Odla fisk.

För allmänna diskussioner om djuren i våra kar, sjukdomar, vilka djur som passar ihop och tips om olika djur.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 10 jul 2010, 08:28

hawkse skrev:Slutsats? Hellre undermata än övermata för att hålla vattenkvaliteten på topp. Låter det rimligt?
Intressanta observationer. Slutsatsen håller jag däremot inte med om. Mat och bra vattenkvalitet är båda viktiga för att få fram bra fisk. Ingen av parametrarna går att kompromissa med för mycket. Tror jag har skrivit det innan, hela grejen är att hålla båda i topp. Inte lätt alltid. Det man kan prova med är att skifta yngelfoder till sådant som inte smutsar ned vattnet lika mycket. Vinägermikro och moina är bra där, håller sig levande länge och ligger inte och ruttnar någonstans.

Observationerna stämmer bra överens med sådant jag sett när jag odlat. Felaktig utfodring och/eller dålig vattenkvalitet ger lätt deformerad fisk. Jag har hittills inte råkat ut för att någon saknar eller får extra fenor, när jag dabbat mig blir fisken oftast för kort i relation till sin längd. Med Scalare-yngel ser man tom vattenkvalitetens betydelse på rygg- och analfenans vinkel - böjer de sig lite nedåt är det en klar signal till bättre vatten. Sköter man vattenkvaliteten efter det så rätar fenorna ut sig.

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 10 jul 2010, 10:14

PatrikMalmo skrev:
hawkse skrev:Slutsats? Hellre undermata än övermata för att hålla vattenkvaliteten på topp. Låter det rimligt?
Intressanta observationer. Slutsatsen håller jag däremot inte med om. Mat och bra vattenkvalitet är båda viktiga för att få fram bra fisk. Ingen av parametrarna går att kompromissa med för mycket. Tror jag har skrivit det innan, hela grejen är att hålla båda i topp.
Tack för feedbacken. Som vanligt relevant och insiktsfull. Jag formulerade mig kanske lite fel. Budskapet jag försökte förmedla var att man hellre håller sig på den säkra sidan för vattenkvaliteten än försöker maximera maten. Dvs, mata ytterst sparsamt utan att framkalla svält för att i möjligaste mån säkra vattenkvaliteten.
PatrikMalmo skrev:Jag har hittills inte råkat ut för att någon saknar eller får extra fenor, när jag dabbat mig blir fisken oftast för kort i relation till sin längd. Med Scalare-yngel ser man tom vattenkvalitetens betydelse på rygg- och analfenans vinkel - böjer de sig lite nedåt är det en klar signal till bättre vatten. Sköter man vattenkvaliteten efter det så rätar fenorna ut sig.
Det märkliga i sammanhanget är att inga av mina yngel ser ut att ha felaktiga proportioner. Tror faktiskt det var de som strök med under den mest kritiska perioden då den verkade sammanfalla med tiden då de sköt på höjden och fick form.

Fenorna hoppas jag då på att de växer till sig - åtminstone på de som redan har några - då vattenkvaliteten defintivt är god sedan länge. Det var helt klart för liten vattenvolym och dålig filtrering tidigare.

Inga kommentarer kring brist på utfärgning? Tycker det är märkligt. Det kan väl inte vara så att man måste vänta till könsmognaden?

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 11 jul 2010, 05:21

Jo, vi får hoppas fenorna växer till sig. Samtidigt, har ynglen skadats av något under uppväxten så rättar det sällan till sig med stigande ålder.

Kring utfärgningen blir det bara spekulationer. Dvärgguramin har ju odlats fram i ett flertal olika varianter. Du nämnde något om att en verkar bli röd, dvs långt från naturformen. Vet inte om du har ett par från samma odlingsstam? Med ett "omaka" par kan färgerna bli mysko. En del proffsodlare tar medvetet hannar ur en stam och honor av en stam för att göra det svårare för andra att odla vidare på en udda stam. Kan även ha hänt i butiken, om de blandat olika stammar i samma burk. Honorna ser man inte vilken stam de tillhör lika lätt.

Det kan också vara så att det är för tidigt att se. Tålamod är en dygd... *s*

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 11 jul 2010, 10:28

PatrikMalmo skrev:Jo, vi får hoppas fenorna växer till sig. Samtidigt, har ynglen skadats av något under uppväxten så rättar det sällan till sig med stigande ålder.
Jag lutar åt den slutsatsen. Åtminstone för de som helt saknar ryggfenor. De andra har visat vissa tendenser till ökad fentillväxt de senaste veckorna.
PatrikMalmo skrev:Kring utfärgningen blir det bara spekulationer. Dvärgguramin har ju odlats fram i ett flertal olika varianter. Du nämnde något om att en verkar bli röd, dvs långt från naturformen. Vet inte om du har ett par från samma odlingsstam?
Tyvärr vet jag inte säkert. Försökte fråga min handlare men han kom inte ihåg varifrån han tagit hem fiskarna. De kom dock säkerligen med samma leverans till min butik då kvaliteten på de olika leveranserna varierat märkbart. Färgmässigt är föräldrarna av ursprungsformen men uppenbarligen kommer de från en odlad stam med tanke på den helröda hane jag har. Tyvärr. Är ingen fan av odlingsformer öht.
PatrikMalmo skrev:En del proffsodlare tar medvetet hannar ur en stam och honor av en stam för att göra det svårare för andra att odla vidare på en udda stam.
Oerhört trist att höra att detta beteende även finns inom akvaristiken. Gynnar varken konsumenter eller fiskar.
PatrikMalmo skrev:Det kan också vara så att det är för tidigt att se. Tålamod är en dygd... *s*
Jag kan vänta... men nästa kull skall jag göra allt rätt och blir firrarna dåligt färgade även där blir det till att leta andra föräldrar. Jag ska få fram en bra laddning Dvärggurami. Hösten och vintern är lång!

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 11 jul 2010, 11:33

Jag vet inte hur mycket det förekommer idag, men när Malawi var riktigt i ropet så var det exempel på arter där man enbart exporterade hannar. Lite svårodlat då, men är det en ny art så kan det vara lurigt att veta om könen ska se annorlunda ut. Det ringer någon klocka om att Red princess (sandlekare från Tanganyika) också trixats till. Fångstplatserna hålls hemliga av de som vet, men någon hade druckit någon annan under bordet, det hade pratats och vips var allt ute. Nya guppyvarianter i Asien försöker de säkerligen hålla för sig själva så länge det går.
hawkse skrev:Jag ska få fram en bra laddning Dvärggurami. Hösten och vintern är lång!
Gillar inställningen!! Du kanske landar på samma ställe som jag och Fjärilsciklider: jag ska lyckas få föräldrarna att ta hand om ynglen!! Körde dem på allvar ett tag, och på ca 200 lekar fick jag fram ca 100 yngel... en normal kull är ca 3-400 yngel. Jag har dock INTE gett upp, jag har bara paus. *s*
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 11 jul 2010, 11:42

PatrikMalmo skrev:Jag vet inte hur mycket det förekommer idag, men när Malawi var riktigt i ropet så var det exempel på arter där man enbart exporterade hannar. Lite svårodlat då, men är det en ny art så kan det vara lurigt att veta om könen ska se annorlunda ut.
Det där låter precis som det fåniga hemlighetsmakeriet kring diverse interna format och standarder inom IT-världen. Istället för att konkurrera med bra, stabil produktutveckling satsar man enorma resurser på att försvåra för konkurrensen - och i förlängningen även för slutkonsumenten. Otroligt trist.
PatrikMalmo skrev:
hawkse skrev:Jag ska få fram en bra laddning Dvärggurami. Hösten och vintern är lång!
Gillar inställningen!! Du kanske landar på samma ställe som jag och Fjärilsciklider: jag ska lyckas få föräldrarna att ta hand om ynglen!! Körde dem på allvar ett tag, och på ca 200 lekar fick jag fram ca 100 yngel... en normal kull är ca 3-400 yngel. Jag har dock INTE gett upp, jag har bara paus. *s*
Oh je... jag som just tänkt skaffa ett par fjärilar när semestrarna är över - med en halv ambition att odla dem. Pust. :roll:

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 11 jul 2010, 12:24

Skaffa du dina fjärilar. För mig hör nog den arten till samma liga som Pinter nämnde om Palettcikliden - han hade aldrig lyckats med den på allvar, tyckte han själv. Jag vet folk som fått frisimmande yngel och vaktande föräldrar (fjärilar) vid första leken, har hört om folk som proffsodlat den, med yngelsvärmar av enorm storlek runt föräldrarna. Har även hört om kullar på över 1000 på en lek. Där tvivlar jag, men det är seriösa personer jag hört det från. Mystiken tätnar... *s*

Det är ju lite charmen med hobbyn. Av det jag testat och det jag läst om Fjärilar så säger jag rätt bestämt att det är en svår fisk. Rekommenderar den inte till folk som inte har rutin. Ungefär så. Samtidigt vet jag folk som aldrig haft ciklider, köper just Fjärilar och baske mig lyckas med något som jag inte fixar. Det är både uppfriskande och irriterande. För egen del var det mina första ciklider, och de ligger mig mycket varmt om hjärtat. Underbara och vackra fiskar. Jag lyckas bara inte med dem... :roll:

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 11 jul 2010, 12:32

hawkse skrev:Det där låter precis som det fåniga hemlighetsmakeriet kring diverse interna format och standarder inom IT-världen. Istället för att konkurrera med bra, stabil produktutveckling satsar man enorma resurser på att försvåra för konkurrensen - och i förlängningen även för slutkonsumenten. Otroligt trist.
Ja, ska vi dra det längre OT så finns det mycket jag gärna sett en standard på, som slutkonsument. Hade förenklat mitt liv mycket, på flera områden. Som företag hade jag förmodligen betett mig som de just beter sig, är man unik med en bra grej så ramlar pengarna in. Kluven här.

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 11 jul 2010, 13:44

PatrikMalmo skrev:Skaffa du dina fjärilar. ... Det är ju lite charmen med hobbyn. Av det jag testat och det jag läst om Fjärilar så säger jag rätt bestämt att det är en svår fisk.
Det är ju så. Har absolut inte tänkt avskräckas av att de flesta säger att fjärilarna idag smaskar i sig sina yngel eller att föräldrarna är svåra att hålla. I mångt och mycket handlar det nog om att utöver skicklighet också ha turen att allt helt enkelt stämmer. Allt är som tur är inte påverkbart och förutsägbart - det vore alldeles för trist!

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 13 jul 2010, 18:54

Hm.. Blev inget heller med mosaiken. Kan ju visserligen bero på att inte ngn av dem är riktigt könsmogna ännu.Tempen låg stadigt 28-30gr och ett lock guppandes på ytan och massa riccia på det. Dock ingen belysning. Ej heller ngn elektronik mer än doppis i karet.
Hanen blev aldrig utfärgad med det röda runt kinderna, som så ska bli när dem blir på "humör" ;-)
Till våren igen så har de varit i mina ägor 2 år iaf.

Nähä, dags att koppa tebaka, och fundera på vad jag ska göra med ett 100L kar som står uppfyllt nu. Tips?

Användarvisningsbild
XeCutor
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 148
Blev medlem: 21 jun 2010, 15:11
Ort: Stockholm

Inlägg av XeCutor » 16 jul 2010, 15:56

Nu har jag införskaffat 4 stycken supersöta små chokladguramis, hittade en skänkes-annons på zoopet (http://www.zoopet.com/annons/annons.php?NR=247) så då kunde jag inte hålla fingrarna borta. Om jag lyckas få till någon lek och odling återstår självklart att se, till att börja med ska jag se om dom överlever. Dom var rätt så utsvultna och vattnet dom kom ifrån var rätt grönt och äckligt så jag får se hur det går.
Enligt Janne på södermalms akvarieaffär så är dom rätt bråkiga mot varandra och kan mobba ihjäl individer så jag hoppas på att den här lilla gruppen har rett ut alla konflikter eftersom de gått ihop med varandra tidigare.

Användarvisningsbild
Dawn
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 73
Blev medlem: 11 apr 2010, 16:49
Ort: Uddevalla

Inlägg av Dawn » 16 jul 2010, 17:11

Triad skrev:Hm.. Blev inget heller med mosaiken. Kan ju visserligen bero på att inte ngn av dem är riktigt könsmogna ännu.Tempen låg stadigt 28-30gr och ett lock guppandes på ytan och massa riccia på det. Dock ingen belysning. Ej heller ngn elektronik mer än doppis i karet.
Hanen blev aldrig utfärgad med det röda runt kinderna, som så ska bli när dem blir på "humör" ;-)
Till våren igen så har de varit i mina ägor 2 år iaf.

Nähä, dags att koppa tebaka, och fundera på vad jag ska göra med ett 100L kar som står uppfyllt nu. Tips?
Have you condition them both? Feeding them really good foods? Tubifex worms and dafnia are a favorite.

Could you see whether or not the female was plump with eggs? If so, she is ready.
If you can sex a male, and have condition him, then he is ready.

Leave the lights on during the day as normal. Only turn off at night like normal.

Turn off the filters so there is no water agitation. Put her first in the breeding tank. Then after an hour or so, bring him in. Stop feeding.
It could a day or two before he starts getting into the mood of building the bubble nest. You could perhaps add some frogbite. He may prefer it rather then the plastic lid.
< º))))>< I have MTS
MTS :
abbreviation for Multiple Tank Syndrome.

Användarvisningsbild
Dawn
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 73
Blev medlem: 11 apr 2010, 16:49
Ort: Uddevalla

Inlägg av Dawn » 17 jul 2010, 23:27

Started today with breeding Corydoras paleatus.
I moved them to a breeding tank, 63L, no sand, sponge filter and a coconut cave (their favorite).
Ive read the one should spawn a trio. But Im going the "2's Company" way since my pair have infact spawned before in my 200l.

Temp right now is 26
Im going to remove some water and gradually lower the temp to induce the "mood".
< º))))>< I have MTS
MTS :
abbreviation for Multiple Tank Syndrome.

Användarvisningsbild
Dawn
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 73
Blev medlem: 11 apr 2010, 16:49
Ort: Uddevalla

Inlägg av Dawn » 17 jul 2010, 23:47

Ummm....that did not take long! WE GOT EGGS!
< º))))>< I have MTS
MTS :
abbreviation for Multiple Tank Syndrome.

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 18 jul 2010, 00:10

Way to go! We want pictures!

BTW, how did you condition your pair?

Användarvisningsbild
Dawn
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 73
Blev medlem: 11 apr 2010, 16:49
Ort: Uddevalla

Inlägg av Dawn » 18 jul 2010, 01:03

Funny thing.....they have been in the breeding tank for just 1 ½ hours then started the "T" formation.
I was thinking I would have to lower the temp more because it was just under 2 degrees cooler then their home tank.
After 30 minutes in the breeding tank, I gave them some tubifex worms. I normally feed mixed wafers, algae wafers, frozen peas, dafnia.

Before taking the video, I removed the filter and turned off the sponge filter, adding just an air stone as suggested by a breeder.
Thought I had screwed up their playing around. But I guess not since she just laid 12 more eggs.

The video shows eggs on the glass in different areas of the tank.

Before I go to sleep, which is soon, Im putting then both back into the 200l so they wont eat the eggs.

http://www.youtube.com/watch?v=ZwLBShOFvys
< º))))>< I have MTS
MTS :
abbreviation for Multiple Tank Syndrome.

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 18 jul 2010, 06:44

Kul med Corys!! ;-) Har spontanodlat "Venezuela black", men aldrig testat att verkligen odla dem. Känner dock en kille som klarat odla drygt 40 arter. Roligt att se vad han pysslar med. Han plockar normalt sett ut äggen från akvariet och kläcker i mindre behållare. Lycka till med uppväxten!!

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
Dawn
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 73
Blev medlem: 11 apr 2010, 16:49
Ort: Uddevalla

Inlägg av Dawn » 18 jul 2010, 13:20

Thanks Patrik. I hope it goes well. This is my first time with Corys.

Corydoras aeneus "Venezuela Black" are very cool. Never seen them in person. Would love to give a try with breeding them.
< º))))>< I have MTS
MTS :
abbreviation for Multiple Tank Syndrome.

Användarvisningsbild
christinag
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 okt 2007, 00:27
Ort: Västerås

Inlägg av christinag » 19 jul 2010, 01:54

PatrikMalmo skrev:Har även hört om kullar på över 1000 på en lek. Där tvivlar jag, men det är seriösa personer jag hört det från. Mystiken tätnar... *s*
Hmm. Jag undrar, jag. Jag har sett max 300-350 ägg i en läggning. Inte räknat så noga, men det var nog de största läggningarna. Men då menar jag en stam som leker och passar sina yngel. Kanske en tredjedel överlever fyra-fem veckor, sedan halveras det igen. Men det är ändå bra, om det är friska djur utan defekter. En mera normal läggning kan väl vara mera runt 100-150 st. Och då får man ut kanske högst 40 överlevare, snarare färre, om man inte har väldigt bra resurser och skötsel. Dom gånger jag "inte gjort nåt särskilt" fick jag kanske 20 djur som jag sedan sålde. Jag är rätt säker på att massodlingen har gett negativa effekter på just fjärilar. Dom Tjeckoenodlade var länge hemska, men de har blivit jättefina nu i jämförelse.

Jag har hört obekräftade rykten att man på storodlarhåll korsat fjärilarna med andra arter, för att få större kullar. Detta skulle även resultera i blekare djur. Detta ungefär i samma veva som de där "mjölkkorna" och neonfärgade fjärilarna kom. Ingen aning om det är någon sanning i detta, fjärilarna såg i alla fall för jäv....iga ut i vilket fall som helst.
PatrikMalmo skrev:Samtidigt vet jag folk som aldrig haft ciklider, köper just Fjärilar och baske mig lyckas med något som jag inte fixar. Det är både uppfriskande och irriterande. För egen del var det mina första ciklider, och de ligger mig mycket varmt om hjärtat. Underbara och vackra fiskar. Jag lyckas bara inte med dem... :roll:
Men jäklar, Patrik, det måste vi råda bot på!
Behöver du bättre avelsmaterial eller vad kan det vara för fel?

MvH
Christina G

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 19 jul 2010, 06:07

Nja, jag har testat lite olika, senast med VF. Hände nada där. Har några idéer till jag ville beta av innan jag ger upp med Fjärilar. Till det behövs först plats och sedan ett gäng nya Fjärilar. De är ju inte heller långlivade, de rackarna...

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
christinag
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 okt 2007, 00:27
Ort: Västerås

Inlägg av christinag » 19 jul 2010, 22:49

PatrikMalmo skrev: De är ju inte heller långlivade, de rackarna...
Hmm, vad är dina erfarenheter här?
MvH
Christina G

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 21 jul 2010, 07:36

Normalt sett mellan ett halvår till ett år från köp av vuxna fiskar. I undantagsfall ca tre år (egna odling, har ett par sådana gamlingar i en burk).

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

oaken
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 181
Blev medlem: 10 nov 2007, 20:05
Ort: Umeå

Inlägg av oaken » 21 jul 2010, 16:42

Lite "offtopic" - om det nu kan bli det i den här tråden - men visst har du haft Xiphophorus clemenciae, Christina? Har läst lite delade meningar om dess preferenser vad gäller temperatur, vissa menar på att de ska gilla att ha det lite svalare och andra att de trivs bra vid "normal" temperatur.

snap3
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 566
Blev medlem: 02 aug 2009, 18:58
Ort: Enköping

Inlägg av snap3 » 21 jul 2010, 20:57

PatrikMalmo skrev:Normalt sett mellan ett halvår till ett år från köp av vuxna fiskar. I undantagsfall ca tre år (egna odling, har ett par sådana gamlingar i en burk).

Hilsen,

/P
Menar du corys nu? Jag har nämligen några som jag haft i 2 år har jag för mig. Samt att det bara är endast 2 corys som dött av de jag har/haft. En var liten baby som inte ville äta och den andra kommer jag inte ihåg :)

Användarvisningsbild
christinag
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 okt 2007, 00:27
Ort: Västerås

Inlägg av christinag » 21 jul 2010, 21:18

PatrikMalmo skrev:Normalt sett mellan ett halvår till ett år från köp av vuxna fiskar. I undantagsfall ca tre år (egna odling, har ett par sådana gamlingar i en burk).
Litet som jag misstänkte, de köpta håller inte lika länge. Jag skulle vilja lägga på ett till två år här, för att göra det normalt ... Men de är väl sönderavlade :-(( Jag har haft VF och avkomma på VF som varit upp till fem år totalt. De överlever kanske inte lika länge ute i naturen, kanske tre-fyra år är max där? Men alltså, de köpta är väl under ett år och kande bara leva några månader till är det URUSELT! Bättre avelsmaterial måste definitivt till. Kanske fråga efter VF? Det går att få tag på.
oaken skrev:Lite "offtopic" - om det nu kan bli det i den här tråden - men visst har du haft Xiphophorus clemenciae, Christina? Har läst lite delade meningar om dess preferenser vad gäller temperatur, vissa menar på att de ska gilla att ha det lite svalare och andra att de trivs bra vid "normal" temperatur.
Jodå, jag odlade en hel del sådana tidigare. Jag höll dem på samma sätt som alla andra svärdbärare i samma kaliber, dvs i ouppvärmda kar året runt. Får de vänja sig långsamt, klarar de "allt". Kan inte säga något speciellt om dem. Dom blev bumlingar oavsett hur jag höll dem.

MvH
Christina G

Skriv svar

Återgå till "Djuren i våra kar"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster