Makroobjektiv

Här diskuterar vi allt som har med fotografering, filmning och olika former av bildredigering att göra.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Användarvisningsbild
Roolo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3211
Blev medlem: 29 feb 2008, 13:33
Ort: Alingsås

Makroobjektiv

Inlägg av Roolo » 15 aug 2009, 19:32

Går i funderingar att köpa mig en riktig makroglugg.

Vad använder ni och hur resonerade ni när ni valde glugg?

Just nu ligget Tamron Sp 90mm f2.8 bäst till för mig!

Användarvisningsbild
dizkuz
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 212
Blev medlem: 23 jun 2007, 17:45
Ort: Stockholm

Inlägg av dizkuz » 15 aug 2009, 20:48

Har vart i samma funderingar och kom fram till att Tamron 90mm f2.8 kändes bäst, enligt nån test så vart den vald till bästa macro objektivet. Men många andra tester som säger annat oxå iof...

"En fantastisk optik som toppat test efter test. Den blev även vald till årets optik av EISA,
med bedömningen: "Tamron SP 90mm/2,8 macro har en konstruktion som gör det lämpligt för en rad olika fotograferingsområden. Det ger utmärkt skärpa i hela området av motivavstånd från skala 1:1 till oändligt. Kombinationen av utmärkta prestanda och attraktivt pris gör det till ett bra val för alla som är intresserade av närbildsfotografering, porträtt och till och med landskapsfotografering." Vi på
" Vi på CyberPhoto håller med. Detta är en av de bästa objektiv som finns idag."
Har bara inte lyckats hittat ett bättre Beg ännnu tyvärr......
No end to Karma, so we should be very careful about our actions

Användarvisningsbild
Roolo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3211
Blev medlem: 29 feb 2008, 13:33
Ort: Alingsås

Inlägg av Roolo » 15 aug 2009, 21:37


Användarvisningsbild
dizkuz
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 212
Blev medlem: 23 jun 2007, 17:45
Ort: Stockholm

Inlägg av dizkuz » 15 aug 2009, 23:24

Japp! Har ju Canon och kollar dom länkarna med mellan rum, visst har har man missat vid nått tillfälle där man har haft det lågt men generellt så har kamera grejer ett extremt andra hands värde!!!!
Förlorade en tradera me nån sec på just detta objektivet :evil:

så fynda e svårt :cry:
No end to Karma, so we should be very careful about our actions

Användarvisningsbild
Krukan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1159
Blev medlem: 06 okt 2008, 14:38
Ort: Sollentuna

Inlägg av Krukan » 16 aug 2009, 14:47

Jag har en Sigma 150/2.8 som jag tycker mycket om. Det extra arbetsavståndet är bra att ha vid insektsfotografering, men troligen ganska meningslöst när man fotar i akvariet.

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Inlägg av averater » 16 aug 2009, 17:10

jag har canon 100mm f/2.8 USM och är väldigt nöjd. kan också rekommendera mellanringar.
MVH Gustav. Min Blogg

Användarvisningsbild
blassan
Donator
Donator
Inlägg: 2085
Blev medlem: 02 okt 2010, 22:46
Ort: Molkom
Kontakt:

Re: Makroobjektiv

Inlägg av blassan » 20 jan 2012, 14:53

Är inne på detta med makro objectiv, men har för lite vetande, så vågar inte kasta ut pengar på något jag inte har en blekaste om haha
Fick tips om att kolla ebay,. så hitta jag denna
Konica - Hexanon AR Mount 50mm F1.7 Fast Fixed Prime Lens with UV-Filter

Denna ska passa Canon och priset var US $49.95 =) hehe,. priset säger väl lite vad det är för saker dock,.
billigt = Skit,. Men vill inte kasta ut 3-4000kr på något jag inte vet eller kan något om,. hehe
Sen kameran håller jag fortfarande på att lära mig,. och tycker att det blir inga bra bilder oavsett hur man vänder vrider på alla jekla inställningar,. så kom fram till att objektivet som är standard säger alla är Rena rama skräpet,. men hade ändå lixom den tanken att, det duger för mig nu i början tills man lär sig mer om kameran,. men nu är jag i det läget, jag pillar och ställer in för att få en så bra bild som möjligt, men nada,. det är väl här då jag behöver ett objektiv för att fortsätta min växling hehehe

Eller?!
Vilka märken är att föredra egentligen? Vet att det finns något märke som man inte ska köpa för det är = skit, hehe

nå väl,. hoppas på att få lite klar tecken,.
Det jag vill uppnå är att kunna ta kort på Hc:n o få en fin skarp bild, lika mycket som jag vill ta kort på en stängel växt längre bak i karet.

Barna och etc har jag mitt objektiv i dag för, men går det att ta typ porträtt kort med ngt macro objektiv så vore det bra =) kanske lite mycket att begära här men,. :)
Farts are like wines. They get better the older they get!
blogg .:. uppdaterad 11/14.:. http://blassan.blogspot.se/

Användarvisningsbild
Alexander
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 234
Blev medlem: 14 jul 2010, 12:45

Re: Makroobjektiv

Inlägg av Alexander » 20 jan 2012, 15:51

Skrev mer på Fejan. Kopierar det hit istället, så man inte behöver tjafsa med komentarer, etc.

Quick and dirty. http://www.ebay.co.uk/itm/​Minolta-MD-5 ... 0403266102
Adapter http://www.ebay.co.uk/itm/%E2%80%8BMacr ... 0637552738

Om man söker länge och väl kan du hitta rokkor-x f1.4 version i nyskick som jag gjorde, men då får du betala uppemot 100-200€

Och med 49mm filtergänga hittar du billiga polfilter också, även de från ebay.

Denna är tagen med min Minolta 50mm f1.7 http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... =3&theater

billigt = skit stämmer inte när det gäller primegluggar med den här klassens ljuskänslighet. Minolta MD/MC, speciellt Rokkor linserna är typ bäst av dom gamla manuella linserna, om man nu inte vill punga ut med tusentals euro på Zeiss optik. Jag har ju en extra 50mm f1.7 som jag kan sälja. Linsen är i gott skick, men använd of course. Polarizer+skylight 1b och två motljusskydd i gummi kommer med. Min kära mor jobbar i sverige och kan kanske posta den åt dig därifrån nästa gång hon åker på jobb.

edit: jaha, den linsen blev tydligen såld eller nåt. men sök på MD 50mm F1.7 eller F1.4
Senast redigerad av 4 Alexander, redigerad totalt 20 gång.
Bild

110L VF Diskus Hardscape 54 LED W/m2
200L Diskus Hardscape 5 LED W/m2

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Makroobjektiv

Inlägg av Mr_Ewing » 20 jan 2012, 15:52

Måste säga att jag är sjukt nöjd med min Tamron 90 2,8 AF
Den ger grymt bra bilder - det är fotografen som begränsar i mitt fall :)
De går att hitta beggade nu på fotosidan.se för runt 2700 som billigast.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
brams
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1339
Blev medlem: 23 aug 2006, 12:53
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Makroobjektiv

Inlägg av brams » 20 jan 2012, 17:20

Jag älskar mitt Tamron. Typ det enda jag använder.
Hade ett Canon 100mm 2,8 hemma på prov för jag skulle byta tänkte jag. Det är helt klart bättre AF på den men allt annat var sämre, tycker jag.
Det slutade med att jag behöll min gamla trotjänare tamron...

Testa den tillsammans med Raynox närbildslinser, sjukt bra resultat ;)

Se länken för ett litet test jag gjorde.
http://djurmagazinet.se/index.php?optio ... temid=1318
Bild Bild

Användarvisningsbild
Roolo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3211
Blev medlem: 29 feb 2008, 13:33
Ort: Alingsås

Re: Makroobjektiv

Inlägg av Roolo » 20 jan 2012, 17:43

Tamron sp. 90mm is good shit.


Precis som brams säger så är autofokusen lika snabb som en genomfrusen snigel.

Men skärpan är grymmmm

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Makroobjektiv

Inlägg av hawkse » 20 jan 2012, 21:47

Blassan - förstår precis vad du menar. Svårt att få till bra bilder med kit-linsen men inte omöjligt. Kör i princip alltid på manuella läget, ta *massor* med kort och ska du fota närbilder så är det bra om du kan sätta kameran på stativ/palla upp den på något sätt och använda timerstyrd utlösning för att undvika skakoskärpa i avtryckningen. De knepen hjälper långt.

Har ett Canon 100 2.8 och tycker det funkar riktigt bra. AF kan man nästan strunta i vad gäller makro-foto men objektivet funkar ju även som porträtt-objektiv med mycket gott resultat fast man får stå ganska långt från personen man fotar vilket kan kännas lite dumt.

Användarvisningsbild
Roolo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3211
Blev medlem: 29 feb 2008, 13:33
Ort: Alingsås

Re: Makroobjektiv

Inlägg av Roolo » 20 jan 2012, 22:01

Denna bilden är tagen med en normalzoom och mellanringar.

Bild

Sigma 17-70mm f2.8-4.5 heter objektivet

Skärpan är givet inte lika bra som tamronet men det duger ;-)

Denna glugg kan man hitta för runt 1500:- på begmarknaden.

Mellanringarna ligger på en femtilapp på ebay

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Makroobjektiv

Inlägg av Mr_Ewing » 21 jan 2012, 00:18

Roolo skrev:Denna bilden är tagen med en normalzoom och mellanringar.

Bild

Sigma 17-70mm f2.8-4.5 heter objektivet

Skärpan är givet inte lika bra som tamronet men det duger ;-)

Denna glugg kan man hitta för runt 1500:- på begmarknaden.

Mellanringarna ligger på en femtilapp på ebay
Jag tycker inte riktigt du kan jämföra den gluggen med vad som hänger med som kit-objektiv till de flesta systemkameror dock.
Mellanringar påverkar väl även närgränsen va?
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
blassan
Donator
Donator
Inlägg: 2085
Blev medlem: 02 okt 2010, 22:46
Ort: Molkom
Kontakt:

Re: Makroobjektiv

Inlägg av blassan » 21 jan 2012, 05:49

å fi fasen mycket gott att roa sig med under helgen här!!
Tack alla!! detta ska grundligt kontrolleras under helgen ;D
Återkommer om jag har mer frågor,.
helt jekla insane bild roolo :D haha,.
Farts are like wines. They get better the older they get!
blogg .:. uppdaterad 11/14.:. http://blassan.blogspot.se/

Användarvisningsbild
Roolo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3211
Blev medlem: 29 feb 2008, 13:33
Ort: Alingsås

Re: Makroobjektiv

Inlägg av Roolo » 21 jan 2012, 09:53

Mr_Ewing skrev: Jag tycker inte riktigt du kan jämföra den gluggen med vad som hänger med som kit-objektiv till de flesta systemkameror dock.
Mellanringar påverkar väl även närgränsen va?
Nej man kan inte jämföra de 2. Dock är kitobjektivet 18-55IS skärpemässigt rätt lika tycker jag men sigmat har masso med fler fördelar.

Det duger som "makro" och du får ett bra mycket bättre allroundobjektiv.




Mellanringar påverkar närgränsen. Helt rätt.

Jag skulle fortfarande rekommendera signat om man inte vill lägga massa deg på en riktig makroglugg.
Men det är helt klart en inkörsport till tyngre makroberoende så snart sitter du där med ett tamron oxå :-)


@blassan, tackar

Användarvisningsbild
Roolo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3211
Blev medlem: 29 feb 2008, 13:33
Ort: Alingsås

Re: Makroobjektiv

Inlägg av Roolo » 21 jan 2012, 09:54

Mr_Ewing skrev: Jag tycker inte riktigt du kan jämföra den gluggen med vad som hänger med som kit-objektiv till de flesta systemkameror dock.
Mellanringar påverkar väl även närgränsen va?
Nej man kan inte jämföra de 2. Dock är kitobjektivet 18-55IS skärpemässigt rätt lika tycker jag men sigmat har massor med fler fördelar.

Det duger som "makro" och du får ett bra mycket bättre allroundobjektiv.




Mellanringar påverkar närgränsen. Helt rätt.

Jag skulle fortfarande rekommendera signat om man inte vill lägga massa deg på en riktig makroglugg.
Men det är helt klart en inkörsport till tyngre makroberoende så snart sitter du där med ett tamron oxå :-)


@blassan, tackar

Användarvisningsbild
Alexander
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 234
Blev medlem: 14 jul 2010, 12:45

Re: Makroobjektiv

Inlägg av Alexander » 21 jan 2012, 13:14

ARGH! Hade skrivit en jäkla wall of text ang. akvariefoto och hur jag gör och så krashade datorhelvetet då jag inte stresstestat en ny overclock...

anyway, har följande glas hemma:

14-42mm kitlins
24mm f/2.8 MD W.Rokkor-X
50mm f/1.4 MD Rokkor-X
50mm f/1.7 MC Rokkor
85mm f/1.7 MC Rokkor
100mm f/4 MD Macro
70-210mm MD Zoom

De holkar jag använder mest är nog min 28mm och konstigt nog min 70-210mm zoom. Följande bild är tagen med zoomen:

Bild
Bild

110L VF Diskus Hardscape 54 LED W/m2
200L Diskus Hardscape 5 LED W/m2

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Makroobjektiv

Inlägg av Mr_Ewing » 21 jan 2012, 16:16

Du är ju sjukt duktig på att fota Alex!
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Pettson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 521
Blev medlem: 01 feb 2011, 01:14
Ort: Stockholm

Re: Makroobjektiv

Inlägg av Pettson » 21 jan 2012, 16:17

Hur går det Blassan?

Ser inte att du skrivit kamera modell annat än Canon i inläggen? Så du får lite blandade rekomendationer:
Canon EF-S 60/2,8 USM Macro, utmärkt om du har en canon modell med "crop factor", d.v.s förstoringsgrad då kameran har mindre sensor. 60 mm motsvarar 90 mm.

Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro (och även SP 60) som det skrivs om ovan är okey men tar lite längre tid på sig att fokusera om du kör med automatik. Ett annat makro är Sigma EX 70/2,8 DG Macro, motsvarar 105 mm om du har "crop factor" att räkna med.

Canon EF 100/2,8L IS USM Macro, första intrycket var "det är plast"... Men efteråt kan jag bara säga att jag är så pass nöjd att mitt större Canon EF 180/3,5L USM Macro oftast får ligga kvar hemma. Tanten som har ett Canon EF-S 60/2,8 är på och försöker sno åt sig det då även hon märkt fördelen med IS. Att inte alltid behöva stativ för makro fotografering. Dessutom fungerar det utmärkt som porträtt lins på fullsize sensor.

Inte att förkasta är vanliga zoom objektiv! Alexanders bild ovan vissar hur bra det går med en zoom. Bara du inte kliver närmare än när-gränsen så kan du ta detaljerade bilder ända ned på räk-storlek. Men stativ och/eller ljusättning rekomenderas då.

Användarvisningsbild
Alexander
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 234
Blev medlem: 14 jul 2010, 12:45

Re: Makroobjektiv

Inlägg av Alexander » 21 jan 2012, 18:24

24mm menade jag förstås. :S

Tack, Ewing!

Pettson, just den här bilden råkar vara tagen handhållet och utan blixt. :P Men visst, på stativ får jag helt klart lättare bättre resultat. Det jag saknar mest på min kamera är extern blixt och viewfinder! Att fota via display är ju lite segt, men digital viewfinder till min kamera går på runt 350€ och det tycker jag är lite väl mycket då jag nu ändå får resultat utan.
Bild

110L VF Diskus Hardscape 54 LED W/m2
200L Diskus Hardscape 5 LED W/m2

Pettson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 521
Blev medlem: 01 feb 2011, 01:14
Ort: Stockholm

Re: Makroobjektiv

Inlägg av Pettson » 22 jan 2012, 00:52

En liten vink Alexeander, dock inte slutgiltigt utvärderat än!
Önskade också mig en viewfinder och vart totalbesviken på den första jag skaffade. En surfplatta senare så kom jag på tanken viewfinder igen och yes, appar fanns det gått om vilka testats nu. Så min realtime viewfinder går på 10 tums Andriod nu. ;)
Ska pröva de bättre på Andriod luren senare, "bara" 3,3 tum men lite mobilare så att säga än 10" att ha med sig. Finns säkert Apple motsvarande appar ute också.

Användarvisningsbild
blassan
Donator
Donator
Inlägg: 2085
Blev medlem: 02 okt 2010, 22:46
Ort: Molkom
Kontakt:

Re: Makroobjektiv

Inlägg av blassan » 23 jan 2012, 06:07

Pettson skrev:Hur går det Blassan?

Ser inte att du skrivit kamera modell annat än Canon i inläggen? Så du får lite blandade rekomendationer:
Canon EF-S 60/2,8 USM Macro, utmärkt om du har en canon modell med "crop factor", d.v.s förstoringsgrad då kameran har mindre sensor. 60 mm motsvarar 90 mm.

Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro (och även SP 60) som det skrivs om ovan är okey men tar lite längre tid på sig att fokusera om du kör med automatik. Ett annat makro är Sigma EX 70/2,8 DG Macro, motsvarar 105 mm om du har "crop factor" att räkna med.

Canon EF 100/2,8L IS USM Macro, första intrycket var "det är plast"... Men efteråt kan jag bara säga att jag är så pass nöjd att mitt större Canon EF 180/3,5L USM Macro oftast får ligga kvar hemma. Tanten som har ett Canon EF-S 60/2,8 är på och försöker sno åt sig det då även hon märkt fördelen med IS. Att inte alltid behöva stativ för makro fotografering. Dessutom fungerar det utmärkt som porträtt lins på fullsize sensor.

Inte att förkasta är vanliga zoom objektiv! Alexanders bild ovan vissar hur bra det går med en zoom. Bara du inte kliver närmare än när-gränsen så kan du ta detaljerade bilder ända ned på räk-storlek. Men stativ och/eller ljusättning rekomenderas då.
Tjo!
Har inte haft tid och suttit något med datorn hehe,. håller på att gå igenom allt nu!
Jag har en Canon 550 =) hehe,. så blir nog att kolla in ordentligt med vad man ska ha för saker,. är så kass på detta hehe rena grekiskan för mig än så länge ;) hehe men finns myyycket bra exempel här så, ska ta och sätta mig och gå igenom lite olika alternativ! :)
Farts are like wines. They get better the older they get!
blogg .:. uppdaterad 11/14.:. http://blassan.blogspot.se/

Användarvisningsbild
blassan
Donator
Donator
Inlägg: 2085
Blev medlem: 02 okt 2010, 22:46
Ort: Molkom
Kontakt:

Re: Makroobjektiv

Inlägg av blassan » 23 jan 2012, 06:11

gillar dock att hålla i kameran, men som sagt, är det stativ som är rekommenderat så har man juh ett sådant också liggandes för att man ska kunna utnyttja allt på bästa sätt :P,. men dock blixt där är något jag också måste fixa, men det får bli senare det =) hehe nu är det ett macro obj som behövs för att kunna ta lite fräsiga kort,. som det är nu blir oftast dom gröna partierna väldigt ljuus gröna så man ser knappt bladen, bara en grön färg klick lixom (på längre avstånd, helhets bilder etc) och ställer jag ner då iso samt leker lite med bländare så blir oftast korten för mörka, blir lixom inte så som jag ser karet med detaljer irl, så blir det aldrig på kort om man ska förklara, försöka sträva lite efter att ställa in kameran efter hur jag ser karet, men de är sååå himla svårt och veta och hur man ska köra så fi fan =) hehehe
Farts are like wines. They get better the older they get!
blogg .:. uppdaterad 11/14.:. http://blassan.blogspot.se/

Skriv svar

Återgå till "Fotografering, filmning och redigering"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst