Inför kameraköp

Här diskuterar vi allt som har med fotografering, filmning och olika former av bildredigering att göra.

Moderator: Hedersmedlemmar

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 23 apr 2009, 11:12

Finns det länk till tävlingen eller är det något ni vill behålla internt mellan er? =)
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

hambli
Stickling
Stickling
Inlägg: 42
Blev medlem: 30 nov 2006, 14:08

Inlägg av hambli » 23 apr 2009, 11:16

defdac skrev:Finns det länk till tävlingen eller är det något ni vill behålla internt mellan er? =)
försök inte! de här är något mellan mej och magnus.
Nej då =) här har du länken

http://sweclockers.com/tavling/27-vinn_ ... _med_alina

Användarvisningsbild
Magnus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1563
Blev medlem: 07 feb 2008, 17:41
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Magnus » 23 apr 2009, 16:06

Ahh, nu minskar du ju vinstchansen;)

Hehe, nej lycka till, är ju kul om någon här inne kammar hem den:)

Kan säga att jag har äntligen bestämt mig för vilken jag ska välja och det blir.....

Svaret får ni imorgon:)

Kan ju säga att den kommer att inhandlas på Mediamarkt eftersom dom har en kampanj om man lämnar in nått gammalt till återvinning, så jag får 300 om jag slänger in nån gammal skitkamera, blir hem och rota lite i förrådet:)
En ledtråd är att ett visst företag har köpt upp ett annat som leder till lite bättre förutsättningar:)

Användarvisningsbild
Magnus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1563
Blev medlem: 07 feb 2008, 17:41
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Magnus » 24 apr 2009, 14:10

OK.
Första bilden:)

Bild

Det blev en Sony A300 med 18-70 objektiv.
Kostar igentligen 5700:- på mediamarkt med efter att ha snurrat runt på en del forum såg jag en som köpt detta paket för 4990 på mediamarkt i norrköping, frågade i butiken och dom sa att det bara var just norrköpingsbutiken som hade det priset. men dom var hyggliga och sänkte ner det till det även för mig:) då blev det ju några kronor över så jag la lite extra på ett bra minneskort och köpte till ett 4Gb Sandisk Extreme IV. (kostade 700)

Sen hittade jag en gammal skräpkamera som jag lämnade in för återvinning så ytterligare 300 rabatt. Så hela kalaset slutade på 5439:- vilket jag tyckte var helt överkomligt.

Så nu jäklar ska det fotas i helgen:) blir mycket att lära nu.

Användarvisningsbild
Darkness
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 86
Blev medlem: 24 mar 2007, 16:35
Ort: Frösön

Inlägg av Darkness » 24 apr 2009, 16:09

Jag är på väg att köpa denna kamera så då får du återkomma om hur bra den är, eller om jag ska låta bli att handla den.

Leonard
#1 AGA 2010
Inlägg: 1607
Blev medlem: 28 feb 2007, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Leonard » 24 apr 2009, 17:05

Det är alltid de allra första bilderna med nya kameror som jag tycker blir bäst! Samma här, man måste liksom prova den på något sätt... ;)

Bra köp verkar det som, lycka till med fotograferandet och så blir det väl en ny tråd om objektiv senare också :)
Bild

Användarvisningsbild
Fanbyalperna
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 09 feb 2008, 07:25
Ort: Stöde

Inlägg av Fanbyalperna » 24 apr 2009, 19:21

Kul. Hoppas du också blir nöjd med din. Jag tycker väldigt bra om kitobjektivet för dess stora omfång från vidvinkel till till en mindre(ca 105 mm) zoom. Täcker de flesta vardagliga situationer. För akvariefoto har jag ett Tamron 90/2,8 makro som jag och jag vet flera andra är väldigt nöjd med. Det finns rätt bra med tredjepartsobjektiv till Sony/Minolta. Ännu mer i utländska affärer än i Sverige, fast jag tycker Cyberphoto har ett bra sortiment.
Har inte alltid rätt, men fel ibland

Användarvisningsbild
Magnus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1563
Blev medlem: 07 feb 2008, 17:41
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Magnus » 24 apr 2009, 19:48

Kan ju säga att första intrycket har gjort mig väldigt positiv, enkel att förstå och jag har hunnit bränna av några kort och jag tycker det ser riktigt bra ut:) känns jäkligt go i handen med och live view är inte så dumt, nu ser man ju direkt va som händer när man skruvar lite:)

Användarvisningsbild
Magnus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1563
Blev medlem: 07 feb 2008, 17:41
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Magnus » 25 apr 2009, 23:01

Nu fick jag äntligen en hyffsad bild på min blodröda dvärggurami:)
Tog ett gäng andra bilder idag, håller på att bygga om min webbsida en aning, hoppas jag kan få upp den tills imorgon, och där kommer att ligga en del foton.

Bild

Användarvisningsbild
Roolo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3211
Blev medlem: 29 feb 2008, 13:33
Ort: Alingsås

Inlägg av Roolo » 25 apr 2009, 23:06

nice bild mange

Användarvisningsbild
Fanbyalperna
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 09 feb 2008, 07:25
Ort: Stöde

Inlägg av Fanbyalperna » 25 apr 2009, 23:19

Verkar gå bra fotograferandet. Du får slänga in en länk till hemsidan sen
Har inte alltid rätt, men fel ibland

Användarvisningsbild
Magnus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1563
Blev medlem: 07 feb 2008, 17:41
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Magnus » 25 apr 2009, 23:19

Ja, fan måste säga att jag är grymt nöjd med denna kamera (och bilden på colisa´n med), det går att få bra resultat med den.

Här är några bilder från dagens fotorunda, det blev mest bilder på hundar:)

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Magnus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1563
Blev medlem: 07 feb 2008, 17:41
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Magnus » 27 apr 2009, 15:49

Nu ligger nya sidan uppe. Och lite fler bilder där. Tyvärr har jag inte fått fram så många bra akvariebilder än, men det kommer.
Första akvariebilden ska bytas ut:)

http://www.magnuslofdahl.com/

Lite justeringar som ska göras bara, och bilderna är en aning tunga att ladda in, ska optimera dom lite.

Svan
Frö
Frö
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 apr 2009, 22:32
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Svan » 27 apr 2009, 15:55

Många fina bilder men framför allt, en riktigt snygg sida!

spyke
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 139
Blev medlem: 09 nov 2008, 00:23

Inlägg av spyke » 27 apr 2009, 18:08

[quote="Magnus"]Ja, fan måste säga att jag är grymt nöjd med denna kamera (och bilden på colisa´n med), det går att få bra resultat med den.

Här är några bilder från dagens fotorunda, det blev mest bilder på hundar:)

Har oxå en softis :) fina bilder

Användarvisningsbild
Magnus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1563
Blev medlem: 07 feb 2008, 17:41
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Magnus » 27 apr 2009, 19:09

Tackar.
Dock kan jag inte denna gången ta åt mig äran för att sidan är fin då jag faktiskt köpt den, har bara anpassat den lite och ska väl fixa lite till efterhand. hade helt enkelt inte tid att pilla ihop en sån här sida själv nu och om jag jämför den tid det skulle tagit mig att göra den kontra de knappa 400 jag gav för den så tycker jag det är värt varenda krona:)

Softisarna är min sambos föräldrars hundar, fina och framförallt bra hundar eftersom dom inte fäller något hår.

Jag har spenderat ytterligare ca 500 idag på mitt nya intresse:) kände ett akut behov av att stoppa kameran i något när man ska iväg och fota så en ny fin väska var ju ett måste.

Olorin
Donator
Donator
Inlägg: 272
Blev medlem: 13 feb 2008, 12:58
Ort: Växjö

Inlägg av Olorin » 28 apr 2009, 07:48

Magnus skrev:Nu fick jag äntligen en hyffsad bild på min blodröda dvärggurami:)
Tog ett gäng andra bilder idag, håller på att bygga om min webbsida en aning, hoppas jag kan få upp den tills imorgon, och där kommer att ligga en del foton.

Bild
Den firren ju ju finfint. Roligt med fartlinjerna.
Jag gillar växter, men jag är ingen växtnörd. Jag är här för att Plantswap är det vänligaste och bästa forumet på hela webben! Sprid fröt så sajten växer!

Användarvisningsbild
Magnus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1563
Blev medlem: 07 feb 2008, 17:41
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Magnus » 28 apr 2009, 10:45

Tack, jo jag blev mycket nöjd med den bilden.

Har fått tag på ett reservobjektiv jag kanske ska köpa, ett Minolta AF 35-80 II
http://www.dyxum.com/lenses/detail.asp?IDLens=43

Någon som vet vad det kan vara värt?

Jäkligt smidigt litet objektiv som knappt väger nånting.

Användarvisningsbild
Fanbyalperna
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 09 feb 2008, 07:25
Ort: Stöde

Inlägg av Fanbyalperna » 28 apr 2009, 20:31

Jag skulle nog spara de pengarna och lägga på ett macro sen istället. Tror det är vettigare
Har inte alltid rätt, men fel ibland

Användarvisningsbild
ola
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 630
Blev medlem: 02 jan 2009, 21:14
Ort: Sölvesborg

Inlägg av ola » 22 jul 2009, 10:36

Går i "kamerainköpstankar", och har då lite frågor

Vågar man köpa beganat?
typ 4 år gammal kamera?

Är det lönt o köpa en ny för ca. 4000 kr? Får man något bra för det priset eller måste man upp på 10 000-strecket???

//Ola

Leonard
#1 AGA 2010
Inlägg: 1607
Blev medlem: 28 feb 2007, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Leonard » 22 jul 2009, 11:14

Antar att du letar efter en systemkamera.
Hittar du en ny för 4000kr är det ju jättebra och det är nog minst lika bra som att köpa en beg. som är äldre. Tips på modeller som jag vet är hyffsat billiga:
Canon EOS 1000D
Nikon D60
Nikon D40
Sony A300
Sony A200

sök på www.prisjakt.se så ser du bästa priserna!
Bild

Användarvisningsbild
Magnus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1563
Blev medlem: 07 feb 2008, 17:41
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Magnus » 22 jul 2009, 11:25

Det är ju alltid något speciellt med att köpa nytt:)

Jag tänkte så här inför mitt köp av Sony A300

Canon och Nikon är båda bra kameror, och funderade först på en Nikon d90 men kände inte att jag var beredd att lägga dom pengarna just då. Funderade efter det på en D60 då dän kändes som en hyffsad instegskamera. men efter att kolla runt lite så hittade jag Sonys A300 som fått mycket bra kritik och kostade ungefär lika mycket, den stora nackdelen med Nikon är ju att den inte har inbyggd bildstabilisator så det gäller att ha koll på vad man köper för objektiv. Och det är just objektivdelen som spelade stor roll för A300. det är så att eftersom Sony köpte upp Minolta så passar även alla (iaf efter 85) Minoltas objektiv på sonys kameror, och där finns en hel del godsaker som inte kostar så mycket begagnade idag, trots det så har det mycket bra kvalité och vissa av dom kan lätt mäta sig eller tom utklassa dagens, tom vissa i Hi-range serier som ex Zeiss objektiven.

Sen måsta jag säga att den tiltbara skärmen med live-view har varit mer användbart än jag trodde och jag använder det nästan varje gång jag fotar.

Visst är känslan kul av att ha en riktigt dyr kamera, men då ska du ju även ha ett objektiv som gör kameran sin rätt och då hamnar du på bra mer än 10000, men har man dom pengarna så är ju Canon 5D MkII ett utmärkt val. räkna då med en ca 35-40000 om du ska ha ett bra objektiv till det.

Tycker att A300 är en bra instegskamera och vill man senare uppgradera sig så har du även en riktigt kompetent kamera, A900 eller den lite billigare A700. om man då kanske har skaffat lite sjyssta objektiv.

Det har även kommit lite nya modeller sen jag köpte min, har dock inte kollat in dessa så noga så jag vågar inte säga något om dom.

Nu kommer många att säga att Nikon är bäst eller Canon, och det är dom säkert för den som tycker så, Sony blev min favorit iaf:)

Användarvisningsbild
ola
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 630
Blev medlem: 02 jan 2009, 21:14
Ort: Sölvesborg

Inlägg av ola » 22 jul 2009, 11:38

Budget är lite begränsad men 5-6000 kr är absolut topp.
Har kollat lite på blocket, fanns en Nikon D50, 18-55, fjärrkontroll för 3500:- från år 2005.

Har kollat runt o läst om Magnus kamerainköp. :D

Någon "nybörjarkamera" hade varit toppen.

//ola

Användarvisningsbild
ola
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 630
Blev medlem: 02 jan 2009, 21:14
Ort: Sölvesborg

Inlägg av ola » 22 jul 2009, 11:56

Hur är det sen med objektiven?
Räcker det med objektivet som följer med? Om man nu köper en ny?

//Ola

Användarvisningsbild
AMDAdesign
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 272
Blev medlem: 08 jul 2009, 11:41
Ort: Jönköping

Inlägg av AMDAdesign » 22 jul 2009, 12:06

Jag har precis köpt kamera och jag stod som du och velade för och nackdelar. Det slutade med en Nikon och det ångrar jag inte för 5öre. Ville också ha live-view men jag lånade en kompis kamera ett par gånger och upptäckte att man använder inte den speciellt mycket iaf.
Så jag tycker du ska köpa NIKON helt klart sen är det ett + att man kan hitta en hel del billiga objektiv och annat kul på tradera som passar:wink:

EDIT:Såg inte att du redan hade hunnit köpa kameran hihi ibland är man lite för snabb
Amandha på AMDA design
http://www.amdadesign.blogspot.com

Skriv svar

Återgå till "Fotografering, filmning och redigering"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster