54L Noobtank

Ett showroom för ditt akvarie.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Användarvisningsbild
Ponta
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 829
Blev medlem: 01 feb 2010, 12:33
Ort: Tidaholm

54L Noobtank

Inlägg av Ponta » 25 aug 2012, 04:36

Hej å hå.
Gjorde ett litet fynd idag på djurmagazinet 54L komplett med pump, värmare, lysramp mm.
Så nu tänkte jag försöka mig på ett seriöst kar för en gångs skull så jag kan dreggla lite över mitt eget och inte bara sitta och dreggla över alla andras kar :)
Bild
Men för å lyckas känns ju som jag behöver proffsens hjälp å varför inte börja på här hos er på PS då :)

Skulle vilja ha lite tips på sten som matchar bakgrunden.
har kikat lite på landscaperock och black hill rock på guldfisken.se men tycker inte dom matchar helt hundra
Och sen vill jag ha tips på lätta växter som växer hyffsat snabbt :) Marktäckare och nån lite grövre växt till nått av hörnen.
Tar gärna tips på vad man ska tänka på när man ska skejpa och vad det finns för grundregler..

Tanken är att i början göda med pmdd på lite lättare växter för å få en bra grund att bygga på och sedan när jag fått kläm på dessa växter gå in på trycksatt co2 och lite mer krävande växter.
Sen funderar jag på om det hjälper med kattsand på botten eller om det kvittar helt när man kör pmdd.
Kommer inte använda mig av rampen alls i början utan kommer köra kjell å kompanis 36w lampa i hängande armatur över ist.

Tacksam för all svar, tips och råd!

(en bild på bakgrunden)
Bild
Satsa på dig själv, Satsa i motvind!
http://instagram.com/aquascapesweden

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Re: 54L Noobtank

Inlägg av averater » 25 aug 2012, 12:48

Mina tankar:

De flesta riktigt snygga kare jag sett har inte haft bakgrund (utan bara nått enfärgat eller liknande) men om du gillar det och får till det så kör på det. Vissa får till väldigt snygga kar med bakgrund också.

PMDD är bra.
Provfyll karet allra först så det helt säkert är tätt. Det är väldigt tråkigt att behöva tömma det om man upptäcker det efter en vecka... (jag vet)

Jag tror på stabilitet, så börja med att fylla hardscapeen (sand, sten, rötter och sånnt) och fyll sedan med vatten. Blir det massa bös kan det vara bra att byta vatten ett par gånger innan du har massa växter som du behöver vara rädd om.

Plantera sedan de växter du vill ha och dosera PMDD.

Tilsätt sedan fiskar, få i taget. Alltså inte många samma vecka utan ett par i veckan till karet är inkört.

Bra växter: Ta vad du får. De som växer snabbt är oftast lättare. Tigg om att få eller få köpa här på forumet så brukar man kunna få mycket generösare mägnd än i affärer billigare också. Bottentäckare är svårast eftersom de behöver ganska mycket ljus för att stanna på bottnen.

Jag kör utan kattsand men vissa får bättre tillväxt med och det skadar inte. Man ska ta lite under sanden. Alltså ett tunnt lager kattsand och sedan sand ovanpå.
MVH Gustav. Min Blogg

Användarvisningsbild
Ponta
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 829
Blev medlem: 01 feb 2010, 12:33
Ort: Tidaholm

Re: 54L Noobtank

Inlägg av Ponta » 25 aug 2012, 18:34

averater skrev:Mina tankar:

De flesta riktigt snygga kare jag sett har inte haft bakgrund (utan bara nått enfärgat eller liknande) men om du gillar det och får till det så kör på det. Vissa får till väldigt snygga kar med bakgrund också.

PMDD är bra.
Provfyll karet allra först så det helt säkert är tätt. Det är väldigt tråkigt att behöva tömma det om man upptäcker det efter en vecka... (jag vet)

Jag tror på stabilitet, så börja med att fylla hardscapeen (sand, sten, rötter och sånnt) och fyll sedan med vatten. Blir det massa bös kan det vara bra att byta vatten ett par gånger innan du har massa växter som du behöver vara rädd om.

Plantera sedan de växter du vill ha och dosera PMDD.

Tilsätt sedan fiskar, få i taget. Alltså inte många samma vecka utan ett par i veckan till karet är inkört.

Bra växter: Ta vad du får. De som växer snabbt är oftast lättare. Tigg om att få eller få köpa här på forumet så brukar man kunna få mycket generösare mägnd än i affärer billigare också. Bottentäckare är svårast eftersom de behöver ganska mycket ljus för att stanna på bottnen.

Jag kör utan kattsand men vissa får bättre tillväxt med och det skadar inte. Man ska ta lite under sanden. Alltså ett tunnt lager kattsand och sedan sand ovanpå.
ang hardscapen finns det några regler linjer att gå efter ? som fotografering, ledande linjer och likanande.
har tillgång till
Microsorum "split narrow leaf"
Anubias nana
Anubias barteri
Riccia fluatis
Polysperma
Vattenspikblad
Jätte Valisinera
Valisneria spiralis
Ludwigia palustris
Cabomba caroliniana
Helanthium bolivianum
Pistia stratiotes
Java mossa
Blyxa japonica (mår inge vidare utan co2) :D

ang bakgrundne har jag gått i tankarna fram och tillbaka om jag ska ha dne där eller inte.
men tycker karet i denna guide ser redigt fint ut.
http://www.soderszoo.se/Faktablad/startguide.pdf
dock kan ju mossbollarna kvitta :)
Satsa på dig själv, Satsa i motvind!
http://instagram.com/aquascapesweden

Användarvisningsbild
Ponta
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 829
Blev medlem: 01 feb 2010, 12:33
Ort: Tidaholm

Re: 54L Noobtank

Inlägg av Ponta » 26 aug 2012, 22:02

Då satt bakgrunden efter mycket tankar omkring "med eller utan 3d" men blivit väldigt inspirerarad av nedan bild.
Ska ut i skogen i veckan å försöka hitta lite liknande färgad sten.
Funderar dock rätt hårt på vad för grus ja ska köra :S
Vad tror ni om svart finkornigt grus för att få lite kontrast, alternativt rådas blästersand för en följsam färg ?
Ser att massor kikat på inlägget så ge mig lite tankar och ideer ist för å försvinna utan å lämna spår ;)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Satsa på dig själv, Satsa i motvind!
http://instagram.com/aquascapesweden

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Re: 54L Noobtank

Inlägg av averater » 27 aug 2012, 19:40

Ponta skrev:ang hardscapen finns det några regler linjer att gå efter ? som fotografering, ledande linjer och likanande.
Det är samma tankar. Gäller att få till nått snyggt som blicken fastnar i. Inom båda går det ju iof mode så det kan vara svårt att säga hur man ska göra men det har du ju säkert redan förstått.

På samma sätt som inom foto eftersträvas ofta gyllene snittet, balans och god färg och kontrastkomposition. En sak som dock endast gäller akvarium är att karet lever och att fiskarna bör kunna röra sig runt vilket de ju inte gör i ett foto.

Lättaste sättet att få till något är att börja!
MVH Gustav. Min Blogg

Användarvisningsbild
Ponta
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 829
Blev medlem: 01 feb 2010, 12:33
Ort: Tidaholm

Re: 54L Noobtank

Inlägg av Ponta » 01 sep 2012, 00:13

Okej nu e 11L http://www.plantswap.se/viewtopic.php?f ... 5&start=30 färdigt.
Nu ska vi hoppa på detta projekt som blev vilande :D
Vart ute i naturen idag å följde en bäck å fann lite fina stenar och en sjukt najs rot jag tänkte använda mig av.
Vet fortfarande inte om jag ska köra svart eller blästersand.

Här kommer lite bilder iaf på rot och sten tagna med min "systemmobilkamera" (ursäkta kvaliten)
Stenarna ser riktigt fina ut ruggig yta och fina former.

Funderar på va för växter man kan hitta på e lite sugen på en svensk naturscape men hornsärv å vattenpest lockar inte direkt....
Några tips ?
Hitta nån växt idag jag tänkte flytta i sen å se om d händer något. Dåliga bilder i vanlig ordning men nån kanske kan se vad det är ?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Satsa på dig själv, Satsa i motvind!
http://instagram.com/aquascapesweden

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: 54L Noobtank

Inlägg av H » 01 sep 2012, 11:34

Drabbad av akvarievirus? projekt efter projekt efter pro.....
Svår smitta det där, tror den sprids på forum som denna.

H.

Användarvisningsbild
Ponta
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 829
Blev medlem: 01 feb 2010, 12:33
Ort: Tidaholm

Re: 54L Noobtank

Inlägg av Ponta » 01 sep 2012, 15:29

H skrev:Drabbad av akvarievirus? projekt efter projekt efter pro.....
Svår smitta det där, tror den sprids på forum som denna.

H.
haha lite :D Blev klar med detta nu lr iaf vattenfyllt å så ska iväg å jobba... Får nog ändra om lite sen...

Hehe men insåg ju ett problem nu... Bänken nya karet står på gjorde ju så jag fick ett annat 54L över nu :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Satsa på dig själv, Satsa i motvind!
http://instagram.com/aquascapesweden

Användarvisningsbild
Ponta
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 829
Blev medlem: 01 feb 2010, 12:33
Ort: Tidaholm

Re: 54L Noobtank

Inlägg av Ponta » 01 sep 2012, 18:02

http://www.youtube.com/watch?v=vg-QEFBwpOU
liten film på karet å lite till
Satsa på dig själv, Satsa i motvind!
http://instagram.com/aquascapesweden

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: 54L Noobtank

Inlägg av Mr_Ewing » 01 sep 2012, 22:06

Du verkar ha talang för det här!
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
Ponta
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 829
Blev medlem: 01 feb 2010, 12:33
Ort: Tidaholm

Re: 54L Noobtank

Inlägg av Ponta » 01 sep 2012, 22:35

Mr_Ewing skrev:Du verkar ha talang för det här!
Tack d värmde :) kanske hjälper lite med mina fotokunskaper, blev inte helt som ja tänkt mig men blev nöjd ändå dunderar på om d e värt å köra co2 i karet? Har ju inga direkr krävande växter.
MEn blev ju som sagt ett 54L akvarium över nu som kommer bli 100% växtkar, tänkt mig nån variant av odlingskar av växter.....
Satsa på dig själv, Satsa i motvind!
http://instagram.com/aquascapesweden

Skriv svar

Återgå till "Din tank i objektivet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster