maxspect razor 120w 8k

Här kan vi berätta om våra kunskaper och vetskaper om olika produkter som vi testat och/eller har i våra baljor samt ge recensioner på Akvarieaffärer.

Moderator: Hedersmedlemmar

ixxe
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 471
Blev medlem: 25 aug 2006, 01:02

maxspect razor 120w 8k

Inlägg av ixxe » 26 okt 2014, 16:34

Har nu haft denna led belysning i ett par månader o tänkte dela mina tankar.

Man kan inte säga annat än att den är snygg och välbyggt vilket man borde kunna förvänta sig för det priset.
Kan inte höra några missljud från led drivers eller liknande. Den inbyggda fläckten har än så länge aldrig gått igång,
(kör upp till 90% styrka)
Kanalerna är ställbara så man kan justera färgton på ljuset

Det finns inbyggd upp och ner dimmring med timer vilket kan va trevligt men jag tycker det ledde till mer alger och växterna vill inte krypa lika bra utan började sträcka sig uppåt.

Det känns som det är dålig spridning på längden vilket gör att hörnen blir mörka. För att åtgärda detta var jag tvungen att placera amaturen ganska högt. kan könnas overkill med 120w över 54l men hade jag köpt 60w:arn hade jag förmodligen fått lämna tillbaka den pga för dålig spridning. Denna typen av led lämpar sig nog bäst för fyrkantiga kar om man vill undvika få för mycke ljusspill på rutorna.

Jag kan inte säga att det växer bättre eller sämre än mina 2x24 t5 trots att watten är det dubbla.
Dock ger det ett krispigt ljus med reflektioner på stenar och dyligt om man har lite ytvattenrörelse.

2x24w t5
Bild
120w razor
Bild

För den som bryr sig mycke om hur helhetsintrycket är kan jag rekommendera rampen då den helt enkelt är snyggare o slimmare,
men själva växtresultatet är ungefär detsamma.

Användarvisningsbild
Krukan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1159
Blev medlem: 06 okt 2008, 14:38
Ort: Sollentuna

Re: maxspect razor 120w 8k

Inlägg av Krukan » 26 okt 2014, 17:02

Grymt snyggt kar. Hur upplever du spridningen framåt/bakåt? Jag tordes inte köpa Razor efter jag fått höra att ljusmängden som träffade fram- och bakruta (33cm djupt) troligen skulle ge mig helt gröna glas.

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: maxspect razor 120w 8k

Inlägg av Bson » 26 okt 2014, 18:42

Har själv en Razor 160W och kan hålla med i det mesta som nämns. Spridningen kan ju dock utökas genom köp av 120gr. linser http://www.tritonakvarium.se/120graders ... zor/3170-0
Tycker Razorn utklassar allt jag haft tidigare som MH, T5. Så grymt smidigt med inbyggd tid- och effektstyrning etc. Hela armaturen är ju väldigt smidig i sig och lätt att höja/sänka. Ljusspill är också mindre än tidigare armaturer jag haft. Klassar Razorn som en av dom absolut bästa grejorna jag köpt till akvariet. Väldigt snyggt kar förresten ixxe.

ixxe
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 471
Blev medlem: 25 aug 2006, 01:02

Re: maxspect razor 120w 8k

Inlägg av ixxe » 26 okt 2014, 19:20

Problemet är väl lite om du har större vinkel får du även mer spridning på rutorna fram och bak, det ger lite samma resultat som att höja den.
Jag hade velat att det kanske var lite bredare mellan modulerna. Men visst dom kostar bara en hundring så det kan va värt ett försök.

Krukan: Visst hamnar det mycker ljus på fram/bakrutan. men det gör det även med ljusrör. Det känns lite som trycket nedåt är större än det i sidled. Jag har superproblem med gda i alla mina kar hur jag än gör UTOM detta. Får lite i början men när det väl tuffat igång funkar det klockrent.

Tack kompimangerna, jag e inte nöjd själv med hardskapen men växterna e glada ialf. :) Utriculan växer som ogräs, har en skön grön färg.

Skriv svar

Återgå till "Produkt & Affärsrecensioner"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster