"fuskmakro"

Här diskuterar vi allt som har med fotografering, filmning och olika former av bildredigering att göra.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
brams
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1339
Blev medlem: 23 aug 2006, 12:53
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av brams » 29 apr 2009, 13:17

averater skrev:
brams skrev:Får man inte problem med mellanringar+macro för att man måste komma sjukt nära objektet? Lite jobbigt när rutan tar emot!?
Det beror på vilken brännvidd objektivet har. Ju längre brännvidd desto längre ifrån kan man vara (med samma förstoring).
Men blir det inte kortare fokus oavsett???...
Bild Bild

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Inlägg av averater » 29 apr 2009, 15:18

brams skrev:
averater skrev:
brams skrev:Får man inte problem med mellanringar+macro för att man måste komma sjukt nära objektet? Lite jobbigt när rutan tar emot!?
Det beror på vilken brännvidd objektivet har. Ju längre brännvidd desto längre ifrån kan man vara (med samma förstoring).
Men blir det inte kortare fokus oavsett???...
jo... Det var ett ganska dåligt svar jag gav. Vad jag menar är att ett 50mm makro som avbildar i skala 1:1 har skärpan på samma ställe som ett 50mm med mellanringar som också avbildar i skala 1:1. Men givetvis så blir avstånden mellan objektiv och objekt mindre ju större förstoring man har. Fast längre med ett objektiv med högre brännvidd än med ett med kort brännvidd.
MVH Gustav. Min Blogg

Användarvisningsbild
brams
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1339
Blev medlem: 23 aug 2006, 12:53
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av brams » 29 apr 2009, 15:27

averater skrev:
brams skrev:
averater skrev: Det beror på vilken brännvidd objektivet har. Ju längre brännvidd desto längre ifrån kan man vara (med samma förstoring).
Men blir det inte kortare fokus oavsett???...
jo... Det var ett ganska dåligt svar jag gav. Vad jag menar är att ett 50mm makro som avbildar i skala 1:1 har skärpan på samma ställe som ett 50mm med mellanringar som också avbildar i skala 1:1. Men givetvis så blir avstånden mellan objektiv och objekt mindre ju större förstoring man har. Fast längre med ett objektiv med högre brännvidd än med ett med kort brännvidd.
Wörd app!
Bild Bild

Skriv svar

Återgå till "Fotografering, filmning och redigering"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster