Köpråd, objektiv till Canon

Här diskuterar vi allt som har med fotografering, filmning och olika former av bildredigering att göra.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
XeCutor
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 148
Blev medlem: 21 jun 2010, 15:11
Ort: Stockholm

Inlägg av XeCutor » 01 sep 2010, 13:22

Vad har du för lins just nu? Har du bara kamerahuset eller har du någon kit-lins? Om du helt saknar någon lins skulle jag _varmt_ rekommendera Canons 17-85 IS. Det är inte bäst på macro, ljusstyrka eller optisk kvalité men det är en förbannat bra kompromiss som fungerar dugligt för det allra mesta och skall du bara släpa på en lins är det ett bra val. Den ser ut att någorlunda enkelt gå att få för ca 2500kr begagnat, t.ex. http://www.blocket.se/vastmanland/Canon ... ?ca=11&w=3
Den bör ha sjunkit lite i pris senaste året eftersom den i princip har ersatts (men fortfarande säljs till lägre pris) av Canons sprillans nya 15-85 IS.
Jag har själv ett 17-85 och har tagit många tusen bilder med mitt ex. Vill jag ta porträtt/knivskarpa bilder/lågljusbilder/makro så har jag ett fast Canon 60mm Makro men det kan jag inte rekommendera pga priset. Canons billiga 50mm som nämnts tidigare i tråden däremot är optiskt skitbra (i synnerhet med hänsyn till priset) även om autofokusen gör mig gråhårig och byggkvalitén sammanfattas: plastigt :)
Senast redigerad av 1 XeCutor, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Inlägg av averater » 01 sep 2010, 16:31

Det första objektivet är nog ganska bra med tanke på hur lite det kostar. Varianten med APO kostar jumer än 50% mer vilket är en hel del beroende på hur illa kvaliten är på den utan APO. Dessutom så har den med en närgräns på 0,95m ett avbildningsförhållande på 1:2 vilket inte är så illa, en småfisk eller en maskrosblomma kommer ta hela bilden. Men med bländare 5.6 och 300mm måste du ha stativ och stilla objekt eller blixt.

Canons 50mm 1.8 är riktigt bra. Det är ett jättebra porträttobjektiv till din kamera. Dessutom ljusstark så du kan ta kort innomhus och på kvällar.

Om du främst vill ta bilder på din son så är det enklast att ha tele så att han inte märker när du fotar, men generellt sett blir bilderna bättre/intressantare om du går närmare. Om du tar mycket bilder så kommer han vänja sig och efter ett par bilder fortsätta leka utan att bry sig om kameran.

En risk med att köpa billiga objektiv är att de är så dåliga att de inte ens är värda någonting, men å andra sidan är det ju billigt och de kan vara precis vad du vill ha. Men hur som hellst så avråder jag från att köpe en billig telezoom utan istället gå närmare och om du vill köpa ett objektiv så rekomenderar jag canons 50mm. Porträtten blir inte på 10m men på 3 vilket borde funka bra.

Till akvarie så rekommenderar jag ett bra vidvinkelobjektiv. Vidvinkel är svårt men ger en bra rymdkänsla när man tar i akvarier, särskilt om man ska ta på hela.
MVH Gustav. Min Blogg

Användarvisningsbild
ola
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 630
Blev medlem: 02 jan 2009, 21:14
Ort: Sölvesborg

Inlägg av ola » 12 nov 2010, 15:45

Nu är objektivet köpt och använt i ca. 1 månad

Det blev Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS

Jag är mycket nöjd med detta objektiv, funkar till det mesta.

Här är några bilder.

Jag står andra sidan ca 60 meter bort, klart godkänt.
Bild

Lite skakigt men okej.
Bild

Kommer snart att köpa ett sådant här
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232095

Bra pris, 995kr eller 1398 för hela kitet.
Efter en hård dags slappande är det dax och ta det lugnt

Användarvisningsbild
blassan
Donator
Donator
Inlägg: 2085
Blev medlem: 02 okt 2010, 22:46
Ort: Molkom
Kontakt:

Inlägg av blassan » 12 nov 2010, 16:35

fick en EOS 550D av sambon när jag fyllde år i sommras, och objectivet som följde med var Canons 18-55,.
Jag upplever nog samma sak som dig Ola,. vi är nog lite inne på samma spår =) hehe
Det objectivet jag har idag,. är inte alls bra,. eller ja., det duger för mig än så länge,. men jag känner av att jag bilderna blir inte skarpa nog.
Kan nog va jag som kör på lite konstiga inställningar eller dyligt vet inte men,.
Kör AutoFokus och Atuo Stabilisator, dels för att underlätta för mig själv,. är lite darrhänt =) hehe
Kör på Förval TV och sedan mixar jag lite med ISO talet (oftast mellan 200 - 800) och med Slutar Tiden. Bländare är något jag kör på Automatik,.

är det jag som gör fel kanske redan från start här?
Har ett kasst stativ så det är något jag ska införskaffa,.

Intresse för Foton jag vill ta är:
Närbilder på Karet,. typ växter och fiskar etc
Helhets bild på karet.
Även som du Ola, lite på vår 2åriga dotter (still kort som att hon springer runt ute etc)
Live kort på band, ( Lite rörlighet brukar höra till Metal Genren)
Sen även profil Kort ( inte close up kort som på ansikten mer som profil bilder,. Helhets bilder som från halkropps bilder)
Låter som man är kräsen och kanske ska skaffa objectiv för varje sak här men skulle vilja ha ett bra allround objectiv.
En arb kollega ska sälja sitt VidVinkels objectiv, men nja tror inte att det är det jag söker riktigt, fränt men inte för mina ändamål.

Hoppas någon har lite Idér på vad för slags objectiv man ska ha :P kanske räcker också med inställningar på kameran med, har inte lärt mig alls så mycket direkt.
jobbar lite med att försöka lära mig lite med HDR bilder, men är mest bara för att Photoshop redigeringen ska bli förbättrad :)

/Markus
Farts are like wines. They get better the older they get!
blogg .:. uppdaterad 11/14.:. http://blassan.blogspot.se/

Användarvisningsbild
blassan
Donator
Donator
Inlägg: 2085
Blev medlem: 02 okt 2010, 22:46
Ort: Molkom
Kontakt:

Inlägg av blassan » 12 nov 2010, 16:37

PS: Korten vart juh riktigt bra du tog och verkar vara hyffsad Zoom med, ska kolla in det objectivet lite också =) DS:
Farts are like wines. They get better the older they get!
blogg .:. uppdaterad 11/14.:. http://blassan.blogspot.se/

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Inlägg av averater » 12 nov 2010, 17:42

blassan skrev:Intresse för Foton jag vill ta är:
Närbilder på Karet,. typ växter och fiskar etc
Helhets bild på karet.
Även som du Ola, lite på vår 2åriga dotter (still kort som att hon springer runt ute etc)
Live kort på band, ( Lite rörlighet brukar höra till Metal Genren)
Sen även profil Kort ( inte close up kort som på ansikten mer som profil bilder,. Helhets bilder som från halkropps bilder)
Vill du har närbilder så vill du ha macro eller dylikt och då gärna åtminstone 50mm brännvidd. Det bör också vara bra till porträtt med en brännvidd på ca 50mm. Till dottern så beror det på hur nära du kan gå. Generellt sett så är närmare = bättre och då vill du ha mer vidvinkel, kanske ända ner mot 20mm. Men om du vill ta utan att störa vill du nog ha mer tele, kanske uppemot 100mm. Det som blir svårast att kombinera är helhetsbilderna på karet där du för att få rymdkänsla och slippa stå långt bort ifrån så vill du nästan så mycket vidvinkel det går (=15mm?).

Canons 50mm 1.8 är grymt prisvärt och väldigt skarpt. Det kan helt klart rekomenderas. Det du då missar är macrobilderna i karet eftersom det inte har en speciellt bra närgräns och helhetsbilderna av karet eftersom det inte går att zooma ut.

Det finns andra bra objektiv men inga som för samma pengar kan ge lika skarpa bilder. Så antingen får du kompromissa med önskemålen (Tråkigt val) eller köpa flera objektiv (Roligaste valet) eller köpa dyrare grejer (Också roligt val).
MVH Gustav. Min Blogg

Användarvisningsbild
heeke
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1285
Blev medlem: 23 aug 2006, 10:39
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av heeke » 12 nov 2010, 17:48

Jag ska erkänna att jag som Nikonist är lite avis på er som har tillgång till 70-200/4L IS för runt 10k
Med Nikon blir man "tvingad" att punga upp 20k för 70-200/2.8 då det inte finns någon motsvarighet med f/4 :(

Nöjer man sig med lite mindre bländare och lägre pris så tror jag att 70-300/4-5,6 IS är det absolut bästa alternativet på utlagd krona
Alternativt Tamrons nya 70-300 med bildstabilisator och ultraljudsmotor (för ungefär samma peng).
Tamron själva säger att den är "skarpast i klassen". Jag har testat den på Nikon, men jag har inte gjort något jämförande test med Nikons 70-300 som i sin tur är riktigt bra.

Användarvisningsbild
ola
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 630
Blev medlem: 02 jan 2009, 21:14
Ort: Sölvesborg

Inlägg av ola » 27 nov 2010, 10:07

Nu är även ett fast objektiv inhandlat, det blev ett Canon 50 mm EF 50/1,8 II.

Blir mycket bra porträttbilder och även bilder med helt okej "macro" känsla.

Här är några exempel,

Bild

Bild
Efter en hård dags slappande är det dax och ta det lugnt

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Köpråd, objektiv till Canon

Inlägg av H » 03 apr 2014, 23:08

Lånar denna tråd då den passar in bra.

Söker efter ett bra objektiv till min Canon digitalkamera.

Hittar ofta bra vitsord om tamrons macro glugg nedan.

Frågan är vad som skiljer sig på dessa två objektiv och kan det vara värt att lägga dem extra kronorna på: bildstabilisator, allväders skydd och vad nu internfokusering är för något.

Och har det betydelse viket kamerahus man har för att ha fördel av objektets finesser?

Denna glugg verkar vara omtyckt vid porträtt och macro som jag har täkt att ha det till.

http://www.scandinavianphoto.se/produkt ... till-canon

http://www.scandinavianphoto.se/produkt ... till-canon

H.

Användarvisningsbild
Gurkan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1496
Blev medlem: 09 aug 2011, 12:57
Ort: Falun

Re: Köpråd, objektiv till Canon

Inlägg av Gurkan » 03 apr 2014, 23:24

Stabilisator är fina fisken om du ska köra macro såklart.
Internfokusering är också bra eftersom inte gluggen blir länge när du drar skärpa. Fast å andra sidan så spelar den saken ingen roll eftersom närgränsen ändå är ganska långt borta. Men om du ska köra mellanringar för att komma ännu närmare kan det möjligtvis bli ett problem.
När jag plåtar macro så rör jag sällan eller aldrig skärperatten. istället så "gungar" jag in skärpan eftersom jag vet på vilket avstånd jag tänkt mig att motivet ska ha.
/Gurka
Våga släppa fram nörden inom dig!

84L, 324W/m2
20L, 275W/m2

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Köpråd, objektiv till Canon

Inlägg av H » 03 apr 2014, 23:31

Stabilisatorn- gör den vad sen lovar eller är det stativ som gäller ändå?

men jag förstår inte riktigt vad internfokusering innebär. Att gunga in fokuseringen är va jag brukar göra vid närbilder

H.

Användarvisningsbild
Gurkan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1496
Blev medlem: 09 aug 2011, 12:57
Ort: Falun

Re: Köpråd, objektiv till Canon

Inlägg av Gurkan » 03 apr 2014, 23:42

Stabilisatorn hjälper kanske typ 2 bländarsteg, mao, om du kan hålla stilla och undvika rörelseoskärpa vid, säg en 100/s, så kan du med hjälp av bildstabilisatorn göra samma sak vid en 60/s (grovt uttryckt).
Stativ är ju såklart alltid att föredra om motivet är stilla och du har dåligt med ljus. Jag brukar oftast använda blixt dock.
Internfokusering innebär alltså att linselementen förflyttar sig inne i linshuset när man fokuserar, externfokusering innebär att man förlänger och förkortar linshuset för att uppnå samma resultat.
/G.
Våga släppa fram nörden inom dig!

84L, 324W/m2
20L, 275W/m2

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Köpråd, objektiv till Canon

Inlägg av H » 03 apr 2014, 23:51

OK, då hänger jag med vad gäller internfokusen. lättare att göra den vattentät med andra ord, någon egen.tlig annan vits ser jag inte i detta sammanhang.

Tveksamt om jag tycker att stabilisatorn är värd pengarna mot nyttan av två bländarsteg. hmmm...

H.

Användarvisningsbild
Gurkan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1496
Blev medlem: 09 aug 2011, 12:57
Ort: Falun

Re: Köpråd, objektiv till Canon

Inlägg av Gurkan » 03 apr 2014, 23:54

Nä, på en 90mm är det ingen jättevinst.
När man filmar med 70-200 däremot... :)
Våga släppa fram nörden inom dig!

84L, 324W/m2
20L, 275W/m2

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Köpråd, objektiv till Canon

Inlägg av H » 03 apr 2014, 23:56

finesserna - är det något som är inbyggt i objektivet eller krävs det en speciell kamera också?

Har en Canon 1000 D och en metz AF blixt för övrigt.

H

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Köpråd, objektiv till Canon

Inlägg av H » 03 apr 2014, 23:57

Gurkan skrev:Nä, på en 90mm är det ingen jättevinst.
När man filmar med 70-200 däremot... :)

Ja just det, då lutar det åt den enklare varianten än mera då

Användarvisningsbild
Gurkan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1496
Blev medlem: 09 aug 2011, 12:57
Ort: Falun

Re: Köpråd, objektiv till Canon

Inlägg av Gurkan » 03 apr 2014, 23:59

Kameravariant har ingen betydelse för dessa funktioner, Sensorstorleken dock eftersom bilvinkeln förändras.
Våga släppa fram nörden inom dig!

84L, 324W/m2
20L, 275W/m2

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Köpråd, objektiv till Canon

Inlägg av H » 04 apr 2014, 00:08

ok, tänkte mest på att det finns olika fattningar på EF objektiven om det spelade in.

Tack gurkan för snabb info.

H.

Användarvisningsbild
Gurkan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1496
Blev medlem: 09 aug 2011, 12:57
Ort: Falun

Re: Köpråd, objektiv till Canon

Inlägg av Gurkan » 04 apr 2014, 06:57

Precis, med annan sensorstorlek så passar inte alla gluggar på alla kameror.
Våga släppa fram nörden inom dig!

84L, 324W/m2
20L, 275W/m2

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Köpråd, objektiv till Canon

Inlägg av Mr_Ewing » 04 apr 2014, 19:52

Nu är ju inte jag nån expert men jag trivs verkligen med min Tamron 90 glugg.
Bild
Bild
Bild
Bild

Några exempel med den gluggen och jag är som sagt inte så duktig.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
Gurkan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1496
Blev medlem: 09 aug 2011, 12:57
Ort: Falun

Re: Köpråd, objektiv till Canon

Inlägg av Gurkan » 04 apr 2014, 20:07

Tjusigt Ewing!
Våga släppa fram nörden inom dig!

84L, 324W/m2
20L, 275W/m2

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: Köpråd, objektiv till Canon

Inlägg av Matsnork » 04 apr 2014, 20:15

Skulle gärna hjälpa till, men jag har så svårt att vara objektiv.

Användarvisningsbild
Gurkan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1496
Blev medlem: 09 aug 2011, 12:57
Ort: Falun

Re: Köpråd, objektiv till Canon

Inlägg av Gurkan » 04 apr 2014, 20:26

The pun master strikes again.... :)
Våga släppa fram nörden inom dig!

84L, 324W/m2
20L, 275W/m2

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Köpråd, objektiv till Canon

Inlägg av H » 05 apr 2014, 09:26

Damn vilka bra bilder!
Kul med ett objektiv som klarar närbilder.

Skall se vad som kommer ur mina kar nästa vecka...

H.

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Köpråd, objektiv till Canon

Inlägg av H » 10 apr 2014, 19:33

Första provbilderna tagna med ...... objektivet.

Bild


H :groll: H.

Skriv svar

Återgå till "Fotografering, filmning och redigering"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster