Tips på innevånare i ett 126L

För allmänna diskussioner om djuren i våra kar, sjukdomar, vilka djur som passar ihop och tips om olika djur.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
MikaelC
Stickling
Stickling

Tips på innevånare i ett 126L

Inlägg av MikaelC » 20 aug 2012, 23:46

Hej,

Ny här på forumet, och även relativt ny på växtakvarium, och tänkte bara höra med er vad ni skulle kunna tipsa om för invånare i mitt kommande 126L kar?

Jag kommer att satsa på växternas trivsel och har skaffat mig Co2, mer ljus och gödning. Jag är helt inne på att få hjälp med ev. alger och tänkte ganska omgående satsa på Amanoräkor och även såsmåningom några Otocinclusar när tiden är mogen. Men det är ju algbekämparna det! Sen vill jag ju krydda med lite färgglada fiskar också (neontetror önskas av övriga familjen så chansen att det blir några sådana är stor) men inte så att det blir en fisksoppa såklart.

Det jag önskar hjälp med är att få veta hur många av varje man kan tänkas ha och hur man bör tänka så att man inte "överbefolkar" karet. Hur många räkor kontra fiskar o s v så att man till slut riskerar "övergödning".

Någon som sitter inne på några kloka råd därute? :)

Tack på förhand
Mvh
Mikael

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist

Re: Tips på innevånare i ett 126L

Inlägg av Mr_Ewing » 21 aug 2012, 10:48

Jag har märkt att det är fiskarna som ofta ger upphov till för mycket ammonium i akvariet - även om filtreringen är bra så hinner algerna reagera på den lilla ammonuim som finns fritt i vattnet.
Så inte för mycket fisk -helt klart.
Ett stim med 30 mindre tetror och 8-10 otocinclus samt 20 amanoräkor är rätt optimalt om du vill ha så lite problem med alger som möjligt. Otocinclusarna och räkorna kommer hålla rent i karet åt dig med.
Filtreringen är dock viktig och hellre för mycket filtrering än för lite.

Detta är vad jag skulle stoppa i karet om jag ville satsa på en aquascape.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Clas
CO2 närd planta
CO2 närd planta

Inlägg av Clas » 21 aug 2012, 13:24

Det är även bra med mindre räkor tex körsbärsräkor och då är inte tetror så bra då de äter upp räklingarna. Satsa hellre på microrasboror.

Användarvisningsbild
MikaelC
Stickling
Stickling

Inlägg av MikaelC » 30 aug 2012, 14:01

Tack för svaren! Om det är någon annan som känner sig manad att ge tips så är inte den som är den ;)

Skriv svar

Återgå till "Djuren i våra kar"