Tekniktips för att få karet "krispigt" och "stort"

Här diskuterar vi allt som har med fotografering, filmning och olika former av bildredigering att göra.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Tekniktips för att få karet "krispigt" och "stort"

Inlägg av hawkse » 07 okt 2012, 19:01

Nu när mitt nano äntligen börjat räta upp sig vore det kul att få ett par snygga bilder en dag om man lyckas få det precis som man tänkt sig.

Fotar och testar men inser att det måste vara något knep jag inte riktigt fattat för att få till det där krispiga, rena utseendet med mycket rymd.

Så här ser nanot ut idag efter mitt försök till fotosession.

Om vi bortser från att jag inte foto-putsat karet eller plockat bort all utrustning, vad mer kan göras för att få karet att se bättre och större ut på bild?

(Ja, jag fiskar efter era hemliga trick. Någon som vill dela med sig?)
12L nano rakt framifrån
12L nano rakt framifrån
12L nano från höger sida
12L nano från höger sida
12L nano från vänster sida
12L nano från vänster sida
12L nano snett ovanifrån
12L nano snett ovanifrån

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Tekniktips för att få karet "krispigt" och "stort"

Inlägg av H » 07 okt 2012, 19:45

Sån där krispig känsla får du om du har en MH lampa och krusar ytan en aning. Kan funka med en halogenlampa också till mindre kar.
Vet inte om det är det du är ute efter men är ser du ett exempel
http://www.youtube.com/watch?v=avqqxmC0 ... ontext-cha
hemligheten ligger i att ljuset kommer från en liten intensiv punkt, inte ett ett långt lysrör, då blir det inga skuggor

H.

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Tekniktips för att få karet "krispigt" och "stort"

Inlägg av hawkse » 07 okt 2012, 19:59

Hmm... ja, *mer* ljus vid fotograferingen alltså. Ger dramatiska skuggor. Över det här karet sitter ju en Kjell & Co studiolampa vilket sprider ganska jämnt över så liten yta.

Sedan ser jag att det är enormt putsat i din video. Det gör ju sitt till, förstås.

Tycker att de kar jag har kan se bra ut 'live' men när jag fotar blir det ofta väldigt grötigt. Ingen dynamik, s a s.

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Tekniktips för att få karet "krispigt" och "stort"

Inlägg av H » 07 okt 2012, 20:23

cau, creative aquascape union hade några bra artiklar på fotografering, sök där så har du massor med tipps.


H.

Användarvisningsbild
Getingen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 994
Blev medlem: 20 aug 2010, 18:35
Ort: Halmstad

Re: Tekniktips för att få karet "krispigt" och "stort"

Inlägg av Getingen » 07 okt 2012, 20:26

Har inga tips att dela med mig av men vilket fint kar!

Däremot frontbilden, brukar inte de flesta ta den lite underifrån så man ser ytan? Testa ta nån bild på det viset och se hur det blir. Annars tror jag det handlar om mer ljus vid fototillfället.
Legends Like Me Live Forever

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Tekniktips för att få karet "krispigt" och "stort"

Inlägg av hawkse » 07 okt 2012, 21:27

Getingen skrev:Däremot frontbilden, brukar inte de flesta ta den lite underifrån så man ser ytan? Testa ta nån bild på det viset och se hur det blir.
Jag har noterat det och tyckte jag gjorde det men då tappar jag istället bottentäckaren... kan iofs bero på att jag har *noll* stigning på substratet. Platt som en pannkaka. Där ligger nog en del av bristen på djupkänsla också.

Tycker många bilder man ser på karen har känslan av att man står "en centimeter innanför frontglaset". Det är den känslan jag vill lära mig skapa.

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Tekniktips för att få karet "krispigt" och "stort"

Inlägg av Mr_Ewing » 07 okt 2012, 21:45

Snyggt Hawkse!

Finns lite att trimma på, men det där är riktigt bra.
Lutningen som du säger själv, men det skulle nog må bra av lite hårdare trimning.
Tycker mig ana en liten hinna på ytan med - tidningspapper innan fotosessionen gör slut på den.

Lite mer jobb med kameran så blir det ytterligare lite bättre - vet inte om du kör med stativ, men det gör saker så mycket lättare.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Tekniktips för att få karet "krispigt" och "stort"

Inlägg av hawkse » 07 okt 2012, 21:57

Inget stativ. Än. Noterar även det tipset.

Ingen hinna på ytan. Det är bubblet som lägger sig under ytan. Sedan jag återupptog mitt test med atomizer för några veckor sedan är det värsta vichyvattnet mest hela dagen. Det är det som syns och då har jag ändå vispat runt för att bli av med värsta bubblet innan fotografering.

Trimning vete katten. Jag vet varåt jag vill med karet nu när det börjat stabilisera sig ordentligt men jag kanske behöver fläska på med mer ljus för att trycka ned bl a tenellumen till den höjd jag vill ha den. Samtidigt vill jag ha upp blyxan nästan upp till ytan...

Skriv svar

Återgå till "Fotografering, filmning och redigering"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster