Odla fisk.

För allmänna diskussioner om djuren i våra kar, sjukdomar, vilka djur som passar ihop och tips om olika djur.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 22 jul 2010, 08:32

snap3 skrev:
PatrikMalmo skrev:Normalt sett mellan ett halvår till ett år från köp av vuxna fiskar. I undantagsfall ca tre år (egna odling, har ett par sådana gamlingar i en burk).

Hilsen,

/P
Menar du corys nu? Jag har nämligen några som jag haft i 2 år har jag för mig. Samt att det bara är endast 2 corys som dött av de jag har/haft. En var liten baby som inte ville äta och den andra kommer jag inte ihåg :)
Nope, jag menade Fjärilar. Corys kan bli verkligt gamla, säkert uppåt 15-20 år om de sköts rätt.
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 22 jul 2010, 08:38

christinag skrev:
PatrikMalmo skrev:Normalt sett mellan ett halvår till ett år från köp av vuxna fiskar. I undantagsfall ca tre år (egna odling, har ett par sådana gamlingar i en burk).
Litet som jag misstänkte, de köpta håller inte lika länge. Jag skulle vilja lägga på ett till två år här, för att göra det normalt ... Men de är väl sönderavlade :-(( Jag har haft VF och avkomma på VF som varit upp till fem år totalt. De överlever kanske inte lika länge ute i naturen, kanske tre-fyra år är max där? Men alltså, de köpta är väl under ett år och kande bara leva några månader till är det URUSELT! Bättre avelsmaterial måste definitivt till. Kanske fråga efter VF? Det går att få tag på.
Vet inte om jag tror det är något särdeles fel på avelsmaterialet egentligen, tror de kan hålla länge om de inte transporteras och hålls fel. De yngel jag har från egen odling är från "normal butiksstam", om än med lite bättre ryggfenor. Köpte på mig en del VF för något år sedan, men jag har inte fått till det för dem. Sedan är det väl en fråga om temp/livslängd också. Just nu har jag lagt projekt Fjärilar åt sidan ett tag, ska ha lite fart på annat först.

I naturen är jag rätt övertygad om att ingen dvärgciklid blir äldre än något år. Finns studier på vilda Apisto-kolonier i Cichlid Atlas, mycket intressant läsning.

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

oaken
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 181
Blev medlem: 10 nov 2007, 20:05
Ort: Umeå

Inlägg av oaken » 22 jul 2010, 21:44

christinag skrev:[

Jodå, jag odlade en hel del sådana tidigare. Jag höll dem på samma sätt som alla andra svärdbärare i samma kaliber, dvs i ouppvärmda kar året runt. Får de vänja sig långsamt, klarar de "allt". Kan inte säga något speciellt om dem. Dom blev bumlingar oavsett hur jag höll dem.

MvH
Christina G
Hm, törs man fråga vad du menar med "bumlingar"? ;)

Användarvisningsbild
christinag
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 okt 2007, 00:27
Ort: Västerås

Inlägg av christinag » 23 jul 2010, 01:03

Bumlingar = stora bumlingar till slut, fetmoppar. :-)

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 23 jul 2010, 06:35

Jaha, kär vänner.

Då var det slut på denna eran =(..

Det måste vara den största tråd jag någonsin har startat och överhuvudtaget sett. Helt makalöst!. (Zoopet, in my *ss) Nej då, skämt å sidor.

Skrivande stund är det

656 inlägg och 13733 visningar.. (!)

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 24 jul 2010, 14:52

Slut? Nej då. Tycker din idé om att föra diskussionerna här och sedan sammanfatta i den nya kategorin låter helt perfekt.

Har för övrigt en del uppdateringar på Dvärggurami-fronten när Telia fått tummen ur ****** och fixat min telefonlina.

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 24 jul 2010, 15:01

Märkte det!.. *glad*

Jag gillar också min idé, men de stora gossarna/flickorna verkar mindre glada av det.

Hörru, ring och klaga, detta är ju viktiga saker på G nu ju ;-)

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 24 jul 2010, 15:15

Njae... jag sitter väl mitt emellan där. Tycker som "de stora" att diskussioner visst skall tillåtas i de artspecifika trådarna. Dvs, inget rent uppslagsverk. Däremot ser jag ingen anledning till att man inte ska kunna föra diskussioner på båda ställena.

Jag kan mycket väl tänka mig att man här diskuterar medan odling och erfarenheter samlas in och att man sedan flyttar över till den artspecifika tråden när man fått lite mer på fötterna.

Startinlägget för varje art kan ju sedan uppdateras med någon sorts sammanställning av diskussionen om arten om så kräver och för den uppdateringen svarar original-författaren eller moderator (för övergivna arter) för.

(Lånat bredband. Redan ringt Telia många gånger men de har "mycket att göra" så tre helgfria arbetsdagar tycker de är rimligt utan tillgång till vare sig telefon, bredband eller ens 112!)

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 01 aug 2010, 21:50

Dags för ytterligare en uppdatering på Dvärggurami-fronten.

Kull 1:
- Nu 14 veckor gammal. Av de 17 som överlevde labyrintutvecklingen finns nu elva kvar. De övriga sex var samtliga krokiga och krumma. Troligen p g a dålig vattenkvalitet i tidig ålder. Hos de övriga överlevarna finns tyvärr ingen riktigt fint utvecklad fisk. Många av dem saknar fortfarande hela eller delar av ryggfenan eller har märkligt formade ryggfenor. Däremot har allt fler av dem nu börjat få färg. Tyvärr verkar de som färgar ut bäst bli av den helröda odlingsformen så mitt avelspar är definitivt från en rejält hårt odlad stam :( Lekviljan hos stammen verkar dock vara på topp då den största hanen redan åtskilliga gånger byggt små skumbon och nu i skrivande stund faktiskt genomför lek med en av honorna! Jag tänker fortsätta följa kullen men räknar i slutänden inte med att behålla mer än 2-4 stycken.

Kull 2:
- Nu 10 veckor gammal. Av de dryga 30 som överlevde min filterfadäs har alla utom ett par stycken klarat sig förbi labyrintfasen. Inga av ynglen är krokiga eller sneda men det finns även här några som saknar ryggfenor samt har knepigt formade ryggfenor. Lyckligtvis finns också många som ser nästan perfekta ut till formen. Utfärgningen har inte kommit igång ordentligt men man ser nu lätt vilka som är honor och hanar samt kan skönja hanarnas ränder. Även denna kull kommer jag naturligtvis att följa och räknar här med att behålla fler än från första kullen.

Några observationer:
- Labyrintfasen passerade nästan omärkt förbi hos den andra kullen. Den största skillnaden var vattenkvaliteten samt att ingen syresten fanns i andra kullens kar. Allt övrigt var mer eller mindre identiskt. Tättslutande plast över karet, 27°C, matning med artemia. Magkänslan är att det är vattenkvaliteten som är av överordnad betydelse.

- Båda kullarna uppvisar märklig utveckling av fenorna. Det kan definitivt ha med vattenkvaliteten att göra, då troligen under de första levnadsveckorna, men jag gissar att det kan finnas fler faktorer i avelsmaterialet. Anledningen till detta är att vissa hanars fenor visar tendenser till att växa ut till små "spetsar". Nästan som om de bar på något anlag för en slöjvariant.

- Färgningen verkar komma sent. Ännu har jag dock inte sett något yngel som färgat ut enligt naturformens färger. Jag tror det finns risk att de yngel som har denna teckning inte kommer färga ut alls då framodlingen av blå- & röd-formerna troligen gått ut på att undertrycka randningen. Möjligen om man odlar en generation till på de yngel jag nu har men det känns inte särskilt lockande.

Slutsats: Jag ska ha fram minst en perfekt kull dvärggurami men avelsmaterialet får nog bli ett annat. Helst VF så man slipper ifrån dessa trista avelsformer!

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 01 aug 2010, 22:23

Eh, vad hände med visningarna för den här tråden egentligen? Tangenthalk?

oaken
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 181
Blev medlem: 10 nov 2007, 20:05
Ort: Umeå

Inlägg av oaken » 01 aug 2010, 23:01

hawkse skrev:
- Båda kullarna uppvisar märklig utveckling av fenorna. Det kan definitivt ha med vattenkvaliteten att göra, då troligen under de första levnadsveckorna, men jag gissar att det kan finnas fler faktorer i avelsmaterialet. Anledningen till detta är att vissa hanars fenor visar tendenser till att växa ut till små "spetsar". Nästan som om de bar på något anlag för en slöjvariant.
Om det verkar som att fenorna "klibbar ihop" sig, så är det vanligt förekommande hos många labyrintfiskar vid dålig vattenkvalité. Då är speciellt stjärtfenan alltid ihopfälld till en spets.

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 01 aug 2010, 23:10

oaken skrev:
hawkse skrev:
- Båda kullarna uppvisar märklig utveckling av fenorna. Det kan definitivt ha med vattenkvaliteten att göra, då troligen under de första levnadsveckorna, men jag gissar att det kan finnas fler faktorer i avelsmaterialet. Anledningen till detta är att vissa hanars fenor visar tendenser till att växa ut till små "spetsar". Nästan som om de bar på något anlag för en slöjvariant.
Om det verkar som att fenorna "klibbar ihop" sig, så är det vanligt förekommande hos många labyrintfiskar vid dålig vattenkvalité. Då är speciellt stjärtfenan alltid ihopfälld till en spets.
Nej, sådana "klibbiga spetsar" har jag sett hos ett fåtal yngel under de tidiga stadierna. Det jag här avser är att rygg- och buk/anal-fenornas strålar verkar byta riktning i slutänden av fenan så att en liten "spets" uppåt och nedåt bildas.

Ungefär så här,
ryggfena: ///////\\\\
analfena: \\\\\\\////

Ska försöka fixa en bild under veckan.

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 02 aug 2010, 06:29

hawkse, jag lyckades dumma mig när jag delade upp lite inlägg =(

Därför blev sidvisningarna på annat håll istället..

Och, du, vill du jag delar dina inlägg om dvärguramin till en "odla:....."?

Eller vill du summera och skriva en själv?

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 02 aug 2010, 08:24

Jag räknar med att summera en egen tråd om Dvärgguramin innan sommaren är slut. :)

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 02 aug 2010, 08:58

Gott jobbat!!

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 02 aug 2010, 12:41

nice!,,, väntar med spänning =))

oaken
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 181
Blev medlem: 10 nov 2007, 20:05
Ort: Umeå

Inlägg av oaken » 02 aug 2010, 16:39

hawkse skrev:
Om det verkar som att fenorna "klibbar ihop" sig, så är det vanligt förekommande hos många labyrintfiskar vid dålig vattenkvalité. Då är speciellt stjärtfenan alltid ihopfälld till en spets.
Nej, sådana "klibbiga spetsar" har jag sett hos ett fåtal yngel under de tidiga stadierna. Det jag här avser är att rygg- och buk/anal-fenornas strålar verkar byta riktning i slutänden av fenan så att en liten "spets" uppåt och nedåt bildas.

Ungefär så här,
ryggfena: ///////\\\\
analfena: \\\\\\\////

Ska försöka fixa en bild under veckan.[/quote]

Ah, ja då är det väl något annat då :) Väntar med spänning på bilder.

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 02 aug 2010, 20:00

Yes yes yes!!!..jag är glad=)

Var av en annan anl. nere i djuraffären idag och som ren (o)vana stråsade jag ett varv bland fiskarna, och skymtar lite så där, en riktigt STOR mosaikguramis hanne.

Gud vad vacker, LÅNGA analfens spröt och vackert röd haka.. Hannen mäter säkert minst 10cm, och jag misstänker skarpt att han är VF. Att han skulle varit uppodlad under så lång tid hos grossisten tror jag inte.. Så nu jäklar, tar vi leeri odlingen till en ny nivå.

Har sedan tidigare inrett ett kar åt mina andra 3, med luftpumps filtrering, andmat, gälört och riccia på ytan. Saknas nu bara ett lyse över med som jag ännu inte efter sisådär 3 veckor inte kommit till skott med =(

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 02 aug 2010, 22:26

Så har jag knäppt några snabba bilder på ynglen. Se bildtexterna för förklaringar.
Bilagor
En hona ur andra kullen.
En hona ur andra kullen.
En hane ur andra kullen. Mönstret syns men färgen har ännu inte kommit. Notera hur ryggfenan "möts i mitten".
En hane ur andra kullen. Mönstret syns men färgen har ännu inte kommit. Notera hur ryggfenan "möts i mitten".
Förstoring av ryggfenan. Just den här hanen har faktiskt delad ryggfena. Det har jag inte sett hos någon av de andra ynglen.
Förstoring av ryggfenan. Just den här hanen har faktiskt delad ryggfena. Det har jag inte sett hos någon av de andra ynglen.
Alfa-hannen ur första kullen, här 14 veckor gammal. Notera hur både rygg och buk/analfenornas strålar "vänder".
Alfa-hannen ur första kullen, här 14 veckor gammal. Notera hur både rygg och buk/analfenornas strålar "vänder".

snap3
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 566
Blev medlem: 02 aug 2009, 18:58
Ort: Enköping

Inlägg av snap3 » 02 aug 2010, 23:20

fina fiskar!

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 03 aug 2010, 05:13

Märkligt med fenorna, aldrig sett det förr. Det syns dock att de har en bit kvar till vuxna, så vänta lite och se vad som händer. Tror iof inte att det rättar till sig, skulle det göra det så hade alla yngel sett likadana ut i fenorna. Finns det sådana som ser ok ut också?

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 03 aug 2010, 08:24

Jag har noterat att de "vända fenstrålarna" blir mindre markanta med ökande ålder då fenorna växer ut och blir längre. De som saknar hela eller delar av fenorna visar inga tendenser på att få några fenor, tyvärr.

Jadå, det finns sådana som ser OK ut i fenorna också. Dock inga i första kullen. I andra kullen får jag mellan 10-20 som jag tycker ser helt OK ut. Där väntar jag mest på utfärgning!

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 03 aug 2010, 21:25

Mm, det var nog något vajsing med matning/vattenvärden i första kullen. Övning ger träning, så kör på!! Själv trixar jag just nu med A. myersi och B. gracilis. Kör dem i samma kar, men börjar fundera på om det är helt lyckat. Har fått en del problem som inte är riktigt bra. Nå, får se, jag kanske separerar dem i veckan. Ville gärna ha yngel av båda arterna.

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 03 aug 2010, 22:07

Ja, det var nog både svält och för litet yngelkar. Hur de än ser ut så mår ynglen i alla fall prima; fn har jag två skumbon i yngelkaret och det ser ut att vara två hannar som leker av 2-3 honor. T o m rom ser jag - till de övriga ynglens förtjusning, förstås. Helt overkligt. Om det är något jag tänker skriva i sammanfattningen för hur man får Dvärggurami i lektagen så är det tätplanterat som gäller. Så snart buskagen tätnar till lite extra kör de igång.

Khulii-odling? Ja, den ska ju vara möjlig har jag läst men ganska svår att få till stånd? B??? gracilis? En liten barb, månne?

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 04 aug 2010, 05:51

Tätplanterat rular för de flesta guramis. Kul att se hur de glider runt i växtmassan!! Roligt med skumbona i yngelkaret också, trevlig "spinoff"-effekt... *s* Spanade lite på Honungsgurami igår, en gammal favvo hos mig. Blir lite sugen på någon gurami igen, nu när det pratas om både dvärggurami och mosaiker.

Aplocheilichtys (?) myersi, ett litet lyktöga (den minsta?) och Barboides gracilis, en släkting till barber, helt rätt. Otroligt liten fisk, en verkligt stor hona toppar på 12 mm!!

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Skriv svar

Återgå till "Djuren i våra kar"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster