Helt grön på växtakvarium.

Ett showroom för ditt akvarie.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Användarvisningsbild
ciklidtok
Frö
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: 04 sep 2013, 21:47
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Helt grön på växtakvarium.

Inlägg av ciklidtok » 04 sep 2013, 21:55

Jag har nyss blivit medlem och jag har startat mina två först växtakvarium nu. Akvarium har jag haft i en massa herrans år, men jag har aldrig haft vad man kan kalla växtakvarium ;)

Jag tar tacksamt emot alla råd om förbättringar, gödning mm mm jag kan få. Jag vill att mina växter skall trivas och må gott :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Helt grön på växtakvarium.

Inlägg av Raven » 04 sep 2013, 23:13

Välkommen till PS, bra början men det nedre akvariet skulle behöva lite mer hardscape, typ rötter och/eller stenar som sticker upp och bryter av mot växterna.

Doppvärmare klarar man sig rätt ofta utan om man inte har djur som vill ha det varmare.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Helt grön på växtakvarium.

Inlägg av H » 04 sep 2013, 23:24

Här finns massor med inspiration
http://showcase.aquatic-gardeners.org/

och det som är bra är att det finns listat vilka växter dem använt och tekniken bakom, samt ett litet omdöme av en domare.

Njut, och ta lärdom.

Välkommen.

H.

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Re: Helt grön på växtakvarium.

Inlägg av GasseG » 05 sep 2013, 14:46

Större nivåskillnader både framifrån mot bakkant och i sidled. Engelsk sjösten - bort! Mer rötter och fler stenar men det ska vara samma typ av stenar och rötter. Mer ljus. Stora bladväxter bort, satsa på småbladiga sorter = enklare att få att se proffsigt ut. Olika stora växter. Koldioxid.

Välkommen och Lycka till!!
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
ciklidtok
Frö
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: 04 sep 2013, 21:47
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Helt grön på växtakvarium.

Inlägg av ciklidtok » 05 sep 2013, 17:27

Tack för tips :)

112 litern skall jag göra om. Skall ta bort sjöstenen och lägga dit sand istället, det ingick i planeringen ;) Har aldrig hållt på med växtakvarium tidigare, så det är helt nytt för mig.
I det här akvariumet har jag dessutom bara skott än så länge, skall även lägga i lite mer rötter och kanske nån sten, har inte bestämt vilket än.

240 litern är, som ni ju kan se, täckt med sand på botten, jag har en stor rot i vänstra hörnet som inte riktigt vill sjunkka, därför ligger det en stor sten i framkanten på akvariumet, den skall bort när roten har sjunkit. Den roten har jag satt fast anubias på, jag hoppas det skall fästa sig såpass att det täcker roten så småningom. Jag har även en mindre rot, som det är fastsatt javaormbunke (tror jag det heter) på, den är svårare, för jag fick den inte att fästa riktigt men jag hoppas det skall ta sig.

Vad gäller de storbladiga svärdplantorna som står i bakgrunden, så vill jag gärna behålla dem, eftersom jag har ett akvarium med skalarer (375 liter) och de gillar svärdplantan, så jag hoppas på att kunna dra upp sånna, dels till det akvariumet, och dels att kunna sälja längre fram :)

Skriv svar

Återgå till "Din tank i objektivet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster