Rotala wallichii

Här kan vi fördjupa oss med kunskap, genom att rikta oss på en växt i taget..

Moderator: Hedersmedlemmar

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Rotala wallichii

Inlägg av defdac » 23 aug 2010, 21:07

Jag har fått anledning att tro att den här växten inte gillar lägre temperaturer (typ <26). Är det någon annan som märkt samma sak?
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
Majki01
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1780
Blev medlem: 01 jul 2010, 21:15
Ort: lund
Kontakt:

Inlägg av Majki01 » 23 aug 2010, 21:17

Rotala wallichii
Höjd: 15-30cm
Ljus: Måttlig till mycket
Temp: 20-26c
pH: 5-7


Vad jag vet så trivs den bäst under 26 grader. Men däremot så är den otroligt ph känslig.

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 24 aug 2010, 13:28

Okej, för min tokväxte nu under de hetaste sommardagarna då temperaturen här i lägenheten låg över 28 grader. Likaså i mitt refugium där jag nu kör runt 28 grader så verkar den dundra iväg rejält.

När den kallare tidsperioden under sommaren kom så tvärstuntade den. Ingen doppvärmare så jag tippar att temperaturen då låg under 25 grader. Vattnet kändes kallt.

Det kan naturligtvis ha varit en massa andra saker, som tex att den plötsligt blev algangripen. Det kan ju säkert göra att den stuntar.
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
Majki01
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1780
Blev medlem: 01 jul 2010, 21:15
Ort: lund
Kontakt:

Inlägg av Majki01 » 24 aug 2010, 13:36

Absolut. Jag har faktiskt ingen aning om hur det kan vara så. Men som du säger det kan ju va massa andra saker som orsakare det.
Men konstigt tycker jag det är. Borde nästan ha varit tvärtom hehe.. Att den växte dåligt under dom varma dagarna och kom igång snabbt nu hehe

Skriv svar

Återgå till "Artspecifik växtkunskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster