Yngelburk till Betta Channoides

För allmänna diskussioner om djuren i våra kar, sjukdomar, vilka djur som passar ihop och tips om olika djur.

Moderator: Hedersmedlemmar

eriba
Stickling
Stickling
Inlägg: 17
Blev medlem: 14 feb 2012, 18:05

Yngelburk till Betta Channoides

Inlägg av eriba » 30 apr 2014, 14:28

Jag har ett litet akvarium på 18 liter där förutom 5 st galaxy även ett lekpar av Betta Channoides går. De har tidigare lekt ungeför 3 gånger. Men jag har aldrig varit hemma under hela "lekperioden" då jag bor i Göteborg men ofta jobbar i Stockholm. Därför har jag aldrig kunnat vara med och optimera förutsättningarna för leken. Som ett resultat har endast ett enda yngel på dessa 3 kullar överlevt till dags datum. Nu däremot, tänkte jag göra allt jag kan. Hannen munruvar en till synes ganska ordentlig kull. Och tänkte på inrådan av Janne på Södermalms akvarieaffär föra över hannen till en yngelburk mot slutet av munruvarperioden. Har googlat lite, men inte fått något helt klart besked om hur man bäst utrustar en sådan yngelburk. Jag slängde först i lite substrat (Easy Care, som jag kör i mina båda burkar), men de flesta tips jag läst på nätet verkar luta åt att det är bättre med helt bar botten. Har slängt i lite olika bortrensade växter, och där var de råd jag hittat varit ganska unisona. Är det någon som har erfarenhet av att föda upp Bettor/labyrintfiskar i yngelkar? Det är tyvärr uteslutet att ha en kasse eller avgränsning i mina befintliga kar. Tacksam för all input!

/eriba

Pettson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 521
Blev medlem: 01 feb 2011, 01:14
Ort: Stockholm

Re: Yngelburk till Betta Channoides

Inlägg av Pettson » 03 maj 2014, 12:46

Hannen kan svälja eller spotta ut äggen om du stressar han, så en flytta av dina 5 galaxy kanske är bättre. Föräldrarna rör oftast inte sina yngel om de får mat. Risken är snarare att paret leker ännu en gång innan hannen hinner äta upp sig igen.
Släng i bok/ek löv på botten alternativt lite alkottar så vattnet blir lagom tebrunt och se till att akvariet är så pass vältäckt att det bildas kondens på täckglaset. Labyrint yngel behöver varm och fuktig luft första tiden då de börjar andas vid ytan och regelbunden matning. Stoppa gärna i lite flytväxt eller annat som du inte planterar så yngel har något som får dem att känna sig skyddade vid ytan.

eriba
Stickling
Stickling
Inlägg: 17
Blev medlem: 14 feb 2012, 18:05

Re: Yngelburk till Betta Channoides

Inlägg av eriba » 08 maj 2014, 09:43

Tackar!
Hade dock redan hunnit flyttat hannen till yngelburk vilket gick bra - han har fortfarande munnen full med ägg/yngel. Mycket bra tips ang täckglas och fuktig luft - det hade jag inte en aning om. Jag tycker jag i perioder nästan bombat bettorna med frysfoder, men ändå har alla yngel försvunnit. Boklöv och flytväxter satta i tjänst. Följer utvecklingen med spänning.

Skriv svar

Återgå till "Djuren i våra kar"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster