Strömstadbor i ett nötskal!

Här kan vi diskutera om allt ang. akvarieaffärer, självklart ur en växtnörds perspektiv.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Guldfisken_loll
Frö
Frö
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 jan 2009, 13:35
Ort: Strömstad

Strömstadbor i ett nötskal!

Inlägg av Guldfisken_loll » 05 maj 2009, 16:43

Hej!
Jag måste bara få tala om vilka nöt vi har till akvarister här i Strömstad!
(Inkluderat våra norska kunder)

Jo i lördags så hade vi på Akvariebutiken 20% på ALLA akvarietillbehör..!!!
Alltså akvarier, pumpar, armaturer, lysrör, mat, dekorationer, bakgrunder, ja allt förutom fisk och växter!!!

Men inte en j**el kom för att köpa akvaristikprylar!
Det trots att vi annonserat i dagspressen hela veckan + stora skyltar utanför butiken.
Endast reptilnissar infann sig.

Det kändes nästan som om folk höll sig borta just den dagen, trots löningshelg och vackert väder.

Jag tycker det visar att priset, spelar för de här människorna ingen roll.
Så egentligen borde vi kunna chockhöja priset på alla varor utan att det har någon betydelse!
(kundantal räknat) :P

Undligt beteende tycker jag .....eller?
Senast redigerad av 3 Guldfisken_loll, redigerad totalt 5 gång.

Leonard
#1 AGA 2010
Inlägg: 1607
Blev medlem: 28 feb 2007, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Leonard » 05 maj 2009, 16:52

Jag tror att färre skulle hålla på med akvaristik om man höjde priset på alla tillbehör samt att betydligt färre någonsin skulle börja med det iom de höga kostnaderna, så det är nog ingen bra ide ;)
Sedan kanske det inte var så konstigt att det inte kom så många och handlade på lördagen efter första maj och valborg ;)
Bild

bootin
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 359
Blev medlem: 28 nov 2006, 20:41
Kontakt:

Inlägg av bootin » 05 maj 2009, 17:17

Jo det har nog med helgtiden att göra, men sen tycker jag även att ni borde se över ert sötvatten lite. Jag har varit hos er flera gånger och sett en del firrar som inte mår alls bra. Jag såg vid två olika tillfällen tecken på långvarig miss-skötsel (metaboliska missbildningar). Och skulle det vara firrar från kunder föreslår jag att ni inte tar emot sådana grupper eller individer av fiskar, eftersom det ger mkt dålig marknadsföring.

Jag vill inte med detta inlägg förstöra för er, eftersom ni har många andra firrar som mår bra, men jag hoppas det kan vara en liten väckarklocka iaf, så det inte går längre - som i många andra (förskräckliga) butiker. Tyvärr inte alls ovanligt.

Men visst...tråkigt att det inte finns så mkt intresse.... men det kan ni nog påverka lite tror jag!

Har ni lagt ner er salt-del frstn?

spyke
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 139
Blev medlem: 09 nov 2008, 00:23

Inlägg av spyke » 05 maj 2009, 19:04

"ALLA akvarietillbehör..!!!
Alltså akvarier, pumpar, armaturer, lysrör, mat, dekorationer, bakgrunder, ja allt förutom fisk och växter!!!"
Tycker personligen att växter är mer "tillbehör" än ett akvarium.

Användarvisningsbild
Roolo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3211
Blev medlem: 29 feb 2008, 13:33
Ort: Alingsås

Re: Strömstadbor i ett nötskal!

Inlägg av Roolo » 05 maj 2009, 19:15

Guldfisken_loll skrev:Hej!
Jag måste bara få tala om vilka nöt vi har till akvarister här i Strömstad!
(Inkluderat våra norska kunder)

Jo i lördags så hade vi på Akvariebutiken 20% på ALLA akvarietillbehör..!!!
Vad sänder det för signaler om man som representant för en akvariebutik uttrycker sig så?

Personligen hade jag nog aldrig handlat där om jag hade läst ett sådant uttalande på ett forum!

Användarvisningsbild
diväteoxid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1296
Blev medlem: 06 jul 2008, 19:17
Ort: Eskilstuna

Inlägg av diväteoxid » 05 maj 2009, 19:50

Varför överhuvudtaget skriva en tråd som denna!? Att klaga på att folk/kunder (läs nötter) inte handlar hos just er när ni vill det är ju bara för mycket...om du verkligen känner på detta sätt varför inte skicka en insändare i lokaltidningen där ni kan gråta ut
att alla era kunder är nötter som inte vill komma och handla hos er just när ni är bussiga och har värsta rean!?
Bild

Användarvisningsbild
Berraåsnobben
Donator
Donator
Inlägg: 372
Blev medlem: 23 nov 2007, 09:33
Ort: Fristad

Inlägg av Berraåsnobben » 05 maj 2009, 22:03

Kanske kommer mindre antal nötter till butiken efter detta

Guldfisken_loll
Frö
Frö
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 jan 2009, 13:35
Ort: Strömstad

Inlägg av Guldfisken_loll » 06 maj 2009, 17:12

Meningen med mitt uttalande var inte att dumma någon.
Utan att förklara min överraskning i hur folks beteende inte alls faller sig in som man tror.

Och för att förtydliga vad jag menar med texten, så menade jag inte alls när jag skrev nötter i texten till att syfta på att strömstadbor är "nötter", utan att detta är en referens till rubriken; 'Strömstadbor i ett nötskal!'.

Poängen med tråden var alltså att det blir inte alltid som man tänkt sig.

Efter den här underliga dagen så hade jag och min arbetskamrat en konversation om hur motsägelsefullt det här beteendet är av våra kunder. Ofta när strömstadkunder handlar vanligtvis så försöker de gärna köpa varor till ett billigare pris än utsatt, trots att det inte går. Och nu när vi äntligen hade rabatt, så blev jag bra paff när människor inte ville utnyttja situationen.

Jag började helt enkelt fundera på varför människor gör så, och det bör självklart ha berott på det ni många nämnt tidigare, 1maj och Valborg. Vilket jag inte tänkte på då.

Så för att svara på vissa punkter i inlägg:
'bootin' skriver att vissa av våra fiskar lider och har metaboliska missbildningar, så har det inte varit under min arbetstid där. Då har alla fiskar mått väl och det har inte skett några missöden av en sådan grad.
Du får gärna titta in, för det låter inte som om du varit där på ett bra tag.

Vad gäller saltvattensdelen så är den under ombyggnad. Men de kar som fortfarande går, är jag väl medveten om att de inte ser mycket ut för världen. Men finns av den enkla anledningen att de endast är där för att hålla en någorlunda bra grogrund för bakterierna som huserar i filter-patronerna.
I höst väntas en större avdelning stå klar.

Så det var tråkigt att det blev en negativ ton och inte en massa roliga erfarenheter från akvarieaffärerna.

Användarvisningsbild
Roolo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3211
Blev medlem: 29 feb 2008, 13:33
Ort: Alingsås

Inlägg av Roolo » 06 maj 2009, 17:37

Guldfisken_loll skrev: Poängen med tråden var alltså att det blir inte alltid som man tänkt sig.
Då har du nog erfarit det 2 ggr på kort tid nu då?

Om jag hade varit strömstadbo och läser att den (enda?) akvarieaffär som finns i min närhet gnäller (jag uppfattar det så) att man inte kommer och handlar trots att det är lönehelg, då vete f-n om inte jag hade skitit i att gå dit nått mer.


Jag måste nog säga jag tycker Ni har ett underligt beteende, som akvariebutik, som ens tar upp en sådan här fråga på ett öppet forum!

Jag önskar er dock lycka till, och hoppas att inte den här tråden ställer till det för er!


EDIT ROOLO:
Jag vill oxå tilläga att jag tycker att det är bra att du förklarar vad du egentligen menade! :thumbs:

Guldfisken_loll
Frö
Frö
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 jan 2009, 13:35
Ort: Strömstad

Inlägg av Guldfisken_loll » 06 maj 2009, 18:37

Jag gnäller inte över någonting.
Jag inser att tråden är på snudd till meningslös.
Men jag tycker ändå att beteendet är så pass avvikande att det hade varit kul att diskutera varför människor väljer att missgynna sig själva.
I rent intresse för att ha bättre framgång nästa gång vi har rabatter.

Användarvisningsbild
Roolo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3211
Blev medlem: 29 feb 2008, 13:33
Ort: Alingsås

Inlägg av Roolo » 06 maj 2009, 18:58

Guldfisken_loll skrev: I rent intresse för att ha bättre framgång nästa gång vi har rabatter.
Oki! nu börjar vi komma nån vart!

Du vill alltså diskutera hur man marknadför sig bättre?

Inte att diskutera kunders (strömstadbor och norrmäns) beteende öppet i ett forum?



Isåfall!

Nu är nog en tid som de flesta akvaributiker får det lite tyngre, Vackert väder och vårkänslor brukar väl inte leda till att man anstormar akvarieaffärer? Personligen tror jag inte att de flesta akvarister sitter och väntar på att butiker skall sälja av sitt "gamla" sortiment för att bereda sig för höstens nyheter.


Så tyvärr, under våren sommaren går nog många akvaraister i "ide"

bootin
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 359
Blev medlem: 28 nov 2006, 20:41
Kontakt:

Inlägg av bootin » 06 maj 2009, 23:37

Emma, som ett litet svar på ovanstående och PM (tappade lusten att svara på det) kan jag bara säga att om du inte vill få offentliga kommentarer så bör du isf inte själv skriva offentligt i ett öppet forum. Ta nu kritiken du fått konstruktivt, den kommer inte från ingenstans. Råder dig att i fortsättningen inte klaga på människor om det bara rör sig om rent intresse varför ingen kommer till er 20% rea. Det funkar inte, det får motsatt effekt. Kanske speciellt på ett forum som består av potentiella kunder och många mkt kunniga akvarister. Och som svar på ovanstående finns det (som jag skrivit) en anledning att jag inte besökt er butik på 4 månader (vill du verkligen ta upp det igen?=dålig reklam).

Men det låter ju bra om ni utvecklats som du skriver, så lycka till i fortsättningen nu,

Ps.
Metaboliska defekter är inga "miss-öden", utan innebär att kropp/skelett utvecklas på fel sätt pga fisken fått fel kost under en lång period. Ett exempel är deformerat skelett.
Ds.

spyke
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 139
Blev medlem: 09 nov 2008, 00:23

Inlägg av spyke » 12 maj 2009, 20:59

Guldfisken_loll skrev:Jag gnäller inte över någonting.
Jag inser att tråden är på snudd till meningslös.
Men jag tycker ändå att beteendet är så pass avvikande att det hade varit kul att diskutera varför människor väljer att missgynna sig själva.
I rent intresse för att ha bättre framgång nästa gång vi har rabatter.
Borde ni inte vara glada att folk inte handlar på rean ? ja menar mer pengar åt er . om de nu handlar överhuvetaget hos er!.

Skriv svar

Återgå till "Akvarieaffärer"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster