Vad är det för larv som byggt bo?

För allmänna diskussioner om djuren i våra kar, sjukdomar, vilka djur som passar ihop och tips om olika djur.

Moderator: Hedersmedlemmar

Salmiakki
Stickling
Stickling
Inlägg: 43
Blev medlem: 18 apr 2012, 11:23
Ort: Göteborg

Vad är det för larv som byggt bo?

Inlägg av Salmiakki » 17 jun 2012, 13:45

För drygt 3 veckor sen satte jag igång ett litet 17-liters kar som jag tänkt ha att nybörjarscapa i och kanske så småningom få till ett snyggt blickfång i hallen (så folk som kommer hit inte tar så stor notis om bristen på entusiasm för städning, skadar ju inte att försöka iaf?). Under dessa få veckor har dock allsköns skummisar flyttat in i karet, och jag vet inte ens om jag kan kalla det ett växtkar längre med allt som rör sig däri. Imorse hade de dessutom tagit ett stort kliv på evolutionsstegen.

Först var det en tjusig dimma av infusorier, som snart trängdes med ett myller av små vita prickar som ryckigt tog sig fram, liknande nykläckt artemia fast kanske 1/2 så stora. De har främst hållit till närmare ytan under lampan. De fick snart sällskap av små vita mkt tunna maskar, kanske max 5 mm långa, som med ormliknande rörelser simmat omkring i karet. Ingen av dessa syns dock till i större kvantiteter längre sen jag drog igång pumpen.

Men nu... Karet domineras av en rot, på vilken de sedan ett par dagar dykt upp nudelliknande brunaktiga tunna spiraler på ett par cm. Jag har låtit dessa vara kvar av nyfikenhet. Imorse var de borta, ersatta av någon typ av boningar. Larv-boningar. De sitter främst högt upp på roten, närmare ytan, är ojämna i strukturen och runt 1,5 cm långa. Larven som kommer ut är tunn, segmenterad, gulvitaktigt genomskinlig och smalnar av till en spets framtill. Hittills har ca 1 cm larv tittat ut som max. Nån som vet vad det är? Kommer dom packa ihop och dra av sig själva?

Kan tillägga att jag inte har några fiskar i karet så har aldrig matat, vet inte varifrån dom kommer.
larvbo.JPG
närbild larv.jpg

Användarvisningsbild
XiaoBai
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 197
Blev medlem: 05 jan 2012, 07:55

Re: Vad är det för larv som byggt bo?

Inlägg av XiaoBai » 17 jun 2012, 13:55

Tja, låter som du har en massa nematoder eller något, larverna som bygger bo vette fan.. men vad kommer roten ifrån? Ifall det är något du funnit i skogen är det inte så konstigt att du har fått en invation :)

Användarvisningsbild
Dynamitella
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 477
Blev medlem: 27 apr 2011, 17:39

Re: Vad är det för larv som byggt bo?

Inlägg av Dynamitella » 17 jun 2012, 14:06

Plockar inredning från naturen, are we? :)
Om inte bör du nog ta ett snack med leverantörerna/säljarna som sålt dig inredningen i karet.

Jag tror inte att de drar av sig själva. Jag hade nog kört en dunderkur med axilur och salt, och dödat av rubbet (för att den bygga upp en ny balans från scratch).
- Warning! Ninjas may be present -

Salmiakki
Stickling
Stickling
Inlägg: 43
Blev medlem: 18 apr 2012, 11:23
Ort: Göteborg

Re: Vad är det för larv som byggt bo?

Inlägg av Salmiakki » 17 jun 2012, 14:07

Roten köpte jag på Hornbach. Den låg i blöt några dagar innan jag satte ner den i karet, och blev sköljd x antal gånger. Ändå började allt när jag stoppade i den, så det är kanske den som är upphovet, iaf till infusorierna. Har kattsand i botten under sanden, men den har knappast fört med sig husbyggarna. Hade gärna haft kvar infusorierna ett tag för jag funderar på att låta några rasboror leka i karet innan jag kör igång scapandet, men med alla maskar känns det tveksamt om någon rom/yngel kommer överleva.

Användarvisningsbild
Dynamitella
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 477
Blev medlem: 27 apr 2011, 17:39

Re: Vad är det för larv som byggt bo?

Inlägg av Dynamitella » 17 jun 2012, 15:35

My thought exactly..
Har du växter i karet? (var inhandlades dem?).
Jag hade nog ringt ner till hornbach och förklarat. De kanske kan bistå med någon sorts ohyramedel eller ersättning kanske :)
- Warning! Ninjas may be present -

Salmiakki
Stickling
Stickling
Inlägg: 43
Blev medlem: 18 apr 2012, 11:23
Ort: Göteborg

Re: Vad är det för larv som byggt bo?

Inlägg av Salmiakki » 17 jun 2012, 16:18

Har lite pogostemon helferi inhandlad i butik, de fick dock genomgå ett alunbad innan de flyttade in. Har också lite mossa och en växt från mitt gamla kar, men där har jag aldrig sett nåt liknande. Faunan var dessutom redan inflyttad när jag stoppade i dem.

Känns lite tråkigt att behöva slänga i kemikalier, får hellre bort dem utan bekämpningsmedel om det går. Testar nog att koka roten och hoppas att de inte håller till i bottensubstratet också.

Kan för övrigt tillägga att en "naken" larv suttit och pulserat några timmar idag, och nu har den börjat få ett bo runt sig. Funderar på om dom tillverkar det av det lilla algbeståndet som finns högst upp på roten. Uppe på täckglaset låg också två döda insekter, liknade sorgmyggor fast gröna. Lite spännande ändå. :)

Användarvisningsbild
daniel_i_malmö
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 416
Blev medlem: 02 mar 2008, 00:11
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Vad är det för larv som byggt bo?

Inlägg av daniel_i_malmö » 18 jun 2012, 08:17

Varför utgå ifrån att dessa är skadedjur som bör jagas med gift?

Eftersom denna typ av djur sällan syns i akvarier med fisk skulle jag tro att det är goda odds att de blir finfin levandeföda när fiskarna kommer i.
Bild

Användarvisningsbild
Dynamitella
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 477
Blev medlem: 27 apr 2011, 17:39

Re: Vad är det för larv som byggt bo?

Inlägg av Dynamitella » 18 jun 2012, 15:35

Jag ser på saken helt annorlunda. Jag har haft min del av parasiter och ohyra i akvariet.
- Warning! Ninjas may be present -

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Vad är det för larv som byggt bo?

Inlägg av Raven » 18 jun 2012, 17:12

Har aldrig haft ett akvarie utan nån form av ohyra, lite guppy, platy eller guldbarber så försvinner det mesta.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Skriv svar

Återgå till "Djuren i våra kar"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 20 och 0 gäster