Mitt första scape försök

Ett showroom för ditt akvarie.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Användarvisningsbild
Mina
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 189
Blev medlem: 09 feb 2010, 12:17
Ort: Kristianstad, skåne

Mitt första scape försök

Inlägg av Mina » 20 jan 2014, 20:47

Visar en dålig bild på mitt allra första försök på ett scape. Inte världens vackraste! Men det är en trevlig blickfångare i hallen.
Vill starta om det med soil eftersom bottensubstratet idag är sand från hundgården..
Bombaderat med alger är det med..
Belysningen består av 2 st 12w kinaled. Karet har stått igång sen juni 2013. Göder med pmdd och easycarbo.
Trycksatt co2 är i planeringsstadiet samt att jag funderar på att byta ut de flesta växterna eftersom dom är så fulla med alger.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Mitt första scape försök

Inlägg av Mr_Ewing » 20 jan 2014, 21:06

Ser trevligt ut - snygg rot!
Lite ordning på växterna bara så blir det snyggt som attan!
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
Mina
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 189
Blev medlem: 09 feb 2010, 12:17
Ort: Kristianstad, skåne

Re: Mitt första scape försök

Inlägg av Mina » 20 jan 2014, 21:10

Tack så mycket Mr Ewing :-)
Roten har jag grävt upp ur en bäck här hemma. Kan soil och co2 hjälpa mig att få ordning på växterna eller bör jag köpa nya? Är ju mitt första projekt o nu i efterhand har jag kommit på en del som jag hade velat göra annorlunda :-)

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Mitt första scape försök

Inlägg av Mr_Ewing » 20 jan 2014, 21:12

Inget fel på växterna - menade mer att de är lite "random" planterade bara.
Med soil och CO2 kommer det bli turbo på växterna.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
Mina
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 189
Blev medlem: 09 feb 2010, 12:17
Ort: Kristianstad, skåne

Re: Mitt första scape försök

Inlägg av Mina » 20 jan 2014, 21:35

Aha, nu är jag med!
De växter jag har är anubias nana petite. Rotala ratundifolia eller hur det stavas, Hydrocotyle sp japan, staurogyne repens och glosso.
Skulle definitivt vilja göra en liten vildare och mer vågad plantering men vet inte riktigt hur jag ska få till det.
Gillar själv roten så jag vill inte dölja den helt, men man kan ju unyttja dess yta mer.
Glosso vet jag inte om jag vill ha och jag funderar på att eventuellt plantera in något lågväxande rött.
Alternativ göra om helt. Ritade en skiss som jag har funderat på, men dem är kanske lite tråkig och synd att inte använda roten...

Användarvisningsbild
Mina
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 189
Blev medlem: 09 feb 2010, 12:17
Ort: Kristianstad, skåne

Re: Mitt första scape försök

Inlägg av Mina » 20 jan 2014, 21:37

Här är bilden..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Mitt första scape försök

Inlägg av hawkse » 20 jan 2014, 22:39

Mycket fint! Jag tror det blir otroligt vackert om du sätter din Rotala rotundifolia bakom roten, båda sidor, och låter den växa upp till ytan där den får bli tät, röd och vacker. Sedan sätter du något mörkgrönt, bladigt i mitten framför/under roten men det får inte växa så det skymmer roten. Komplettera med något krypande/halvhögt ljusgrönt i framkant som slingrar sig upp mot roten på ena sidan. Hydrocotyle tripartita, kanske.

Vackra små fiskar har du ockå.

Användarvisningsbild
Mina
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 189
Blev medlem: 09 feb 2010, 12:17
Ort: Kristianstad, skåne

Re: Mitt första scape försök

Inlägg av Mina » 20 jan 2014, 23:06

Tack ska du ha Hawkse :-)
Så om jag förstår dig rätt så ska jag låta roten stå som den gör? O plantera rotalan till höger och vänster om roten? Bakom den då alltså. Anubiasen som har vuxit fast på roten ska jag kanske flytta ner så den växer vid rotens bas i stället? Eller jag ska försöka knyta fast lite staurogyne repens?
Hydrocotylen har jag aldrig tänkt på attt den kan få vara marktäckare.. faktiskt ingen dum idé alls! :-) ska handla soil när lönen kommer och ska försöka skramla ihop till co2 med :-)
Älskar mina små fiskar, dom leker jämt o ständigt! Trots sin litenhet så kan folk stå länge och titta på dom små liven :-)

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Mitt första scape försök

Inlägg av hawkse » 20 jan 2014, 23:14

Ja, något åt det hållet fick jag iaf för mig skulle passa. Rotalan bakom roten för då syns den mörka roten ännu bättre - ja, jag tycker roten är kalas precis där den sitter. Härlig form och färg. Mörkgröna blad framför för att fylla upp under roten. Hålet under roten kan möjligen fås effektfullt men inte om man ser nederdelen på rotalan genom hålet - den nedre delen brukar inte vara vacker på täta stängelsnår. Kan du sedan få Staurogynen att växa sig fet framför roten till vänster, ut mot rutan, och Hydrocotyle tripartitan mer eller mindre som den sitter; låt den växa ned som matta i framkant och få den att slingra sig upp på roten till vänster mellan Anubiasen (om du flyttar ned den) och roten... vad tror du?

Användarvisningsbild
Mina
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 189
Blev medlem: 09 feb 2010, 12:17
Ort: Kristianstad, skåne

Re: Mitt första scape försök

Inlägg av Mina » 20 jan 2014, 23:22

Tycker absolut att det låter som en plan! Jag märkte det när rotala djungeln börja tjocka på sig att den blev väldigt ful nertill.. får nog köpa ny staurogyne för den är väldigt full med alger o glosson har konkurrerat ut den, så jag vet tyvärr inte om där är så mycket mer växt kraft kvar i den?
Vilken soil ska jag köra? Ada amazonia eller oliver knott eller någon annan? Tror det blir finast med en mörk, eller?

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Mitt första scape försök

Inlägg av hawkse » 21 jan 2014, 13:30

Soil behövs inte för att växterna ska trivas även om det naturligtvis hjälper. Mörkast tycker jag ser snyggast ut i den mån man nu överhuvudtaget ser bottnen i ett välväxt aquascape :)

Användarvisningsbild
Mina
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 189
Blev medlem: 09 feb 2010, 12:17
Ort: Kristianstad, skåne

Re: Mitt första scape försök

Inlägg av Mina » 21 jan 2014, 18:25

Fast reekorna blir kanske gladare med soil? :-) på fredag ska jag handla lite till karet tänkte jag. Sen i helgen kan jag riva upp allt o göra om o göra rätt. Fiskarna får bo i ett tomt kar så länge tills soilen har slutat släppa ammonium.
Förresten, vi har extremt hårt vatten, hur kommer det påverka co2? Blir det en enorm förbrukning?

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Mitt första scape försök

Inlägg av hawkse » 21 jan 2014, 20:11

Riva upp? Det såg ju bra ut... räcker att flytta lite växter och kasta på lite soil :)

Hårdheten påverkar inte CO2-förbrukningen men pH i vattnet kommer antagligen ligga ganska högt trots CO2-tillsats.

Användarvisningsbild
Mina
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 189
Blev medlem: 09 feb 2010, 12:17
Ort: Kristianstad, skåne

Re: Mitt första scape försök

Inlägg av Mina » 21 jan 2014, 20:25

Jaha :-D jag trodde jag skulle behöva riva upp allt o plantera om..
Ska jag slänga på soil ovanpå gruset? Eller ska jag strunta i det helt?
Då behöver jag bara köpa lite staurogyne. Glosson har dock spridit sig över hela botten.. är den svår att få bort?

Det här med belysning. Fick läst i en av mina andra trådar att lampan som jag trodde var på 12w, är köpt sådan, i själva verket levererar 4w. Så dom är ju långt ifrån tillräckliga. Var kan man köpa lampor med e27 sockel som duger till mina växter?

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Mitt första scape försök

Inlägg av hawkse » 21 jan 2014, 22:42

Du gör naturligtvis som du vill. Jag ville bara påpeka att man inte behöver riva upp hela karet för att plantera om lite växter och få i lite soil. Vill du ha lite soil kan du gräva ur lite av sanden innan och hälla soilen ovanpå. Om du ändå grejar med det skadar det inte heller att försöka få lite lutning på bottnen - högre i bakkant och lägre i framkant.

Jag såg att JR fixade lampan i den andra tråden :-)

Användarvisningsbild
Mina
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 189
Blev medlem: 09 feb 2010, 12:17
Ort: Kristianstad, skåne

Re: Mitt första scape försök

Inlägg av Mina » 22 jan 2014, 07:43

Ja min tanke var att lägga någon form av bottengödning och sedan soil. Tänkte lägga en ganska så skarp lutning isf.
Problemet med sanden är att den är svår att plantera i och grumlar dom f*n när man rotar i den.
Fördelen är att botten är väl inkörd och säkert full med nyttiga bakterier. Jag har även ett gäng malaysiska sandsnäckor i som bökar runt.
Om jag bara lägger soil uppe på sanden, kan fiskar o räkor flytta in direkt då eller måste det ändå gå 2-3 veckor innan dom kan flytta in?

Japp lampa fick jag länkad :-D
Tack så mycket för dina tips! Och ditt tålamod med en noob :P

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Mitt första scape försök

Inlägg av hawkse » 22 jan 2014, 13:18

Jag missade att karet varit igång så pass länge. Håller du bara liv i filtret bör fisken kunna flytta in i karet på en gång. Extra bonus om du behåller en liten mängd av originalsanden under men grumlar den så pass mycket är det nog lika bra du gör dig av med den.

Användarvisningsbild
Mina
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 189
Blev medlem: 09 feb 2010, 12:17
Ort: Kristianstad, skåne

Re: Mitt första scape försök

Inlägg av Mina » 22 jan 2014, 14:13

Filtret tänkte jag låta gå i det tillfälliga karet som fiskarna får gå i. Då bör ju inte bakterierna dö.
Ja lite sand kan jag allt spara i botten. Ingen risk att fiskar och räkor dör om man släpper i direkt? Är väl ganska mycket ammonium soil läcker?

Användarvisningsbild
Mina
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 189
Blev medlem: 09 feb 2010, 12:17
Ort: Kristianstad, skåne

Re: Mitt första scape försök

Inlägg av Mina » 24 jan 2014, 21:57

Nu har jag inhandlat JBL aquabasis plus och fluval stratum soil.
Har rivit upp allt och planterat om. Fick hjärnblödning av att plantera staurogyne i soil...
hoppas nu att det blir fint när det har vuxit till sig. Lägger upp en bild när alla bubblor har lagt sig.

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Mitt första scape försök

Inlägg av hawkse » 24 jan 2014, 22:35

Spännande!

Användarvisningsbild
Mina
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 189
Blev medlem: 09 feb 2010, 12:17
Ort: Kristianstad, skåne

Re: Mitt första scape försök

Inlägg av Mina » 25 jan 2014, 18:48

Här kommer en rykande färsk bild på nanot. Är rätt nöjd själv. Hoppas att det växer till sig lika fint som i mitt huvud..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Mitt första scape försök

Inlägg av hawkse » 25 jan 2014, 19:26

Jättefint! Är de grönalger du har på roten? De ser riktigt läckra ut.

En sak; stenen i vänster framkant kommer nog vara mer eller mindre osynlig när växterna tagit fart. Försök få upp den lite i höjd så den syns även när grönskan dragit igång. Efter omstarten kan det också vara bra att minska ned belysningstiden någon timme tills karet hunnit hämta sig. 2-3 veckor eller så.

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Mitt första scape försök

Inlägg av Mr_Ewing » 25 jan 2014, 19:37

Ser snyggt ut!
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
Mina
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 189
Blev medlem: 09 feb 2010, 12:17
Ort: Kristianstad, skåne

Re: Mitt första scape försök

Inlägg av Mina » 25 jan 2014, 20:08

Tack ska ni ha :-D
nu fick jag blodad tand!
Ja någon form av alg är det iaf på roten, räkorna älskar den för maten där sinar aldrig.
Då ska jag ta att flytta upp stenen en aning ur substratet.
Något annat som fattas? Tack än en gång för alla råd och kloka ord, ni har varit till mycket stor hjälp :-)

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Mitt första scape försök

Inlägg av hawkse » 25 jan 2014, 20:47

Nu är det bara tid, tålamod och pedanteri som ska till. Tror det kommer se fantastiskt ut när det fluffat till sig.

Skriv svar

Återgå till "Din tank i objektivet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster