Akvaterrarium

Ett showroom för ditt akvarie.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Användarvisningsbild
Mayer
Donator
Donator
Inlägg: 1104
Blev medlem: 26 aug 2009, 10:59
Ort: Göteborg

Akvaterrarium

Inlägg av Mayer » 08 nov 2010, 21:34

Sålde ju mitt akvaterrarium för drygt ett år sedan men tänkte att det säkert kan vara kul för någon med lite bilder på det. Saknar det en del faktiskt :/

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum!

Clas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 3024
Blev medlem: 05 dec 2007, 22:09
Ort: Karlstad

Inlägg av Clas » 08 nov 2010, 21:38

Skit snyggt! vad är det som sitter i uppe till höger?Ser ut som glosso!

Användarvisningsbild
Mayer
Donator
Donator
Inlägg: 1104
Blev medlem: 26 aug 2009, 10:59
Ort: Göteborg

Inlägg av Mayer » 08 nov 2010, 22:25

Clas skrev:Skit snyggt! vad är det som sitter i uppe till höger?Ser ut som glosso!
Tack, bra fråga... En krukväxt från ikea :)
Vet att den inte är ovanlig, sån som ofta finns på typ ica o.s.v. men något namn har jag inte i huvudet!
Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum!

blub
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 166
Blev medlem: 13 okt 2008, 11:12
Ort: Linköping

Inlägg av blub » 08 nov 2010, 23:11

Det var väldigt snyggt. Du hade alltså inte någon "landdel"? Har du satt fast växter på bakgrunden då eller sitter alla i vattnet? Hur gjorde du bakgrunden?
Som det kanske märks blir jag lite sugen. :D

Användarvisningsbild
J@nne
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 128
Blev medlem: 28 feb 2008, 16:24
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av J@nne » 08 nov 2010, 23:41

Wooow, snyggt.....
Jag tar gärna med info om hur du gick till väga med bakgrunden då jag själv är på G att inreda ett akvaterrarium.
There be shrimp!
Bild

snap3
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 566
Blev medlem: 02 aug 2009, 18:58
Ort: Enköping

Inlägg av snap3 » 09 nov 2010, 00:28

Clas skrev:Skit snyggt! vad är det som sitter i uppe till höger?Ser ut som glosso!
Säljes på plantagen just nu 39kr ;)

ont, Sjukt snyggt!

Användarvisningsbild
Mayer
Donator
Donator
Inlägg: 1104
Blev medlem: 26 aug 2009, 10:59
Ort: Göteborg

Inlägg av Mayer » 09 nov 2010, 09:10

Tack :) Nej jag hade ingen direkt landdel, bara ett par hålor i bakgrunden där jag kunde plantera växter. Sen hade jag en del rötter i som fick agera land, men jag hade egentligen inget i som behövde landdel så det blev inte så hög prio. Ett par av växterna är planterade i hålor i bakgrunden, ett par är planterade i plastkrukor som bara är fastkilade och en hel del är planterade i vattnet. Funderade ett tag på att köra grodor men i så fall finns ju mjölkgrodor, trädgrodor (?) och nån mer sort som kan leva på blad, stjälkar, bakgrunden och glaset så jag var inte tvungen att ha någon direkt landdel. Blev aldrig några grodor dock p.g.a. matning med levande föda och dylikt.
Bakgrunden byggde jag av fogskum som jag kletade över ordentligt med silikon som jag strödde torv över. Jag körde med två lager silikon till och med eftersom man inte vill ha fogskummet i vattnet. På baksidan av bakgrunden är en frigolitskiva för att få en grund att lägga fogskummet på.
Kan absolut rekommendera sättet att bygga bakgrund på så länge du gör det ordentligt. Sätt fast frigolitskivan som du skall bygga bakgrunden på, annars kommer den böja sig när fogskummet stelnar, och ta helst inte den tunnaste skivan av samma anledning, annars har du en U-formad bakgrund när du är klar...
Och täck ordentligt med både silikon och torv. Torven för utseendets skull och silikonet för fiskarna. Missar du och fogskummet kommer i kontakt med vattnet för mycket (räcker med ganska lite) så kommer vattnet blir giftigt och dina fiskar kommer dö... Jag gjorde en testbakgrund först till ett litet kar jag hade över och tyckte jag täckte fogskummet ordentligt, dock bara med ett lager silikon, och där dog det fisk... Så jag gjorde det ordentligt i akvaterrariet och då vart det inga problem. Ju noggrannare och mer torv du tar desto längre kommer bakgrunden att hålla sig snygg. Fastnar inte torven kommer den falla av med tiden och du ser istället silikonet som inte är lika snyggt :)
Men gör man det ordentligt blir det en väldigt fin bakgrund, och det går att forma den som man vill! Satte även in lite rötter i bakgrunden som du ser på bilden.
Lycka till, och fråga på om du/ni undrar något!
Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum!

Användarvisningsbild
heeke
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1285
Blev medlem: 23 aug 2006, 10:39
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av heeke » 09 nov 2010, 12:37

Hm, fogskummet borde inte vara farligt när det härdat?
Jag gjorde en bakgrund till ett kar en gång i tiden.
Den hade jag fix på och lack, men ingen lack på baksidan, som också var i kontakt med vattnet.
Inga problem var det iaf.

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av GasseG » 09 nov 2010, 12:42

Snyggt Mayer!
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
Mayer
Donator
Donator
Inlägg: 1104
Blev medlem: 26 aug 2009, 10:59
Ort: Göteborg

Inlägg av Mayer » 09 nov 2010, 12:45

heeke skrev:Hm, fogskummet borde inte vara farligt när det härdat?
Jag gjorde en bakgrund till ett kar en gång i tiden.
Den hade jag fix på och lack, men ingen lack på baksidan, som också var i kontakt med vattnet.
Inga problem var det iaf.
Jag hörde detta när jag höll på med det också och det var bland annat därför jag inte var så noga med testkaret jag gjorde den första bakgrunden till. Och den fick härda länge men ändå ville inga fiskar överleva, och det var inga konstiga andra parametrar som borde kunna leda till sån plötslig död.
Kan säkert hända att det är så, men better safe than sorry :)
Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum!

blub
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 166
Blev medlem: 13 okt 2008, 11:12
Ort: Linköping

Inlägg av blub » 09 nov 2010, 13:30

Ventilationshålen på sidorna, skulle du göra likadant idag?

Användarvisningsbild
Mayer
Donator
Donator
Inlägg: 1104
Blev medlem: 26 aug 2009, 10:59
Ort: Göteborg

Inlägg av Mayer » 09 nov 2010, 14:16

blub skrev:Ventilationshålen på sidorna, skulle du göra likadant idag?
Ärligt talat vet jag inte hur mycket de hjälpte iom att jag inte har provat utan. Det blir ju ännu högre luftfuktighet utan dem men anledningen till att jag byggde med dem är ju för att motverka imma över hela glaset.
Dock kan det hända att du istället kan reglera det med en luftspringa i täckglaset. Jag hade en springa på några centimeter i täckglaset men kunde även stänga helt genom att skjuta det fram så springan hamnade över bakgrunden i bakkant, där det inte smet ut någon luft. Och det märks stor skillnad på någon centimeter +- när det gäller luftfuktigheten. Låg på 70% med någon cm springa, sprayade jag lite vatten och sedan stängde igen helt så var det 100% väldigt fort.
Blev ju inte dyrare för mig att bygga med springor iom att jag byggde det men om du har något kar som du vill prova att göra till akvaterrarie så go for it och prova att reglera luftfuktigheten med täckglaset. Det värsta som kan hända är ju att du får sätta i nån datorfläkt för att motverka imma på glaset.
Däremot kan jag tipsa om att inte underskatta vikten av höjd i ett akvaterrarie. Allt som du vill ha växande över vattnet tar ju plats på ett annat sätt än i ett akvarium och speciellt om du skall ha vanliga krukväxter också som jag hade. Det växer fort upp i täckglaset om du inte har så högt kar! :)
Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum!

Spöket
Stickling
Stickling
Inlägg: 25
Blev medlem: 11 feb 2011, 12:11

Inlägg av Spöket » 14 feb 2011, 14:31

Snyggt :D

lollerpoop
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1532
Blev medlem: 16 aug 2010, 02:10
Ort: Örebro

Inlägg av lollerpoop » 14 feb 2011, 15:12

Härligt! Man blir ju själv sugen, hade jag bott i större yta så why not?

Användarvisningsbild
ola
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 630
Blev medlem: 02 jan 2009, 21:14
Ort: Sölvesborg

Inlägg av ola » 15 feb 2011, 08:53

Mycket nice :D
Efter en hård dags slappande är det dax och ta det lugnt

Användarvisningsbild
Jotun
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 70
Blev medlem: 30 jan 2011, 18:41
Ort: Nacka Stockholm

Inlägg av Jotun » 27 jun 2011, 11:20

Jävlar vad snyggt! Hur gjorde du bakgrunden? ska starta ett paludarium själv nämligen :D

Användarvisningsbild
Mayer
Donator
Donator
Inlägg: 1104
Blev medlem: 26 aug 2009, 10:59
Ort: Göteborg

Inlägg av Mayer » 27 jun 2011, 13:39

Jotun skrev:Jävlar vad snyggt! Hur gjorde du bakgrunden? ska starta ett paludarium själv nämligen :D
Tack, det står längre upp hur bakgrunden är gjord. En frigolitskiva som jag skurit till rätt storlek, sen sprutat och format fogskum på den, efter det torkat ordentligt har jag penslat silikon över hela bakgrunden som jag sedan strött torv över innan det torkat.
Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum!

Skriv svar

Återgå till "Din tank i objektivet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster