Odla fisk.

För allmänna diskussioner om djuren i våra kar, sjukdomar, vilka djur som passar ihop och tips om olika djur.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
christinag
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 okt 2007, 00:27
Ort: Västerås

Inlägg av christinag » 23 aug 2010, 23:04

Dawn skrev:I would so love to find a real pet store that gives much attention to the Aquatic side as well. One that I could visit in person, not just online.
The problem is, they dont earn much on aquatics. They get their money from cats and dogs. And so we are not the preferred customers. And if we are, that shop quits after a few years. Only this year, two shops lay down their business in my town!
Triad skrev:så där, då har ja hamnat i ancistrus träsket.. en vackar hane inhandlad till min hona.. =))
Välkommen till träsket ;-) Brun eller gul?

MvH
Christina G

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 24 aug 2010, 06:15

Bruna rackare.. Inget märkvärdigt direkt..

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 17 sep 2010, 06:25

Ancistrus hannen har numera bosatt sig i lilla lerkrukan. Och med lilla menar jag lilla.. Hannen ligger väl runt 10-12cm medans lerkrukans STÖRSTA diameter ligger runt 8. Så hur fanken han kommer in vet jag inte.

Han har varit där ett par dagar nu, så kan man hoppas?

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 17 sep 2010, 18:18

Vågar man lyfta på lerkrukan försiktigt för att se om där finns romm?

eller är det dömt att misslyckas..

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 17 sep 2010, 18:35

Behövs inte, lyckades kika in precis, och skymtade en hel del romkorn =))

Användarvisningsbild
christinag
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 okt 2007, 00:27
Ort: Västerås

Inlägg av christinag » 17 sep 2010, 23:45

Då är du snart fullvärdig medlem i ancistrusträsket :-)

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 18 sep 2010, 09:13

jag tackar!. Ska bli intressant att se hur avkomman ser ut..

Vågar man göra ett 20% VB imorgon?. Hoppade nämligen över förre veckan VB i det karet. Har 3 guramis i det karet också.

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 18 sep 2010, 11:14

Ancistrus är rätt okänsliga för VB, likaså rommen. Kör på. Ett krux kan vara att dra upp ynglen, DÄR kan det bli verkligt lurigt. En del kullar bara dör, andra frodas fast man tycker att allt är lika mellan odlingarna. Ett tips inför eventuell flytt av yngel: använd inte håv. Slanga ut dem i stället, de har inget "försvar" mot det. Med håv kan det ta flera timmar att tömma en burk, med slangning går det oftast på några minuter. Ynglen tar ingen skada av det alls, vad jag sett. Betydligt mindre stress för fisken.

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
christinag
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 okt 2007, 00:27
Ort: Västerås

Inlägg av christinag » 19 sep 2010, 02:22

Instämmer, det är min erfarenhet också.

MvH
Christina G

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 19 sep 2010, 10:43

Okej, hannen har nu lämnat krukan och rommen låg utanför imorse.

Är det så att hannen märkte att rommen inte var livsduglig och helt enkelt lämnade boet?

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 19 sep 2010, 12:12

Är han oerfaren kan han kanske ha knuffat ut den själv, av misstag. Vet inte om du har något annat nattaktivt i karet, sådana firrar kan ställa till det också.

Är rommen gul eller vit? Om den är gul är den helt klart livskraftig, då kan du flytta den till ett eget kar/bunke och kläcka den för sig själv. I med en syresten så att du får cirkulation/syre, byt vatten ofta. Är rommen vit är den inte ok.

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 19 sep 2010, 12:32

Kikade lite och där var bara 3 korn av hela högen som var gula, och hade svart prick i. Resten vita.

Detta såklart orkar jag inte lägga energi på. Inväntar nästa kull och ser där.

I karet finns där nu en himla massa posthorn och cherry räkor. Guramisen har flyttat.

Posthorn och RC, innebär det problem?. Tänkte ifall de smyger in och själ rommen för hannen trots att han ligger i boet?

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 19 sep 2010, 20:37

Tror varken posthorn eller RC är något problem. Nå, vänta in nästa kull och se vad som händer. Om det mesta var vitt är det något som inte funkat, kan hända de första gångerna de leker.

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
christinag
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 okt 2007, 00:27
Ort: Västerås

Inlägg av christinag » 19 sep 2010, 22:19

Posthornen suger av mögel och annat från romkornen, de skadar inte de riktiga romkornen. RC kan dock vara liiiitet tveksamma.

MvH
Christina G

Pierre_N
Stickling
Stickling
Inlägg: 30
Blev medlem: 19 apr 2010, 19:29

Inlägg av Pierre_N » 12 jan 2011, 09:22

Nu har jag läst igenom denna tråd. Riktigt rolig läsning! Tack för det!

Jag har nästan bara dragit upp yngel på malawi och tanganyika men nu har jag blivit riktigt sugen på att testa någon mindre firre efter att ha läst detta. Sambon har ett 54 liters med körsbärsräkor i så de måste platsa in där, jag har lobbyat för drottningsrasbora(T. espei) och Boraras brigittae/merah. Hon verkar inne på någon av dem nu. Hon hade Iriatherina werneri men av de 15 vi har köpt på har alla varit hanar och väldigt klena. Många dog efter bara någon/några veckor, de var väldigt taniga när vi köpte dem och trots att jag matade på med så mycket artemia de kunde äta så lade en del inte på sig alls. Rätt så loja var de klenaste med så det var förmodligen redan för sent. Någon som har erfarenhet av dem? Är det svårt att få tag i honor?

PatrikMalmo: ang ancistrusyngel så vet jag inte vad proffsen kör med men jag har alltid kört med räkmix eftersom att det har varit det vi har haft till de andra firrarna. Det har faktiskt gått riktigt bra att dra upp yngel på, ser sällan några som dör och de växer helt ok. I och för sig har jag inte testat med något annat heller så jag har inget att jämföra med, men testa gärna Triad.

Oj, såg att det var länge sedan någon skrev här nu. Hoppas denna tråd tar ny fart då, för den är riktigt läsvärd tycker jag!

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 12 jan 2011, 09:52

Både Drottningrasbora och dvärgrasbororna kan vara lite kinkiga med vattenvärdena, om du vill odla dem. Svagt surt vatten behövs för att det ska gå bra. Drottningarna leker under blad, lite som en Apisto, fast mer öppet plus att de inte vaktar rommen. Har för mig att dvärgrasboror är frilekande plus hyfsade romrövare. Små firrar, små kullar, små yngel... Drottningar har jag fått yngel på själv (spontanlekar), men dvärgrasbora har jag aldrig kört.

Klassiskt med många hannar hos I. werneri, men jag vet inte varför det är så. Honor är sällynta, ja.

Räkmix till Ancistrus funkar säkert finfint. Bra foder generellt.

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Pierre_N
Stickling
Stickling
Inlägg: 30
Blev medlem: 19 apr 2010, 19:29

Inlägg av Pierre_N » 12 jan 2011, 11:15

Ok! Jag är inte intresserad av att odla massor utan bara dra upp några yngel för eget bruk. Jag kan tänka mig att spara kanske 1-3 kullar som jag försöker föda upp utanför föräldraakvariet men det skulle vara väldigt kul om något yngel kunde klara sig själv då och då hos föräldrarna. Det är alltså absolut inga mängder vi pratar om, är det kinkigt med vattenvärdena i alla fall för att det över huvud taget ska bli något alls?

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 12 jan 2011, 12:39

Mm, jag tror både Drottningar och dvärgrasbora behöver iaf svagt surt för att rommen ska utvecklas bra. Kommer jag ihåg det ska jag kika lite i Pinter. När det blev yngel på mina Drottningar hade jag iof ett pH över sju, KH runt 3. Värt att prova med yngel i föräldrakaret om du inte är ute efter mängder, skillnad på att få enstaka yngel och maximera odlingen. Du kommer behöva mycket javamossa/trassel/flytväxter för att det ska funka alls, rätt övertygad där. För att Drottningarna öht ska leka behöver de lite blad också, en liten Crypt eller Javaormbunke funkar ok (jag hade Javaormbunke). Sätta dem till lek i en liten enskild burk är troligen bäst. För att citera en akvariepolare som pysslar med Malawi så pratar vi "smått skit"... *s*

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
Majki01
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1780
Blev medlem: 01 jul 2010, 21:15
Ort: lund
Kontakt:

Inlägg av Majki01 » 12 jan 2011, 12:46

kanske inte den fisken ni pratar om just nu. Men jag fick en fin fin kull på malawi ps.polit sorten:) Mycket vackra fiskar det!

sandby ciklid hobby ville faktiskt köpa en stor bunte av dom:)

Användarvisningsbild
christinag
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 okt 2007, 00:27
Ort: Västerås

Inlägg av christinag » 12 jan 2011, 21:21

Pierre_N skrev:Hon verkar inne på någon av dem nu. Hon hade Iriatherina werneri men av de 15 vi har köpt på har alla varit hanar och väldigt klena. Många dog efter bara någon/några veckor, de var väldigt taniga när vi köpte dem och trots att jag matade på med så mycket artemia de kunde äta så lade en del inte på sig alls.
Hej!

Jag är inte förvånad över att få höra detta. Dom jag sett ute i butiker är ofta klena och litet uthungrade. Kanske är grosshandlarna inte inne på att mata ytorienterat under dom långa transporterna. Däremot så är dom feta och fina som jag sett på fiskauktioner. Vill minnas att jag sett dom flera gånger i Örebro, minns dock inte vem som odlar dom där. Har inte odlat såna så mycket själv, men istället andra regnbågsfiskar. Om du istället tänker "diskus" och sköter dom så, då kanske du får uppleva en förbättring. De är äkta tropiska fiskar och vill ha väldigt varmt och väldigt rent vatten. Den som vet mest om iriatherinan är nog den här killen:
http://www.iriatherina-werneri.com/

Ancistrusbabysarna mina brukar få knapra på frysta skalade ärtor och annat grönfoder, blandat med hackade artemior och diverse annan frysmat och mikromaskar. Räkmix när den är finmalen. Egentligen äter dom det mesta dom får i sig. Inte så kinkigt med vattenvärdena heller.

MvH
Christina G

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 13 jan 2011, 06:36

Kollade Pinter och hade delvis fel/delvis rätt. Rommen från Drottningar/dvärgrasbora ska definitivt utvecklas vid dH 3, enligt en del uppgifter upp till dH 7. De blir däremot mer lekvilliga i ett pH under 7. Om det ändå inte är frågan om större odling så har du ju tid och tålamod, leker gör de med rätt skötsel.

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Pierre_N
Stickling
Stickling
Inlägg: 30
Blev medlem: 19 apr 2010, 19:29

Inlägg av Pierre_N » 13 jan 2011, 14:55

Ok christinag, tack för infon. Då vet jag att jag inte borde satsa på dem för några diskustemepraturer kan vi inte ha. Tjejernas räkor måste stå i fokus så fisken måste passa med dem. Annars är de rätt trevliga tycker jag så det är inte omöjligt att jag testar dem senare om jag hittar honor.

Jo ancistrus är nog den mest tåliga och lekvilliga fisken jag haft. Brukar inte odla dem men nu har jag tagit några kullar igen, det vart några albino så förmodligen har någon i gruppen anlag för det. Kanske testar att parar några av dem när de blir större.

Ok, tack patrik. Då får vi se vilka det blir av dem helt enkelt. Jag testar nog att inte trixa med vattnet först. Märker jag att det inte blir några lekar så börjar jag testa och gör ett seriöst försök. För ett gäng yngel vore riktigt roligt.

På tal om "smått skit" som din vän kallade det, ni verkar ha järnkoll på det. Jag pratade med en idag som hade problem med sina tigerbarber. När de var små så fungerade det bra, men när de blev stora så dog de av, en efter en så han får köpa nya lite då och då. Innan de dör så står de mot huvudet mot botten och ser ut att kämpa för att simma neråt. Det låter som att de har problem med simblåsan, eller hur? Han hade pratat med dem på den lokala affären och de trodde att det kunde vara pelletsen han gav, de får helt enkelt i sig för mycket luft när de äter. Det kanske kan stämma för de små var mycket försiktigare när de åt och de stora plaskade rejält när de åt sa han. Jag tipsade honom om att blöta upp maten innan, kan vara värt att testa men jag tycker att det verkar lustigt. Det ska tilläggas att han matar på tok för mycket så de är nog rätt så feta. Han skulle bara mata varannan dag nu ett tag fram över för att se hur det går. Jag har aldrig hört eller varit med om något sånt. Vad tror ni? Kan det ha att göra med att de blir för feta så att de får problem med simblåsan på något sätt i kombination med att de kippar i sig luft när de äter? Smått skit är inte mitt område som sagt så vore kul att höra vad ni tror. ;)

Användarvisningsbild
christinag
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 okt 2007, 00:27
Ort: Västerås

Inlägg av christinag » 13 jan 2011, 21:54

Smått skit är väl också fisk =) Jag tolkar det som att det är ett ganska normalt sätt för en barb att dö på. Den försvagas, den får kanske svagare immunförsvar och några baktisar i simblåsan och så dör den så småningom. Ute i naturen tar ju predatorer hand om sega och slöa djur. Upplever du att den dör i förtid? Behöver inte vara så. Barberna lever inte så många år, tetror tex lever ofta mycket längre.

MvH
Christina G

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 13 jan 2011, 22:13

Ett tips om man misstänker att de sväljer luft är att släppa flingorna under vattenytan.

Pierre_N
Stickling
Stickling
Inlägg: 30
Blev medlem: 19 apr 2010, 19:29

Inlägg av Pierre_N » 14 jan 2011, 01:01

Ok christinag, jag vet inte hur jag upplever det, det var en gammal jobbarkompis som jag pratade med. Jag har inte sett dem själv, men jag fick en känsla av att han hade handlat ett par gånger. Hur gamla blir dem ungefär?

Jo det sa jag också Triad, han skulle testa.

Jag hittade en uppgift nu om ca 6 år. Så gamla har de inte blivit. Han har haft dem i ca 2-3 år och han har köpt fler minst 2 gånger som jag vet om. Men det är klart, en väldigt övergödd fisk borde inte leva i 6år.

Skriv svar

Återgå till "Djuren i våra kar"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster