Upprop kring lagstiftning och remisser

Här kan föreningar få sin talan, lägg en tråd för varje enskild förening, information om träffar och liknande.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 30 jul 2010, 09:57

Möte i Varberg

Det rör på sig och det är bra!! I skrivande stund ett drygt tiotal anmälda och fler är på gång. Har ni ännu inte anmält till mig att ni dyker upp, så gör gärna det (via mail). Deadline för anmälan sätter jag inte, så länge det finns plats kvar på vandrarhemmet så kör vi.

Plats: Björkängs vandrarhem i Varberg, se länk nedan.
http://www.bjorkangsvandrarhem.se/

Övernattning kostar 180 kr/natt och då ingår lätt frukost. Boendet bokas av deltagarna själva. Kontakta mig för att få reda på hur du gör.

Mat under dagen kommer INTE att finnas på plats. Kök finns för de matlagningsglada. Jag bistår med enklare tilltugg, men tag gärna med egen mat så att det räcker för både dig och några till under dagen. Tänker mig att vi tillsammans kan få till någon slags buffé med plockmat. Till kvällen ordnar vi hämtmat från Tvååker alternativt går på en närliggande restaurang (i skrivande stund är det oklart om den är öppen).

Mötet börjar 12.00 på lördagen. Hur lång tid det tar vet jag inte, vi har en del att beta av. Personligen kommer jag att vara på plats från fredag kväll tom söndag fm.

På dagordningen:
Presentationsrunda
En kortfattad inledning om vad som har hänt och vad som är på gång vad gäller lagar etc.

Diskussion kring:
Mål – på kort respektive lång sikt. Påverka kommande lagstiftning/hantera nuvarande lagstiftning
Hur organiserar vi oss? Vad finns redan? Samarbete med andra? Fördela arbetet?
Hur får vi info? Vilka myndigheter ska vi hålla kontakt med - och hur?
Förebyggande arbete - etisk policy för hobbyn? ”Marknadsföring” av frågorna?
Nästa steg?

Jag är säker på att många frågor kommer att kunna besvaras på mötet. Det kommer säkerligen till några extra punkter på dagordningen också. Jag förbereder ett litet material med några tankar från alla möjliga håll (tack för alla synpunkter som inkommit, både direkt till mig samt genom forum!!) som vi kan ha som diskussionsunderlag. Jag vill dock verkligen poängtera att inget är hugget i sten – vi diskuterar oss fram till en bra start.

Deltagarförteckningen representerar redan nu allt från fullvuxna Oscars, majestätiska discus, färgsprakande Kejsarfiskar, hårdföra pansarmalar, silverglittrande stimfiskar till småräkor, snäckor och prunkande växter. Jag är övertygad om att det finns något att göra för alla!!

Väl mött i Varberg!!

Bästa hälsningar,
Patrik Rosén, Malmö
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Pixel
Stickling
Stickling
Inlägg: 41
Blev medlem: 20 jun 2010, 23:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Pixel » 05 aug 2010, 11:07

Jag har de senaste månaderna haft ett idé om att jag vill sprida akvariehobbyn, och hur jag själv kan få en chans att påverka den. Då det är något jag verkligen brinner för och skulle vilja se en utveckling av.

Men nu vart det ganska självklart vart jag ska börja!

Förhoppningsvis kan jag ta mig till Varberg, just september ser ganska bra ut för min del :)
Samåkning från Stockholm någon? :)

Väldigt bra intiativ måste jag säga!
Väntar med spänning på hur det utvecklar sig.

/ Johan

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 06 aug 2010, 06:17

Du har PM angående samåkning. Välkommen!!

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 24 aug 2010, 09:27

Att läsa för den vetgirige:
http://www.sva.se/upload/pdf/Tj%c3%a4ns ... 10webb.pdf

Notera tonen: mer kontroll behövs. Jag är också oroad, och instämmer i detta - men hur ska vi som akvarister hantera det?

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Pixel
Stickling
Stickling
Inlägg: 41
Blev medlem: 20 jun 2010, 23:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Pixel » 24 aug 2010, 14:12

Jag tror att allmän kunskap är viktigast egentligen, hur många vet egentligen att deras akvariefiskar kan sprida sjukdomar som kan hota vårat svenska bestånd? Alldeles för få tror jag.

Sen kändes texten i sig inte särskilt bra skriven, som ett alldeles för långt faktablad om fisksjukdomar. Förstod aldrig riktigt vad som var syftet med skrivelsen.
Har du någon bakgrundshistorik Patrik?

För övrigt är det något jag själv tänkt på alldeles för lite och säkert många med mig.
Ännu en anledning till att inte spola ner döda fiskar i toaletten kanske?

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 24 aug 2010, 21:32

PatrikMalmo skrev:Att läsa för den vetgirige:
http://www.sva.se/upload/pdf/Tj%c3%a4ns ... 10webb.pdf

Notera tonen: mer kontroll behövs. Jag är också oroad, och instämmer i detta - men hur ska vi som akvarister hantera det?
Ja, visst gav skriften intryck av att vilja utöka kontrollerna men vad annat kan man förvänta sig av det organ som skall utföra kontrollerna?

I mångt och mycket håller jag med Pixel; dokumentet kändes mer som en lång uppradning av alla möjliga och omöjliga sjukdomar som kan (och säkerligen kommer) drabba Sverige förr eller senare.

Frågan är om det ens är vettigt att lägga en massa resurser på att försöka hålla sjukdomarna utanför landet när (vissa av dem, i alla fall) t o m sprids av fåglar. Jag tyckte mig trots allt läsa in i materialet att den insikten finns och att arbetet snarare skall gå ut på att upplysa allmänheten så de kan larma när de ser uppenbart sjuka vattenlevande djur.

"Att med en generell lagstiftning få bort alla dessa potentiella smittrisker är nog omöjligt. Likaså att gemene man ska förstå att man kan föra in en ny sjukdom i landet bara för att man tar den där jumboräkan som ramlade av grillen, ner i gruset, och slänger ut den i den spegelblanka sjön. Det som krävs, tror jag, är att vi som arbetar med specifka djurslag är så medvetna om riskerna med importer av livsmedel, zooprodukter, djurfoder etcetera, att vi larmar när vi får information att en sådan är negligerad."

Är det inte här vi akvarister har bäst chans att hjälpa till och påverka? Bra, vettiga tips och tricks för att värna djurens väl, begränsa smitta och minimera onödig miljöbelastning utan att för den skull behöva lägga ned hobbyn?

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 25 aug 2010, 09:27

Vettiga synpunkter, helt klart. En grej som kommer diskuteras i Varberg är en etisk policy för hobbyn. Bra om vi tar fram egna rekommendationer och visar var vi står. Städa framför egen dörr, sas. Där kanske vi kan förekomma lagstiftning och kontroller. Eller ja, man kan alltid hoppas.

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
Roolo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3211
Blev medlem: 29 feb 2008, 13:33
Ort: Alingsås

Inlägg av Roolo » 25 aug 2010, 10:10

PatrikMalmo skrev: En grej som kommer diskuteras i Varberg är en etisk policy för hobbyn.
Mycket bra!!!

Skall ta mig tid och läsa skriften från SVA innan jag kommenterar den, jag har bara skummat den ännu!

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 03 sep 2010, 11:28

Generellt känns detta bra, vi blir ett fint gäng med både Oscars och nyupptäckta stimfiskar. Dagordningen är trixad med, plus att en del annat material är framtaget. Räknar med att vi får ut några arbetsgrupper efter mötet.

Jag vill poängtera att jag inte tänker tillåta mötet "spåra ur" i detaljer. Dessa kan vara nog så viktiga, helt sant, men fokus måste ligga på att få ihop någon form av fungerande organisation. Jag kommer att styra saker dit, så enkelt är det. Detaljerna får lösas av arbetsgrupper, tror jag.

Återigen - tack för alla synpunkter och visat intresse - samt självklart OTROLIGT välkomna!!

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 05 sep 2010, 22:02

Tack för ett otroligt bra möte med en positiv, konstruktiv anda. Det här tror jag kommer bli riktigt bra!

Användarvisningsbild
christinag
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 okt 2007, 00:27
Ort: Västerås

Inlägg av christinag » 05 sep 2010, 23:58

Superintressant diskussion! Det här är frågor som jag redan tidigare har engagerat mig i och definitivt skulle vilja jobba mera med.

Instämmer med råge till inlägget från Kjell F Postat: 2010-07-12 21:12:51.
Roolo skrev:Varför skall man starta en förening som bara hanterar dessa frågor? SARF borde väl vara "speaking partner" med myndigheterna?
Nu talar jag inte för hela styrelsen, bara för mig, men jag kan hålla med där. Det låter som något som SARF skulle kunna arbeta med. Dock måste akvarieföreningarna ge oss direktiven att de vill vi skall hålla på med det här. Vi har fått allt mindre respons från de enskilda föreningarna och undrar vad de vill vi skall jobba med egentligen (Jag säger "vi" i egenskap av suppleant i SARF-styrelsen). Sen är det också många viktiga akvarieföreningar och specialföreningar, som valt att inte vara med i SARF. Dessa föreningar bör också ges möjlighet att yttra sig i den här frågan. Många föreningar jobbar ju med miljöbevarande och biotoper. Om en SARF-ansluten förening vill att SARF skall jobba med det här är det bara för föreningen ifråga att vända sig till sin representant och sätta igång. En icke-ansluten förening kan ju även ansluta sig och på så sätt "öka trycket" från hobbyns sida. Ta gärna upp denna angelägna fråga på stämman och inför Akvariets Dag i höst!
Kjell Fohrman skrev:Till exempel var det ju rätt nyligen uppe i den amerikanska kongressen en diskussion om att förbjuda de flesta husdjur (undantaget katt och hund) och den enda fiskart som skulle tillåtas var guldfisk. Nu blev det denna gång nedröstat där - främst pga att branschen där kunde visa på hur många som jobbade med husdjur. Detta är ju ett bra argument i låglönetider.
Detta är ju helt absurt! Kommersen styr.
Roolo skrev:Jag anser att det är viktigt att vi som utövar akvaristik, även tar ansvar dess konsekvenser, vilket vi kanske inte gör om vi försöker motverka lagar som är till för att skydda djur och natur.
Jag förstår att det är svårt att vara opartisk i frågor som slår mot den hobby vi värnar om, men vi måste se till det större perspektivet om det skall vara hållbart i framtiden!
Amen.
Kjell Fohrman skrev:Nej vi måste ta vårt ansvar, men restriktioner skall vara baserade på vetenskapliga fakta och om det är så som du skriver (dvs att våra akvariefiskar sprider sjukdomar) så borde vi ju inte bara acceptera fakta utan t.o.m. arbeta för att genomföra förbud mot att dessa fiskar införs. Dock så finns det inga vetenskapliga fakta som bevisar att EUS skulle spridas pga fiskar i akvarium.

Det är lite som när förbudet för import på burfåglar infördes utifrån argumentet att de kunde sprida fågelinfluensan. Det finns inte ett enda konstaterat fall inom EU där denna sjukdom har spridits från burfåglar men ändå infördes ett förbud mot import.
Precis, det är litet så där de resonerar. Men något aningslösa är vi dock när vi utan urskiljning släpper ut vattenbytesvattnet med medicinrester i avloppet. Inklusive bakterier och andra sjukdomsalstrare. De bakterier som drabbar fiskarna är samma som vi drabbas av. "Skit samma, det går genom reningsverket" !?!
Kjell Fohrman skrev:Ett bra exempel på myndighetspopulism. Sjukdomen sprids däremot genom att fåglar kommer flygande in, men detta är ju svårt (omöjligt) att sätta stopp för, därför förbjuder vi burfåglarna. Inte för att det gör någon som helst nytta, men det visar att politikerna reagerar "kraftfullt" för att få stopp på fågelinfluensan.
Just nu dör det duvor knall o fall i på stan. Nåt Parotovirus. Vi kan ju inte förbjuda duvor, hoppas ingen kommer på iden att förbjuda burfågelhållning pga smittorisken. Höns får inte längre gå ute :-((. Inga fria höns i Västerås omnejd just nu. Iofs befogat, men tråkigt.
Kjell Fohrman skrev:I detta fall så spelade det inte så stor roll eftersom nästan alla burfåglar sedan tidigare odlades inom EU. Ett liknande förbud inom akvaristiken skulle dock vara mycket illa.
Så handlar inte om att vara emot bra lagar, tvärtom det handlar om att arbeta för att de lagar som finns är bra för såväl djur och miljö, men att de skall vara baserade på fakta.
Precis. Och det handlar om att hitta vägar att jobba inom förutsättningarna, inte EMOT dem.
Kjell Fohrman skrev:[recis det sa en hög ansvarig myndighetsperson till mig också - förbjud all import av akvariefisk, dammfisk, räkor, koraller etc. tills det har bevisats att de är ofarliga för oss.
Ett litet praktiskt problem bara - hur skall vi (du tror väl inte att myndigheterna skulle leta fram dom bevisen) skall kunna bevisa att det är ofarligt för vår fauna om de inte ens får importeras.
Hmm, det tål att funderas på.
hawkse skrev:Negativ lagtolkning är väl snarare ett uttryck av lättja från lagstiftarens sida. Att vända på bevisbördan passar knappast i ett fritt samhälle som vårt.
Jag gillar det inte heller.
Kjell Fohrman skrev:När väl en ny lag införs så är det oerhört svårt att få bort den - det finns ännu inte ett enda fall om att fågelinfluensa har spridits från burfåglar och denna lag har ändå nu funnits i flera år och finns kvar.
Är tyvärr inte enda exemplet på felaktig/inaktuell lagstiftning.
Förbudet mot att hålla kräftor i Sverige (förutom vanlig flodkräfta och signalkräfta) har funnits ännu längre och det finns inte ett enda bevis mot att någon kräfta (förutom då signalkräftan som faktiskt är laglig...) har spritt några sjukdomar till den svenska faunan.
Njah, inte att de de facto har gjort det, men att arterna/släktena är biologiskt mottagliga för sjukdomen är helt klarlagt. Dock lär de inte sprida något om de är hemodlade ...
Jag är absolut inte emot att restriktioner införs när det behövs - tvärt om vore det bara bra, men de beslut som fattas idag baseras mer på populism än på vetenskapliga fakta.
Helt rätt. Och där styr tyvärr de fakta som politikerna har till hands och väljer att använda sig av. Vi får inte låta okunnighet råda, här måste vi som akvarister säga ifrån!
Roolo skrev:Däremot håller jag med om att vetenskapen bör ligga till grund för beslutet.
Dock är min åsikt att det räcker med en vetenskaplig fingervisning för att man skall kunna införa restriktioner som förhindrar en eventuell "katastrof"
Det kan ibland vara en svår avvägningsfråga. När kunskaperna hos beslutsfattarna inte räcker till och de inte engagerar sig tillräckligt i frågan, då blir det som det blir.
PatrikMalmo skrev:Jag vet inte om jag ser det rätt, men grejen är att vi är rätt många som gärna ville fortsätta med vår hobby på olika sätt. Det är klart att den enklaste utvägen är att förbjuda allt som eventuellt kan vara farligt, men ville vi gärna ha det så? *nyfiken* Det är poppis att förbjuda saker idag, men är det verkligen nödvändigt med alla förbud och är det något vettigt som går att kontrollera?
Nej nej nej! Och vem får det egentligen på sitt bord sedan, för verkställighet? Kommunens hälsovårdsinpektörer? Har DE rätt fackkunskaper att hantera detta?
men jag vågar verkligen också påstå att utan Kjell så hade vi haft en lagstiftning rent uppåt väggarna idag, inom akvaristiken. Det behövs fler krafter som kollar på det, så enkelt ser jag det.
Håller med där.
Har vi inte ett bra gäng som håller koll, så är vi helt styrda av myndigheterna och deras insikter/kompetens.
Exakt!

Min fråga blir nu, hur gick det?

MvH
Christina G

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 06 sep 2010, 08:27

Det gick verkligt bra, tror jag. Mötet hölls i en mycket konstruktiv anda och det kom många bra förslag. Nu är det "bara" själva jobbet kvar... Protokollen ska sammanställas och en del praktiskt ska lösas. Några småproblem som jag inte tänkt på tidigare ska också klaras av, men sedan kör vi. Känslan på mötet var att det behövs jobbas med det här.

Det fördes även diskussion om SARF, och jag kan tycka att detta är en uppgift för just SARF. Jag tror däremot inte att SARF i nuläget ror iland det - hade jag trott det så hade mötet i Varberg varit överflödigt. Vi får se hur SARF ser ut framöver, jag utesluter inte att de ska jobba med det framöver. Som sagt, vi får se vad som händer. Nu rullar i vart fall bollen, med rätt många friska krafter bakom, så vi kör på!!

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
christinag
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 okt 2007, 00:27
Ort: Västerås

Inlägg av christinag » 06 sep 2010, 20:43

Låter jättebra.

Beträffande SARF så hänger det ju på stöd från de egna medlemsföreningarna. Om de inte engagerar sig så finns ju inget att göra åt det. SARF är ju inget eget som hänger i luften ensamt utan det består av sina medlemmar.

Kör på - ett toppeninitiativ!

MvH
Christina G

Skriv svar

Återgå till "Föreningar"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster