Vilken blixt ska man ha?

Här diskuterar vi allt som har med fotografering, filmning och olika former av bildredigering att göra.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
ola
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 630
Blev medlem: 02 jan 2009, 21:14
Ort: Sölvesborg

Vilken blixt ska man ha?

Inlägg av ola » 19 maj 2011, 10:21

Går och funderara på om man ska köpa en blixt till min Canon.

Då tanken är att ta fler porträttbilder så känner jag att den inbyggda blixten inte gör jobbet så bra.

Har kollat runt på olika sajter för info och pris.

Vill nog ha en som man kan ställa vid sidan om och styra med sladd eller trådlöst.

Någon har erfarenhet av detta???
Efter en hård dags slappande är det dax och ta det lugnt

Användarvisningsbild
Adam
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 543
Blev medlem: 30 okt 2006, 01:55
Ort: Lidköping vid vänern
Kontakt:

Inlägg av Adam » 19 maj 2011, 10:35

Vad är det för Canon du har ?
Stellata X3 240l (Aquastabil) (T5 162 W/m²) 5kg CO2 forum/viewtopic.php?t=12602

Pettson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 521
Blev medlem: 01 feb 2011, 01:14
Ort: Stockholm

Inlägg av Pettson » 19 maj 2011, 10:38

Vilken Canon har du? Flera av de senare modellerna har inbyggd trådlös styrning av blixten, om det är rätt blixt-modell.

Alla blixtar kan på ett eller annat sätt sättas vid sidan om med alla möjliga monteringar. Det följer med en liten löjlig fot att ställa Canon blixtarna på ett bord eller annan plan yta med. En klämma att montera blixt med eller ett stativ för blixt(ar) kommer oftast rätt snart på önskelistan då man använder blixt. Som tur är så är blixten det dyraste, om man inte måste köpa till fjärrutlösare då.

Användarvisningsbild
ola
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 630
Blev medlem: 02 jan 2009, 21:14
Ort: Sölvesborg

Inlägg av ola » 19 maj 2011, 10:50

Adam skrev:Vad är det för Canon du har ?
450D
Efter en hård dags slappande är det dax och ta det lugnt

Pettson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 521
Blev medlem: 01 feb 2011, 01:14
Ort: Stockholm

Inlägg av Pettson » 19 maj 2011, 15:48

Du har endast blixtsko för anslutning av extern blixt på 450'n. Den saknar så kallad Pc-kontakt. (Sambon har en 450D ;) )
Men jag vill minnas man kan fjärrstyra eller fjärrutlösa andra/externa blixtar med IR-lampan på den? Står säkert i manualen och kan vara bra att veta innan du letar vidare. Var det som jag minns med IR så fungerar det men man är lite styrd av avstånd och kontakt mellan kamera och blixt med IR styrning till skillnad på riktig trådlös styrning.
En Speedlite 430EX II skulle kunna vara en början. Alternativt en 580 EX II men den kostar också nästan dubbelt och den blir för tung att ha monterad på din kamera. Prisvärd fjärrutlösare och andra tillbehör finner du t.ex. här http://www.kaffebrus.com/ men blixt köper du billigt på http://www.inet.se

Skriv svar

Återgå till "Fotografering, filmning och redigering"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster