Alla shopägare se hit.

Här kan vi berätta om våra kunskaper och vetskaper om olika produkter som vi testat och/eller har i våra baljor samt ge recensioner på Akvarieaffärer.

Moderator: Hedersmedlemmar

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Alla shopägare se hit.

Inlägg av defdac » 18 maj 2011, 11:55

Jag skulle vilja berätta vad som får mig att öppna plånkan, eftersom det är mycket tydligt att få eller inga webbshoppar förstår köpvanorna hos en växtakvarist.

1) Möbel och ramper. Kan du inte ta hem och erbjuda något som går i exakt Linje med IKEA:s senaste kollektion. Don't bother.

2) Akvarium. Kan du inte ta hem eller erbjuda måttbeställda ramlösa optiwhiteakvarier. Don't bother.

3) Filter. Hög kvalitet till lågt pris. Kan du inte erbjuda tyska priser. Don't bother.

4) Belysning. Fixa elektroniska LED/T5-ballaster och DIY-kit. Här kan du hålla ganska höga marginaler eftersom du kommer vara nästan ensam på att erbjuda detta. Just nu är problemet inte så mycket priset utan just kunskapen om att ta hem exakt rätt dioder/rör/ballaster och hitta rätt schema osv.

5) Gödning. Färdigblandad PMDD. Ta samma eller lite lägre pris som Tropicas gödningar så borde det bli rejäla marginaler. Här betalar man för sin bekvämlighet och att någon annan tänkt åt en, inte gödningen i sig som kostar kattskit.

6) Växter. Med tanke på att folk i princip kastar växter i ansiktet på en på internet så nej. Don't bother. Det finns roligare saker än att få en massa negativ kritik på löjligt överdriven packning som tar oändligt med tid. När du väl gjort den där tegelstenen klar enligt konstens alla regler kommer någon wise ass och påpekar hur sjukt dåligt du packar, att det fattas värmepack och att du använder miljöovänliga material och att du är ful...

Viss marknad för importerade väldigt speciella arter som olika varianter av Eriocaulon, Tonina och Polygonum, samt lite större mängder av riktigt sjukt svårodlade växter som inte Tropica har.

7) CO2-utrustning: Basic (tub+regulator+nålventil+magnetventil) och Avancerad (Inline-diffusor, Tub, Regulator, Nålventil, Magnetventil och pH-controller med färdiga kalibreringsvätskor). Erbjud 2 och 6 kgs tuber i olika storlekar. Priset kvittar i stort sett sålänge kittet är komplett för att komma igång. Här betalar man främst för att någon annan tänkt åt en (precis som med belysningen), inte materialet i sig.

8) "Glass-ware". Lilypipes och Inlets.

Ska försöka utöka när jag kommer på fler saker.
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 18 maj 2011, 11:55

Reserverad
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 18 maj 2011, 12:09

* Bra, tydlig information om produkterna och vad som skiljer dem åt. Gärna länkar till tillverkarens dokumentation och massor med närbilder på prylarna.

* Rör & lampor i mängder.

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 18 maj 2011, 12:15

* Bottenmaterial som ser verkligare ut än rådasand och blästersand. Olika former av mer avancerade "soils" kan det finnas marknad för med rätt frakt, men jag gissar att marginalerna blir urusla. Det blir svårt att erbjuda något som är dyrare och marginellt bättre än kattsand..
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 18 maj 2011, 12:16

(rör och lampor i mängder är en jäkligt bra punkt eftersom smaken är som baken och det inte finns något uttalat "rätt" när det kommer till detta.. men undvik GroLux eller rör som heter något med "Planta" "Grow" etc.. )
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
blassan
Donator
Donator
Inlägg: 2085
Blev medlem: 02 okt 2010, 22:46
Ort: Molkom
Kontakt:

Inlägg av blassan » 18 maj 2011, 12:48

Cirkulations pumpar är något man saknar ute på handeln, snygga och effektiva men även i alla storlekar, ju mindre men effektiva man kan få tag på ju bättre går det att gömma dom bland buskage i Karen för att få växterna åt rätt håll. Även bra tryck och bra info är också något som inte ges. Eller väldigt sällan iaf
Farts are like wines. They get better the older they get!
blogg .:. uppdaterad 11/14.:. http://blassan.blogspot.se/

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Inlägg av Mr_Ewing » 18 maj 2011, 14:39

Små schyssta ramper för mindre kar saknar jag. Blir att beställa från Tjing tjong, men det blir ju inte så billigt med frakt tull moms osv..
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
kjaer
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 766
Blev medlem: 28 aug 2007, 18:34
Ort: Falster, Danmark

Inlägg av kjaer » 18 maj 2011, 16:11

Håller helt med om att det finns inga/mycket få affärer som har ett bra utbud för växtnördar med sans för estetik. Inte ens om du beställer från utlandet kan du få tag på allt du behöver från samma ställe.

Men vi kan nog glömma att en sådan affär kommer fungera i Sverige eller Skandinavien, då akvarister i denna delen av världen generellt är väldigt sparsamma (läs: snåla) och växtakvarister som kör ADA-stilen ungefär lika sällsynta røde pølser är vanliga i Danmark....

Så det är nog lite önsketänkning IMO, men om vi ska ha en bra affär ska den har allt det du nämner i första posten, små ramper i bra kvalitet (som Mr_Ewing nämner), ADA och ett bra utval av hardscape material.

Tycker nog också det vara trevligt med ett bra utval av växter... Visst går det att få tag på det mesta på forumet, men det kan ta tid och bli rätt omständigt om man vill ha många arter. Då är det mycket enklare att kunna köpa alla arter och mängder man behöver på ett ställe, speciellt om man ska starta ett nytt scape...
Mvh. Johan

Var hälsat H! Må ni leva i eviga tider, ty eders majestät äro konung av Plantswap och skejpingens alsmäktiga fyrste. Hylla mästaren, ty han äro cool!

Användarvisningsbild
Getingen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 994
Blev medlem: 20 aug 2010, 18:35
Ort: Halmstad

Inlägg av Getingen » 18 maj 2011, 16:16

Snabba leveranser är väldigt viktigt för min del. Är det lång leveranstid måste du erbjuda något som ingen annan har för att det ska vara okej.
Legends Like Me Live Forever

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 18 maj 2011, 17:09

Mm, finns en del att tänka på här. Drömmar är ju gratis, men ett lager enbart av det som beskrivs ovanstående, dessutom i Sverige... det är ju för bövelen uppåt ett par-trehundra papp som man sätter i ett lager? För folk som kanske är max ett par hundra till antalet i hela landet, eller räknar jag fel? Ooops, glömde lokalkostnader och egen arbetstid...

Har ju klurat lite på detta, men - att försöka tillfredsställa svenska växtakvarister, denna köpstarka och stora målgrupp, som kommer att undra över varför du som butik inte har just den senaste prytteln i fyra storlekar i lager, som gärna själva gör DIY som blir bättre än kommersiella produkter... ger en fin konkurs. Don´t bother. De köper redan från utlandet, dessutom. Det finns ett mycket litet antal anledningar att köra en sådan butik i Sverige, och ingen av dem drar in något att leva på.

Ja, ja, kalla mig negativ och allt, i just detta är jag övertygad om att jag är realist. Marknaden finns helt enkelt inte att leva på detta i Sverige. Mina fem öre.

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av GasseG » 18 maj 2011, 19:01

5) Gödning. Färdigblandad PMDD. Ta samma eller lite lägre pris som Tropicas gödningar så borde det bli rejäla marginaler. Här betalar man för sin bekvämlighet och att någon annan tänkt åt en, inte gödningen i sig som kostar kattskit.

Jag hade köpt direkt! PMDD har gjort sig ett namn nu så färdigblandad ligger helt rätt i tiden...totalnoob som man är. Men enkelt vill man ju ha!

6) Växter. Med tanke på att folk i princip kastar växter i ansiktet på en på internet så nej. Don't bother. Det finns roligare saker än att få en massa negativ kritik på löjligt överdriven packning som tar oändligt med tid. När du väl gjort den där tegelstenen klar enligt konstens alla regler kommer någon wise ass och påpekar hur sjukt dåligt du packar, att det fattas värmepack och att du använder miljöovänliga material och att du är ful...

Håller inte riktigt med här...
Detta är grymt ju
Bild

Håller med om alla punkter utom nummer 6 möjligen.

Mycket bra tråd!
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Pettson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 521
Blev medlem: 01 feb 2011, 01:14
Ort: Stockholm

Inlägg av Pettson » 19 maj 2011, 10:30

Mr_Ewing skrev:Små schyssta ramper för mindre kar saknar jag. Blir att beställa från Tjing tjong, men det blir ju inte så billigt med frakt tull moms osv..
+1

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 19 maj 2011, 21:49

dessutom i Sverige... det är ju för bövelen uppåt ett par-trehundra papp som man sätter i ett lager? För folk som kanske är max ett par hundra till antalet i hela landet, eller räknar jag fel?
Nej enbart i Sverige skulle det aldrig bära sig. Kundbasen skulle vara marginellt större än de som ofta skriver här gissar jag och det är alldeles för lite. Engelska+Svenska till en början, sedan tyska och italienska.

Detta skulle vara ganska långt ifrån hobby-hemma-pularen.

De grejjerna jag eftersöker är globalt eftersökta, och jag tror DIY-LED-kit kan vara en riktigt spännande och ny marknad. Överlag att satsa på att göra det bekvämt för hobbyisterna och ta tillvara på deras vilja att pula själva och sätta ihop sin drömsetup utan att behöva vara expert på både växtakvaristik och elektronik eller ens kemi.

En stor anledning till att hightech-växtakvarier är så exotiskt och oöverkomligt tror jag är att lista ut vad man behöver och sedan utöver det jaga fatt på rätt shop för varje komponent. Bara en sån sak som att blanda till PMDD verkar vara en stor tröskel.

Med detta tror jag man kan kombinera den snåla DIY-andan och det häftiga i att skapa något som få klarar av och få en unik installation i hemmet som är ganska långt ifrån svennebanan-akvarierna som står och puttrar i vart och vartannat hem.

Det är en grymt rolig ekvation att få att gå ihop. Om det är ett "börja i garaget"-projekt vet jag inte. Att skruva ihop några olika DIY-LED-kit kan vara det. Att sedan gå globalt/EU blir något att bita i..
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Inlägg av H » 20 maj 2011, 00:34

Låter som du har en affärsidé. go for it.

H.

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av GasseG » 20 maj 2011, 10:00

Ja det är sannerligen en intressant tid vi lever i. Med rätt sorts guider till en "egen" LED-lampa så skulle det går att bygga den exakt i det kelvin-tal man själv önskar. Får man dessutom till lite flashig design så tror jag att man är i hamn sas.

Hehe jag vet inte om det går att sätta DIY = snål. Jag känner mig inte särskilt snål men bygger gärna saker själv när det får ta tid. Jag mår helt enkelt bra i själen av att ha små miniprojekt och känslan när det är klart av att ha skapat något själv.
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 20 maj 2011, 12:13

GasseG skrev:Med rätt sorts guider till en "egen" LED-lampa så skulle det går att bygga den exakt i det kelvin-tal man själv önskar.
RGB-Led.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Krukan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1159
Blev medlem: 06 okt 2008, 14:38
Ort: Sollentuna

Inlägg av Krukan » 20 maj 2011, 13:34

DIY blir ofta lika med, lite dyrare och nästan lika bra som köpes. Men trots detta instämmer jag med Gasse, att göra det själv när man har möjlighet är roligare.

Användarvisningsbild
Lingonfil
Donator
Donator
Inlägg: 681
Blev medlem: 06 sep 2008, 14:04
Ort: Solna, Stockholm

Inlägg av Lingonfil » 20 maj 2011, 19:51

Jag tror man skulle kunna utöka sin kundbas om man även sålda grejer till t ex Bonsaiodlare och räknördar. De behöver ju ofta rätt så likartade saker. Soil, gödning, specialverktyg.

Jag handlar generellt väldigt lite. Men det som jag ständigt slås av är att det är så ruskigt dåliga och innehållslösa hemsidor!!! Det räcker liksom inte med att bara ställa upp sina varor på hyllor och vänta på att folk ska komma och köpa. Man måste sälja!

Varför finns det inte instruktionsvideos som t ex visar "hur lätt det är att plantera med pincett från [märke] i soil från [märke]".
Eller en instruktionsvideo med hur man gör för att sätta upp en nanokub. Paketpris på det.
Det är bara att spela in med en 1000 kronors videokamera och låta Youtube hosta videon!

Hur kommer det sig att ingen av de akvarierelaterade sidor som jag besöker för att inhämta kunskap och göda mitt intresse drivs av de som tjänar pengar på mitt intresse?

Varför är det bloggare och forum som erbjuder de bästa tipsen om vilket lysrör man ska köpa, eller hur man kan odla amanoräkor?

Man kan inte sitta och säga att det inte finns någon marknad. Det finns en marknad för ALLT. Det handlar bara om hur framgångsrik man är på att sälja sin produkt.
PS Aquascaping Showcase 2011 - Hjälp till!

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 20 maj 2011, 20:08

Lingonfil skrev:Varför är det bloggare och forum som erbjuder de bästa tipsen om vilket lysrör man ska köpa, eller hur man kan odla amanoräkor?
Mycke kunskap kan man inte läsa sig till utan det är förstahandserfarenhet som gäller, testa och experimentera.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Lingonfil
Donator
Donator
Inlägg: 681
Blev medlem: 06 sep 2008, 14:04
Ort: Solna, Stockholm

Inlägg av Lingonfil » 20 maj 2011, 20:28

Raven skrev:
Lingonfil skrev:Varför är det bloggare och forum som erbjuder de bästa tipsen om vilket lysrör man ska köpa, eller hur man kan odla amanoräkor?
Mycke kunskap kan man inte läsa sig till utan det är förstahandserfarenhet som gäller, testa och experimentera.
Så varför länkar man inte till denna info?

De som säljer dessa akvariegrejer har säkert en massa kunskap. De har säkert testat produkterna som de säljer. Varför bloggar de inte om dem? Eller bloggar om annat som pågår i branshen? Varför är det ingen handlare som ens omtalar alla aquascapetävlingar som hålls? En ansenlig andel av produkterna de säljer är antagligen ett resultat av dessa tävlingar.
PS Aquascaping Showcase 2011 - Hjälp till!

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 20 maj 2011, 22:01

Jag tror ni rör vid ett ämne som gäller "startups" i allmänhet. För att lyckas någorlunda idag måste man vara grymt bra nätverkare, utöver att ha djup kunskap inom området man ger sig på. Syrran startade Perlan Living efter att hon fått en stor läsarskara på sin blog och det hjälper sannolikt väldigt mycket. Betydligt större målgrupp än den vi pratar om iofs. Att hitta rätt saker att kränga är bara en liten del av ekvationen tycker jag mig dock se.

Tänk er en mix av Brams, diväteoxid, PatrikMalmö och GasseG. "defdac"-konceptet är däremot återvändsgränd. Det behövs mycket mer social magi än erfarenhet och vilja att lära ut.
Varför är det ingen handlare som ens omtalar alla aquascapetävlingar som hålls?
Exakt. Att skapa Twitter och Faceobook-konton som belyser häftiga saker inom området man ska ge sig in på skapar intresse och en väg in. Att våga plussa och prata varmt om ämnet. Öppenhet.

Det är relativt långt ifrån att sätta upp en liten flagga i några forum "nu säljer vi det här" och sedan vara sjukt anonym och pula vidare i sin källare.

Skillnaden mellan "jaha" och "fysjutton vad coolt, det här måste jag testa!".
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
metalfrenzy
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 282
Blev medlem: 27 jan 2009, 19:52
Ort: HÖÖR

Inlägg av metalfrenzy » 20 maj 2011, 22:50

Hade igentligen skrivit ett skitlångt inlägg här, men jag ångra mig som vanligt.. Tycker att det finns för många oseriösa säljare runt om i landet, som skadar hobbyn. Är det annorlunda i andra länder?
Det var inte jag, det var min fot!

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 21 maj 2011, 09:33

Lingonfil skrev:Varför är det bloggare och forum som erbjuder de bästa tipsen om vilket lysrör man ska köpa, eller hur man kan odla amanoräkor?
Det var en hel del bra vinklar i ditt inlägg (likaså i många andras). Tänkte bara resonera lite kring kunskap om odling av Amanos. Får se hur långt jag kommer.

Oki, jag vet hur man odlar Amanos och jag vet även skillnaden mellan att försöka dra upp en kull hemma samt att odla mer "industriellt", med vinstintresse.

Hur får jag in pengar på min kunskap? Att som butiksägare prata odling av Amano på arbetstid kan vara väldans kul och funka fint som marknadsföring, men några direkta pengar ger det inte. Tvärtom, det sticker gärna iväg ett par timmar i snack (väldigt trevligt, som sagt), men jag tar inga nya kunder under tiden. Inga pengar in och ett gäng kunder som gått ut sura från butiken för att jag lagt tiden på en kund, som troligen inte ens köper något (då i allafall). Förlust, eller?

Talar jag om att jag odlar dem själv, så vill ett bra gäng folk gärna kika på odlingen också. Otroligt kul det med, men det blir mer en föreläsning av det (utan betalning nb) och om jag dessutom odlar i stor skala så riskerar jag att skapa en konkurrent (iof rätt osannolikt, börjar hålla med defdac här, att bara för att man fått en viss kunskap är det inte säkert man gör något av det). Sådant slukar massor med tid, är grymt kul men ger inga pengar in. Hindrar mig tvärtom från att jobba effektivt. Lägg på några bira på snacket och hela kvällen drar iväg. Förlust, eller?

Ovanstående blir alltså kul, men rakt av förlust i pengar, däremot vinst i marknadsföring.

Oki, kunskapen är kvar, men vad göra? Odla dem själv i stor skala, dra upp 10-20 000 räkor i månaden och knipa käft om det? Avsättningen är ett mindre problem än man tror, med rätt kontakter. Med lite tur kanske jag kan få in 5 kr/st vid försäljningen. Oki med pengar in, för själva jobbet (investering i utrustning är redan gjort för min del, annars behövs mellan 10-50 000 kr för att få snurr på det, beroende på omfattning). Krux: fastnar i "industritänket" och jobbet blir grymt enkelspårigt. Klart trist.

Sälja fisk/räkor till slutkund är generellt en dålig idé, även om man får bättre betalt per räka. Med slutkund tickar det tid, det ska snackas, funderas, håvas, packas och betalas. Får ta bra pris per st om det ska bli någon timpenning av det (plus täcka hyra/el/vatten/etc). Skippa slutkund alltså och gå mot grossister/export. Vad med butik i kombo med detta? Återigen, slutkund, mycket (trevligt) prat som slukar tid, men inga pengar in.

Alternativ: bli sittandes i funderingar, skriva tips om hobbyodling (proffsodling säger jag inte ett smack om - än, förbereder dock bok för utgivning efter min pension) och söka jobb i annan sektor. Här sitter jag fast finfint. :)

Jag ser det nog ungefär såhär: butik = slutkund = dåligt betalt. Fördel: attans kul med slutkund. Krux: leva på "kul". Proffsodling = industri = ok betalt = trist och enahanda jobb. Kombon svår, båda tar tillräckligt med tid.

Det var ju bara kring Amanon, detta. Går att göra finfina tankekedjor kring en hel del enskilda arter, produkter och tjänster. Har hittills inte hittat några tankekedjor som innehåller akvaristik, slutkund, egen butik, roligt jobb och ok lön i samma kedja. Notera verkligen "ok lön" - jag har inget behov av att tjäna massa pengar. Bara tillräckligt.

Hilsen,

/P
Senast redigerad av 2 PatrikMalmo, redigerad totalt 21 gång.
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 21 maj 2011, 09:38

Kommunikation och nätverkande ser jag inte som att stå och prata med en enda kund utan hela internet samtidigt, t ex via Twitter eller en blogg. Svara på kommentarer öppet så alla får ta del av frågor osv. Visa resebilder och bilder från andra aquascapers (räkodlare i det här fallet).

Då är det inte lätt att avfärda att kommunikation tar tid eller inte är värt någonting. Det ligger och tickar in läsare och potentiella kunder medans du sover...
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 21 maj 2011, 09:44

defdac,
vi är eniga där, kommunikation/nätverkande går ju utmärkt att köra via nätet (skall självklart göras, poängen med det är fullständigt klar) - men vid själva försäljningstillfället till slutkund så sticker tiden iväg ändå. I en fysisk butik blir "pengar in" en flaskhals. Klart man kan köra enbart webbutik, men det känns lite trist tycker jag. Plus att det finns en del andra svårigheter med en webbutik.

Om jag sitter och twittrar, bloggar och skapar (fler) kontakter, var är "pengar in"? Jag raggar slutkunder, mer eller mindre bra, men sedan då? Sköter jag mitt nätverkande verkligt bra så kommer jag dra folk till min ev. fysiska butik som helt enkelt tycker det är kul att komma dit - för att få inspiration, köpa någon liten pryttel, snacka bort en del tid och kanske få min syn på något problem. Så funkar det redan på mitt nuvarande jobb, och det är oftast grymt roligt. Men "pengar in"?

Det jag enkelt (tror jag) kan skapa är en akvarieutställning/museeum/inspirationskälla. Ska jag ta inträde liksom? Köra kurser? Eller ordna med betalsajt? Den diskussionen har vi redan haft, verkar inte vara en bra väg.

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Skriv svar

Återgå till "Produkt & Affärsrecensioner"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster