Odla fisk.

För allmänna diskussioner om djuren i våra kar, sjukdomar, vilka djur som passar ihop och tips om olika djur.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Odla fisk.

Inlägg av Triad » 19 jan 2010, 13:07

Jag har nu gjort ett försök att starta en infusiorier odling. Läst runt lite och jag gjorde följande:

Tog en vas som rymmer 1L.

Hällde i akvarievatten och tillsatte 2-3 kaninpelletsar. (Hade ingen frukt hemma, annars skulle bananskal vara ypperligt). Kaninpellets skulle däremot funka fint.

Ställde hela härligheten ovanpå pannan. Viktigt var att inte ställa vasen/burken/eller vad man nu använder ljust, men gärna varmt och lite dunkelt.

Om ett par dagarn får vi se om jag lyckats. Då kommer det att lära sig bemästra tekniken och hålla flera satser vid liv..
Senast redigerad av 1 Triad, redigerad totalt 31 gånger.

Användarvisningsbild
Sultanen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 351
Blev medlem: 09 apr 2008, 02:31
Ort: Borås

Inlägg av Sultanen » 19 jan 2010, 17:08

Läs allt innan du drar slutsatser:
"De skalade äggen får heller inte under några som helst omständigheter torka in, då de inte klarar att överleva denna procedur utan skyddande ytterhölje. "

Det handlar bara om ägg du "skalat" själv, inte om köpta torkade skalade.
Sultanen på zoopet

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 19 jan 2010, 17:29

hm.. och jag som satt och lusläste allt.. lyckades tydligen ändå missa den meningen..

Sorry, my bad!

(Tack för tillrättavisningen dock)

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 19 jan 2010, 17:31

Tilläggas kan att jag har flyttat infus.odlingen från pannan då jag kom på att vatten kan ta till sig sot/rök vilket kan äventyra fiskars/yngels liv.

Användarvisningsbild
Sultanen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 351
Blev medlem: 09 apr 2008, 02:31
Ort: Borås

Inlägg av Sultanen » 19 jan 2010, 18:24

Ingen fara men det är dumt att det står i tråden om någon kommer in här om säg ett år och läser i tråden och antar att det är så :)
Sultanen på zoopet

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 19 jan 2010, 18:42

förstår dig helt och hållet..

Jaja, återgår till tråden nu...

60l karet har fått flesta växterna fimpade nu- flyttade till 200l karet.

Dock återstår en mängd najas g som jag inte vill sälja eller ge bort.. Vill behålla men vet inte hur bara =S

Sedan tänker jag köra med lek-nät så botten hålls fri.. Blir enklare med slamsugning och se ynglen isf..

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 21 jan 2010, 07:40

Var nere igår och skulle köpt mig 10 neontetror, 5 hanar och 5 honor.. Dock hade de åkt på vita prick, så jag får vänta ett tag.

Hon tyckte inte alls jag var rolig nere i djuraffären som sa att "jag vill ha de minsta och 5 hanar och 5 honor"... *hmm*..
Det gick ett par neoner däri som höll ungefär 2cm.

Hem kom jag också med en 20ml burk artemia för 75 riksdaler. Nu ska här byggas artemiaställning för upp och nervända petflaskor så matning kan påbörjas när jag köpt neoner.

Kikade även på infusioriervattnet igår, det börjar grumla till sig, men misstänker att det ännu bara är kaninmaten som grumlat vattnet.
Vissa sidor skriver att vattnet först ska börja lukta illa och grumla sig, för att sedan övergå till en söt ton av doft och bli lite klarare. Hur ska det egentligen vara?

Användarvisningsbild
Peter BT
Donator
Donator
Inlägg: 415
Blev medlem: 02 mar 2009, 23:00
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Peter BT » 21 jan 2010, 21:23

Rolig tråd Triad. Lycka till.
Amused to death

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 25 jan 2010, 05:46

Ja, att rengöra kar är lite slitgöra. Du har dock mycket vunnet med det. 60-liter är rätt stort för odling, själv kör jag mest med 10-20 liters kar, i enstaka fall 30-40 liter. Enklare att göra rent mindre kar!! ;-)

Sant, ingen syresten utan bara slang rakt ner till artemian. Dra på tillräckligt med luft så att de inte hamnar på botten, mer är onödigt. Bra med värmen. De ägg som lägger sig på kanten av flaskan högst upp brukar genomfuktas och åka ned efter ett tag (om du har lagom bubbeltakt), jag brukar vicka lite på flaskan då och då efter jag satt artemia. För att hindra stänk över kanten har jag skurit till en liten plastbit som lock. Bifogar bild på min setup.

Med lekraster till vilken given fisk som helst är det bästa att ha precis så stora maskor det går utan att föräldrarna kan komma igenom dem. Ju större maskor desto större chans för rommen att komma igenom. Brukar funka ok med ärtsingel också, småstenar på 1-2 cm som man sprider ut på botten.

Hilsen,

/P
Bilagor
artemiaklackare1.jpg
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 25 jan 2010, 23:06

PatrikMalmo skrev: Min bror (musiker) kallar detta fenomen hos människor för "turnépung". Fisk verkar funka likadant. ;-)

Hilsen,

/P
LOL.. :lol:

Dock vill ja inte separera föräldrarna, för det krävs ytterligare ett kar. Där kommer onda krafter in i leken (läs fru)

Det kommer nog gå åt en hel del artemia, då jag samtidigt är tvungen att utfordra resten av befolkningen i karet. :cry:

Men vad gör det?. de blir ju glada..

Ska kika in på våran järn-handel. Ev. också på trädgårdshandeln vi har. Om det finns ngt att köpa.

Annars får jag väl klippa upp hålen i min yngelnät jag har. Billigt, och ekonomiskt ;-)

Tack för tipset dock patrik, ska ta en liten funderare där också.

snap3
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 566
Blev medlem: 02 aug 2009, 18:58
Ort: Enköping

Inlägg av snap3 » 28 jan 2010, 12:16

Creds till dig Patrik. Riktigt intressant fast jag tror aldrig jag skulle försöka odla tetror men lycka till !

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 28 jan 2010, 13:13

Instämmer med dig snap3.. Patrik är grym!

Tycker det är intressant, än så länge så har jag ju inte kommit igång med odlingen, mkt förberedelser har det varit. Men nu är jag på banan. Återstår egentligen bara att få neonerna i lek-kondition.

Varför inte testa?. All info finns redan här.. =))

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 28 jan 2010, 20:25

Tackar!! Dock vet jag ett gäng folk, där jag i relation till dem är amatör. Men saker är relativt. Det är i vilket fall skoj att odla fisk, och det verkar tyvärr vara ett intresse på tillbakagång. Iaf mer seriösa försök på fisk som inte "förökar sig själv", som många levandefödare. Tycker det är lite trist, det är verkligt najs att få yngel på favvofiskarna samt att se dem växa upp.

Rekommenderar varmt att testa odling, ffa lite "lurigare" fisk. Nu har Triad valt neontetra, som inte är helt lätt. Då blir det extra skoj att dela med mig av det jag testat och kommit fram till - även om jag aldrig testat just neon. Jag är ju också nyfiken på om det lyckas, och om det nu skulle gå åt pipan så kan man gå igenom vad som hänt och testa igen. Nu tror jag inte det, men iaf.

Odling är skoj!! Just nu är jag allra stoltast över ett 40-tal Synodontis petricola. Det är en art jag velat prova länge, och så gjorde jag i ordning allt. Slevade på tålamodet och hela rasket. Döm om min förvåning när ALLT för en gångs skull funkade klockrent. Så fort jag var färdig med alla förberedelser så lekte fisken. Rommen kläcktes på ett dygn. Ynglen åt direkt från frisimmande. I nuläget är de ca 1,5 cm.

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 28 jan 2010, 20:54

Otroligt vacker fisk Patrik.. Ett par såna i karet hade vart fint.
Grattis till nybliven fiskförälder! ;-)

Jo, delade upp byttan med infus. idag. Så nu har jag 2 kulturer. Pytsade i 0,5ml mjölk i vardera bytta som förövrigt ligger på 1liter vardera.
Blev lite lätt disigt.
(Redan nu luktar det pecka, undrar hur det blir när mjölken surnar... *blä*)
Ska sätta en tredje om några dagar. Tror det borde räcka sen.

Dock, tycker jag petflask-artemia trickset funkar jättedåligt. Har fått lite bättre fart på kläckningen nu, men det är ett helvete(ursäkta) att få ut artemierna. Prövar med slangen i botten, men fåt inte ut så mkt som jag vill ha ut. (Följer mest med en massa ägg istället)

Glirar lite på det här med glass-box modellen. Ska tydligen vara en skiljevägg i den, men jag har svårt att se exakt hur den ska se ut?.(finns ju inga bilder på nätet)
Det måste ju vara ngt hål eller dylikt i skiljeväggen så artemierna kan simma ut dit sen när de kläckts?.

(En liten, snabb genomgång om glasslådemodellen hade vart fint om ngn orkar) =)

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 31 jan 2010, 20:32

Tack patrik, nu fick du med mkt av mina fundering som nästan gett mig huvudvärk!.

Nästan så denna tråd skulle låsas sen. Här finns otroligt mkt mat-nyttigt!.


Sleva på tålamodet är ingen konst. Jag jobbar hela dagarna, så enda gången jag kan kolla är på kvällen, och då blir det den där gången.. =)

Har nu kommit igång med matningen, de simmar glatt runt på kvällen som en rund tunna.

Jag matar varje kväll, en sats(1krm artemia). När skulle du Patrik kunna tänka dig första försöket?

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 31 jan 2010, 21:47

Låter finfint så långt. Rund tunna låter verkligt bra!! Ska man säga något om det generellt, så ska honorna gärna se ut "som en spärrballong". Då är det verkligen dags. Samtidigt, beroende på hur man kör fisken så behöver de faktiskt inte vara särdeles kraftiga för att ge en bra kull. Tror du kan köra på vilken dag som helst faktiskt.

Låter attans bra med tålamodet också!! *s* Låsa tråden gillar jag inte, kanske kan vi få till en bredare odlingstråd. Vore verkligt najs om fler försökte sig på fisk som inte ynglar av sig självt. Fast iof, det kanske skulle skötas i fler trådar, alternativt en egen avdelning. Om det nu intresserar fler. I dunno.

Annars - Go, go, go!! ;-) Håller tummarna!!

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 31 jan 2010, 22:35

Så sant.. Låsa tråden kanske inte vore det bästa, men att skapa en egen liten avdelning för odling låter bra!.
Hoppas ngn admin läser detta och tar till sig det..(Peter, läs nu) =)

Har vi fler som är intresserade av fiskodling?. Vi är snart uppe i 1200 sidvisningar, vilket visar på popularitet, dock få som skriver.Hjälp till nu, så kanske vi kan få en egen liten avdelning?

Då låter jag de få gå veckan ut nu med matning. Om de är lite "överviktiga" kommer jag nog gör första försöket till helgen. =)

Dock är jag lite orolig att honorna kanske av ngn anledning skulle få för sig att släppa rommen i karet de går i.. Blir väl typ att börja om då?

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 31 jan 2010, 22:48

Mm, matar man upp fiskarna med båda könen i samma kar så finns alltid risken att de spontanleker. Undvik vattenbyte fram till helgen så kanske det ger sig fint. Vb triggar ofta lek.

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
Mistlord
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 722
Blev medlem: 11 jan 2010, 17:35
Ort: Stockholm

Inlägg av Mistlord » 31 jan 2010, 23:02

Triad skrev:Har vi fler som är intresserade av fiskodling?
*räcker upp handen* Men det känns som PlantSwap mer är ett forum för växtodling kanske :)

oaken
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 181
Blev medlem: 10 nov 2007, 20:05
Ort: Umeå

Inlägg av oaken » 31 jan 2010, 23:16

Triad skrev:
Har vi fler som är intresserade av fiskodling?
Jag :) Här är en lista på vad jag odlar/försöker odla för tillfället:

Betta brownorum "Sibu"
Betta brownorum, okänd fångstort.
Betta coccina
Betta persephone
Betta tussyae "Kuantan"
Betta rutilans
Betta uberis "Pangkalanbun"
Betta sp. "Palangkaraya, Sengalang"
Betta sp. "Mahachai"
Dario dario
Hemirhamphodon tengah
Micropoecilia minima (?)
Micropoecilia parae
Parosphromenus deissneri "Bangka" Linke/Dahl 08
Parosphromenus nagyi "Cherating" Hallmann 04
Parosphromenus ornaticauda
Parosphromenus quindecim "Manis Mata"
Parosphromenus sp. Sungai Bertram
Poecilocharax weitzmani
Rivulus zygonectes "Araguaia"

Användarvisningsbild
christinag
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 okt 2007, 00:27
Ort: Västerås

Inlägg av christinag » 01 feb 2010, 02:03

Vilken trevlig tråd! Lyssnar så örona viftar på högvarv :-) Patrik är en hedersknyffel som hjälper till så troget.

Och så är jag totalt impad av försöksodlingslistan. Jag måste skaffa mig litet bettor jag med. Just nu bara P. dayi och svart makropod i burkarna.

Ett tips till tetraodlingen: Torvfibrer som bottentäckare helt enkelt. Det kan man väl ha till bettorna också, eller? Är samtidigt litet mögelhämmande. Skulle inte ha i salt i onödan till tetror vid odling.

MvH
Christina G

@Patrik: Nu kryllar det av humlebabysar! :-))) Jippiii

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 01 feb 2010, 07:28

Nja, enbart växtodling?.

Varför inte utnyttja denna enorma kunskap som verkar vara samlad här till mer än bara växter?.
Vi kanske kan locka till oss fler odlare, samtidigt som vi lockar in dem lite i växt-djungeln. =)

Gott, att lite fler vaknade!. Alltid kul att se ett namn, bakom den som läser. =P

Vilken trevlig liten försöklista, oaken!.
VB, är inga problem. Jag gör ett EI VB i veckan, och det är på söndagar!.

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 01 feb 2010, 07:54

Sedär, nu tog tråden en lite ny vändning!! Trevligt!! :D

Oaken,
lyckas du med "Maha-Chai" har du flera potentiella köpare härnere!! Vi är några stycken som var för sig har fått yngel på den i omgångar, men ruggig snedfördelning på könen (nästan bara hannar). Innan jag blev klar att sätta om mina hade enda honan dött, och det funkar kasst med två hannar... ;-) Iaf, otroligt trevlig Betta, hyfsat hårdför också med vattenvärdena. Vet att Janne Wester försöker med den också. Tror det är fördel med lite kyligare för att få fler honor, 23-24 grader månne. Mina gick i 27 grader.

Själv testar jag B. foerschi, men maken till aggro fisk gentemot varandra får man leta efter. Inga stora förhoppningar om att klara den.

Torvfiber till tetrorna kan funka, har dock inte provat det själv. Ändå orolig för bakterier därifrån, men ska fibrerna sjunka får man koka dem så risken är väl liten (OBS - koka ALDRIG i aluminiumkastrull!!).

Christina,
får nog ödmjukt be om att köpa tillbaks lite humlor... de gick i ett kar med White Pearl, och vid senaste igenväxningen med Najas så blev de utkonkurrerade. :oops: Jag har hört så många säga "aldrig två räksorter i samma kar, i längden slår någon art ut den andre". Själv "skulle jag bara" hålla dem så ett kort tag, men det blev tydligen lite för länge.

Triad,
då håller vi tummarna för att de inte spontanleker!!

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 01 feb 2010, 13:22

Trevligt, trevligt med lite fler skrifter här än enbart mig och patrik!. Fyll på!. Jag bryr mig inte om tråden skulle gå off-topic en sväng. Bara jag får sticka emellan ibland.. =)

Mina nästa försök efter neonerna blir:

*Kanske jag spinner vidare på tetra-träsket?. Kardinaltetra, svart neontetra m.m... :P
*Zebrafisk
*Mosaikgurami.

Dessa är de jag har hemma så länge, så det är givet att man tar vad man har.

oaken
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 181
Blev medlem: 10 nov 2007, 20:05
Ort: Umeå

Inlägg av oaken » 01 feb 2010, 13:37

PatrikMalmo skrev: Oaken,
lyckas du med "Maha-Chai" har du flera potentiella köpare härnere!! Vi är några stycken som var för sig har fått yngel på den i omgångar, men ruggig snedfördelning på könen (nästan bara hannar). Innan jag blev klar att sätta om mina hade enda honan dött, och det funkar kasst med två hannar... ;-) Iaf, otroligt trevlig Betta, hyfsat hårdför också med vattenvärdena. Vet att Janne Wester försöker med den också. Tror det är fördel med lite kyligare för att få fler honor, 23-24 grader månne. Mina gick i 27 grader.

Själv testar jag B. foerschi, men maken till aggro fisk gentemot varandra får man leta efter. Inga stora förhoppningar om att klara den.
Har inte brytt mig om att odla på mina Mahachai nu på ett tag, av utrymmesskäl, men om det finns stort intresse ska jag dra upp en kull på dem igen :) Jag har bara kvar yngel (och några yngel av yngeln) av mitt första par som jag fick av Janne Wester, men jag tror faktiskt jag bara har en hona där ibland. Jag drog bara upp en kull på paret jag fick och fick inte många honor jag heller, men fick tre dugliga honor åtminstone, och resten var hanar. Så jag hade samma problem. Annars en väldigt fin fisk och lättlekt fisk.

Ett tips angående B. foerschi (och mandor och strohi) är att separera hanen och honan och mata upp honan ordentligt i en vecka, och sen sätta ihop dem. Det ska funka. Sen gäller det bara att få hanen att hålla hela tiden ut också :)

Edit: Tycker verkligen du ska skaffa dig några Bettor, Christina. Riktigt trevliga fiskar med stor variation inom släktet. Är själv mest förtjust i arterna i coccina-gruppen (som kanske märks).
Senast redigerad av 1 oaken, redigerad totalt 1 gånger.

Skriv svar

Återgå till "Djuren i våra kar"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster