Bio "ljud"

Här diskuteras elektronik som mobiltelefoner, datorer, dvd-spelare, tv-apparater osv men akvarierelaterad elektronik och Fotografering har egna kategorier.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Användarvisningsbild
Majki01
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1780
Blev medlem: 01 jul 2010, 21:15
Ort: lund
Kontakt:

Bio "ljud"

Inlägg av Majki01 » 03 dec 2010, 18:52

Jag blir dinggg.. Jag har en Andersson r2 förstärkare.. Den ska man kunna koppla med component kablar från min boxer till förstärkaren sen till tvn så att ljud och bild går via förstärkaren till tvn..

Men det ville inte som jag vill.

Så jag får istället köra scart från boxern till tvn.. "vanligt"..
Men funkar det om jag bara drar ljud sladdar från min boxer till förstärkaren så att jag får "bio" ljudet när jag kollar vanlig tv då????...



Ska kanske också säga att min "kannal" låda är en dvd också.. så blir det inte bara så att om jag kopplar ihop "boxen" och förstärkaren så spelar den bara bio ljud när jag har film???

Jag vill liksom få mitt bio ljud att spela hela tiden.. och inte bara vid film.. och jag vet att det går med Andersson r2.. men går det utan att man använder component sladdar?

Användarvisningsbild
Reggae_Ripan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 346
Blev medlem: 23 maj 2009, 20:20
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Reggae_Ripan » 03 dec 2010, 19:40

Kan inte hjälpa dig men min Svärfar har samma problem med en Andersson.. Vi höll på i timmar i olika menyer osv osv. Vi har inte hittat felet än och precis som du säger det funkar bara när man kör en DVD film, helt sjukt.
/Ripan

500 Liter SA

Glosso odling emersed

Användarvisningsbild
Majki01
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1780
Blev medlem: 01 jul 2010, 21:15
Ort: lund
Kontakt:

Inlägg av Majki01 » 03 dec 2010, 19:43

Ja det är sjukt skumt... för jag har snackat med folk som får det till att funka och gör likadant men inte fan funkar det endå.. drygt som fan och anderssonen är kontrollerad och där är inga fel i den så hmm kanske kabel brott haha

Användarvisningsbild
Reggae_Ripan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 346
Blev medlem: 23 maj 2009, 20:20
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Reggae_Ripan » 03 dec 2010, 19:56

Vi har dessutom läst hela instruktionsboken och där hittar man ingenting alls.. Hoppas det löser sig för dig.
/Ripan

500 Liter SA

Glosso odling emersed

Användarvisningsbild
Majki01
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1780
Blev medlem: 01 jul 2010, 21:15
Ort: lund
Kontakt:

Inlägg av Majki01 » 03 dec 2010, 19:59

Alltså det funkar om man kopplar med "component" sladdar grön blå röd.... Men jag kan inte använda component så jag får köra på det gamla hederliga sättet med scart och röd vit ljud kablar.

Användarvisningsbild
MagicFingers
Donator
Donator
Inlägg: 548
Blev medlem: 20 dec 2006, 12:32
Ort: Gråbo
Kontakt:

Inlägg av MagicFingers » 03 dec 2010, 22:20

din scart kanske inte é fullstiftad?....

sedan kan man "tjuvkoppla" en scart så man får ut ljudet, men då é det samma som du kör en lös vit/röd sladd in i en analog kanal...

men det é ju en andersson oxå (netonnets egna kvalitetmärke.... höhö..)..
nunca est bibendum

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 03 dec 2010, 22:27

MagicFingers skrev:sedan kan man "tjuvkoppla" en scart så man får ut ljudet, men då é det samma som du kör en lös vit/röd sladd in i en analog kanal...
Finns färdiga att köpa men kanske var sån du menade?
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =154855476
Senast redigerad av 1 Raven, redigerad totalt 3 gånger.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

sotvispen
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 53
Blev medlem: 03 jul 2009, 17:09
Ort: Karlskrona

Inlägg av sotvispen » 03 dec 2010, 22:34

vet inte om jag fattat dig rätt, men komponent kabeln skickar du bara bilsignalen igenom. Ska du skicka ljudet så är det coaxial/optisk ljudkabel du ska ha om du har en sån utgång på boxen. Annars får du använda röd/vit analog kabel som du skriver. Glöm inte att kolla i menyn på boxen och förstärkaren så att det är rätt ljudkälla inställt.

Användarvisningsbild
Majki01
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1780
Blev medlem: 01 jul 2010, 21:15
Ort: lund
Kontakt:

Inlägg av Majki01 » 03 dec 2010, 22:50

Nej så mycket vet jag .. kör du med både röd blå och grön komponent så är det både ljud och bild..

Men i vilket fall som helst.. vi skippar ljudtankarna nu för ovanstående tips kommer nog funka med röd och vit..
Och återgår till komponent BILD..

Jag kopplar röd blå och grön i uttaget på boxen som det stor stort och tydligt på "komponent" och så kopplar jag in dom rätt i tvn..

Ingen bild:S

Men sticker jag in scarten i boxen och i tvn wopps bild..

Jag vill använda komponent kablarna men jag får det fan inte att funka:S

Och jag hittar inget i menyn i boxen som jag kan ändra så det funkar:S

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Inlägg av Bson » 04 dec 2010, 11:54

Komponentkabel endast är för bildöverföring (bättre än scart) som sagts tidigare. Med komponent kan man ju också köra progressiv scan.
Men för ljudöverföring är det digtalöverföring som gäller genom koax eller optiskt för att kunna få 5.1 osv.

Användarvisningsbild
Majki01
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1780
Blev medlem: 01 jul 2010, 21:15
Ort: lund
Kontakt:

Inlägg av Majki01 » 04 dec 2010, 12:16

Så? svaret på min frågA? Kan jag dra röd/vit från tvn till förstärkaren så ska allt tv ljud gå via förstärkaren? eller jag måste köra röd blå grön komponent OCH röd vid från förstärkaren till tvn? och sen boxen till förstärkaren via också component?.. Mitt problem kvarstår..
Jag får inte fram någon bild när jag kör component sladdarna från boxen till tvn :S

sotvispen
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 53
Blev medlem: 03 jul 2009, 17:09
Ort: Karlskrona

Inlägg av sotvispen » 04 dec 2010, 12:43

Ja du kan köra med röd/vit och får då allt analogt ljud från tvsändningarna i dina högtalare som du kopplat till förstärkaren. Jag skulle gissa på att varför du inte får någon bild när du använder komponentkablarna är att du inte har ställt om i boxens meny att du vill använda komponentsignal, så du får stara boxen med scarten i sedan gå in på bildinställningar i boxen, där ska du se om du kan välja komponent. Stäng av boxen o dra ut scarten och koppla in komponenten. Nu ska du troligtvis få bild. Du bör ha kopplat komponent alt hdmi från förstäkarens utgång till tvns ingång också för att det ska funka. Går nog med komposit och andra sämre bildsignaler men då försvinner vitsen med komponent till box-förstärkare.

Kör du med de röd/vita så kommer du bara få 2kanalsljud, så om du vill ha 5.1. eller mer så är det digital coaxial/optisk som gäller.

Såg att det sista redan var svar på ;-)

Användarvisningsbild
blassan
Donator
Donator
Inlägg: 2085
Blev medlem: 02 okt 2010, 22:46
Ort: Molkom
Kontakt:

Inlägg av blassan » 04 dec 2010, 14:55

Micke! jag hade en Andersson R2 stärkare tills för ett par månader sedan då jag uppgradera till en harmon kardon stärkare med HDMI in/ut gångar på,. Jag hade iaf allt kopplat till Recievern så jag behövde bara byta "Kanal" på stärkaren så ändrades bilden på tvn, hade då iof ingen Platt tv förän mot slutet =) hade en Spel och en Vanlig Tv kanal på den då. =) bara o hiva ett mess på MSN så kan vi ta det direkt,

Men om jag förstår dig rätt så vill du ha allt kopplat och endast använda en dosa ? dvs både bild och ljud?
Farts are like wines. They get better the older they get!
blogg .:. uppdaterad 11/14.:. http://blassan.blogspot.se/

Skriv svar

Återgå till "Elektronikhörnan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster