Friskaste sorten av slöjstjärtar

För allmänna diskussioner om djuren i våra kar, sjukdomar, vilka djur som passar ihop och tips om olika djur.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Ängelfisk
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 102
Blev medlem: 25 feb 2012, 19:32
Ort: Södertälje

Friskaste sorten av slöjstjärtar

Inlägg av Ängelfisk » 24 apr 2012, 20:30

Har precis införskaffat mig en vit plastbalja på 130l och ska ha 2-3 slöjstjärtar. De ska senare få bo i en inomhusdamm på ca 450l senare i sommar.
Min fråga är då vilken sort som är friskast, nu är ju jag inte så insatt i alla namn och så , men jag är ute efter en slöjstjärt med långa fenor och liten mage, inte så de besväras av den som man kan se att vissa gör när de vaggar fram istället för att simma

mvh
Robin
540L Rovfisk
102L F. Ctenopomor/äpplesnäckor
31l körsbärsräkor
2 samojeder
2 katter
1 iller

Användarvisningsbild
Getingen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 994
Blev medlem: 20 aug 2010, 18:35
Ort: Halmstad

Re: Friskaste sorten av slöjstjärtar

Inlägg av Getingen » 24 apr 2012, 22:38

Ängelfisk skrev:Har precis införskaffat mig en vit plastbalja på 130l och ska ha 2-3 slöjstjärtar. De ska senare få bo i en inomhusdamm på ca 450l senare i sommar.
Min fråga är då vilken sort som är friskast, nu är ju jag inte så insatt i alla namn och så , men jag är ute efter en slöjstjärt med långa fenor och liten mage, inte så de besväras av den som man kan se att vissa gör när de vaggar fram istället för att simma

mvh
Robin
Är det inte bättre att skaffa nån shubunki då? Alt. nån slöjvariant av guldfisk men guldfisk kan nog bli förstor. shubunki storlek är jag lite tveksam till men tror den funkar bättre än guldfisk iaf.
Legends Like Me Live Forever

Användarvisningsbild
Ängelfisk
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 102
Blev medlem: 25 feb 2012, 19:32
Ort: Södertälje

Re: Friskaste sorten av slöjstjärtar

Inlägg av Ängelfisk » 24 apr 2012, 22:46

Shubunkin ska ju ha ungefär samma mått och så som en guldfisk, men både shubunki och guldfisk kan vara alternativ, dock om de är väldigt små till en början. Baljan är endast på 130L nu innan ekonomin tar fart å jag börjar på mitt jobb efter studenten! :D
Slöjstjärt skulle dock vara att föredra. Filtrering är ju lite overkill då jag har ett ytterfilter som pumpar ca 14xvolymen
540L Rovfisk
102L F. Ctenopomor/äpplesnäckor
31l körsbärsräkor
2 samojeder
2 katter
1 iller

Skriv svar

Återgå till "Djuren i våra kar"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster