jan 2011, 10:27

Jag använder mig av "Total commander"
+1

Det var verkligen idiotiskt när Windows började gå över att köra med indexerade sökningar, där dom skippar ofantliga mängder filer som Vista inte tycker är värt att indexera.

Speciellt för en Java-programmerare då Vista medvetet uteslutit just .java-filer som är vanlig text..

Total Commander gör som vanligt: Tuggar igenom *alla* filer ala brute force.
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 11 jan 2011, 10:29

En annan "rolig" grej med Vista-sökningar på Windows-nätverk är att sökmotorn slutar söka efter ett par kB inne i filer som ligger på nätverksdiskar. Eftersom många projekt man jobbar med har koden monterad på nätverksdiskar så gjorde det Vistasökningarna totalt värdelösa.. Total Commander tuggar dock igenom allt även på nätverksdiskar..
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 11 jan 2011, 12:40

Search everything
http://www.voidtools.com/
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 11 jan 2011, 13:22

Obs "Locate files and folders by name instantly."
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
christinag
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 okt 2007, 00:27
Ort: Västerås

Inlägg av christinag » 11 jan 2011, 20:54

Tack för tipsen, skall definitivt kolla upp Total commander. Deras USB-version verkar vara en bra grej. Nån som provat?
defdac skrev:En annan "rolig" grej med Vista-sökningar på Windows-nätverk är att sökmotorn slutar söka efter ett par kB inne i filer som ligger på nätverksdiskar. Eftersom många projekt man jobbar med har koden monterad på nätverksdiskar så gjorde det Vistasökningarna totalt värdelösa..
Precis, det är hopplöst.

Googles online-lösning är inte nåt som släpps in på min dator. Varför skall Google tjäna pengar på mina sökningar? Jag använder redan nu aldrig Google. Den som vill undvika dom kan hellre använda Scroogle. Samma stuk, men din ipadress eller annan information är litet svårare att komma åt. Scroogle anges istället som ID på den som utför sökningen!

MvH
Christina

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 11 jan 2011, 20:59

christinag skrev:Varför skall Google tjäna pengar på mina sökningar
Förlåt. Jag kan radera förslaget om det var stötande.

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 11 jan 2011, 21:12

Det är egentligen två ganska skiljda saker om man jämför ett äkta sökresultat som det från TotalCommander med en indexerad sökning. Producerar man en massa nya filer hela tiden, som när man programmerar, så kommer en indexbaserad sökmotor inte kunna hitta nya filer förrens indexering körts igen.

Nu kanske iofs Googles desktopmotor indexerar alla filer direkt när dom skapas lokalt, men det skapar ändå problem eftersom indexet sannolikt bara är en förenkling av verkligheten. Vill man söka på en komplex text-harrang med en massa specialtecken (som är vanligt när man programerar) så kommer den ändå visa en massa ovidkommande saker som är "nästan" rätt. Jag gissar att det är därför dom skapat en helt egen sökmotor för enbart kod (Google Code Search).
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
christinag
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 okt 2007, 00:27
Ort: Västerås

Inlägg av christinag » 11 jan 2011, 21:28

hawkse skrev:
christinag skrev:Varför skall Google tjäna pengar på mina sökningar
Förlåt. Jag kan radera förslaget om det var stötande.
Inte alls. Inget fel på det. Jag reflekterade över Google rent generellt och dom sökningar man gör på internet. Alla tips är välkomna. Google kan man tycka olika om. Likaså Unilever och andra multiföretag. Jag kanske väljer Bregott när någon annan tar Lätta... Inget att bli upprörd över.

MvH
Christina

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 11 jan 2011, 22:09

christinag skrev:
hawkse skrev:
christinag skrev:Varför skall Google tjäna pengar på mina sökningar
Förlåt. Jag kan radera förslaget om det var stötande.
Inget att bli upprörd över.
Precis. Därav min förvåning.

Har inte själv testat produkten då jag sällan har behovet att söka lokalt så jag kan inte svara på defdacs "frågor". Kan däremot konstatera att jag tycker spotlight på Macen här hemma verkar funka klockrent i de fall jag behöver leta upp något. Något liknande för en Windowsburk kunde vara något. Tror den (spotlight) indexerar löpande allteftersom filerna skrivs och modifieras på disken.

Skriv svar

Återgå till "Elektronikhörnan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster