Sprinkla jord och mulm

Frågor som inte riktigt passar i någon annan kategori

Moderator: Hedersmedlemmar

nicsv
Frö
Frö
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 jan 2007, 13:09
Ort: Linköping

Sprinkla jord och mulm

Inlägg av nicsv » 13 feb 2007, 15:26

Hejsan,

jag har läst både här och på Zoopet om en teknik där man sprinklar jord och mulm tunt i botten på karet innan man lägger på sand/grus. Detta för att sätta igång mineraliseringen snabbare (tror det är Defdac som skrivit detta). Några frågor:

1) Jag har förstått att man helst skall lufta jorden i vatten några dagar innan men är det sedan torr eller blöt jord som man sprinklar?

2) Jag kommer att starta om mitt kar så jag kommer ev. ha tilgång till mulm (som om jag har förstått det rätt finns i bottensubstratet i gamla kar). Dock så kommer jag tvingas att ha akvariet tömt under en period (c:a 1-2 veckor). Kan jag förvara och bevara mulmen på något sätt under denna period?

Möjligen lite dumma frågor, men det är inte lätt när man är nybörjare som vill ge karet bästa möjliga start.

/Niclas

Användarvisningsbild
bena
MashMaster & Donator
MashMaster & Donator
Inlägg: 1979
Blev medlem: 28 nov 2006, 16:45

Inlägg av bena » 13 feb 2007, 17:19

1:
blöt jord är att föredra då du får en jämnare botten. se bara till att vattenytan inte är högre än jordytan, så det blir svårare att lägga på grus då.

2:
GISSAR på att mulm är bra pga bakteriekultur, men det hinner dö rätt snabbt.
Har du inget trevligt att säga så är du antagligen inte ensam.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 13 feb 2007, 18:10

bena skrev:2:
GISSAR på att mulm är bra pga bakteriekultur,
japp, "gjorde" rent både sand och plastbalja som jag haft en massa fiskar i i mitt 540akvarie och inte en tillstymmelse till nitrit i det och då matade jag ändå på som vanligt från första dagen
inge infusorier grönvatten eller annan skit man lätt kan få annars i starten.

fundera lite på om det går att frysa mulmen, kanske rentav räcker att ställa den kallt i kylen.
några tankar om det ?
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 14 feb 2007, 16:03

fundera lite på om det går att frysa mulmen,
Har för mig att Barr nämnt att man kan göra så, men det känns som organismerna skulle kunna dö av sådan behandling. Vet inte hur tåliga de nyttiga bakterierna är.

Torrluftning av jord har aldrig nämts i utländska forum, så jag vet inte hur effektivt det är. NH4 är ju ingen gas så jag antar att teorin är att luften ska få bakterier att oxidera ammoniumet till nitrat. Det skadar säkert inte torrlufta.
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Skriv svar

Återgå till "Allmänt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster