Tillstånd - odla - sälja?

Här kan vi diskutera om allt ang. akvarieaffärer, självklart ur en växtnörds perspektiv.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Dynamitella
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 477
Blev medlem: 27 apr 2011, 17:39

Tillstånd - odla - sälja?

Inlägg av Dynamitella » 16 okt 2011, 00:16

Behövs speciella tillstånd/avgifter för att få lov att odla fisk i mindre skala?
Nu tänkte jag mig ett uppvärmt garage eller en liten lokal.
Mellan 10 och 30 mindre akvarium.

Läste att man behöver tillstånd av länsstyrelsen om det gäller mer än 6 kar. Men många här i forumet har ju en bra bit mer än 6 kar, och säljer och köper in nytt på rullande band.

Funderar nämligen mycket ytligt på om det vore en kul extraknäck att föda upp populära småfiskar och antingen agera grossist eller sälja privat.
- Warning! Ninjas may be present -

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 16 okt 2011, 09:54

Beror på hur det med mindre skala bedöms. Så länge det är hobbyverksamhet så får du ha fler än sex akvarium utan några tillstånd, men räknas det som större skala (beroende på hur mycket du säljer) så behöver du dels ha gått ett par kurser och dels ska djurhållningen vara godkänd av länsstyrelsen. Finns en tråd på Zoopet som tar upp det mesta där, tror det var solis som frågade om något liknande du undrar.
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
Meatwipe
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 299
Blev medlem: 31 dec 2010, 02:38
Ort: Växjö

Inlägg av Meatwipe » 24 okt 2011, 16:13

Frågade en som jag känner som har lång erfarenhet av att odla fisk. Hon säger:

''Om han/hon skall odla ”för hemmabruk” med andra ord inte för att försörja sig på sin fiskodling behövs inga tillstånd. Likaså kan han ha hur många akvarium som helst. Men om han/hon kommer att odla och sälja mycket fisk, kan det underlätta om han/hon bildar en enskild firma och tar upp inkomster och utgifter i sin deklaration. Detta för att undvika problem med Skattemyndigheten.

Om han/hon däremot skall importera en massa fisk, då behöver han/hon ha alla tillstånd och kurser som krävs, men det är ju något helt annat än att odla fisk som till exempel jag gör (utan några tillstånd…) ''

Användarvisningsbild
Erik...
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 aug 2006, 14:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Erik... » 24 okt 2011, 23:16

Klippt och klistrat från jordbruksverkets hemsida:

"En verksamhet är av större omfattning när den bedrivs med sex eller fler akvarier."

Så, från och med sex akvarier gäller tillståndskrav.

Sen finns det en massa saker man kan fundera på.

Som det är formulerat kan du ha en gigantisk inomhuspool eller till och med fem stycken, så länge du inte tjänar för mycket pengar på det, men 6 st 54liters med guppys i, som du säljer avkomman ifrån, det kräver tillstånd. Inomhuspool med fisk i räknar de garaterat som "akvariekvot".

Man kan faktiskt ha 5 st jättelånga akvarier som man delar av med filtermatta och dylikt, så man får 50 olika fack.

Man kan ha 5 akvarier med fisk, och hur många som helst med enbart ryggradslösa djur, ryggradslösa djur omfattas inte av djurskyddslagarna. Men hoppar en fisk över till ett fisktomt akvarium så bryter man mot reglerna.

Det finns massor av räkor och snäckor man kan odla, och vad gäller dom behöver man inte ta några som helst hänsyn till djurskyddslagar, det är lätt att haka upp sig på att reglerna är besynnerliga, men å andra sidan har jag inte hört om någon med 10-15 akvarier som "åkt dit", även om det är möjligt att det har hänt. Jag skulle inte oroa mig för att starta det sjätte, sjunde eller ens det 15:de akvariet om de var av rimlig storlek och jag lät bli att provocera omgivningen och eventuella konkurrenter.

Är det så att man tänkt hålla några butiker med en rad arter som omsätts mycket får man väl bita i det sura äpplet och skaffa tillstånd, det är inget oöverstigligt hinder. Det är en hel del andra saker som behöver fixas och skötas om man ska odla fisk så att det blir lönsamt, att skaffa tillstånd är inte en stor sak i det sammanhanget.

Användarvisningsbild
Meatwipe
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 299
Blev medlem: 31 dec 2010, 02:38
Ort: Växjö

Inlägg av Meatwipe » 24 okt 2011, 23:57

6 kar som gräns vart onekligen en väldigt luddig begränsning... jag skulle nog gjort som min källa, det är ju inte som att hon eller dynamiten här funderar på att mer eller mindre försörja sig på fisk, så med den lilla omsättningen de har så tror jag det är omöjligt att märka och då inte heller fälla en för verksamheten. Och om man nu funderar på det så tror jag man tar och fixar det där tillståndet, som du säger, det är ju inget hinder i sammanhanget ifall man tänker slå igång en sådan verksamhet fullt ut. Skumt att det inte finns något om ryggradslösa djur, ser inte logiken bakom det alls, men lagar brukar ju bara finnas ibland bara för att och ibland inte... bara för att.

Användarvisningsbild
Erik...
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 aug 2006, 14:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Erik... » 25 okt 2011, 00:23

Ryggradslösa djur anses antagligen inte kapabla att lida i samma utsträckning, det finns ganska goda grunder för det.

Någonstans måste man dra gränsen för vad som enligt lag ska skyddas och hur, det finns ju regler för hur djur som omfattas av djurskyddslagar får avlivas, hur ska man få till en vettig gräns utan att förbjuda flugpapper om man inte drar gränsen vid ryggrad eller inte?

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 25 okt 2011, 08:42

Något man kan fundera kring i Jordbruksverkets text är "verksamhet". Såvitt jag har begripit det efter diskussioner med en hel del folk så behövs det inget tillstånd för att ha fler än sex akvarium, om det handlar om en hobbyverksamhet. Är syftet däremot att få en lite större inkomst så krävs tillstånd. Jag har heller inte sett att någon har åkt dit på det, inom hobbyn - men har man butik eller stor odling ska man definitivt skaffa tillstånd.

Jag misstänker att om detta någonsin prövas så kan man blanda in Skatteverkets definition på "verksamhet" - som jag ser det är dessa två lagstiftningar inte helt kompatibla där... att ha fler än sex kar hemma, odla och sälja lite då och då tror jag aldrig kommer vara något problem med nuvarande lagstiftning.
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Skriv svar

Återgå till "Akvarieaffärer"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster