100-liters kub

Ett showroom för ditt akvarie.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Användarvisningsbild
susanne.sk
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 126
Blev medlem: 18 maj 2012, 09:40
Ort: Ingarö

100-liters kub

Inlägg av susanne.sk » 03 jul 2012, 22:12

Mitt första försök till ett scape, kommentera gärna, men var snälla ;-)

Bild

Bild

Bild

Bakgrunden kommer kompletteras med växter, funderar på någon rak vallisneria.

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Re: 100-liters kub

Inlägg av GasseG » 10 jul 2012, 15:10

Berätta lite hur du tänkte när du skapade.

Personligen hade jag gärna sett lite fler och större stenar på sidorna så att man förstår att det är en "gång" i mitten när det växt till sig lite. Kanske hade jag blandat upp den ljusa sanden men lite mörk sand också.
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
susanne.sk
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 126
Blev medlem: 18 maj 2012, 09:40
Ort: Ingarö

Re: 100-liters kub

Inlägg av susanne.sk » 10 jul 2012, 22:12

Större stenar är redan inplanerade :) Stenarna hittade jag i lokala zooaffären, och eftersom de inte hade större än såhär så får det bli så till en början. Vid nästa besök på Akvarielagret hoppas jag att jag hittar några bra bumlingar.

Har du tips om en mörkare sand så tar jag tacksamt emot det, det här är den grövre Rådasanden och det är den mörkaste sanden jag har hittat. Vill inte ha den svarta "glittriga" blästersanden.

Det här är verkligen ett lågbudgetkar, som jag försökt göra det bästa av. Billiga stenar, befintlig sand, fyndat växter både här och i lokala zooaffären. Idag planterade jag en massa vallisneria i bakkant, samt lite vattenspikblad till vänster brevid och bakom "största" stenen, och sagittarian är flyttad till högra kanten.

3 stycken endlers guppy (+ ett yngel) flyttade in för några dagar sen. Om någon vecka hoppas jag kunna införskaffa galaxy rasboror, och sen även räkor (lutar åt blue pearl). Min största tanke och förhoppning är sen att alla ska må bra och yngla av sig, och att det ska vara så välbevuxet att yngel och räklingar ska klara sig.

Användarvisningsbild
susanne.sk
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 126
Blev medlem: 18 maj 2012, 09:40
Ort: Ingarö

Re: 100-liters kub

Inlägg av susanne.sk » 12 aug 2012, 21:31

...och såhär ser det ut en dryg månad senare:

Bild

Bild

En större sten har tillkommit, en del nya växter samt invånare (blue pearl-räkor, galaxy rasboror, gröna rasboror, ottocinclus och en massa endlers-bebisar...). Ny pump- Eheims hang on, ny belysning- Arcadiaramp med 2 lysrör (Blocketfynd, som jag är supernöjd med). Började med PMDD för en månad sen, växer hyggligt tycker jag men tror att det kommer ta sig bättre nu med nya lysrampen.

Skriv svar

Återgå till "Din tank i objektivet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster