Objektivval

Här diskuterar vi allt som har med fotografering, filmning och olika former av bildredigering att göra.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Alexander
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 234
Blev medlem: 14 jul 2010, 12:45

Objektivval

Inlägg av Alexander » 13 jun 2011, 15:10

Har nyss köpt en Oly PEN e-PL1 14-42mm f3.5-5.6 då min nya D3100 blev stulen. Objektiv med Micro 4/3 mount kostar hand+ben så det blir adapter. AF försvinner men den använder jag oavsett inte med kitlinsen jag har nu.

Har tänkt mig:

Minolta MD 50 mm F1.7
Minolta MD 70-210mm F4 aka "Beercan"
Hoya UV/CPL till båda

möjligtvis macroringar och Hoya +1, +2, etc. till 50mm.

Ni som kan om akvariefoto, hur låter detta?
Bild

110L VF Diskus Hardscape 54 LED W/m2
200L Diskus Hardscape 5 LED W/m2

Användarvisningsbild
Krukan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1159
Blev medlem: 06 okt 2008, 14:38
Ort: Sollentuna

Inlägg av Krukan » 13 jun 2011, 18:44

Jag är absolut ingen akvariefotoguru, och heller inte så kunnig vad det gäller PEN-systemet. Men min uppfattning av alla olika 'små-system-kameror´är att man tappar finessen om man använder långa objektiv. Jag tror heller inte att du kommer att använda telelinsen till akvariefoto. Så utan att veta vad du har att välja på rekommenderar jag en riktig makro istället. En bra fast 50mm är dock något som ingen systemkameraägare borde vara utan.

Användarvisningsbild
Alexander
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 234
Blev medlem: 14 jul 2010, 12:45

Inlägg av Alexander » 13 jun 2011, 20:35

Telelinsen i fråga lär vara skarpast i sin klass och är suverän som macrolins. Enda linsen som möjligtvis är bättre är första generationens Vivitar Series 1 70-210mm f3.5. Bjuder för tillfället på tele Minoltan, 39+15(frakt)gbp för tillfället, auktionen är slut om 1h35min. Om jag inte får den under 46gbp så köper jag en Series 1 för 95€ från grannstaden. Får se vilken det blir.

Jag vill hålla mig till tre objektiv, en 50mm, ett tele/macro och 14-42 kitlinsen. Det är trots allt utan AF/IS med adapter, så att överdriva med dyrare linser är inget jag kommer göra. :/

Tack för kommentaren!
Bild

110L VF Diskus Hardscape 54 LED W/m2
200L Diskus Hardscape 5 LED W/m2

Användarvisningsbild
Krukan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1159
Blev medlem: 06 okt 2008, 14:38
Ort: Sollentuna

Inlägg av Krukan » 14 jun 2011, 10:39

Min kommentar att man jag tycker att större objektiv på de 'nya' små-systemarna är snäppet under optimalt var menat som en allmän åsikt. DVS liten kamera och litet objektiv->smidig lösning, liten kamera och stort objektiv->då kan man lika gärna ha en 'normal' kamera. Men eftersom du redan har kameran så var inlägget troligen både dumt och onödigt, sorry.
Jag har kollat lite snabbt efter tester och kommentarer på den zoomen och de flesta verkar vara mycket possitiva. Det jag inte hittar är vilken närgräns/avbildningsskala den har, annars verkar den vara ett bra köp. Och då du inte verkar tycka att det är något problem med avsaknad av AF så kan detta nog inte bli fel.

Användarvisningsbild
Alexander
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 234
Blev medlem: 14 jul 2010, 12:45

Inlägg av Alexander » 16 jun 2011, 13:01

Vann auktionen på Minolta 70-210mm f4'an. I samma veva köpte jag 50mm f1.7 av samma säljare och en adapter från kina. Typ om 2 veckor får vi se hurdana bilder det blir. :D
Bild

110L VF Diskus Hardscape 54 LED W/m2
200L Diskus Hardscape 5 LED W/m2

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Inlägg av averater » 16 jun 2011, 13:13

Tilll akvariefoto ger ett ordentligt vidvinkel bäst djup om du ska ta bilder på hela karet. Till det borde kitlinsen funka. Ska du ta macrobilder i ett akvarie bör du ha stillastående (stillasimmande?) objekt och pumpen avstängd för att ha en chans att få de i fokus och i bilden om du inte är snabbare och säkrare än mig (mycket möjligt). Jag brukar köra på ganska liten bländare (8-16) för att få större skärpedjup men då måste man ha blixt eller långa slutartider och höga iso. Har precis köpt blixt så nu kommer det nog bli bättre (inte så höga iso och snabbt blixtljus!).

Annars är det snyggt med korta skärpedjup om man lyckas sätta skärpan precis på ögat på fisken/räkan men det tycker inte jag är lätt.
MVH Gustav. Min Blogg

Användarvisningsbild
Krukan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1159
Blev medlem: 06 okt 2008, 14:38
Ort: Sollentuna

Inlägg av Krukan » 16 jun 2011, 13:26

Macrofotografering kan vara riktigt besvärligt under goda förhållanden, något som akvariemacro inte är. Jag håller med om allt det som averater skrev och tillägger att man dessutom måste ha mycket rent glas och rätt vinkel till detsamma för att få bra resultat.

Användarvisningsbild
matsvin
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 78
Blev medlem: 26 aug 2006, 00:51
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Objektivval

Inlägg av matsvin » 07 jan 2012, 20:25

Hur får man glaset sådär rent?

Skall byta upp mig från kompaktkamera till systemkamera snart, och då lär jag få lära mig rengöra rutorna bättre...

Skriv svar

Återgå till "Fotografering, filmning och redigering"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster