Artbeskrivning: Blyxa Japonica

Här kan vi fördjupa oss med kunskap, genom att rikta oss på en växt i taget..

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Artbeskrivning: Blyxa Japonica

Inlägg av Raven » 27 nov 2010, 19:45

Latinskt namn: Blyxa Japonica
Familj: Hydrocharitaceae
Handelsnamn: Blyxa Japonica
Utbredning: Asien
Höjd: 7-15cm
Bredd: 5-10cm
Växtstruktur: Stam
Ljus: Medium till mycket starkt
Temperatur: 22-28 °C
Vattnets hårdhet: Mjukt till hårt
pH: 5.5-7.5
Växhastighet: Medium
Svårighetsgrad: Svår
Kan odlas emersed: Nej
Äts av växtätande fiskar: ?
Gödning med kol: Svår att få att trivas utan tillförsel av koldioxid

Blyxa Japonica har höga krav på ljus, näringsrik botten och behöver ofta extra tillförsel av koldioxid för att trivas.
I starkt ljus får bladen en rödbrun färg och i svagare ljus får bladen en starkt grön färg.
Förekommer naturligt i grunda pölar med stillatående vatten, träskmarker och långsamt rinnande floder med järnrikt vatten i tropiska östasien.
Om fosfathalten är hög(1-2ppm) så kommer växten att skicka ut långa tunna stjälkar med små vita blommor på.

Några bilder som Anettejt har tagit.
Bild
Bild
Bild
-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Personlig kommentar: har försökt några gånger med blyxa men inte lyckats, trodde först det berodde på svagt ljus men nu senast jag försökte hade jag en 70W MH-lampa ovanför blyxan men förtvinar sakta ändå så verkar som co2-tillförsel är mer eller mindre ett krav för den ska trivas.
Senast redigerad av 1 Raven, redigerad totalt 28 gånger.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 27 nov 2010, 20:17

Har haft arten i omgångar. Otroligt vacker växt, dessutom en som "håller sig i storlek", dvs inte kräver särdeles med trimning. Det verkligt viktiga verkar dock vara just CO2, utan det förtvinar den. Med CO2 har jag hållt den i bra skick även i "lägre" ljusmängd, och den har svarat med bra tillväxt (plus blomster utan några speciella åtgärder).

Så fort CO2 sviktade fick jag problem med den, gick ut vid _samtliga_ tillfällen där. Höga krav på ljus instämmer jag alltså inte med, däremot bra med CO2. Då verkar den vara "problemfri", enligt mig. Normalt ljus (dvs standard över en normal burk, t ex 2x30w över ca 100 liter) räcker, om CO2 är i bra ordning. Har kört den i fiskfria burkar där jag kunnat fläska på med CO2, och pH verkar inte vara känsligt för den ned till ca 5,5.

Just nu har jag bara ett fåtal taskiga skott (räddade efter senaste CO2-missen), men jag kommer helt säkert återvända till den. Underbar planta!!

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 27 nov 2010, 23:56

PatrikMalmo skrev:Normalt ljus (dvs standard över en normal burk, t ex 2x30w över ca 100 liter)
W/liter? *host*

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 28 nov 2010, 09:13

hawkse skrev:
PatrikMalmo skrev:Normalt ljus (dvs standard över en normal burk, t ex 2x30w över ca 100 liter)
W/liter? *host*
Ja, ja... *himlar med ögonen* ...2 st 30W T8-rör är standardbelysning över många burkar runt 100-150 liter. Skriver därmed standardbelysning för att helt komma ifrån räknandet... :lol:
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Skriv svar

Återgå till "Artspecifik växtkunskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster