Liten men udda? Vem vill jag ha?

För allmänna diskussioner om djuren i våra kar, sjukdomar, vilka djur som passar ihop och tips om olika djur.

Moderator: Hedersmedlemmar

Ann
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 aug 2012, 15:37

Liten men udda? Vem vill jag ha?

Inlägg av Ann » 14 apr 2013, 14:48

Jag har en förkärlek för det lite annorlunda. I mina kar bor först o främst alltid en liten "städpatrull" posthorn och lite olika räksorter i olika kar/konstelationer (amano, red crystal, black crystal, gröningar, red cherry, blue tiger...) och sedan kan ibland även otocinclus försöka få hänga med.
Sen brukar det bli svårt, vem skall få bo i karet. jag inser att mer och mer energi och fokus har jag börjat lägga på växterna.
Tilläggas bör väl även att jag främst gillar små kar 30L är min favorit även om jag även har större. Små miniatyrland som blir en vacker grön oas. JÄttefint tycker jag, tittar in och njuter av att se hur det växer. särskilt kul känns det eftersom inga andra växter i mitt hem verkar trivas och jag inte har i närheten av gröna fingrar.
Men så kommer gäster på besök och frågar... vart är fiskarna?
Jag tittar in och tycker mitt kar är så vackert och gästerna tror mina räkor och posthorn mer eller mindre är ohyran. hmmm.
Jaja, men vem skall skall jag överväga att ge detta lilla kar åt?
I ett av de större karen har jag Kangal Garra rufa och Multisar. Fiskar hos mig utan något särskilt utmärkande drag göra sig icke besvär.
Mina G.Rufor är ljuvliga då dom har personligt och ändrar färg på sekunden efter humör och hur dom mår, kommer fram snabbt som en liten vessla för o nibbla när man sticker ner handen, tigger mat och gör konster, mer lekfull fisk får man leta efter. Älskar dom, även om många tycker dom ser lite grå o trista ut, så tycker jag dom är strålande vackra när dom får härligt rodnande fenor och busar runt så fort dom får något nytt i karet. Och multisarna är ju också trevliga på sitt sätt, sitter där i sina små snäckor och tittar fram lite blygt och ser inte mycket ut för världen, men nåde den som kommer för nära. En mer en dubbelt så stor G.rufa som ändå är rätt tuff kan ju inte komma i närheten av snäckan om inte mulitsen tillåter det. Helt klart en fisk med karaktär.
Små trevliga fiskar, och passar fint i sitt kar. Men nu är det ett liiitet kar på 30L.
Vem skall jag i så fall överväga att låta flytta in?
Karet kan ju givetvis anpassas lite efter en eventuell husgäst, men inte hur mycket som helst. Hade jag haft energin och pengarna hade jag velat ha ett saltvattenkar och haft några minisjöhästar, men det står ju inte till buds nu.
Funderade ett tag på Dario Dario, men jag vet inte... visserligen fin, men har den så mycket karaktär?
Vad säger ni. Har ni tips om en liten husgäst som uppfyller mina krav och kan trivas i ett 30L? och som inte går på räckorna.

Användarvisningsbild
Krukan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1159
Blev medlem: 06 okt 2008, 14:38
Ort: Sollentuna

Re: Liten men udda? Vem vill jag ha?

Inlägg av Krukan » 15 apr 2013, 09:46

Killifiskar finns det många som borde kunna passa på den beskrivningen. Dom ovanligare kan dock vara svåra att få tag på.

Ann
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 aug 2012, 15:37

Re: Liten men udda? Vem vill jag ha?

Inlägg av Ann » 15 apr 2013, 10:00

Tack för tipset. Jag har ingen brådska, jag gillar ju mitt kar ändå :-) Så är det lite knepigt o få tag i fisken så är det bara en bonus ;)

Användarvisningsbild
Ängelfisk
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 102
Blev medlem: 25 feb 2012, 19:32
Ort: Södertälje

Re: Liten men udda? Vem vill jag ha?

Inlägg av Ängelfisk » 15 apr 2013, 19:06

Har du nära till hornbach så kan dom beställa in Kaplopes killi, vanlig och guld samt A. gardneri
540L Rovfisk
102L F. Ctenopomor/äpplesnäckor
31l körsbärsräkor
2 samojeder
2 katter
1 iller

Salmiakki
Stickling
Stickling
Inlägg: 43
Blev medlem: 18 apr 2012, 11:23
Ort: Göteborg

Re: Liten men udda? Vem vill jag ha?

Inlägg av Salmiakki » 06 maj 2013, 18:58

Var bor du? Södermalms akvarieaffär har mycket smått du kan botanisera bland. :)

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Re: Liten men udda? Vem vill jag ha?

Inlägg av GasseG » 06 maj 2013, 21:05

Salmiakki skrev:Var bor du? Södermalms akvarieaffär har mycket smått du kan botanisera bland. :)
+1
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Ann
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 aug 2012, 15:37

Re: Liten men udda? Vem vill jag ha?

Inlägg av Ann » 06 maj 2013, 21:49

mjo, jag har varit förbi söder ett par gånger, finns verkligen massor där. men än så länge håller jag mig till de små räkorna och sattsar på att få till min scape som jag vill ha den. men jag borde kanske fundera på en liten invånare snart... :-)

Skriv svar

Återgå till "Djuren i våra kar"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster