Butiker i Växjö

Här kan vi diskutera om allt ang. akvarieaffärer, självklart ur en växtnörds perspektiv.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Användarvisningsbild
Magnus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1563
Blev medlem: 07 feb 2008, 17:41
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Butiker i Växjö

Inlägg av Magnus » 21 jan 2009, 13:49

Någon som har koll på det?

Jobbar ju numera i denna stad så jag tänkte ta mig en sväng och kolla, frågan är bara var, har kollat upp lite men finns det någon butik som rekommenderas?

Får gärna vara inom gångavstånd från centralen alt I11

Vet att det finns en som heter Akvariekällan precis vid centralen, så den ska jag besöka.

Dahla
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 66
Blev medlem: 04 mar 2008, 11:03
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Dahla » 21 jan 2009, 14:07

När jag pluggade i Växjö var jag alltid på akvariekällan. Om det är samma person som har kvar butiken, så är han väldigt trevlig och hjälpsam!
Inga fantasipriser och bra kvalitet på fisken.
Tror dock inte det var jättenära stationen på den tiden (-98 till -01), utan att det låg en bit ut mot... ja, vad det nu hette... Det låg någon form av vetenskapsställe för barn där också. I källaren till ett gammalt bostadshus.
/Dahla

Användarvisningsbild
Magnus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1563
Blev medlem: 07 feb 2008, 17:41
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Magnus » 21 jan 2009, 14:13

OK tack, dom kanske har flyttat nu då för jag kollade eniro och enligt kartan där så ska det ligga bara ett par hundra meter från centralen. hittade även arken zoo som ligger lite bortanför I11 så den får jag väl kolla in med.

Lysmask
Donator
Donator
Inlägg: 50
Blev medlem: 17 feb 2008, 21:49
Ort: Växjö (nästan)

Inlägg av Lysmask » 28 jan 2009, 22:59

Avariekällan ni pratar om är flyttad och såld. Nu heter den akvarielandet och har nya ägare. Den ligger inte så långt från I11 under friskis o svettis i källaren. Sen finns det ett ställe som heter tassar och morrhår som jag mest handlar på. Väldigt fin akvarieavdelning. Den ligger dock inte så nära men väl värt ett besök.

Användarvisningsbild
Magnus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1563
Blev medlem: 07 feb 2008, 17:41
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Magnus » 28 jan 2009, 23:01

Inte konstigt att jag inte hittade den då: har letat som tusan, den skulle ju annars ligga precis vid bauer gymnasiet.. där jag går förbi varje dag:)

Men tack, ska kolla upp de båda butikerna. ska se om jag inte hinner det imorn.

Användarvisningsbild
Magnus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1563
Blev medlem: 07 feb 2008, 17:41
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Magnus » 28 jan 2009, 23:03

Kollade akvarielandets sida, ser ju ut att vara en mysig liten butik, med liten avslappningshörna o allt:)

Lysmask
Donator
Donator
Inlägg: 50
Blev medlem: 17 feb 2008, 21:49
Ort: Växjö (nästan)

Inlägg av Lysmask » 28 jan 2009, 23:04

Ta du en tur till Tassar och morrhår. Tror dom har lite rabatter på växterna för tillfället. Sök på hitta.se så hittar du. Det är lite svårt att förklara.

Användarvisningsbild
Magnus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1563
Blev medlem: 07 feb 2008, 17:41
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Magnus » 28 jan 2009, 23:13

OK, då vet jag var det ligger med, ska ändå ta en runda till arken zoo någon dag och det ligger ju åt samma håll.
Blir ju en lite bit att gå bara från honnörsgatan.

Olorin
Donator
Donator
Inlägg: 272
Blev medlem: 13 feb 2008, 12:58
Ort: Växjö

Inlägg av Olorin » 29 jan 2009, 07:32

Jag var inne på alla butikerna igår. Arken har noll koll - där köper man rötter och annat som inte kan vara smittsamt. Tassar och morrhår har mest växter och fiskar just nu. Akvarielandet är lite mer relaxat, har precis bytt ägare igen så man vet inte riktigt vart det är på väg.

Om du jobbar vid I11 och går så är det akvarielandet. Arken är inte värt att slita skosulor för och Tassar och mårrhår är en ganska bra promenad bort. Sen finns det en skitbutik på andra sidan stan som inte heller är värd att bry sig om.
Jag gillar växter, men jag är ingen växtnörd. Jag är här för att Plantswap är det vänligaste och bästa forumet på hela webben! Sprid fröt så sajten växer!

Användarvisningsbild
Magnus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1563
Blev medlem: 07 feb 2008, 17:41
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Magnus » 29 jan 2009, 10:39

Då blir det ett besök på akvarielandet idag, får se när jag hinner gå till tassar & morrhår, känns som at jag hade behövt mer än en timmes lunch för att traska dit och även hinna stanna och kolla lite:)

Användarvisningsbild
Magnus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1563
Blev medlem: 07 feb 2008, 17:41
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Magnus » 29 jan 2009, 13:45

Var och kollade in Akvarielandet nu och det var väl sådär, ganska mycket fisk, men lite sämre med tillbehör, mm och växter hittade jag inte så mycket av heller.
Kul kille i butiken:) frågade efter Easy Carbo och då skulle han gå och hämta lite fisk?.. njae det är ju kolnäring för växter sa jag varpå han såg ut som ett frågetecken och kollade på sina hyllor, nej det har vi nog inte, men jag har det här.. och tog fram ett paket med tropicas näringskapslar:)

Han hade även tropicas mastergrow på 500ml flaska, men när jag frågade om priset höll jag på att få en liten chock. kommer inte ihåg exakt men jag tror det var 375:- (att jämföras med tex pwss som tar 145:- för samma)
Men han hade iaf SAE och vad jag kunde se såg dessa "äkta" ut kostade 33:-st så det är väl ett hyffsat pris iaf, ska nog traska dit innan jag går hem och köpa några.

Lysmask
Donator
Donator
Inlägg: 50
Blev medlem: 17 feb 2008, 21:49
Ort: Växjö (nästan)

Inlägg av Lysmask » 29 jan 2009, 15:12

Ne Han på akvarielandet har inte så stor koll. Tror att han var en djurtillbehörs grossist innan så man trodde ju att han skulle ha någon koll. Frågade om endlers en gång och då fick han stå och och slå upp dem i en bok...

Olorin
Donator
Donator
Inlägg: 272
Blev medlem: 13 feb 2008, 12:58
Ort: Växjö

Inlägg av Olorin » 29 jan 2009, 18:19

Sorgligt, men sant han har mycket att lära(och ibland får jag intrycket av att han inte vill).

På tal om "akvariebutiker" så kan du hälsa på mig. Just nu har jag totalrea på jumbostora svärdplantor, Myriophyllum, lite mossor och annat gunk. Garanterat priser som INGEN butik kan rå på :) Bor på teleborg, men vi kan ta en extresväng på lunchen en dag om du behöver skjuts...
Jag gillar växter, men jag är ingen växtnörd. Jag är här för att Plantswap är det vänligaste och bästa forumet på hela webben! Sprid fröt så sajten växer!

Användarvisningsbild
brams
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1339
Blev medlem: 23 aug 2006, 12:53
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av brams » 30 jan 2009, 13:08

Jag var i Växjö förr förra veckan.
Tycker att Tassar och morrhår är den bästa butiken. Riktigt snygg och fräsch avdelning med folk som vet vad dom pratar om. Tror att denna butiken kommer att bli ännu bättre i fortsättningen...

Akvarielandet är som många säger lite sämre på växtdelen. Han är ett ciklidfreak! =)

Dock kan ni ju specialbeställa växter från AKvarieteknik på dessa butiker, bara fråga efter en lista.
Bild Bild

Användarvisningsbild
Magnus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1563
Blev medlem: 07 feb 2008, 17:41
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Magnus » 30 jan 2009, 13:54

Ska försöka klämma in ett besök på T & M nästa vecka.

Olorin.
Vi kan ju kolla hur det är nästa vecka, hade varit kul att komma och hälsa på.

Användarvisningsbild
Magnus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1563
Blev medlem: 07 feb 2008, 17:41
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Magnus » 30 jan 2009, 14:41

Nån som vet om T&M har Easy Carbo hemma? har dom det kanske man får försöka hinna dit en runda idag.
(ja jag vet, det är ju bara att ringa och fråga, men jag provar här först eftersom min telefon ligger på laddning)

Användarvisningsbild
brams
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1339
Blev medlem: 23 aug 2006, 12:53
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av brams » 30 jan 2009, 14:57

dom har inte easy carbo... snackade just med han.
Om du åker dit så kan du ju pusha lite för det så kanske han tar in det ;)
Bild Bild

Användarvisningsbild
Magnus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1563
Blev medlem: 07 feb 2008, 17:41
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Magnus » 30 jan 2009, 15:14

OK, tack för info. hade ju behövt det idag, min har tagit slut:( och har ingen co2 kvar heller..

Lysmask
Donator
Donator
Inlägg: 50
Blev medlem: 17 feb 2008, 21:49
Ort: Växjö (nästan)

Inlägg av Lysmask » 30 jan 2009, 20:13

Var där idag med och frågade om EC och dem skulle kolla om dom skulle börja ta hem.

Skriv svar

Återgå till "Akvarieaffärer"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster