T5 Aquarium Fish Tank Overhead Light

Här kan vi berätta om våra kunskaper och vetskaper om olika produkter som vi testat och/eller har i våra baljor samt ge recensioner på Akvarieaffärer.

Moderator: Hedersmedlemmar

ixxe
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 471
Blev medlem: 25 aug 2006, 01:02

T5 Aquarium Fish Tank Overhead Light

Inlägg av ixxe » 28 mar 2012, 01:34

Bild

60-150cm 24-80w (6 rör) ca 1700 till 3700 kr

t5 rör , reflektorer, natt led blå, system för upphändning ingår.

Beställde 150cm modellen till mitt 540l akvarium. Systemet för upphängningen är gjord för
helglas akvarum som vilar på glasets kant (olika rördelar med vajer) Då jag har ramakvarie fäste
jag vajern i taket istället. själva vajerlåset är smart uttänkt o kan justeras i sidled (jämnvikt)
och i höjdled snabbt och enkelt vid tex vattenbyte.
20120328_004256.jpg
Amaturen är i aluminium o finns i svart eller natur. 2 kablar ansluts och styr 4 i mitten /2 ytterst + led.
3 knappar tänder i par från mitten och ut + 1 för led. stickkontakterna är engelska och behöver omvandlare eller
bytas mot svenska. En plexi skiva finns med för öppna burkar men jag skulle inte rekomenndera att använda
den då det leder till att amaturen blir varm.

Helhetsintryck: man får vad man betalar för, det är ingen gisemann men kostar inte heller 8000
den gör sitt jobb, rören som medföljer verkar inte helt kass heller då det bubblar som 17 trots att
jag bara kör med 4 rör. Vajerupphängningen med vajerlåset som är justerbart är perfekt.

Det enda som egentligen stör mig är att den inte var djupare , mycke ljus kommer ut i sidled, misstänker att
täckglasen reflekterar en del med. Kommer förmodligen modifiera den genom att hänga på nån skärm på långsidorna.
20120325_215653.jpg
http://www.ebay.co.uk/itm/ws/eBayISAPI. ... 288wt_1139
Ebay säljaren verkar seriös, har handlat flera prylar där utan problem, inom eu ingen skatt.
Fick amaturen 4-5 dagar efter beställning.

Om ni undrar över träpanelen så är det en bastu bakom :)

Användarvisningsbild
Hobbe
Stickling
Stickling
Inlägg: 40
Blev medlem: 15 aug 2011, 20:54
Ort: Halmstad

Re: T5 Aquarium Fish Tank Overhead Light

Inlägg av Hobbe » 28 mar 2012, 11:17

Tack för recensionen Ixxe!

Jag har själv ett 540 liters ramakvarie som jag letar T5 belysning till och har kikat lite på denna tidigare, bra pris..
Av olika anledningar vill jag helst inte ha min armatur upphängd i taket därför tänkte jag kolla med dig om du tror att det är möjligt att modifiera upphängningsanordningen så att den skulle passa på ramen?

Jag kör dessutom helst utan täckglas och blir lite fundersam när du säger att det förmodligen kan bli för varmt när man kör belysningen med plexiglaset, är det bara en känsla eller har du egna erfarenheter om detta?

P.S Tack igen för Blyxan, den frodas och trivs ganska bra men vill ha mer ljus!! :)
Senast redigerad av 1 Hobbe, redigerad totalt 28 gånger.

ixxe
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 471
Blev medlem: 25 aug 2006, 01:02

Re: T5 Aquarium Fish Tank Overhead Light

Inlägg av ixxe » 28 mar 2012, 12:29

amaturen är väldigt tunn, reflektorerna hindrar värmen att gå uppåt genom luftningshålen och nedåt kan den inte genom plexit.
iofs inga problem att borra några hål genom reflectorerna så värmen kommer ut.

540 utan täckglas, blir det inte vääääääldigt fuktigt i lägenheten/huset

Inga problem o modda, bara bygga lite bredare bottenfästen. horinsontellt en u-profil med tving. vertikalt kommer det i ett rör .

Tack själv, trevligt när folk blir nöjda ;)

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: T5 Aquarium Fish Tank Overhead Light

Inlägg av Mr_Ewing » 28 mar 2012, 13:07

Jag har en likadan ramp som dig till mitt saltkar - fast 24W varianten.
Måste säga att den är grymt prisvärd - jag har uppgraderat min med några tysta 40mm fläktar.

Angående täckglas så är det helt lugnt att köra utan - du kommer knappt märka av någon ökad fuktighet tack vare akvariet.
Jag kör totalt 3 akvarier i varierande storlek utan täckglas i ett rum på knappt 20m² - och det är snarare för torrt inne.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

ixxe
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 471
Blev medlem: 25 aug 2006, 01:02

Re: T5 Aquarium Fish Tank Overhead Light

Inlägg av ixxe » 28 mar 2012, 13:49

Mr_Ewing skrev:Jag har en likadan ramp som dig till mitt saltkar - fast 24W varianten.
Måste säga att den är grymt prisvärd - jag har uppgraderat min med några tysta 40mm fläktar.

Angående täckglas så är det helt lugnt att köra utan - du kommer knappt märka av någon ökad fuktighet tack vare akvariet.
Jag kör totalt 3 akvarier i varierande storlek utan täckglas i ett rum på knappt 20m² - och det är snarare för torrt inne.
Fläcktar e funkar ju narturligtvis kanon :)


Vetefan mina kar står i inredd källare och ligger på 30c det dunstar rätt bra i dom utan glas. Jag kände av att det blev fuktigt.
men det e väl olika från fall till fall.

Såhär efter ca en veckas använding kan jag tillägga att min gda på rutorna inte kommit tillbaka (än). Den har följt mig troget sen
jag flyttade hit för 3 år sen. Kan det monne bero på att rampen hänger högre upp. Har mer watt nu men kanske mindre tryck på rutorna
pga förlängt avstånd? Vore ju najs om så är fallet.

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: T5 Aquarium Fish Tank Overhead Light

Inlägg av Mr_Ewing » 28 mar 2012, 14:16

Jo det är klart om du har 20 grader i källaren och 30 i karen så kommer det ju om inte annat bli en plåga att fylla på hela tiden.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Skriv svar

Återgå till "Produkt & Affärsrecensioner"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst