Vem betalar skada av varor?

Här kan vi diskutera om allt ang. akvarieaffärer, självklart ur en växtnörds perspektiv.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
lollerpoop
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1532
Blev medlem: 16 aug 2010, 02:10
Ort: Örebro

Vem betalar skada av varor?

Inlägg av lollerpoop » 31 mar 2011, 11:45

Har beställt 2 aquarelle rör från http://www.aquascape-boutique.fr
Efter att ha väntat 2 veckor på leverans så kom det hem idag....paj på 3 ställen!
Det var inte DHL som frakta utan ett franskt företag.
Jag gick in på aquascapesidan och det står inget om "delivery information"
What to do!?
Jag mailade snubben och berättade att rörena va sönder att jag kunde ta kort och visa det.
Kan han neka mig nya rör om han packade det dåligt?
(packade i vanlig kartong)

Användarvisningsbild
Majki01
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1780
Blev medlem: 01 jul 2010, 21:15
Ort: lund
Kontakt:

Inlägg av Majki01 » 31 mar 2011, 11:54

Det har hänt mig med jag tog bild och skicka och fick nya skickade direkt. Finns alltid risk att varor går sönder under transport

lollerpoop
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1532
Blev medlem: 16 aug 2010, 02:10
Ort: Örebro

Inlägg av lollerpoop » 31 mar 2011, 12:14

ah jag mailade honom och sa att jag kunde visa bild men han sa att jag skulle ta kontakt med posten här i sverige.
Gjort det och anmält så dom ska nu ta kontakt med posten i frankrike....
Känns väldigt trist!
Tycker det är konstigt att han inte packeterat i ett hårt papprör istället....

Användarvisningsbild
Dennis@akvariefantast.se
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1327
Blev medlem: 23 jun 2010, 21:19
Ort: Veberöd
Kontakt:

Inlägg av Dennis@akvariefantast.se » 31 mar 2011, 12:23

Posten har fjåniga regler , vet inte om det bara är i vårt avtal på jobb men vi får bara ersättning på 150:-/kg fraktad vara som gått sönder.
Vet dock inte hur reglerna ser ut för privata försändelser , aldrig behövt utforska det , peppar , salt och ta i trä !
Driver Hobbysidan Akvariefantast.se med en kompis.

- Pappa varför smakar inte körsbärstomaterna körsbär ?
Mirella 4 år

Antal W/kvm:312 W/m² (reff räknat 0,8)

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Vem betalar skada av varor?

Inlägg av hawkse » 31 mar 2011, 12:24

lollerpoop skrev:Har beställt 2 aquarelle rör från http://www.aquascape-boutique.fr
Efter att ha väntat 2 veckor på leverans så kom det hem idag....paj på 3 ställen!
Det var inte DHL som frakta utan ett franskt företag.
Jag gick in på aquascapesidan och det står inget om "delivery information"
What to do!?
Jag mailade snubben och berättade att rörena va sönder att jag kunde ta kort och visa det.
Kan han neka mig nya rör om han packade det dåligt?
(packade i vanlig kartong)
Du ska anmäla transportskadan till transportföretaget som levererade paketet till dig. Är det tydligt vid leveransen att godset är skadat skall du göra det omedelbart i samband med att paketet avlämnas/hämtas. Upptäcks det efter uppackning kontaktar du transportfirman.

Tyvärr är det så att ersättning från transportfirmor oftast utgår från varans vikt (jupp, ersättning per kilo upp till en max-gräns) så är godset lätt riskerar du att få dålig ersättning.

Egentligen har väl inte avsändaren något ansvar för att transportfirman slagit sönder godset. Transportfirman har ju åtagit sig uppdraget utan anmärkning om dåligt emballage. Vanligt är dock att avsändaren ändå skickar ersättningsprylar och sedan hanterar ärendet med transportören.

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 31 mar 2011, 12:27

Dennis@akvariefantast.se skrev:Posten har fjåniga regler , vet inte om det bara är i vårt avtal på jobb men vi får bara ersättning på 150:-/kg fraktad vara som gått sönder.
Vet dock inte hur reglerna ser ut för privata försändelser , aldrig behövt utforska det , peppar , salt och ta i trä !
Samma där. Fick ju en ramp manglad av Posten i vintras och läste på. Lyckligtvis uppgick inte rampens värde till mer än maxersättningen och den vägde tillräckligt för att jag skulle få full kostnadstäckning. I mitt fall tog Posten på sig hela ansvaret då de själva anmält skadan.

Vill du säkra dyrare varor är det rek som gäller hos Posten (eller var det assurans?). I övriga fall får man teckna separat transportförsäkring med transportbolaget man anlitar.

Användarvisningsbild
Dennis@akvariefantast.se
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1327
Blev medlem: 23 jun 2010, 21:19
Ort: Veberöd
Kontakt:

Inlägg av Dennis@akvariefantast.se » 31 mar 2011, 12:54

+1 på extra försäkring i det läget :-)
Driver Hobbysidan Akvariefantast.se med en kompis.

- Pappa varför smakar inte körsbärstomaterna körsbär ?
Mirella 4 år

Antal W/kvm:312 W/m² (reff räknat 0,8)

Användarvisningsbild
Majki01
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1780
Blev medlem: 01 jul 2010, 21:15
Ort: lund
Kontakt:

Inlägg av Majki01 » 31 mar 2011, 12:58

Tycker hans svar va konstigt. Jag har också fått trasiga varor men han har alltid skickat nytt. Konstigt. Skicka till han igen och förklara att han ju måste förstå att man inte kan skicka ömtåligt gods så lätt packat.

lollerpoop
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1532
Blev medlem: 16 aug 2010, 02:10
Ort: Örebro

Inlägg av lollerpoop » 31 mar 2011, 13:36

Ja den var ju bara i en kartong som va i en större kartong...och bubbelplast.
papprör är ju ändå hårdare än vanlig kartong, varför använde han inte det?
Jag hoppas verkligen att jag får full ersättning!
2 st lysrör är inte så billigt =(
Plus man lever på försörjningsstöd....skit oxå.
Om det blir så att deras post bara betalar liten summa per vikt så ska jag försöka prata med han i aquascape och se om han kan
ersätta rören, fast jag tvivlar starkt på det =/

Användarvisningsbild
blassan
Donator
Donator
Inlägg: 2085
Blev medlem: 02 okt 2010, 22:46
Ort: Molkom
Kontakt:

Inlägg av blassan » 31 mar 2011, 16:03

tragiskt,. därför man inte beställer rör online :) hehe tråkigt när det väl händer,. Köp SYlvania Aquastar i butiken som du kan gå o snacka med :) lättsamt, och är ett rör trasigt kan man ta den kontakten direkt!
Farts are like wines. They get better the older they get!
blogg .:. uppdaterad 11/14.:. http://blassan.blogspot.se/

lollerpoop
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1532
Blev medlem: 16 aug 2010, 02:10
Ort: Örebro

Inlägg av lollerpoop » 31 mar 2011, 16:08

Om det blir så att jag kommer få liten ersättning 150spänn kilot, så kommer jag inte kunna köpa rör ändå på ett bra tag.
Har inga "akvariepengar" kvar....
Allt har gått till Växter/Co2/Belysning :P
Behövde bara dom här rören plus att jag väntar på co2 (väntat i 1 månad nu) sen skulle jag börja med mitt första "scape"
Äsch vi får se vad som händer!

Användarvisningsbild
blassan
Donator
Donator
Inlägg: 2085
Blev medlem: 02 okt 2010, 22:46
Ort: Molkom
Kontakt:

Inlägg av blassan » 31 mar 2011, 16:10

tråkigt när det händer :(
Farts are like wines. They get better the older they get!
blogg .:. uppdaterad 11/14.:. http://blassan.blogspot.se/

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 31 mar 2011, 18:59

lollerpoop skrev:Om det blir så att deras post bara betalar liten summa per vikt så ska jag försöka prata med han i aquascape och se om han kan
ersätta rören, fast jag tvivlar starkt på det =/
Det är din post som skall hantera anspråken du har - det är ju till dem du anmäler. Om de sedan kan fastställa att skadan förorsakats av annan transportör får de kräva tillbaka pengarna av dem. Det ska inte du behöva krångla med.

lollerpoop
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1532
Blev medlem: 16 aug 2010, 02:10
Ort: Örebro

Inlägg av lollerpoop » 31 mar 2011, 19:31

jaha ok.
Jag pratade med posten och dom sa att dom skulle utreda ärendet och meddela posten i frankrike så vi får se.

Användarvisningsbild
Majki01
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1780
Blev medlem: 01 jul 2010, 21:15
Ort: lund
Kontakt:

Inlägg av Majki01 » 31 mar 2011, 20:15

Vet inte riktigt vad det beror på. Anledningen till att han alltid skickat till mig
Om något gått sönder utan tjafs är antagligen för att jag alltid handlat så otroligt mycket av han och han antagligen inte vill förlora mig som kund. Men fortsätt med det posten sa till dig
Om. Så ska jag i vilket fall som helst skicka ett mail till han och berätta att det va jag som rek dig att handla därifrån . Kanske hjälper . Senaste 6 månader har jag gjort stor order av honom minst en gång i månaden på olika armaturer och rör till alla mina kar samt lite saker till salt projektet.

lollerpoop
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1532
Blev medlem: 16 aug 2010, 02:10
Ort: Örebro

Inlägg av lollerpoop » 31 mar 2011, 20:23

Majki01 skrev:Vet inte riktigt vad det beror på. Anledningen till att han alltid skickat till mig
Om något gått sönder utan tjafs är antagligen för att jag alltid handlat så otroligt mycket av han och han antagligen inte vill förlora mig som kund. Men fortsätt med det posten sa till dig
Om. Så ska jag i vilket fall som helst skicka ett mail till han och berätta att det va jag som rek dig att handla därifrån . Kanske hjälper . Senaste 6 månader har jag gjort stor order av honom minst en gång i månaden på olika armaturer och rör till alla mina kar samt lite saker till salt projektet.

Ah får se vad dom säger först.
Men sjysst som fan majki om du kunde göra det :)

Skriv svar

Återgå till "Akvarieaffärer"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster