Upprop kring lagstiftning och remisser

Här kan föreningar få sin talan, lägg en tråd för varje enskild förening, information om träffar och liknande.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Upprop kring lagstiftning och remisser

Inlägg av PatrikMalmo » 11 jul 2010, 11:40

Är ingen förening än, men det passade bäst här.

-----------

Vår hobby är på gång att förändras, med lagstiftningen som verktyg. Intryck kommer från andra länder, t ex England (där i princip alla fiskmediciner är förbjudna) och Tyskland (som kraftigt begränsat storleken på akvarium till fisk). Håller vi akvarister koll och tycker till om vad som är på gång i Sverige? Ja, några gör det, och det med den äran. Vi behöver dock vara fler!! Frågorna är viktiga och det är lätt hänt att vi blir överkörda - och sedan sitter vi kanske med en märklig lagstiftning som är svår att göra något åt.

Ett brainstormmöte för hur vi akvarister kan agera kommer att ske i Varberg, den 4-5 september.

På dagordningen:
En kortfattad inledning om vad som har hänt och vad som är på gång vad gäller lagar etc.

Diskussion kring:
Hur organiserar vi oss?
Vilka myndigheter ska vi hålla kontakt med - och hur?
Nästa steg?

Det finns redan flera goda tips och erfarenheter från personer som är/har varit engagerade i dessa frågor. Det ska vi givetvis ta vara på!! Kan du inte komma personligen men sitter inne på något så skicka gärna ett mail. Uppmuntran och goda tillrop tas också emot med varm hand!!

Anmälan sker till patrik.rosen@bolina.hsb.se

Välkomna!!

/Patrik Rosén, Malmö

Plats meddelas vid anmälan. Boende kan ordnas. Alla betalar för sig. Samåkning arrangeras av deltagarna själva.
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 12 jul 2010, 07:09

Jag har dålig koll på saltvattensforum i Sverige, kan någon vänlig själ med bättre koll se till att detta kommer ut där också? Tack på förhand.

Mvh

/Patrik
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
Roolo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3211
Blev medlem: 29 feb 2008, 13:33
Ort: Alingsås

Inlägg av Roolo » 12 jul 2010, 09:58

Varför skall man starta en förening som bara hanterar dessa frågor? SARF borde väl vara "speaking partner" med myndigheterna?

Personligen välkomnar jag lagstiftningen då många akvarister, nya som gamla, länge nog levt med den naiva inställningen att man inte påverkar miljö etc.

Lagstiftningen idag tillåter tex att man har cancerframkallande medel i mediciner, är det bra?

Jag bjuder gärna upp till diskussion på forumet om detta, men jag skulle då vilja veta vilka lagar som skall introduceras. :D

"Det är lättare att leva naiv än medveten" ;)

Kjell Fohrman
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 122
Blev medlem: 09 dec 2006, 20:21

Inlägg av Kjell Fohrman » 12 jul 2010, 11:12

Roolo skrev:Varför skall man starta en förening som bara hanterar dessa frågor? SARF borde väl vara "speaking partner" med myndigheterna?

Personligen välkomnar jag lagstiftningen då många akvarister, nya som gamla, länge nog levt med den naiva inställningen att man inte påverkar miljö etc.

Lagstiftningen idag tillåter tex att man har cancerframkallande medel i mediciner, är det bra?

Jag bjuder gärna upp till diskussion på forumet om detta, men jag skulle då vilja veta vilka lagar som skall introduceras. :D

"Det är lättare att leva naiv än medveten" ;)
Håller med om att SARF borde vara mer aktiv, men nu är dom ju inte det. Den enda (akvarieorganisation) som svarade på myndigheternas senaste remissrunda var NCS - tänk om alla akvarieorganisationer hade svarat, vilken tyngd det hade blivit på svaren då.

En Djurskyddslagstiftning måste finnas men den som finns idag är tyvärr inte till nytta för akvariefiskarna utan innehåller snarare en mängd med floskler som låter bra på papperet. Skulle nog vilja påstå att det idag inte finns ett enda akvarium i Sverige som är lagligt utifrån den skrivningen som står i lagen idag. Jag själv har t.ex. ett "naturakvarium" på 3.000 liter med småfisk (max. 10 cm) och inte ens det uppfyller lagens bokstav på alla punkter.
Så ja - jag tror att det är viktigt att akvarister, akvarieorganisationer etc. jobbar för att ta fram en lagstiftning som går ut på att fiskarna skall få en så bra miljö som möjligt.

Vad som diskuteras idag är säkert en 10-15 olika lagar som kan komma att påverka vår hobby i framtiden. En del av dom är helt Ok, men många av dom vore ett dråpslag för hobbyn om de infördes. Det är bl.a. detta som vi kommer att diskutera i Varberg - jag hoppas att så många som möjligt kommer.

Användarvisningsbild
Roolo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3211
Blev medlem: 29 feb 2008, 13:33
Ort: Alingsås

Inlägg av Roolo » 12 jul 2010, 11:48

Kjell Fohrman skrev:Vad som diskuteras idag är säkert en 10-15 olika lagar som kan komma att påverka vår hobby i framtiden. En del av dom är helt Ok, men många av dom vore ett dråpslag för hobbyn om de infördes.
Kan du ge exempel på de lagar som skulle vara ett dråpslag för hobbyn? *nyfiken*

Kjell Fohrman
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 122
Blev medlem: 09 dec 2006, 20:21

Inlägg av Kjell Fohrman » 12 jul 2010, 12:29

Det där är en "färskvara" och jag har lovat Patrik att till mötet i Varberg göra en "Upp to Date"-genomgång.
Idag är det dock inte EN lag som kan stoppa hela hobbyn (även om också sådana även diskuteras) utan det är snarare en massa smålagar/regler som är på gång (närmast i tur - restriktionerna för många arter (t.ex. barber och gurami) pga Epizootic Ulcerative Syndrome (EUS) som träder i kraft den 31/12 i år) och som steg för steg inskränker hobbyn. Sedan om man tar det senaste CITES-mötet i Oatar som utgångspunkt säger ju rapporterna därifrån att det idag mer och mer börjar fattas beslut utifrån politiska ställningstaganden istället för utifrån vetenskapliga utgångspunkter och då är ju akvariehobbyn ganska tacksam att ge sig på. Ekonomiskt ganska svag och med svag lobbyverksamhet. Så genom att slå ner på akvariehobbyn så visar sig poliikerna kraftfulla och visar att de gör något (även om de i själva verket inte gör det) utan att det kostar något.
Till exempel var det ju rätt nyligen uppe i den amerikanska kongressen en diskussion om att förbjuda de flesta husdjur (undantaget katt och hund) och den enda fiskart som skulle tillåtas var guldfisk. Nu blev det denna gång nedröstat där - främst pga att branschen där kunde visa på hur många som jobbade med husdjur. Detta är ju ett bra argument i låglönetider.

Användarvisningsbild
Roolo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3211
Blev medlem: 29 feb 2008, 13:33
Ort: Alingsås

Inlägg av Roolo » 12 jul 2010, 13:21

Men restriktioner som medför att sjukdomar som tex Epizootic Ulcerative Syndrome inte sprids, är väl knappast något ont?

Jag anser att det är viktigt att vi som utövar akvaristik, även tar ansvar dess konsekvenser, vilket vi kanske inte gör om vi försöker motverka lagar som är till för att skydda djur och natur.

Jag förstår att det är svårt att vara opartisk i frågor som slår mot den hobby vi värnar om, men vi måste se till det större perspektivet om det skall vara hållbart i framtiden!



Kuriosa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Epizootic skrev:On September 14, 2007, epizootic ulcerative syndrome (EUS), a mysterious disease killed hundreds of sore-covered fish in River Zambezi. The Agriculture Minister of Zambia, Ben Kapita, asked experts to investigate the outbreak to probe the cause to find out if the disease can be transmitted to humans.[1]

Användarvisningsbild
Dawn
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 73
Blev medlem: 11 apr 2010, 16:49
Ort: Uddevalla

Inlägg av Dawn » 12 jul 2010, 13:30

Kjell Fohrman skrev: Idag är det dock inte EN lag som kan stoppa hela hobbyn (även om också sådana även diskuteras) utan det är snarare en massa smålagar/regler som är på gång (närmast i tur - restriktionerna för många arter (t.ex. barber och gurami) pga Epizootic Ulcerative Syndrome (EUS) som träder i kraft den 31/12 i år) n att det kostar något.
Fish known to be susceptible to epizootic ulcerative syndrome:

archerfishes* (Toxotidae)
Atlantic menhaden* (Brevoortia tyrannus)
ayu* (Plecoglossus altivelis)
bagrid catfishes* (Bagridae)
barramundi* (Lates calcarifer)
bony bream/herring* (Nematalosa erebi)
carp* (Cyprinus carpio)
chanda perch* (Ambassis agassizii)
cichlids* (Cichlidae)
climbing perch* (Anabas testudineus)
cyprinids* (Cyprinidae)
flathead goby* (Glossogobius giurus)
giant glassfish* (Parambassis gulliveri)
giant gudgeon* (Oxyeleotris sp.)
grey mullet* (Mugil cephalus)
long tom* (Strongylura krefftii)
mouth almighty* (Glossamia aprion)
mrigal* (Cirrhinus cirrhinus)
mullets* (Mugilidae)
pool barb* (Puntius sophore)
rhinofishes* (Labeo spp.)
rockcod* (Epinephelus tauvina)
shortfin eel* (Anguilla australis)
silver perch* (Bidyanus bidyanus)
silver trevally* (Pseudocaranx dentex)
snakeskin gourami* (Trichogaster pectoralis)
striped grunter* (Amniataba percoides)
striped snakehead* (Channa striatus)
torpedo-shaped catfishes* (Clarius spp.)
triangular shield catfish* (Arius leptaspis)
tropical two-winged flying fish* (Exocoetus volitans)
wels catfish (sheatfish)* (Silurus glanis)
whiting* (Sillago ciliata)
yellowfin bream* (Acanthopagrus australis)
dusky flathead (Platycephalus fuscus)
Froggatt’s catfish (Cinetodus froggatti)
nurseryfish (Kurtus gulliveri)
scat (Scatophagus argus)
< º))))>< I have MTS
MTS :
abbreviation for Multiple Tank Syndrome.

Kjell Fohrman
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 122
Blev medlem: 09 dec 2006, 20:21

Inlägg av Kjell Fohrman » 12 jul 2010, 13:55

Roolo skrev:Men restriktioner som medför att sjukdomar som tex Epizootic Ulcerative Syndrome inte sprids, är väl knappast något ont?

Jag anser att det är viktigt att vi som utövar akvaristik, även tar ansvar dess konsekvenser, vilket vi kanske inte gör om vi försöker motverka lagar som är till för att skydda djur och natur.

Jag förstår att det är svårt att vara opartisk i frågor som slår mot den hobby vi värnar om, men vi måste se till det större perspektivet om det skall vara hållbart i framtiden!
Nej vi måste ta vårt ansvar, men restriktioner skall vara baserade på vetenskapliga fakta och om det är så som du skriver (dvs att våra akvariefiskar sprider sjukdomar) så borde vi ju inte bara acceptera fakta utan t.o.m. arbeta för att genomföra förbud mot att dessa fiskar införs. Dock så finns det inga vetenskapliga fakta som bevisar att EUS skulle spridas pga fiskar i akvarium.

Det är lite som när förbudet för import på burfåglar infördes utifrån argumentet att de kunde sprida fågelinfluensan. Det finns inte ett enda konstaterat fall inom EU där denna sjukdom har spridits från burfåglar men ändå infördes ett förbud mot import.
Ett bra exempel på myndighetspopulism. Sjukdomen sprids däremot genom att fåglar kommer flygande in, men detta är ju svårt (omöjligt) att sätta stopp för, därför förbjuder vi burfåglarna. Inte för att det gör någon som helst nytta, men det visar att politikerna reagerar "kraftfullt" för att få stopp på fågelinfluensan.
I detta fall så spelade det inte så stor roll eftersom nästan alla burfåglar sedan tidigare odlades inom EU. Ett liknande förbud inom akvaristiken skulle dock vara mycket illa.

Så handlar inte om att vara emot bra lagar, tvärtom det handlar om att arbeta för att de lagar som finns är bra för såväl djur och miljö, men att de skall vara baserade på fakta.

Användarvisningsbild
Roolo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3211
Blev medlem: 29 feb 2008, 13:33
Ort: Alingsås

Inlägg av Roolo » 12 jul 2010, 14:06

Kjell Fohrman skrev: Nej vi måste ta vårt ansvar, men restriktioner skall vara baserade på vetenskapliga fakta och om det är så som du skriver (dvs att våra akvariefiskar sprider sjukdomar) så borde vi ju inte bara acceptera fakta utan t.o.m. arbeta för att genomföra förbud mot att dessa fiskar införs. Dock så finns det inga vetenskapliga fakta som bevisar att EUS skulle spridas pga fiskar i akvarium.
Absolut, men är det inte bättre att stoppa importen tills man vetenskapligen vet att den inte sprids från akvarier till människor?

Känns betydligt sundare att vidta åtgärder först för att senare lätta på dessa, än att inte vidta någon åtgärd och sen stå inför faktum att åtgärder borde tagits, eller?

Kjell Fohrman
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 122
Blev medlem: 09 dec 2006, 20:21

Inlägg av Kjell Fohrman » 12 jul 2010, 14:35

Roolo skrev:
Kjell Fohrman skrev: Nej vi måste ta vårt ansvar, men restriktioner skall vara baserade på vetenskapliga fakta och om det är så som du skriver (dvs att våra akvariefiskar sprider sjukdomar) så borde vi ju inte bara acceptera fakta utan t.o.m. arbeta för att genomföra förbud mot att dessa fiskar införs. Dock så finns det inga vetenskapliga fakta som bevisar att EUS skulle spridas pga fiskar i akvarium.
Absolut, men är det inte bättre att stoppa importen tills man vetenskapligen vet att den inte sprids från akvarier till människor?

Känns betydligt sundare att vidta åtgärder först för att senare lätta på dessa, än att inte vidta någon åtgärd och sen stå inför faktum att åtgärder borde tagits, eller?
Precis det sa en hög ansvarig myndighetsperson till mig också - förbjud all import av akvariefisk, dammfisk, räkor, koraller etc. tills det har bevisats att de är ofarliga för oss.
Ett litet praktiskt problem bara - hur skall vi (du tror väl inte att myndigheterna skulle leta fram dom bevisen) skall kunna bevisa att det är ofarligt för vår fauna om de inte ens får importeras.

Användarvisningsbild
Roolo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3211
Blev medlem: 29 feb 2008, 13:33
Ort: Alingsås

Inlägg av Roolo » 12 jul 2010, 14:56

Om det är så att vi som hobbyister är intresserade av att hålla exotiska arter i våra kar så borde det ju vara vi som är ansvariga att för att bevisa för myndigheterna att de har "fel". Problemet kommer då till ekonomi, om efterfrågan är stor borde det vara de med eknomiskt incitament i hobbyn att bevisa att ingen risk föreligger. Det bör ju inte vara skattepengar som går till det eller hur?

Kul diskussion btw :D

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 12 jul 2010, 15:55

Roolo skrev:Om det är så att vi som hobbyister är intresserade av att hålla exotiska arter i våra kar så borde det ju vara vi som är ansvariga att för att bevisa för myndigheterna att de har "fel". Problemet kommer då till ekonomi, om efterfrågan är stor borde det vara de med eknomiskt incitament i hobbyn att bevisa att ingen risk föreligger. Det bör ju inte vara skattepengar som går till det eller hur?

Kul diskussion btw :D
De pengarna lär knappast finnas att tillgå.
Negativ lagtolkning är väl snarare ett uttryck av lättja från lagstiftarens sida. Att vända på bevisbördan passar knappast i ett fritt samhälle som vårt.
I striden mot drogerna är t ex en sådan lag på gång men då är det för att täppa till för aktörer som nyttjar kryphål för att hela tiden ligga steget före.
Visar vi inom akvaristiken att vi är seriösa får vi förhoppningsvis även i fortsättningen uppleva viss frihet under ansvar.

Kjell Fohrman
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 122
Blev medlem: 09 dec 2006, 20:21

Inlägg av Kjell Fohrman » 12 jul 2010, 16:03

Roolo skrev:Om det är så att vi som hobbyister är intresserade av att hålla exotiska arter i våra kar så borde det ju vara vi som är ansvariga att för att bevisa för myndigheterna att de har "fel". Problemet kommer då till ekonomi, om efterfrågan är stor borde det vara de med eknomiskt incitament i hobbyn att bevisa att ingen risk föreligger. Det bör ju inte vara skattepengar som går till det eller hur?

Kul diskussion btw :D
Hur skall man ens kunna bevisa att något är ofarligt om det "inte finns".

När väl en ny lag införs så är det oerhört svårt att få bort den - det finns ännu inte ett enda fall om att fågelinfluensa har spridits från burfåglar och denna lag har ändå nu funnits i flera år och finns kvar.

Förbudet mot att hålla kräftor i Sverige (förutom vanlig flodkräfta och signalkräfta) har funnits ännu längre och det finns inte ett enda bevis mot att någon kräfta (förutom då signalkräftan som faktiskt är laglig...) har spritt några sjukdomar till den svenska faunan.
Så införs en lag så lär den bli kvar - möjligen om någon kan investera miljarder i lobbyverksamhet för att riva upp ett fattat beslut finns det en chans att riva upp den.

Jag är absolut inte emot att restriktioner införs när det behövs - tvärt om vore det bara bra, men de beslut som fattas idag baseras mer på populism än på vetenskapliga fakta.

Användarvisningsbild
Roolo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3211
Blev medlem: 29 feb 2008, 13:33
Ort: Alingsås

Inlägg av Roolo » 12 jul 2010, 17:22

Om det har med populism att göra tänker jag inte värdera.

Däremot håller jag med om att vetenskapen bör ligga till grund för beslutet.
Dock är min åsikt att det räcker med en vetenskaplig fingervisning för att man skall kunna införa restriktioner som förhindrar en eventuell "katastrof"

Jag är fortfarande nyfiken på vad det är för lagar som skall förändras och läggas till.

Har du en uppfattning om vilka de är?

Kjell Fohrman
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 122
Blev medlem: 09 dec 2006, 20:21

Inlägg av Kjell Fohrman » 12 jul 2010, 19:38

Roolo skrev:Jag är fortfarande nyfiken på vad det är för lagar som skall förändras och läggas till.

Har du en uppfattning om vilka de är?
På ett ungefär - men jag är dåligt uppdaterad och det händer nytt hela tiden - så jag tänker lägga ett par veckor innan varbergsmötet på att läsa in mig för att det skall vara någorlunda uppdaterat just då.

Sedan - när väl de olika lagförslagen har fått lite substans (dvs de finns på pränt någonstans inom EU) så brukar jag lägga upp lite info på Zoopet.
Den senaste remissrundan från svenska myndigheter var NCS vad jag vet den enda akvarieorganisation/förening i Sverige som iddes svara på - info om den finns i forumet på ciklid.org

Användarvisningsbild
brams
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1339
Blev medlem: 23 aug 2006, 12:53
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av brams » 12 jul 2010, 19:39

I det stora hela så handlar det väl om att samla de som förhoppningsvis har lite koll för att försöka styra så lagarna blir vettiga.
Jag håller med om att lagar är bra men det är ju viktigt att de inte är helt åt fanders som en del är idag.

Om ingen är med och styr upp så kan de ju klubba fritt.

Nej, jag tycker att det är ett grymt bra initiativ av Patrik och tänker försöka att dyka upp där själv.
Det är också bra att Kjell är medverkande då han är en av de få som är engagerade i Sverige i dessa frågor.
Bild Bild

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 12 jul 2010, 21:41

Jag vet inte om jag ser det rätt, men grejen är att vi är rätt många som gärna ville fortsätta med vår hobby på olika sätt. Det är klart att den enklaste utvägen är att förbjuda allt som eventuellt kan vara farligt, men ville vi gärna ha det så? *nyfiken* Det är poppis att förbjuda saker idag, men är det verkligen nödvändigt med alla förbud och är det något vettigt som går att kontrollera?

Vad jag vill åt är att ett gäng fler akvarister än idag håller koll på lagstiftningen. Det finns några som gör det idag (med den äran), jag instämmer i NCS, men jag vågar verkligen också påstå att utan Kjell så hade vi haft en lagstiftning rent uppåt väggarna idag, inom akvaristiken. Det behövs fler krafter som kollar på det, så enkelt ser jag det.

Vad som är skadligt, vad som inte är bra, vad som ska motverkas är självklart viktiga frågor, man måste städa framför egen dörr. MEN. Har vi inte ett bra gäng som håller koll, så är vi helt styrda av myndigheterna och deras insikter/kompetens. Bra grej? Bättre om vi akvarister själva får kolla på förslagen och säga att det här är vettigt, det här är vettigt MED detta tillägg, detta är rent fel, på grund av... xxx. Ska vi sitta passiva och vänta in saker, eller?

Välkomna, och väl mött i Varberg!!

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
Roolo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3211
Blev medlem: 29 feb 2008, 13:33
Ort: Alingsås

Inlägg av Roolo » 12 jul 2010, 22:07

Även om det inte framgår i min argumentation, så tycker jag om ert engagemang Patrik och Kjell, tro inget annat. :D

Kjell Fohrman
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 122
Blev medlem: 09 dec 2006, 20:21

Inlägg av Kjell Fohrman » 12 jul 2010, 22:12

PatrikMalmo skrev:Vad jag vill åt är att ett gäng fler akvarister än idag håller koll på lagstiftningen. Det finns några som gör det idag (med den äran), jag instämmer i NCS, men jag vågar verkligen också påstå att utan Kjell så hade vi haft en lagstiftning rent uppåt väggarna idag, inom akvaristiken. Det behövs fler krafter som kollar på det, så enkelt ser jag det.
Välkomna, och väl mött i Varberg!!

Hilsen,

/P
Ja det är ju lite pinsamt att det nästan bara är jag som har brytt mig om dessa frågor under ett antal med år. Ja lite pinsamt för jag är ju faktiskt en gammal (snart 60) gubbe som har diabetes, atros, höftled som är slut och har haft 2 hjärnblödningar och jag kommer heller knappast personligen att drabbas av de förbud som är på gång och jag har ändå jobbat mer med dessa frågor än vad övriga akvariesverige har gjort ihop.

Nu tycker jag att det är på tiden att ni som verkligen kommer att drabbas av framtidens restriktioner också drar ert strå till stacken och agerar.

Jag tycker därför att Patriks initiativ är alldeles utmärkt och jag hoppas verkligen att så många som möjligt sluter upp på mötet.

Kjell Fohrman
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 122
Blev medlem: 09 dec 2006, 20:21

Inlägg av Kjell Fohrman » 12 jul 2010, 22:14

Kjell Fohrman skrev:
PatrikMalmo skrev:Vad jag vill åt är att ett gäng fler akvarister än idag håller koll på lagstiftningen. Det finns några som gör det idag (med den äran), jag instämmer i NCS, men jag vågar verkligen också påstå att utan Kjell så hade vi haft en lagstiftning rent uppåt väggarna idag, inom akvaristiken. Det behövs fler krafter som kollar på det, så enkelt ser jag det.
Välkomna, och väl mött i Varberg!!

Hilsen,

/P
Ja det är ju lite pinsamt att det nästan bara är jag som har brytt mig om dessa frågor under ett antal med år. Ja lite pinsamt för jag är ju faktiskt en gammal (snart 60) gubbe som har diabetes, atros, höftled som är slut och har haft 2 hjärnblödningar och jag kommer heller knappast personligen att drabbas av de förbud som är på gång och jag har ändå jobbat mer med dessa frågor än vad övriga akvariesverige har gjort ihop.

Nu tycker jag att det är på tiden att ni som är lite (eller mycket) yngre och verkligen kommer att drabbas av framtidens restriktioner också drar ert strå till stacken och agerar.

Jag tycker därför att Patriks initiativ är alldeles utmärkt och jag hoppas verkligen att så många som möjligt sluter upp på mötet.

Användarvisningsbild
Roolo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3211
Blev medlem: 29 feb 2008, 13:33
Ort: Alingsås

Inlägg av Roolo » 13 jul 2010, 09:08

Patrik och Kjell, kan inte ni löpande uppdatera denna tråd med information om de nya lagarna?

Jag tror att fler engagerar sig om man vet vad man skall engagera sig i ;)

Stå på er, för ert engagemang inspirerar. Utan eldsjälar som ni, hur skulle akvariesverige se ut då?

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 13 jul 2010, 09:28

Ska försöka göra vad jag kan, men first things first. Kjell är betydligt bättre insatt i det än jag, och jag har märkt att det är lite pyssel bara att dra ihop en träff. Vi kör Varberg först och ser vart det landar, men jag är rätt säker på att det behövs någon slags "marknadsföring" framöver av dessa frågor, just för att engagera fler. Kjell har i lång tid gjort sitt bästa även där, men "sent ska syndarna vakna". Jag hoppas på bra uppslutning i Varberg och att vi då kan sätta lite ramar för framtiden.

Jag är iof både organisationsmänniska och gammal byråkrat, men jag har inte koll på vad jag engagerar mig i nu. Jag vet en del vägar som brukar krascha (t ex att man är för få och blir utbrända), så de ska jag försöka undvika. I övrigt får det vara öppet vart det landar, jag tror bara något måste göras på lite bredare front här. Ungefär så. Vad just jag eller andra kan/ska/bör bidra med får ge sig. Jag hoppas vi kan få ihop något där allt verkligen inte hänger på en enda eldsjäl, ansvaret måste spridas om det ska bli hållbart under en längre tid.

Och det är rätt, Kjell, pinsamt är ordet. Vi försöker räta upp det!! ;-)

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 16 jul 2010, 17:29

Wee, tackar för bannern!! *bockar och bugar* Liten uppdatering: verkar som vi i vart fall blir ett tiotal, och det var ungefär dit jag ville. Mer info kommer när det händer något mer, nu vilar det en liten stund i sommarvärme, grillkväll och lite annat trixande.

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 23 jul 2010, 11:40

Liten uppdatering:
I skrivande stund kommer ett tiotal personer att dyka upp på plats i Varberg. Jag ska sätta exakt tid och plats snarast. Jag är själv inte medlem i någon av följande forum: ciklider.se, zoonen.se och zookoll.se. Om någon vänlig själ vill lägga in uppropet på dessa forum, samt meddela här att det är gjort, skulle det uppskattas mycket!!

Bästa hälsningar,

/Patrik
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Skriv svar

Återgå till "Föreningar"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster