hur ska man koppla 12v lysrör i datorn?

Här diskuteras elektronik som mobiltelefoner, datorer, dvd-spelare, tv-apparater osv men akvarierelaterad elektronik och Fotografering har egna kategorier.

Moderator: Hedersmedlemmar

Diskus
Frö
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 feb 2010, 16:28
Ort: sköldinge

hur ska man koppla 12v lysrör i datorn?

Inlägg av Diskus » 29 okt 2010, 21:22

hej,
jag beställde en sån här http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=2677 för några dagar sen. idag kom den och jag skulle installera den, men vet inte vart den ska kopplas, från nätagget går det en molex sladd till DVD spelaren sen går den den inte längre utan delas upp i flera svarta molex kontakter,som antagligen är till för att kunna sätta i flera DVD spelare. använder DVD spelaren 12v funktionen? eller använder den strömmen direkt från eluttaget som är på ca 220-230v? ska man istället koppla lysrören efter en fläkt som använder 12v? för fläktar använder väll 12v systemet? på lysröret är det 2 st molex ena är en hona och den andra är en hane. är det två olika för om man vill serie koppla flera lysrör? vill inte att min dator ska gå sönder,

Övriga frågor: det finns några molex kontakter som det står FAN ONLY på och från den är det fläktar som är kopplade och från fläktarna så fortsätter det molex kontaker som det inte står något på, kan man koppa in lysrören där eller?????

rörigt men hoppas att någon förstår vad jag menar

Mvh
Joachim
96 liter SA

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 29 okt 2010, 21:59

Står det fan only ska kontakten enbart användas till fläktar och inget annat då de är spänningsreglerade, dvd-spelare använder sig av både 5v och 12v.

Att det finns en hane och en hona är för att du bl.a ska kunna sno ström från kontakten till dvd-spelaren, hanen sätts i dvd-spelaren och honan kopplas in i kontakten från nätaggregatet.

Att ta strömmen från fläktar ska man va mycket försiktig med, uttagen som finns på moderkortet för fläktar tål i regel inga större belastningar.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Diskus
Frö
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 feb 2010, 16:28
Ort: sköldinge

Inlägg av Diskus » 29 okt 2010, 22:28

så från nätagget SKA det gå en Molex kontakt som är gjord om man vill ha tex lysrör? jag har kollat men hittar inte en som bara går från nätagget och hänger löst. molex kontakten som går till DVD:n är SVART, medan dom som går till fläktarna är vita. och lysrörens kontakter är vita. är det alltid 5-12 v som kommer från nätagget eller kan det vara mycket starkare?
96 liter SA

Användarvisningsbild
Majki01
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1780
Blev medlem: 01 jul 2010, 21:15
Ort: lund
Kontakt:

Inlägg av Majki01 » 29 okt 2010, 22:42

nej. En molex sladd från nättagget kan va kopplat till allt som behöver molex.. dvd/cd/hårdisk/ osv osv osv ... du kan köra in din molex från lysrören in i en ledig molex i datorn...

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 29 okt 2010, 22:42

Diskus skrev:så från nätagget SKA det gå en Molex kontakt som är gjord om man vill ha tex lysrör?
lysrör, hårddiskar, dvd-brännare, grafikkort och annat som behöver 5V och/eller 12V.
är det alltid 5-12 v som kommer från nätagget eller kan det vara mycket starkare?
Molex kontakter "ska" bara ha 5V(röd) och 12V(gul) men det är inte ovanligt att spänningen kan ligga något över eller under.
jag har kollat men hittar inte en som bara går från nätagget och hänger löst.
Vet du vad nätaggregatet heter?
Senast redigerad av 2 Raven, redigerad totalt 29 gång.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Majki01
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1780
Blev medlem: 01 jul 2010, 21:15
Ort: lund
Kontakt:

Inlägg av Majki01 » 29 okt 2010, 22:43

som Raven också skriver..

fast med mina ord.. ge fan i uttaagen som är I moderkortet... utan kör strömmen från nättaget. alltså molex in i molex..

Skriv svar

Återgå till "Elektronikhörnan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster