Köpråd, objektiv till Canon

Här diskuterar vi allt som har med fotografering, filmning och olika former av bildredigering att göra.

Moderator: Hedersmedlemmar

Klas
Stickling
Stickling
Inlägg: 27
Blev medlem: 09 mar 2012, 11:40

Re: Köpråd, objektiv till Canon

Inlägg av Klas » 10 apr 2014, 19:42

H skrev:Första provbilderna tagna med ...... objektivet.
Stämmer verkligen exif-datan? Jag hade gissat att det där var taget med ett helt öppet objektiv, men gluggen öppnar väl upp till 2.8?

Användarvisningsbild
Gurkan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1496
Blev medlem: 09 aug 2011, 12:57
Ort: Falun

Re: Köpråd, objektiv till Canon

Inlägg av Gurkan » 10 apr 2014, 20:04

Se där ja, grattis mannen!
Våga släppa fram nörden inom dig!

84L, 324W/m2
20L, 275W/m2

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Köpråd, objektiv till Canon

Inlägg av H » 10 apr 2014, 21:32

Klas---- whaaaaat?

gurkan--- jovisst, nu blir plokken skarpare medetsamma! heheh.

H.

Användarvisningsbild
Gurkan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1496
Blev medlem: 09 aug 2011, 12:57
Ort: Falun

Re: Köpråd, objektiv till Canon

Inlägg av Gurkan » 11 apr 2014, 08:42

Klas skrev:
H skrev:Första provbilderna tagna med ...... objektivet.
Stämmer verkligen exif-datan? Jag hade gissat att det där var taget med ett helt öppet objektiv, men gluggen öppnar väl upp till 2.8?
Var hittar du exifen på den bilden?
Våga släppa fram nörden inom dig!

84L, 324W/m2
20L, 275W/m2

Klas
Stickling
Stickling
Inlägg: 27
Blev medlem: 09 mar 2012, 11:40

Re: Köpråd, objektiv till Canon

Inlägg av Klas » 11 apr 2014, 10:48

Gurkan skrev:Var hittar du exifen på den bilden?
Embedded (jag har ett browser plugin som visar den), tagen med f/4.0 (och en slutartid på 1/15, stativ?)

H: EXIF är information som sparars i bilden av kameran (eller mjukvara som hanterat bilden). Kameran brukar spara diverse information om vilka inställningar som användes för att ta bilden. Det jag främst funderade på här var bländaröppningen. Bilden ska vara tagen med bländare 4.0. Ditt objektiv har 2.8 som största bländaröppning. Bländaren var alltså inte helt öppen i detta fall, och du fick inte maximal ljusinsläpp. Är objektivet helt öppet, brukar hålet var cireklrunt. Så fort det börjar stänga övergår formen till något mellanläge av polygon och cirkel. Dyrare objektiv brukar ligga närmare cirkeln.

Formen på bländaren är en av de faktorer som avgör hur oskärpan ser ut. Jag uppfattade din oskärpa som mycket mjukare än vad den är på bilderna som Mr Ewing postade. Men det kan vara en massa andra faktorer som påverkar detta. Din bakgrund är tex renare och mindre kontrastrik. Bildbearbetning såsom skärpning och kontrastljusteringar kan också påverka.

Bländarstorleken påverkar dessutom skärpedjupet. Det är ett ganska smalt område som är i fokus på din bild. Men jag har ingen riktigt uppfattning om vad som borde vara rimligt på det avståndet med 90mm objektiv.

Användarvisningsbild
Gurkan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1496
Blev medlem: 09 aug 2011, 12:57
Ort: Falun

Re: Köpråd, objektiv till Canon

Inlägg av Gurkan » 11 apr 2014, 10:53

Aha! Den pluggen måste jag skaffa!
Våga släppa fram nörden inom dig!

84L, 324W/m2
20L, 275W/m2

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Köpråd, objektiv till Canon

Inlägg av Mr_Ewing » 11 apr 2014, 12:09

Satt och tittade på min bilder igen med en ny skärm på jobbet och jösses vilken skillnad.
Har köpt två av denna:
https://www.komplett.se/eizo-24-led-fle ... -gy/766650

Var nästan så jag trodde det var någon annans bilder... :)
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Köpråd, objektiv till Canon

Inlägg av H » 12 apr 2014, 11:48

Klas skrev:
H: EXIF är information som sparars i bilden av kameran (eller mjukvara som hanterat bilden). Kameran brukar spara diverse information om vilka inställningar som användes för att ta bilden. Det jag främst funderade på här var bländaröppningen. Bilden ska vara tagen med bländare 4.0. Ditt objektiv har 2.8 som största bländaröppning. Bländaren var alltså inte helt öppen i detta fall, och du fick inte maximal ljusinsläpp. Är objektivet helt öppet, brukar hålet var cireklrunt. Så fort det börjar stänga övergår formen till något mellanläge av polygon och cirkel. Dyrare objektiv brukar ligga närmare cirkeln.

Formen på bländaren är en av de faktorer som avgör hur oskärpan ser ut. Jag uppfattade din oskärpa som mycket mjukare än vad den är på bilderna som Mr Ewing postade. Men det kan vara en massa andra faktorer som påverkar detta. Din bakgrund är tex renare och mindre kontrastrik. Bildbearbetning såsom skärpning och kontrastljusteringar kan också påverka.

Bländarstorleken påverkar dessutom skärpedjupet. Det är ett ganska smalt område som är i fokus på din bild. Men jag har ingen riktigt uppfattning om vad som borde vara rimligt på det avståndet med 90mm objektiv.
OK! Jag har varit lite aktiv på den analoga tiden, då fanns inte exif, eller massa andra förkortningar och attribut.

Det här var dem allra första bilderna för att testa och dem togs säkert i auto läge, så bländare 4 kan det gott vara.

Att bländaren bestämmer skärpedjupet har jag klart för mig, men det där med rund/polygon bländare var märkligt att det påverkar skärpans beskaffning.

Smakprov.
Bild

H.

Användarvisningsbild
Gurkan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1496
Blev medlem: 09 aug 2011, 12:57
Ort: Falun

Re: Köpråd, objektiv till Canon

Inlägg av Gurkan » 12 apr 2014, 12:15

Googla bokeh så kan du lära dig :)
Våga släppa fram nörden inom dig!

84L, 324W/m2
20L, 275W/m2

Användarvisningsbild
Fanbyalperna
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 09 feb 2008, 07:25
Ort: Stöde

Re: Köpråd, objektiv till Canon

Inlägg av Fanbyalperna » 13 apr 2014, 08:27

H skrev:
Klas skrev: Formen på bländaren är en av de faktorer som avgör hur oskärpan ser ut. Jag uppfattade din oskärpa som mycket mjukare än vad den är på bilderna som Mr Ewing postade. Men det kan vara en massa andra faktorer som påverkar detta. Din bakgrund är tex renare och mindre kontrastrik. Bildbearbetning såsom skärpning och kontrastljusteringar kan också påverka.
Det kan nog stämma, men är det inte bara kantskärpan som påverkas?
Har inte alltid rätt, men fel ibland

Klas
Stickling
Stickling
Inlägg: 27
Blev medlem: 09 mar 2012, 11:40

Re: Köpråd, objektiv till Canon

Inlägg av Klas » 13 apr 2014, 18:00

H skrev:Att bländaren bestämmer skärpedjupet har jag klart för mig, men det där med rund/polygon bländare var märkligt att det påverkar skärpans beskaffning.
Skärpan påverkas (mig veterligen) inte, men däremot oskärpan. Bokeh är som sakt termen. Tydligast blir det när det finns små ljuspunkter utanför skärpeområdet.

Nu är jag definitivt inte någon expert på området, så om någon har bättre koll får ni gärna korrigera eventuella fel.

Förövrigt verkar det vara ett väldigt trevlig objektiv för pengarna. Blir riktigt sugen.

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Köpråd, objektiv till Canon

Inlägg av H » 13 apr 2014, 22:36

trevligt objektiv är ordet.

Testade den utomhus på större objekt och måste säga att det blir bra jäkla skarpa bilder, kanske tack vare att den är ljusstarkare och därmed snabbare slutartider än dem jag använt tidigare.

En sak jag undrar över li te är om det är stor skillnad på analoga objektiv mot dessa digitalkamera dito.
som sagt var jag lite aktiv på 1900 talet och då ansågs 50mm normal och 300 tele.

hur skiljer sig objektivtalen i dagsläget?

H.

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Köpråd, objektiv till Canon

Inlägg av H » 27 apr 2014, 16:00

Pupplor perkele!

Bra objektiv, nu vill jag testa mellanringar till den

H.
Bilagor
bubbel.jpg

lottiz
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 104
Blev medlem: 18 nov 2008, 20:09
Ort: Uddevalla

Re: Köpråd, objektiv till Canon

Inlägg av lottiz » 11 maj 2014, 14:40

Skulle jag få fråga efter ett helt nybörjarsvar, även om jag tror ni har skrivit det redan så har jag inte greppat.

Om jag vill fota små fiskar o räkor med canon, och automatik och billig lösning. Vad sägs om canon 50mm 1.8 och närbildslins? Eller 17-85 nånting med närbildslins?

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Köpråd, objektiv till Canon

Inlägg av Mr_Ewing » 11 maj 2014, 16:04

Mellanringar är ett bättre alternativ i så fall - linser brukar ta ner ljuskänsligheten en hel del.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

lottiz
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 104
Blev medlem: 18 nov 2008, 20:09
Ort: Uddevalla

Re: Köpråd, objektiv till Canon

Inlägg av lottiz » 11 maj 2014, 19:12

Hindrar inte mellanringar automatiken?

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Köpråd, objektiv till Canon

Inlägg av Mr_Ewing » 11 maj 2014, 20:06

Glöm automatik om du ska fota närbilder.
Det funkar inte ens på de dyraste objektiven.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Pettson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 521
Blev medlem: 01 feb 2011, 01:14
Ort: Stockholm

Re: Köpråd, objektiv till Canon

Inlägg av Pettson » 11 maj 2014, 23:58

lottiz skrev:Hindrar inte mellanringar automatiken?
Beroende på märket av kamera så finns det ibland inskränkningar på vilka objektiv automatiken fungerar på när man använder mellanring. Canon gör utmärkta mellanringar men en 25mm EF-II t.ex. kostar lika mycket som ett set från Kenko om 3 mellanringar. Går du på Canon ska du köpa de som heter EF-II som fungerar både med EF och EF-S optik. Köper du Kenko så se till att välja rätt.

Även mellanringar ger längre slutartid eller större bländare vilket man får tänka på då man oftar bländar ned då mellanringar ger kortare skärpedjup.

Förstoringen på mellanringen räknar du enkelt genom Mellanringen XX mm, dividerat med Objektivet XX mm så får du förstoringen. Förstoringen adderar du sedan med Objektivets förstoringsgrad.
T.ex. Canon EF-II 12 mm / Objektivet 50 mm ger 0,24 gånger vilket du adderar till objektivet. På mitt 50 mm står det 1:1,2 så jag får först räkna 1 delat med 1,2 = 0,833 och sedan 0,83+0,24= 1,07 gångers förstoringsgrad med 12mm mellanring mot 0,83 utan.
Och med en 25 mm mellanring får jag 0,5+0,83= 1,33 gångers förstoring.

lottiz
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 104
Blev medlem: 18 nov 2008, 20:09
Ort: Uddevalla

Re: Köpråd, objektiv till Canon

Inlägg av lottiz » 12 maj 2014, 08:41

Tack Pettson för utmärkt förklaring!

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Köpråd, objektiv till Canon

Inlägg av H » 18 maj 2014, 23:45

Tamron

Kryp på min arm

Bild

Skriv svar

Återgå till "Fotografering, filmning och redigering"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster