Anubias barteri

Här kan vi fördjupa oss med kunskap, genom att rikta oss på en växt i taget..

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
christinag
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 okt 2007, 00:27
Ort: Västerås

Anubias barteri

Inlägg av christinag » 15 dec 2010, 06:22

Är ju inte så vanlig längre, den "vanliga" anubiasen. Är det någon här som har den och kan tala om för mig hur stora blad den kan få? Jag tycker min börjar bli jobbig, jag delar den efter varje halvmeter den växer (rotstocken alltså) och den får bara större och större blad efter varje gång. Nånstans måste det ju ta slut?

MvH
Christina G

Användarvisningsbild
peterhaack
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3706
Blev medlem: 22 aug 2006, 20:49
Ort: Skånes Fagerhult
Kontakt:

Inlägg av peterhaack » 14 feb 2011, 22:53

När vi var på tropica såg vi planter av denna med blad upp till 15-20cm moderplantor

Användarvisningsbild
christinag
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 okt 2007, 00:27
Ort: Västerås

Inlägg av christinag » 14 feb 2011, 23:13

Ja dom är så stora faktiskt.

Fick förresten min moderplanta stulen förra veckan. Fanns i en akvariekällare jag delade med andra. Inte så jättevanlig i Sverige. Hoppas den som tog den får glädje av den ...

Har för mig att karet är 63 högt, då är plantan på bilden strax under 60 alltså. Pfiffikusen som ligger ovanpå lilla bladet är exakt tio cm lång och fyra cm bred. Genomsnittlig längd på fullvuxna blad ligger runt 16,5-17 cm. Den har lyft täckglaset flera gånger under årens lopp, så att de har rasat.

Jag har försökt att artbestäma den, därav frågan i mitt första inlägg. Det slutade med Anubias barteri barteri (med Hjälp av Heiko Bleher bl.a.). När den är under vattenytan, kan den nämligen växa litet som A. barteri coffefolia, men är ändå inte den. Dessutom har några avläggare bestämts till A. barteri caladiifolia, vilket jag alltså inte trodde på utan ville ha bekräftat att det inte var frågan om. Nu har jag dock tittat på riktiga caladiifolia och dom har en helt annant, liksom upptättstående, just caladiumlikt växtsätt. Så jag förblir vid A. barteri barteri.

Har jag tur, så hittar jag nån avläggare nånstans... :cry: Man har sina favoriter.

MvH
Christina G
Bilagor
PICT0053_400_300.JPG
PICT0053_400_300.JPG (17.78 KiB) Visad 10853 gånger

Användarvisningsbild
Lingonfil
Donator
Donator
Inlägg: 681
Blev medlem: 06 sep 2008, 14:04
Ort: Solna, Stockholm

Inlägg av Lingonfil » 12 jun 2011, 15:37

Stulen?

På riktigt?
PS Aquascaping Showcase 2011 - Hjälp till!

Användarvisningsbild
kaptenen
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 161
Blev medlem: 08 jun 2011, 17:33
Ort: Stockholm

Inlägg av kaptenen » 12 jun 2011, 16:10

Med tanke på hur pass dyra stora exemplar av Anubias är så kan vissa säkert gå så långt så att de börjar stjäla. Låter väldigt ovanligt och jag har aldrig hört att någon stjäl någon annans anubias. Jag ska börja hålla ett extra öga på de som tycker att mina anubias "mini" är fina ;-)

Användarvisningsbild
christinag
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 okt 2007, 00:27
Ort: Västerås

Inlägg av christinag » 25 jul 2011, 00:10

Japp, den vart stulen på riktigt. Tillsammans med en massa annat. Några enorma rötter tex. :cry:

Användarvisningsbild
Fanbyalperna
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 09 feb 2008, 07:25
Ort: Stöde

Inlägg av Fanbyalperna » 25 jul 2011, 09:20

[quote="christinag"]Japp, den vart stulen på riktigt. Tillsammans med en massa annat. Några enorma rötter tex. :cry:[/quote]

Mycket tråkigt. Det finns ingenting som inte är stöldbegärligt tydligen.
Ny affärsidé till någon, lås till akvarier :-)
Har inte alltid rätt, men fel ibland

Skriv svar

Återgå till "Artspecifik växtkunskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster